Gemeenteblad van Heusden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2022, 573936 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2022, 573936 | ander besluit van algemene strekking |
Beleidsregel jeugdhulp gemeente Heusden 2023
Beleidsregels jeugdhulp gemeente Heusden 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden;
gelet op de Jeugdwet en de Verordening jeugdhulp gemeente Heusden 2023;
overwegende dat de raad in de hiervoor genoemde Verordening heeft bepaald dat het college nadere regels dient te stellen;
vast te stellen de navolgende:
Beleidsregels jeugdhulp gemeente Heusden 2023
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.
Met inwerkingtreding van dit besluit komen de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Heusden 2020, vastgesteld op 1 mei 2020 te vervallen.
Aldus besloten in de vergadering van het college van Heusden, gehouden op 20 december 2022.
De secretaris, De burgemeester,
mr. H.J.M. Timmermans drs. W. van Hees
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Artikel 2. (Boven) gebruikelijke hulp
Gebruikelijke hulp is de normale, dagelijkse hulp, zorg of begeleiding die ouders en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar te bieden. Gebruikelijke hulp valt niet onder de Jeugdwet. Van ouders en huisgenoten mag verwacht worden dat zij elkaar/hun kinderen hulp, begeleiding en persoonlijke verzorging geven. Redenen als “niet gewend zijn om” of “het niet kunnen”, leiden niet tot aanspraak op ondersteuning. In die situaties kan wel, wanneer het aanleren niet binnen het sociale netwerk of een voorliggende voorziening tot stand kan komen, tijdelijke ondersteuning geboden worden voor het aanleren hiervan. De taak wordt dan niet overgenomen maar via instructies gestuurd. Indien de verzorgende huisgenoot overbelast dreigt te raken dan wordt hier incidenteel rekening mee gehouden door middel van maatwerk.
Ouders hebben een zorgplicht voor hun kinderen, zowel bij gezondheid als ziekte. Zij dienen te zorgen voor opvoeding van hun kinderen, het geestelijk en lichamelijk welzijn, het bevorderen van de ontwikkeling van hun persoonlijkheid, een veilige plek om te wonen en financiële ondersteuning. Bij uitval van één van de ouders, dient de andere ouder de zorg voor de kinderen over te nemen. Hierbij dienen zij zelf naar oplossingen voor problemen in de zorg te zoeken. Zorgverlof, mantelzorg of andere voorliggende voorzieningen als kinderopvang kunnen een oplossing bieden. Een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet kan alleen aanvullend op de mogelijkheden van deze voorliggende voorzieningen toegewezen worden. In kortdurende situaties wordt van ouders verwacht dat zij hun kind alle persoonlijke verzorging, begeleiding en verpleegkundige handelingen geven. Bij langdurige situaties valt alleen de gebruikelijke persoonlijke verzorging en begeleiding onder gebruikelijke hulp. Als een kind van 12 jaar of ouder aangeeft dat het geen intieme verpleegkundige en persoonlijke verzorgende handelingen van de ouder wil hebben, dan wordt deze zorg als substantieel meer zorg gezien en kan deze volledig toegekend worden.
We hanteren de volgende richtlijnen voor gebruikelijke hulp van ouders voor kinderen met een normaal ontwikkelingsprofiel bij verschillende leeftijden. Deze richtlijnen moeten altijd toegepast worden op de specifieke situatie:
Boven gebruikelijke hulp is alle hulp die de gebruikelijke hulp per dag overstijgt. Boven gebruikelijke hulp komt, wanneer dit meer dan 1 uur langer in beslag neemt dan de gebruikelijke hulp, in aanmerking voor ondersteuning. Het eerste uur komt niet voor ondersteuning in aanmerking. Boven gebruikelijke hulp is van tijdelijke aard en dient dus niet te worden toegepast als structurele ondersteuning.
Voorbeeld: een jongen van 16 jaar moet verschoond en gewassen worden. Dit kost per dag 2,5 uur. Een gezonde jongen van 16 hoeft niet verschoond en gewassen te worden. De boven gebruikelijke zorg is 2,5 uur, waarvan 1,5 uur ondersteuning ingezet kan worden.
Artikel 3. Algemeen gebruikelijke en voorliggende voorzieningen
Artikel 4. Overige voorzieningen voor zorg in onderwijs en naschoolse dagbegeleiding
Een deel van de jeugdigen, die tevens scholier zijn op de scholen Onderwijscentrum Leijpark of De Bodde in Tilburg, kunnen voor zorg in onderwijs gebruik maken van een, binnen de school georganiseerde, overige voorziening. Omdat door een jeugdige gebruik gemaakt kan worden van deze overige voorziening, vervalt de aanspraak op een andere voorziening voor zorg in onderwijs op deze scholen.
Een deel van de jeugdigen die gebruik maken van jeugdhulp na school, hebben een opvangvraag en geen aanvullende hulpvraag. Zij kunnen niet terecht in reguliere naschoolse kinderopvang. Het betreft leerlingen van speciaal (basis)onderwijs. Deze kinderen kunnen voor de naschoolse opvang terecht in de BSO+ voorziening, mits zij niet rolstoel gebonden of ernstig meervoudig beperkt zijn. Omdat door deze jeugdigen gebruik gemaakt kan worden van deze overige voorziening, vervalt de aanspraak op een andere voorziening voor opvang na schooltijd.
Hoofdstuk 2: Integrale benadering
Artikel 5. Onderzoek ondersteuning vanuit de Jeugdwet
Jeugdhulp is een maatwerkvoorziening. Het wordt ingezet om toe te werken naar het gewenste resultaat passend bij de situatie van de inwoner. De consulent voert na melding een onderzoek uit naar de hulpvraag in vergelijking tot de situatie van personen in vergelijkbare omstandigheden in dezelfde leeftijdscategorie. Persoonlijke normen worden meegenomen, maar zijn nooit leidend bij het bepalen van de juiste ondersteuning. Bij het onderzoek wordt rekening gehouden met de gebruikelijke hulp zoals beschreven in artikel 2 en algemeen gebruikelijke, voorliggende en overige voorzieningen zoals beschreven in artikel 3 en 4.
Door middel van een gesprek met een inwoner wordt individueel onderzocht welke vorm van ondersteuning passend is bij de hulpvraag. Het gesprek richt zich op alle leefdomeinen van de inwoner en zijn huishouden. Aspecten zoals wonen, financiële situatie, gezondheid, daginvulling, leefsituatie, sociaal netwerk en talenten zijn onderdeel van het onderzoek. De inzet van de inwoner, het sociaal netwerk, de algemeen gebruikelijke of voorliggende voorzieningen en de ondersteuning vanuit de Jeugdwet worden vastgelegd in het integraal plan van aanpak. De inzet kan zich richten op een gedeelte van het resultaat, maar is altijd in lijn met het integrale resultaat.
De onderbouwing van de toegewezen ondersteuning bij het gewenste resultaat wordt vastgelegd in het integraal plan van aanpak. Hierin staat tevens beschreven welke resultaten behaald moeten worden. Het integraal plan van aanpak wordt aangevuld met bijlagen zoals het familiegroepsplan, een ondersteuningsplan, het Beknopt Plan Jeugdhulp (BPJ) van de aanbieder, budgetplan en/of overeenkomst voor persoonlijk passend pakket.
Artikel 6. Toekenning Zorg in Natura (ZiN)
Als uitzondering op lid 1 geldt de situatie waarin hoogspecialistische jeugdhulp nodig is. Dan geldt dat:
De consulent constateert dat hoogspecialistische jeugdhulp nodig is op basis van de hulpvraag en doelgroepdefinitie voor deze vorm van hulp. Door middel van een informatiebrief wordt de inwoner geïnformeerd dat hij recht heeft op hoogspecialistische jeugdhulp en daarvoor terecht kan bij het samenwerkingsverband hoogspecialistische jeugdhulp.
Voor het vergoeden of invullen van een vervoersvoorziening van en naar een locatie waar jeugdhulp geboden wordt, moet altijd worden voldaan aan onderstaande voorwaarden. Indien aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt, kan de vervoersvoorziening bekostigd worden vanuit een pgb, zorg in natura of middels een Persoonlijk Passend Pakket (PPP).
Artikel 8. Ernstige Dyslexie (ED) zorg
Om in aanmerking te komen voor ED-zorg gelden een aantal voorwaarden:
er is voldaan aan de toegangscriteria. Dit houdt in dat de school een persoonlijk dossier heeft opgesteld waaruit blijkt dat het dyslexieprotocol is doorlopen en dat er een toestemmingsverklaring is van de ouder(s) of gemachtigden om dit dossier door te geleiden naar de screener van het Samenwerkingsverband PO Langstraat Heusden Altena.
Artikel 9. Persoonlijk passend pakket
Hoofdstuk 3: Aanvullende regels Persoonsgebonden budget (pgb)
Een inwoner kan kiezen voor een pgb, maar moet hiervoor wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Het is van belang dat de inwoner de keuze voor een pgb bewust en weloverwogen maakt. Hiervoor nemen we de volgende stappen:
Om een pgb toegekend te krijgen moet de inwoner pgb vaardig zijn. De pgb vaardigheid wordt door het college getoetst op basis ‘10 punten pgb-vaardigheid’, zoals gepubliceerd door het ministerie van VWS en opgesteld op basis van het kader van de VNG, het ministerie van VWS, ZN en Per Saldo en de handreiking voor toetsing op (minimale) pgb-vaardigheid. Wanneer een pgb, vanwege het niet voldoen aan deze voorwaarden, wordt afgewezen, wordt dit altijd goed onderbouwd en in het integraal plan aanpak vastgelegd.
De ‘10 punten pgb-vaardigheid’ beschrijft onderstaande punten en deze zijn de basis voor de toets op pgb-vaardigheid:
Artikel 12. Kwaliteit ondersteuning formeel pgb
De kwaliteit van zorg dient in geval van een formeel pgb van vergelijkbaar niveau te zijn als de ondersteuning via ZiN. Indien de inwoner een pgb besteedt bij een zorginstelling of zzp’er, dient deze in het budgetplan te verklaren te voldoen aan de onderstaande (kwaliteits)eisen.
organiseert zich zo (en voorziet zich van kwalitatief goed en voldoende personeel) dat verantwoorde hulp kan worden geboden (norm van de verantwoorde werktoedeling). Er wordt verantwoorde hulp geboden als:
Medewerkers ingezet worden met kwalificaties die passend zijn bij de aard van de hulpverlening. Er wordt uitgegaan van de kwalificaties zoals omschreven in de uitvoeringsvoorwaarden en beroepsstandaarden (BIG, SKJ, Register vaktherapie) en de tariefonderbouwing voor gecontracteerde jeugdhulp. Alle kwalificaties van de door de zorgverlener ingezette medewerkers zijn op verzoek beschikbaar voor inzage door de cliënt en het college.
Er bij een behandeling in het kader van jeugd- en opvoedhulp een gekwalificeerde gedragswetenschapper beschikbaar is onder wiens verantwoordelijkheid de behandeling wordt uitgevoerd. De gedragswetenschapper is geregistreerd in het BIG-register, Kwaliteitsregister Jeugd of een ander relevant beroepsregister.
Er bij een behandeling in het kader van jeugd-GGZ een gekwalificeerde en BIG-geregistreerde hoofdbehandelaar beschikbaar is onder wiens verantwoordelijkheid de behandeling wordt uitgevoerd. De rol van deze hoofdbehandelaar is beschreven in een kwaliteitsstatuut dat is geregistreerd bij het Zorginstituut Nederland.
Artikel 13. Onderscheid formele ondersteuning en informele ondersteuning
In het kader van het toekennen van een pgb, wordt onderscheid gemaakt tussen formele ondersteuning en informele ondersteuning. Een pgb voor formele ondersteuning kan alleen worden toegekend als de zorg wordt verleend door iemand die hiervoor opgeleid is. Dit kan bepaald worden op basis van de te overleggen diploma’s of certificaten. Wanneer er geen diploma’s of certificaten zijn, of de hulpverlener een familielid is (eerste of tweede graad) is het per definitie informele ondersteuning. Hier staat een vergoeding ter hoogte van het minimumloon tegenover. De vergoeding overstijgt nooit de goedkoopst adequate voorziening (ZiN) in de betreffende situatie.
Een pgb is bedoeld voor zorg en ondersteuning. Het pgb kent geen vrij besteedbaar bedrag. Eventuele reiskosten van de inwoner of zorgaanbieder mogen uit het pgb worden betaald. Hier mag maximaal 10% van het totale pgb budget aan worden uitgegeven. Er mag een vast maandbedrag worden afgesproken met de zorgaanbieder. De volgende kosten mogen niet uit een pgb betaald worden:
Hoofdstuk 4: Kwaliteit en controle
Artikel 15. Opmerkzaam zijn en melden
De professional die de ondersteuning levert kan verandering van leven en/of leefomgeving constateren bij de inwoner. Als een professional veranderingen opmerkt tijdens de werkzaamheden die van invloed zijn (positief of negatief) op de ondersteuning die geboden wordt, dient deze hiervan melding te maken bij zijn/haar leidinggevende/coördinator. De leidinggevende maakt de afweging of dit invloed heeft op de geboden ondersteuning en meldt dit bij de consulent. De consulent kan dan beoordelen of er aanleiding is voor een wijziging in de toewijzing en eventueel een heronderzoek uitvoeren. De wijziging in de situatie kan aanleiding zijn om de toewijzing te beëindigen, bij te stellen of een andere vorm van ondersteuning toe te wijzen.
Artikel 16. Kwaliteit en controle ZiN
Bij het verstrekken van een maatwerkvoorziening in de vorm van ZiN wordt in het integraal plan van aanpak in ieder geval vastgelegd voor welk resultaat de maatwerkvoorziening wordt aangewend. Hierin kunnen tevens aanvullende voorwaarden worden gesteld aan (de kwaliteit van) de ondersteuning die ingezet wordt om dit resultaat te behalen. Onverminderd andere handhavingsbevoegdheden ziet het college toe op de naleving van het vastgelegde resultaat door overleggen met de aanbieders, een continu gemeten cliëntervaringsonderzoek, en het zo nodig in overleg met de inwoner ter plaatse controleren van de geleverde voorzieningen.
Artikel 17. Kwaliteit en controle pgb
Bij het verstrekken van een maatwerkvoorziening in de vorm van een pgb wordt in het integraal plan van aanpak en het budgetplan in ieder geval vastgelegd voor welk resultaat de maatwerkvoorziening wordt aangewend en hoe het budget daarvoor wordt ingezet. Daarnaast wordt vastgelegd dat de inwoner de facturen en de betalingsbewijzen van de maatwerkvoorziening dient te bewaren. Deze moeten bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of, in geval van eenmalige pgb bij het college worden aangeleverd. Het college toetst pgb zorgverleners regelmatig op de kwaliteitseisen uit artikel 12. Daarnaast controleert het college of het pgb rechtmatig is uitgegeven door de benodigde zorgovereenkomst tussen inwoner en aanbieder te accorderen, de ingediende facturen en uitbetaalde pgb’s te controleren en door controle op de behaalde resultaten.
Artikel 18. Toetsing van afspraken en klanttevredenheid
Om te toetsen of de aanbieders voldoen aan de gemaakte afspraken in het integraal plan van aanpak (incl. de bijlagen), wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd of de ondersteuning effectief en efficiënt bijdraagt aan het gewenste resultaat. Daarnaast wordt de ervaring van de inwoners gemeten met het cliëntervaringsonderzoek en met cliënttevredenheidsonderzoeken van aanbieders.
Hoofdstuk 5: Overige bepalingen
Artikel 19. Waardering mantelzorgers
De jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers van inwoners in de gemeente wordt, net als de reguliere mantelzorgondersteuning, uitgevoerd door de maatschappelijke partners in het voorliggend veld.
Artikel 20. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
Wanneer er sprake is van calamiteiten of geweld bij de levering van een voorziening door een aanbieder, dient hiervan melding te worden gedaan via het agressie- en geweldprotocol gemeente Heusden. Voor jeugdhulpaanbieders geldt dat zij melding doen bij de inspectie gezondheidszorg en jeugdhulp.
Elke professional of burger die een vermoeden heeft van geweld in huiselijke kring, zowel bij volwassenen als bij kinderen, moet hierover een melding doen bij Veilig Thuis. Professionals zijn verplicht te werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
Artikel 22. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Nadere regels over het betrekken van ingezetenen bij het bepalen van beleid zijn vastgelegd in de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Heusden.
Artikel 23. Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels jeugdhulp gemeente Heusden 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-573936.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.