Gemeenteblad van Noordwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2022, 574165 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2022, 574165 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Jeugdhulp Noordwijk 2023
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordwijk, houdende Nadere regels Jeugdhulp Noordwijk 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordwijk:
Gelet op artikel 3 lid 3, artikel 4 lid 3 en lid 4, artikel 8 lid 4 en artikel 12 lid 5 van de Verordening Jeugdhulp Noordwijk 2022;
In deze nadere regels wordt verder verstaan onder:
Gebruikelijke zorg en bovengebruikelijke zorg: gebruikelijke zorg is hulp die naar algemeen aanvaarde opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de ouders. Gebruikelijke zorg voor kinderen omvat in ieder geval de aanwezigheid van een verantwoordelijke ouder of verzorger conform de leeftijd en ontwikkeling van het kind. Van ouders/verzorgers wordt verwacht maximaal te zoeken naar eigen oplossingen. Dit geldt ook bij uitval van de ouder in een éénoudergezin- of als beide ouders beperkingen ondervinden in de opvang en verzorging van de kinderen. Bovengebruikelijke zorg is de zorg die, naast de gebruikelijke zorg, nodig is voor een jeugdige. Bovengebruikelijke zorg kan in beginsel van ouder(s)/verzorger(s) worden verwacht. Pas wanneer sprake is van overbelasting kan mogelijk aanspraak gemaakt worden op jeugdhulp.
Mantelzorg: hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep;
Professionele ondersteuning: ondersteuning geleverd door een MBO/HBO of WO-opgeleid persoon met algemene deskundigheid en brede kennis van jeugdhulp. De jeugdhulpaanbieder waarvoor de persoon werkzaam is of ZZP’er staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Er wordt gebruik gemaakt van de norm ‘verantwoorde werktoedeling’ voor het selecteren van de juiste professional;
Hoofdstuk 3 Kaders individuele Jeugdhulpvoorzieningen
Voor de overgang van 18- naar 18+ geldt dat:
als het om een vorm van jeugdhulp gaat die voor meerderjarigen niet op grond van een andere wet kan worden voortgezet (met name jeugd- en opvoedhulp, niet zijnde jeugd- GGZ of jeugd-LVG), dan blijft de gemeente wèl verantwoordelijk voor het voortzetten van de jeugdhulp tot 23 jaar, behoudens artikel 1.1 derde lid van de Jeugdwet.
Artikel 4 Recht om gehoord te worden
Het college dient zich bij de toeleiding naar een individuele jeugdhulpvoorziening te houden aan de kaders omschreven in de Dienstomschrijvingen Jeugdhulp Holland Rijnland. De dienstomschrijvingen geven de kaders weer van de maximale ureninzet en duur, facturatievoorwaarden en minimale opleidingsniveau van de personele inzet.
De beoordeling of een jeugdige gebruik kan maken van vervoer naar en van een jeugdhulpaanbieder, maakt onderdeel uit van de draagkracht van het gezin, conform artikel 6 van de Verordening Jeugdhulp Noordwijk 2022. Hieruit volgt dat:
daar waar het gezin financiële ondersteuning nodig heeft om het vervoer naar de jeugdhulpaanbieder te kunnen organiseren, kan een gemotiveerde aanvraag voor een persoonsgebonden budget worden gedaan, al dan niet in samenhang met de gevraagde jeugdhulp. Het betreft dan een reiskostenvergoeding voor kosten van openbaar vervoer voor de jeugdige en een begeleider van het woonadres naar de jeugdhulpaanbieder en vice versa. Dan wel een kilometervergoeding voor de kortste afstand van het woonadres en naar de jeugdhulpaanbieder en weer terug op basis van de algemeen gebruikelijke belastingvrije kilometervergoeding (nu € 0,43 cent per km).
Hoofdstuk 4 Persoonsgebonden budget
Artikel 8 Functiecategorieën PGB
Het PGB kan voor professionele ondersteuning worden toegekend voor de volgende functiecategorieën conform de Dienstomschrijvingen Jeugdhulp Holland Rijnland:
Artikel 9 Motivering PGB aanvraag
De jeugdige en/of zijn ouders moet(en) motiveren dat het door de gemeente gecontracteerde aanbod van zorgaanbieders zorg in natura niet passend is. Het kan hierbij gaan om de aard van de hulpvraag (de benodigde ondersteuning is bijvoorbeeld vooraf niet goed in te plannen) of om levensbeschouwelijke, culturele of godsdienstige overwegingen.
Artikel 10 Voorwaarden verlening PGB
Wanneer het college van oordeel is dat de zorg via een PGB kan worden ingekocht, dan zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
Indien het afgesproken tarief in de zorgovereenkomst hoger is dan het maximale tarief conform de lijst Maximale tarieven PGB Bollenstreek en aantoonbaar is dat er passende hulp bestaat die wel binnen het maximale tarief valt, dan wordt het PGB slechts verleend indien de jeugdige of de ouders aangeven deze extra kosten zelf te zullen bekostigen. Dit wordt vastgelegd in het budgetplan. Het maximale tarief wordt opgenomen in de beschikking;
Bij een verandering in de zorgvraag waardoor het budget anders wordt ingezet, vragen de ouders het college hiervoor toestemming. Als dit niet wordt gedaan, dan kan het college dit beschouwen als onjuiste verstrekking van informatie. Het college heeft de mogelijkheid om het PGB te herzien bij een verandering in de zorgbehoefte.
Na toekenning van een PGB controleert het college periodiek bij de SVB of het budget is aangewend voor de bekostiging van de hulp waarvoor de verlening heeft plaatsgevonden. Wanneer dit niet het geval is, dan wordt er contact met de ouder(s) opgenomen en onderzocht waarom dit is, of het PGB alsnog besteed gaat worden en of er andere hulp noodzakelijk is;
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen van deze regels, indien toepassing van het besluit tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus vastgesteld op 20 december 2022,
Burgemeester en wethouders van gemeente Noordwijk
E.M. Overzier
Secretaris
W.J.A. Verkleij
Burgemeester
Toelichting op Nadere regels Jeugdhulp 2023
Deze nadere regels Jeugdhulp zijn een uitwerking van de gemeentelijke Verordening Jeugdhulp. Om een compleet beeld te krijgen van de Jeugdwet en de gemeentelijke toeleiding naar jeugdhulp is het belangrijk om kennis te nemen van de Verordening Jeugdhulp en de Jeugdwet. Begrippen die in de Verordening Jeugdhulp en/of in de Jeugdwet 2015 zijn toegelicht, worden in de Nadere regels Jeugdhulp niet opnieuw genoemd.
Artikel 1 Gebruikelijke zorg en bovengebruikelijke zorg
Gebruikelijke, bovengebruikelijke zorg, eigen kracht en normaliseren zijn nauw met elkaar verbonden. Normaliseren betekent dat de jeugdige en/of een ouder zelf voorziet in de kosten of voorziening die algemeen gebruikelijk zijn. Normaliseren betekent bijvoorbeeld dat eerst een beroep op zorgverlof gedaan wordt als dat mogelijk is en dat de kosten voor reguliere oppas/kinderopvang door ouders zelf worden opgevangen.
De lokale gemeentelijke toegang speelt een cruciale rol bij normalisering; zij zijn dé samenwerkingspartner voor de specialistische jeugdhulpaanbieders voor het opschalen en afschalen van de inzet van specialistische jeugdhulp. De lokale gemeentelijke toegang weegt af welke vorm van jeugdhulp nodig is; preventie jeugdhulp of bijvoorbeeld toch specialistische jeugdhulp? Bij het afschalen van specialistische jeugdhulp kan de lokale gemeentelijke toegang meedenken en mogelijke oplossingen in het (preventieve) lokale voorveld benutten.
Normaliseren vraagt een vraaggerichte houding van hulpverleners, waarbij uitgegaan wordt van de ‘eigen kracht’ van jongeren en ouders en het besef dat zij verantwoordelijk zijn voor zichzelf en, in het geval van ouders, ook voor hun kinderen. Hierop zijn zij ook aanspreekbaar. Dit betekent voor de lokale gemeentelijke toegang praten met ouders en jeugdigen in plaats van over hen en in de hulpverlening aansluiten op wat mensen en hun sociale netwerk zelf kunnen.
Normaliseren van opvoedvragen betekent, dat de hulpverlening zoveel mogelijk wordt verleend in de omgeving van het kind, thuis in het gezin, op school en in de buurt. Zorg en hulp worden zo ingericht en opgezet dat een ‘normale’ manier van opgroeien en opvoeden wordt gestimuleerd. Dat betekent dat wordt uitgegaan van de mogelijkheden en de behoeften van de individuele jeugdigen en hun ouders en dat zorg en hulp aanvullend is op wat ouders en jeugdigen zelf kunnen. Jeugdhulp is in principe tijdelijk en heeft als doel de jeugdige en het gezin te versterken, zodat zij op eigen kracht verder kunnen. Het integrale plan zal hierdoor kunnen bestaan uit een combinatie van een individuele voorziening voor de jeugdige en een algemene voorziening voor de ouders, zoals een training ter bevordering van het omgaan met de problematiek van de jeugdige.
Regulier leerlingenvervoer is een groepsvoorziening, die leerlingen rond de schooltijden naar school brengt en van school ophaalt. De jeugdige moet mentaal opgewassen zijn om deel te nemen aan het groepsvervoer; individuele ritten vallen niet onder regulier leerlingenvervoer.
Artikel 7, onder g Kwaliteitskaders: Verantwoorde werktoedeling
Om de transformatie te stimuleren en verantwoorde jeugdhulp te borgen stelt de Jeugdwet verplichte kwaliteitseisen aan jeugdhulpaanbieders en jeugdhulpverleners. Onderdeel daarvan is de norm van de verantwoorde werktoedeling. Meer informatie is te vinden op de websites www.professionaliseringjeugdhulp.nl en www.skj.nl. Voor de weging kan gebruik gemaakt worden van het afwegingskader voor verantwoorde werktoedeling Kwaliteitskader Jeugd: https://skjeugd.nl/wp-content/uploads/2017/12/Afwegingskader-norm-verantwoorde-werktoedeling.pdf
De omschrijving van de functiecategorieën waar een PGB voor kan worden afgegeven staan omschreven in de meest recente versie van de Dienstomschrijvingen Jeugdhulp Holland Rijnland op www.jeugdhulphollandrijnland.nl.
Het opstellen van een gezinsplan zorgt ervoor dat de aanvrager nadenkt over zijn zorgvraag, deze uitwerkt en concretiseert, en tevens het doelbereik en daarmee de kwaliteit van de zorg te evalueren. Bij de motivering is het oordeel van de aanvrager leidend, ook wanneer een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod in natura aan de aanvrager is gedaan.
Vragen die beantwoord moeten worden bij de motivering in het gezinsplan en budgetplan:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-574165.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.