Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2023

De raad van de gemeente Enkhuizen;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 november 2022 nummer wordt ingevuld door de griffie.

 

gelet op de artikelen 147 en 229, lid1, onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 2 tweede lid en 7 van de Paspoortwet

 

b e s l u i t :

 

De Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2023 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1,eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt

Artikel 6 Wijze van heffing

Het recht wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 42 dagen na dagtekening van het aanslagbiljet of de schriftelijke kennisgeving

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      onderdelen 1.4.5 (papieren verstrekkingen uit de basisregistratie personen);

    • 4.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1.

    De Legesverordening 2022, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 21 december 2021, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voortgedaan;

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: de “Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2023”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Enkhuizen in zijn openbare vergadering van 20 december 2022.

De raad voornoemd,

de griffier,

P.T.J. Pels

de voorzitter,

E.A. van Zuijlen

Bijlage 1 Tarieventabel, behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2023

 

Inhoudsopgave

 

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer (parkeren)

Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmeldingen

Hoofdstuk 10 Reclame

Hoofdstuk 11 Milieubeheer

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikkingen

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Titel 1 Algemene Dienstverlening

 

Artikel

Omschrijving

Vast tarief

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Voor het voltrekken van een huwelijk op maandag t/m vrijdag van 9:00 uur tot 16:00 uur, met uitzondering van de algemeen erkende feestdagen, in de Schepenenkamer van het stadhuis van gemeente Enkhuizen, met uitzondering van die, voltrokken op de ingevolge de Wet van 23 april 1879, Stb.72, aangewezen tijden voor kosteloze huwelijksvoltrekking, bedraagt het tarief:

1.1.1.1

voor een huwelijk zonder toespraak

€ 211,50 

1.1.1.2

voor een huwelijk met toespraak

1.1.1.2.1

met een keuze uit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente

€ 443,05

1.1.1.2.2

met een al beëdigde zelf aangeleverde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 390,20

1.1.1.3

voor een huwelijk met toespraak in de Witte Zaal van het stadhuis van gemeente Enkhuizen worden de tarieven genoemd in 1.1.1.2.1 en 1.1.1.2.2 verhoogd met:

€ 261,45

1.1.1.4

huwelijk (kosteloos) zonder toespraak op donderdag om 9:30 uur en 10:00 uur, zonder genodigden met max. 6 personen (incl. het paar) aanwezig; voltrekking is in het stadskantoor.

1.1.2

Voor het voltrekken van een huwelijk met toespraak op de externe vaste trouwlocaties bedraagt het tarief exclusief de huur van de externe vaste locatie, op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur met uitzondering van de algemeen erkende feestdagen:

1.1.2.1

met een keuze uit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente

€ 264,40

1.1.2.2

met een al beëdigde zelf aangeleverde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 211,50

1.1.3

Voor het voltrekken van een huwelijk op een andere plaats, om reden van gezondheid, dan genoemd in 1.1.1 en 1.1.2 op alle tijdstippen met uitzondering van zaterdag, zondag en de algemeen erkende feestdagen bedraagt het tarief:

€ 137,45

1.1.4

Voor het voltrekken van een huwelijk op een huwelijkslocatie naar eigen keuze (vrije trouwlocatie) voor één dag op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur met uitzondering van de algemeen erkende feestdagen voor bedraagt het tarief

1.1.4.1

met een keuze uit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente

€ 443,05

1.1.4.2

met een al beëdigde zelf aangeleverde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 390,20

1.1.5

Voor het voltrekken van een huwelijk op een huwelijkslocatie anders dan de tijden in 1.1.1, 1.1.2 en 1.1.4 bedraagt het tarief

1.1.5.1

met een keuze uit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente

€ 654,60

1.1.5.2

met een al beëdigde zelf aangeleverde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 601,70

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk te annuleren of te wijzigen binnen een periode van [veertien] dagen voorafgaand aan die gereserveerde datum:

€ 71,40

1.1.7

Het tarief voor het administratief wijzigen van een partnerschap in een huwelijk

€ 62,95

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.8.1

Een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 27,95

1.1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het bemiddelen bij het kalligraferen van een trouw- of partnerschapsboekje

€ 31,70

1.1.8.3

Het tarief voor het gekalligrafeerd bijschrijven van kinderen in een trouw- of partnerschapsboekje is, per kind

€ 8,70

1.1.9

Het tarief bedraagt voor het door de gemeente beschikbaar stellen van een getuige voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige:

€ 33,70

1.1.10

De tarieven, genoemd onder 1.1.1 tot en met 1.1.6 zijn van overeenkomstige toepassing op het geregistreerde partnerschap of omzetting

1.1.11

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 33,70

1.1.11.1

Het op grond van artikel 1.1.11 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.1.12

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een nationaal paspoort:

2.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

.

2.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.1 (zakenpaspoort):

2.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

2.2.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

2.3.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

2.3.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 58,85

2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart:

2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 70,35

2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 37,95

2.5.3

van een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

€ 34,25

2.6

Voor de versnelde uitreiking van een in de onderdelen 2.1 tot en met 2.5.3 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen:

€ 53,00

2.7

Voor het bezorgen van een in de onderdelen 2.1 tot en met 2.5.3 genoemd document, zijnde een toeslag op de in de onderdelen 2.1 tot en met 2.6 genoemde bedragen:

€ 20,00

2.7.1

Voor het thuisbezorgen van elk volgend reisdocument of rijbewijs, op hetzelfde moment en hetzelfde adres, per document

€ 5,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 44,65

3.2

Het tarief genoemd in 3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

3.3

Het tarief bedraagt voor het thuisbezorgen van een rijbewijs

€ 20,00

3.3.1

Voor het thuisbezorgen van elk volgend rijbewijs of reisdocument, op hetzelfde moment en hetzelfde adres, per document

€ 5,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.2, wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag of het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 10,45

4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag of het (schriftelijk) verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie Personen

€ 7,50

4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 26,10

4.4.1

Het op grond van het in 4.4 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

4.5

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een persoonslijst in gevolge de Wet Basisregistratie Personen

€ 26,10

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

5.1

vervallen

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming

6.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

7.1.1

Een exemplaar van de programmabegroting met beleidstoelichtingen

€ 74,45

7.1.2

een exemplaar van de productenbegroting

€ 104,35

7.1.3

een exemplaar van het jaarverslag

€ 72,55

7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

7.2.1

tot het verstrekken van:

7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,35

7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,35

7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 49,60

7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen met uitzondering van de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 28,00

7.2.2.3

Op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 53,75

7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

7.3.1

tot het verstrekken van:

7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,35

7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,35

7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

7.3.2.1

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie met inbegrip van de verslagen van de vergadering

€ 49,65

7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

7.4.1

tot het verstrekken van een gemeentelijke verordening per 4 bladzijden geheel of gedeeltelijk bedrukt

€ 1,65

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

8.1.1

tot het verstrekken van informatie ten behoeve van een taxatie van een perceel (met of zonder opstal)

€ 34,90

8.1.2

Tot het verstekken van een kadastraal uittreksel, een hypothecair uittreksel of een uittreksel van de kadastrale kaart het tarief zoals door het Kadaster is bepaald, verhoogd met administratieve kosten van

€ 11,30

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

9.1

Een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag wordt geheven conform zoals dat het laatst is opgenomen in de Regeling Vergoeding Verklaring Omtrent het gedrag en Gedragsverklaring Aanbesteden.

9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 10,45

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

10.1

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 20,35

10.1.1

Het op grond van artikel 10.1 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

10.2.1

Een afschrift, fotokopie of scan van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina.

€ 0,35

10.2.2

Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 18,35

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 71,15

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 57,45

11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning om woonruimte aan de bestemming tot bewoning te onttrekken of onttrokken te houden als bedoeld in artikel 21, eerste lid, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

€ 71,15

11.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning om woonruimte met andere woonruimte samen te voegen of samengevoegd te houden als bedoeld in artikel 21, eerste lid aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014

€ 71,15

11.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning om zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte om te zetten of omgezet te houden, als bedoeld in artikel 21, eerste lid, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014

€ 71,15

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 229,70

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 229,70

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

13.1

Niet van toepassing

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

14.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

14.1.1

Tot en met 5 m²

€ 33,75

14.1.2

Meer dan 5 m², doch niet meer dan 10 m²

€ 67,40

14.1.3

Meer dan 10 m², doch niet meer dan 20 m²

€ 101,12

14.1.4

Meer dan 20 m², doch niet meer dan 30 m²

€ 134,65

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 58,30

15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 58,30

15.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een in onderdeel 15.1 bedoelde ontheffing

€ 58,30

101Hoofdstuk 16 Kansspelen

16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 58,95

16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 58,95

16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 14,10

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 762,05

17.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 312,35

Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen

18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:

18.1.1

indien het betreft tracéstot 250 m1

€ 379,65

18.1.2

indien het betreft tracés vanaf250 m1 tot 1500 m1

€ 458,55

18.1.3

indien het betreft tracés vanaf 1500 m1 tot 5000 m1

€ 616,45

18.1.4

indien het betreft tracés vanaf 5000 m1 en meer, per 500 m1 tracé

€ 61,65

18.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden voor tracés tot 25 m1

€ 106,40

18.3

Indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de netbeheerder van het netwerk en/of andere netbeheerders of belanghebbenden, wordt het in 1.18.1 genoemde bedrag per overleg verhoogd met

€ 473,70

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer (parkeren)

19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verkeersbesluit (afzetting straat, weg etc)

€ 268,15

19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verkeersbesluit invalidenparkeerplaats

€ 89,50

19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van een verkeersmaatregel

€ 89,50

19.4

De onder 19.1 tot en met 19.3 genoemde maatregelen zijn niet van toepassing op verkeersmaatregelen genomen ten behoeve van een evenement of snuffelmarkt. De hiervoor verschuldigde tarieven zijn opgenomen in Titel 3 artikel 2.1.6

19.5

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 50,00

19.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening:

19.6.2

Voor een eerste bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 29,85

19.6.3

Voor een tweede bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 59,70

19.6.4

Voor bezoekersparkeervergunning per dagdeel

19.6.4.1

Voor de 1e vijftig vergunningen

€ 0,50

19.6.4.2

Voor de volgende vijftig vergunningen

€ 1,05

19.6.4.3

Voor alle extra bezoekersvergunningen welke conform de Parkeerverordening aangevraagd kunnen worden per stuk

€ 1,05

19.6.5

gereserveerd

19.6.6

Voor een bedrijfs- en dienstenparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 149,75

19.6.7

Voor een dienstenparkeervergunning per week

€ 10,00

19.6.8

Voor een zorgparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 29,85

19.7

Indien de aanvraag als bedoeld in artikel 19.6.2, artikel 19.6.3, artikel 19.6.6 of artikel 19.6.8 via het digitale loket op de website www.enkhuizen.nl (of via www.parkeerservice-enkhuizen.nl) wordt ingediend, is het tarief:

19.7.1

Voor een eerste bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 26,15

19.7.2

Voor een tweede bewonersparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 56,05

19.7.3

Voor een bedrijfs- en dienstenparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 145,70

19.7.4

Voor een zorgparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 26,15

19.8

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het aanpassen van een afgegeven vergunning in verband met wijziging van een kenteken per wijziging

€ 14,90

19.9

Indien de in behandeling genomen aanvraag voor een parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening of voor de in behandeling genomen aanvraag tot het aanpassen van een afgegeven vergunning zoals bedoeld in punt 19.8 niet leidt tot het verkrijgen van de gevraagde (aangepaste) vergunning, zijn er geen leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

19.10

Voor het parkeren op de camperparkeerplaats op het Dirck China Plein is per dag of gedeelte daarvan een bedrag verschuldigd van:

€ 12,15

19.11

Voor de toepassing van dit artikel loopt een dag van 12.00 uur 's middags tot en met 11.59 uur van de daaropvolgende dag

Hoofdstuk 20 Diversen

20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

20.1.1

Tot het verlenen van hulp bij het opmaken van stukken en tekeningen, nodig bij het aanvragen van vergunningen volgens wetten of verordeningen per kwartier of gedeelte daarvan.

€ 20,35

20.1.1.1

Het op grond van het in 20.1.1 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

20.1.2

Tot het elders aanvragen van bewijzen, extracten, verklaringen of andere stukken onverminderd de daarop vallende leges-, porto- en zegelkosten.

€ 13,85

20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

20.2.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina.

€ 6,85

20.2.2

Afschriften, doorslagen, fotokopieën of scans van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

20.2.2.1

Per pagina zwart/wit op papier van A4-formaat.

€ 0,35

20.2.2.2

Per pagina zwart/wit op papier van een ander formaat.

€ 0,75

20.2.2.3

Per pagina kleur op papier van A4-formaat.

€ 0,55

20.2.2.4

Per pagina kleur op papier van een ander formaat.

€ 2,95

20.2.2.4

In digitale vorm

€ 2,95

20.2.3

Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 20.2.2.1 tot en met 20.2.2.4 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk.

20.2.3.1

Formaat A2 zwart/wit.

€ 3,40

20.2.3.2

Formaat A1 zwart/wit.

€ 7,05

20.2.3.3

Formaat A0 zwart/wit.

€ 14,20

20.2.3.4

Formaat A2 zwart/wit.

€ 7,05

20.2.3.5

Formaat A1 zwart/wit.

€ 14,20

20.2.3.6

Formaat A0 zwart/wit.

€ 28,40

20.2.4

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 13,05

20.2.5

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina.

€ 20,35

20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 13,05

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Artikel

Omschrijving

Vast tarief

Variabel tarief

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

1.1.1

aanlegkosten:

1.1.1.1

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken

of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

1.1.2

bouwkosten:

1.1.2.1

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de

aanvraag betrekking heeft;

1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk

voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om formeel en schriftelijk vooroverleg in verband met het verkrijgen van een schriftelijke indicatie of een voorgenomen project, dat past binnen het vastgestelde beleid, in het kader van

de Wabo vergunbaar is {regulier principeverzoek)

€ 304,20

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een schriftelijke conceptaanvraag om een omgevingsvergunning/ welstandsaanvraag, die niet past binnen het vastgestelde beleid, of betrekking heeft op een wijziging van het bestemmingsplan en/of het voeren van een

uitgebreide procedure {uitgebreid principeverzoek):

€ 304,20

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of

andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

3.1.1

Bouwactiviteiten: Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.1.1.1

indien de bouwkosten minder bedragen dan € 1.500.000 2% van die bouwkosten met een minimumtarief van:

€ 147,40

2,00%

3.1.1.2

bedragen de bouwkosten € 1.500.000 of meer, bedragen de leges 2% van€ 1.500.000 vermeerderd met 1 % van het bedrag waarmee die bouwkosten 1.500.000 te boven gaan.

3.1.2

Welstandstoets, onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief, indien een welstandstoets noodzakelijk is, ongeacht het aantal behandelingen

3.1.2.1

adviezen bij bouwkosten tot € 20.000

€ 40,55

3.1.2.2

adviezen bij bouwkosten van € 20.000 en meer, percentage van de bouwkosten som tot een maximum van€ 2.280,-

0,25%

3.1.2.3

voor adviezen voor reclameobjecten

€ 76,05

3.1.2.4

voor adviezen voor sloopvergunningen

€ 101,40

3.1.2.5

voor adviezen voor handhavingszaken/excesregeling

€ 158,65

3.1.2.6

Indien, op verzoek van belanghebbende, omtrent een initiatiefplan of schetsplan waarbij nog geen bouwkosten in beeld zijn advies van de welstandscommissie wordt ingewonnen dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting). Hier valt alles onder waarvoor geen expliciet welstandsadvies op basis van de leges wordt gevraagd. Het gaat hierbij om bespreking van beeldkwaliteit- en bestemmingsplannen, maar ook om behandeling van plannen waarvoor geen bouwsom kan worden

gegeven. Per uur:

€ 446,15

3.1.2.7

Indien sinds de laatste welstandstoets van enig plan op locatie 18

maanden zijn verstreken, dan worden de in onderdeel 3.1.2.1 t/m

3.1.2.5 genoemde kosten opnieuw in rekening gebracht.

3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie: Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt

beoordeeld:

€ 283,00

3.1.4

vervallen

3.1.5

Stedenbouwkundig advies/ruimtelijke onderbouwing: Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief indien een stedenbouwkundig advies of ruimtelijke onderbouwing

noodzakelijk is en wordt beoordeeld:

€ 2.264,10

3.1.6

Akoestisch onderzoek: toetsing en melding, Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief indien een totale procedure hogere grenswaarde, inclusief opstellen akoestisch

onderzoek, wordt uitgevoerd:

€ 3.169,85

3.1.7

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief indien een indicatieve gevelberekening gedaan moet worden om vast te stellen of een hogere waarde procedure noodzakelijk is:

€ 317,00

3.2

Aanlegactiviteiten

3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.2.1.1

Indien de bouwkosten minder bedragen dan€ 1.500.000, 1% van die aanlegkosten met een minimumtarief van;

€ 103,00

1,00%

3.2.1.2

Bedragen de aanlegkosten€ 1.500.000 of meer, 1% van €

1.500.000 vermeerderd met 0,5 % van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 1.500.000 te boven gaan.

3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

3.3.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1:

3.3.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 300,05

3.3.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 520,75

3.3.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 4.528,35

3.3.1.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 520,75

3.3.1.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 520,75

3.3.1.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 520,75

3.3.1.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van

nationale regelgeving):

€ 520,75

3.3.1.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 520,75

3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit;

3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1:

3.4.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 300,05

3.4.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 520,75

3.4.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 4.528,35

3.4.1.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 520,75

3.4.1.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 520,75

3.4.1.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van

provinciale regelgeving):

€ 520,75

3.4.1.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van

nationale regelgeving):

€ 520,75

3.4.1.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 520,75

3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid.

3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste

lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.5.1.1

Ten behoeve van een inrichting, welke korter dan twee weken in gebruik is

€ 90,55

3.5.1.2

Ten behoeve van een inrichting, welke tenminste twee weken in gebruik zal zijn.

€ 68,00

3.5.1.3

plus, indien het een klein object betreft(< 500 m2), een verhoging per uur met een maximum van 5 uur en

€ 68,00

3.5.1.4

indien het een groot object betreft (> 500 m2), een verhoging per uur met een maximum van 10 uur.

€ 68,00

3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde

stads- of dorpsgezichten

3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Stede Broec 2011 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

bedraagt het tarief:

3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 158,50

3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een

monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 158,50

3.6.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en toetsing aan redelijke eisen van welstand als bedoeld in artikel 12 lid 1 van de

Woningwet moet plaats vinden wordt, indien hierover het advies van de erfgoedcommissie wordt ingewonnen, het overeenkomstig

3.1.1 berekende bedrag verhoogd met het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting) door de erfgoedcommissie. Per uur:

€ 480,00

3.6.3

indien, op verzoek van belanghebbende, omtrent een bouwplan advies van de erfgoedcommissie wordt ingewonnen zonder dat een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning wordt ingediend dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting) door de erfgoedcommissie. Per uur:

€ 480,00

3.6.4

indien, op verzoek van belanghebbende, een second opinion wordt aangevraagd dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd (exclusief omzetbelasting) vermenigvuldigd met het

aantal ingezette personen door de erfgoedcommissie. Per uur:

€ 128,00

3.6.5

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning

of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 158,50

3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht:

3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 158,50

3.7.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

3.7.2.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en

onder a, van de Wabo:

€ 158,50

3.7.2.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld

in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 158,50

3.7.2.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een asbestinventarisatierapport wordt beoordeeld

€ 113,80

3.8

Aanleggen of veranderen weg,

3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief per vierkante meter: ( inclusief vergunning )

3.8.1.1

voor asfalt

€ 305,70

3.8.1.2

voor klinkers/tegels

€ 181,10

3.8.1.3

Indien voor het aanleggen of veranderen van de weg grond moet worden afgevoerd, dan moet de aanvrager/opdrachtgever voor de aanvang van de werkzaamheden een schone grondverklaring

overleggen aan de gemeente.

3.9

Uitweg/inrit

3.9.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief per uur:

€ 111,70

3.9.1.1

Voor de toepassing van artikel 3.9.1 is het volgende van belang:

3.9.1.2

Maximaal aantal uren: 6,5 uur

3.9.1.3

Maximaal tarief: € 676,00

3.9.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een uitwegvergunning

€ 90,05

3.10

Kappen

3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 84,80

3.11

Handelsreclame

3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken van handelsreclame waarvan op grond van artikel 4.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning is

vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 113,20

3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het

tarief:

€ 158,50

3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet

1998, bedraagt het tarief:

€ 158,50

3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet:

3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 158,50

3.14

Andere activiteiten:

3.14.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

3.14.1.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 52,10

3.14.1.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 52,10

3.14.1.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 52,10

3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen:

3.15.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.15.1.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking

heeft;

3.15.1.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking

heeft.

3.16

Beoordeling bodemrapport:

3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

3.16.1.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 303,45

3.16.1.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 158,50

3.16.1.3

voor het laten maken van een quickscan archeologie

€ 283,00

3.17

Advies:

3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 294,30

3.18

Verklaring van geen bedenkingen:

3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 294,30

3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen

bedenkingen moet afgeven:

€ 294,30

3.18.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift een andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester

en wethouders is opgesteld.

3.18.2.1

Indien een begroting als bedoeld in 3.18.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is

ingetrokken

Hoofdstuk 4 Vermindering

4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om

de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

5.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 3.1.1, 3.2, 3.6 en 3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van

een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4

weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

75%

5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

50%

5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

5.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1.1, 3.2, 3.6 en 3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat. aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de

betreffende activiteit verschuldigde leges.

25%

5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1.1, 3.2, 3.6 of 3.7 of het afwijken van planologisch strijdig gebruik als bedoeld in de onderdelen.3.3 en 3.4 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

50%

5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen, Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 3.17, 3.18 en 3.18.1 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

6.1

Gereserveerd

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project dan wel een wijziging van de tenaamstelling:

€ 52,10

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 4.528,35

8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.132,15

Hoofdstuk 9 in deze titel niet benoemde beschikkingen

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 45,20

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Artikel

Omschrijving

Verkooptarief

Hoofdstuk 1 Horeca

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet

€ 747,70

1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als

bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 131,05

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a van de Alcoholwet

€ 131,05

1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 84,00

1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

€ 506,30

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een door de burgemeester vastgestelde wijziging van sluitingstijden als bedoeld in artikel 2.29 en 2.30 van de Algemene

Plaatselijke Verordening (voor een etmaal)

€ 131,05

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een evenement of snuffelmarkt overeenkomstig het gestelde in de Algemene plaatselijke verordening:

2.1.1

een regulier evenement (norm Veiligheidsregio Noord-Holland Noord)

€ 34,20

2.1.2

een aandacht evenement (norm Veiligheidsregio Noord-Holland Noord)

€ 150,65

2.1.3

een risico evenement (norm Veiligheidsregio Noord-Holland Noord)

€ 223,45

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3:3 van de APV (exploiteren van een seksinrichting), per aanvraag

€ 900,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

4.1

Zie Titel 1, artikel 11.4

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

5.1

vervallen

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking

€ 90,55

 

De raad voornoemd,

de griffier,

P.T.J. Pels

 

de voorzitter,

E.A. van Zuijlen

Naar boven