Gemeenteblad van Landgraaf
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2022, 571951 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landgraaf | Gemeenteblad 2022, 571951 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling gemeente Landgraaf 2023
Burgemeester en wethouders van L a n d g r a af ;
overwegende dat het wenselijk is om ter uitwerking van de Algemene subsidieverordening gemeente Landgraaf 2023 regels voor subsidieverlening vast te stellen;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Landgraaf 2023;
de Subsidieregeling gemeente Landgraaf 2023 vast te stellen, die luidt als volgt:
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
Voor deze subsidieregeling gelden de begripsomschrijvingen zoals hieronder vermeld. Voor zover begrippen niet gedefinieerd zijn geldt de begripsomschrijving zoals opgenomen in de algemene subsidieverordening Landgraaf 2023.
Budgetsubsidie is bedoeld voor (semi-)professionele organisaties die met hun activiteiten de gemeente Landgraaf ondersteunen in het uitvoeren van haar wettelijke taken en/of bijdragen aan de gemeentelijke beleidsdoelen binnen het sociaal domein.
Artikel 2.2 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
Als een (semi-)professionele organisatie voldoet aan artikel 2.1 kan het college subsidie verlenen mits de activiteiten gericht zijn op welzijn, jeugd, onderwijs, maatschappelijke dienstverlening, maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid, sociaal-cultureel werk, emancipatie, bibliotheekwerk, gezondheidszorg, sport, welzijn, peuteropvang, ouderen, gehandicapten, armoede en opvang en integratie van vreemdelingen.
Artikel 2.4 Berekening subsidie
Een peuteropvangorganisatie komt voorts in aanmerking voor een budgetsubsidie niet-KOT (kinderopvangtoeslag) ter compensatie van de kosten voor de opvang van kinderen wier ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. De kostprijs per uur die daarbij maximaal voor vergoeding in aanmerking komt, is gelijk aan de kostprijs per uur die de Belastingdienst hanteert in het kader van de berekening van kinderopvangtoeslag.
Een peuteropvangorganisatie moet streven naar een halfjaarlijkse nauwkeurig geschatte aanvraag inzake een budgetsubsidie niet-KOT. Ook moet de aanbieder van de peuteropvang kunnen aantonen dat de betreffende ouders geen recht hebben op KOT. De verlening van budgetsubsidie niet-KOT kan alleen worden gewijzigd wanneer er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden.
Het jaarlijks door de gemeenteraad in de begroting per organisatie en/of maatschappelijke taak beschikbaar gestelde bedrag is het subsidieplafond.
Dit hoofdstuk is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college ten behoeve van de kernactiviteiten van vrijwilligersorganisaties op het gebied van:
belangenbehartiging: het in groepsverband ontplooien van regelmatige activiteiten ter instandhouding en bevordering van natuur en milieu en/of, zelfstandigheid en maatschappelijke participatie van ouderen en/of, sociaal-culturele activiteiten gericht op vrouwenontplooiing en/of, lokale scholing en dienstverlening rondom het verlenen van EHBO en reanimatie en/of het ondersteunen van vrijwilligers in de gezondheidszorg en/of andere door de gemeenteraad erkende belangenbehartiging.
folklore en Cultuurhistorie: activiteiten gericht op de bevordering van onderzoek, bestudering en beschrijving van de lokale geschiedenis, gebruiken en gewoonten, het publiceren daarover, evenals het verzamelen, conserveren en beschrijven van voorwerpen en geschriften en/of activiteiten voor het behouden en bevorderen van de culturele identiteit en/of cultuurhistorie en folklore van Landgraaf.
kerkgenootschappen: activiteiten gericht op de ontplooiing van de sociaal-maatschappelijke activiteiten door een in Landgraaf gevestigde gemeenschap van gelovigen die onderdeel uitmaakt van een landelijke overkoepelende organisatiestructuur c.q. geloofsgemeenschap ten dienste van de (buurt)bewoners van Landgraaf.
overige binnensport (volleybal, zaalvoetbal, handbal en badminton): door het NOC*NSF erkende volleybal en/of zaalvoetbal en/of handbal en/of badminton beoefend in groepsverband door een vrijwilligersorganisatie, gericht op competitieve dan wel recreatieve sportbeoefening onder leiding van een trainer of instructeur.
Artikel 3.3. Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
Artikel 3.6 Tussentijdse aanvraag en herziening meerjarige basissubsidie
Het college kan een verleende subsidie gedurende het subsidietijdvak tussentijds herzien indien ten opzichte van de oorspronkelijke opgave het aantal actieve leden met tenminste met 15 procent of met tenminste 15 leden is toegenomen/afgenomen. Peildatum voor het ledenaantal is 1 januari van het subsidiejaar.
Artikel 3.7 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:
De activiteiten worden uitgevoerd door ten behoeve van een vrijwilligersorganisatie functionerende nevenorganisaties of verzelfstandigde onderdelen/afdelingen waarvan de activiteiten primair ten dienste staan van of zijn toe te rekenen aan de vereniging. De activiteiten van dit soort organisaties worden betrokken bij de subsidievaststelling door de ‘moedervereniging’.
Hoofdstuk 5: Evenementensubsidie
Artikel 5.1 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
Artikel 5.4 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:
De subsidieontvanger die in aanmerking wordt gebracht voor subsidie voor een evenement, is verplicht in alle tot derden gerichte uitingen met betrekking tot het evenement, waaronder in ieder geval begrepen drukwerk en publicaties, duidelijk leesbaar aan te geven dat het evenement (mede) tot stand gekomen is dankzij subsidie van de gemeente Landgraaf.
Hoofdstuk 6: Stimuleringssubsidie
Het college kan aan een vrijwilligersorganisatie op aanvraag een stimuleringssubsidie verstrekken voor de kosten die zij maakt om haar kernactiviteit(en) toegankelijk te maken voor mensen met een beperking of inwoners te stimuleren om te participeren aan hun kernactiviteit(en).
Een aanvraag wordt ten hoogste 24 weken en tenminste 8 weken voorafgaand aan de beoogde activiteit(en), via het daarvoor beschikbaar gestelde aanvraagformulier, bij het college ingediend.
Artikel 6.4 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:
Hoofdstuk 7: Burgerinitiatieven
Het college kan aan een of meer burgers van de gemeente Landgraaf of aan een of meer in Landgraaf gevestigde vrijwilligersorganisaties op aanvraag een subsidie toekennen ten behoeve van de verwezenlijking van een burgerinitiatief, mits dit initiatief een bijdrage levert aan de leefbaarheid, de sociale samenhang en de betrokkenheid van bewoners in (een deel van) de gemeente.
Artikel 7.2 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
Artikel 7.5 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:
De subsidieontvanger deelt opgedane kennis en ervaring met andere burgerinitiatieven uit Landgraaf tijdens een jaarlijkse bijeenkomst.
Hoofdstuk 8: Samenwerkingssubsidie
Het college kan ten behoeve van een project van twee of meer rechtspersonen op hun verzoek subsidie verlenen ten behoeve van een project gericht op de verwezenlijking van meer samenwerking binnen het sociaal domein in de gemeente Landgraaf indien dit project maatschappelijke meerwaarde genereert voor de Landgraafse samenleving en/of een kostenbesparing oplevert en in overwegende mate ten goede komt aan de Landgraafse samenleving.
Artikel 8.2 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
Artikel 8.5 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:
De subsidieontvanger deelt opgedane kennis en ervaring met andere samenwerkingsinitiatieven uit Landgraaf.
Artikel 8.7 Subsidieverantwoording en vaststelling
1. De subsidieontvanger dient binnen 12 weken na de realisering van het project een aanvraag tot subsidievaststelling in, voor zover er eerst subsidieverlening heeft plaatsgevonden.
2. Bij de verleningsbeschikking wordt vermeld op welke wijze de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden in diens aanvraag om subsidievaststelling.
Hoofdstuk 9: Innovatiesubsidie
Het college kan aan een professionele organisatie of alliantie innovatiesubsidie verstrekken ten behoeve van een project dat is gericht op sociale innovatie en dat mede ten goede komt aan de Landgraafse gemeenschap.
Artikel 9.2 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
Artikel 9.4 Berekening subsidie
De innovatiesubsidie is proportioneel ten opzichte van de beoogde doelen en het beoogde effect van het project en wordt verstrekt voor zover de structurele besparing in de kosten en/of structurele kwalitatieve voordelen direct tot het project zijn terug te leiden.
Artikel 9.5 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:
De subsidieontvanger deelt opgedane kennis en ervaring met andere sociale innovatieprojecten uit Landgraaf.
Hoofdstuk 9A : Subsidie aan burgers in het kader van het noodfonds energiearmoede
Het college kan een subsidie verlenen aan inwoners van de gemeente Landgraaf die door de stijgende energieprijzen en/of inflatie in een situatie verkeren die om directe beschikbaarheid van financiële middelen vraagt. De gemeenteraad heeft daartoe een Noodfonds Energiearmoede ingericht.
De subsidieaanvraag wordt in gezamenlijkheid door de Stichting Welsun en de aanvrager ingevuld en nadien door aanvrager ingediend bij het college.
Artikel 9A.5 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:
Landgraaf, 20 december 2022
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
ir. J.M.C. Rijvers mr. R. de Boer
De gemeente Landgraaf verstrekt jaarlijks subsidies aan instellingen, verenigingen, organisaties, natuurlijke personen en burgerinitiatieven. Het beleid hiervoor is vastgelegd in de kadernota subsidiebeleid gemeente Landgraaf 2023, de procedures c.q. regelgeving hiervoor zijn vastgelegd in de Algemene subsidieverordening gemeente Landgraaf 2023. De uitwerking van de verschillende subsidiemogelijkheden ingevolge de kadernota subsidiebeleid en de algemene subsidieverordening is uitgewerkt in de Subsidieregeling gemeente Landgraaf 2023.
Subsidie is een bijdrage van de gemeente aan een organisatie of instelling voor het organiseren van activiteiten met een maatschappelijk effect. Het gaat om activiteiten en resultaten die van belang zijn voor de inwoners van de gemeente Landgraaf. De gemeente ondersteunt deze activiteiten via het verlenen van subsidies. Zo kunnen organisaties, instellingen, verenigingen, burgerinitiatieven en de gemeente met elkaar zorgen voor een gevarieerd aanbod van activiteiten voor de inwoners van Landgraaf.
Er zijn een aantal subsidiesoorten in Landgraaf waarvoor een subsidie kan worden aangevraagd. Voor een vrijwilligersorganisatie zijn er vier soorten subsidies:
Een basissubsidie kan worden aangevraagd door een vrijwilligersorganisatie voor een (jaarlijkse) basisbijdrage voor de vrijwilligersorganisatie.
Een Jubileumsubsidie kan worden aangevraagd door een vrijwilligersorganisatie voor een (extra) jubileumbijdrage voor de vrijwilligersorganisatie
Een Evenementensubsidie kan worden aangevraagd door een vrijwilligersorganisatie voor een evenement dat bijdraagt aan de verbetering van de sociale samenhang binnen (een deel van) de gemeente of de identiteit van de gemeente.
Een stimuleringssubsidie kan worden aangevraagd door een vrijwilligersorganisatie voor het toegankelijk maken van de kernactiviteit(en) voor mensen met een beperking en/of het stimuleren van inwoners om te participeren aan de kernactiviteit(en).
Voor een professionele organisatie, zijn er twee subsidiesoorten in Landgraaf waarvoor een subsidie kan worden aangevraagd:
Een Budgetsubsidie kan worden aangevraagd door een (semi-)professionele organisatie, voor een (jaarlijkse) bijdrage aan de door de gemeente aan de professionele organisatie opgedragen activiteiten.
Een Innovatiesubsidie kan worden aangevraagd door een professionele organisatie, voor een project gericht op sociale innovatie waarbij de professionele organisatie samenwerkt met één of meerdere organisaties binnen het sociaal domein.
Daarnaast kent de gemeente Landgraaf twee subsidiesoorten die breed inzetbaar zijn:
Een subsidieaanvraag voor een Burgerinitiatief kan worden aangevraagd voor een bijdrage voor het uitvoeren van een niet beroepsmatig maatschappelijk en innovatief initiatief met één of meerdere inwoners of verenigingen.
Een subsidieaanvraag voor een Samenwerkingssubsidie kan worden aangevraagd door tenminste twee rechtspersonen die initiatieven ontplooien om (meer) met elkaar te gaan samenwerken en daarmee een bijdrage leveren aan de doelstellingen binnen het sociaal domein.
Per subsidiesoort is er in deze subsidieregeling een apart hoofdstuk opgenomen met voorwaarden en verplichtingen waaraan de aanvrager moet voldoen voor de subsidieverstrekking. Deze voorwaarden en verplichtingen zijn specifiek voor het subsidiesoort van toepassing. Daarnaast gelden de algemene regels zoals deze zijn opgenomen in de Algemene subsidieverordening Landgraaf 2019.
Budgetsubsidie is bedoeld voor professionele en semiprofessionele organisaties. Onder semiprofessioneel verstaan we een organisatie die werkzaam is in de gemeente Landgraaf en taken uitvoert die volgens deze regeling vallen onder de budgetsubsidie.
Afhankelijk van de vastgestelde maatschappelijke taken die een (semi-)professionele organisatie moet vervullen, vindt een analyse plaats. Dit op grond van het jaarlijkse gesprek en tussentijds aan te leveren stukken, in elk geval een begroting en jaarrekening. Hierbij wordt bekeken hoeveel subsidie nodig is om de maatschappelijke taken te kunnen vervullen. Het betreft hier een jaarlijks terugkerend proces. Subsidies van € 10.000 en meer moeten dan ook jaarlijks worden aangevraagd. Voor subsidies tot € 10.000 kan het college besluiten om deze meerjarig, met een maximum van vier jaar te verstrekken.
De bassisubsidie is voor vrijwilligersorganisaties ter waardering van de maatschappelijke bijdrage die de vrijwilligersorganisaties leveren. Deze organisaties vormen grotendeels de sociale infrastructuur in de gemeente Landgraaf en zorgen ervoor dat burgers mee kunnen doen aan de samenleving. Er ligt een gedeelde verantwoordelijkheid voor het behoud van de in hoofdstuk 1 benoemde doelstellingen. Voor de verschillende werksoorten geldt dat indien het subsidieplafond wordt overschreden, in afwijking van de algemene subsidieverordening het subsidiebedrag naar rato per organisatie wordt verminderd, zodat alle vrijwilligersorganisaties die in aanmerking komen voor subsidie ook subsidie ontvangen.
Voor de berekening van basissubsidie wordt uitgegaan van een basisdeel (vast bedrag) en een variabel deel (per actief lid) of een combinatie van beide. Dit betekent dat vrijwilligersorganisaties bij hun aanvraag een ondertekende (bonds)ledenlijst mee dienen te sturen waarop het aantal actieve leden staat vermeld. Indien er geen (bonds)ledenlijst is om het aantal actieve leden aan te tonen dient op een andere te verifiëren wijze het aantal actieve leden aangetoond te worden. Om voor basissubsidie in aanmerking te komen dient de vrijwilligersorganisatie minimaal 15 actieve leden te hebben. De begripsomschrijving van een actief lid is vastgelegd in de subsidieregeling. Onder een passief lid verstaan we een natuurlijk persoon die is ingeschreven bij een vrijwilligersorganisatie en geen gebruik maakt van de faciliteiten en/of de kernactiviteiten van de organisatie, dan wel zich niet persoonlijk inzet voor de vrijwilligersorganisatie door deelname aan het bestuur of als trainer/instructeur.
Onder actieve leden worden verstaan, natuurlijke personen die deelnemen aan de kernactiviteit(en) of deze organiseren. Het gaat dan bijvoorbeeld om zingen bij zangkoren, voetballen bij een voetbalvereniging, maar ook om deelname aan het bestuur of begeleiding als trainer/instructeur van de kernactiviteit.
Voor een aantal vrijwilligersorganisaties stelt het college een vast bedrag ter beschikking voor de uitvoering van hun maatschappelijke activiteiten. Bij deze vrijwilligersorganisaties is het minimumaantal actieve leden niet van toepassing om voor de subsidie in aanmerking te komen. Het gaat dan om organisaties die algemene maatschappelijke activiteiten ontplooien voor een groot deel van de inwoners van Landgraaf.
Om de administratieve lasten te verminderen is gekozen voor het verstrekken van meerjarige subsidies, met een maximum van vier jaar. Dit betekent dat vrijwilligersorganisaties één keer per vier jaar een subsidieaanvraag indienen die vervolgens geldt voor het gehele subsidietijdvak. De dan vastgestelde subsidies blijven in principe ongewijzigd, tenzij het jaarlijks subsidieplafond wordt overschreden en afgezien van de jaarlijkse indexeringen of andere algemene bijstellingen. Daarnaast heeft een vrijwilligersorganisatie twee keer in het subsidietijdvak de mogelijkheid om de subsidie te laten bijstellen indien het aantal leden met 15 procent of 15 leden is toe/afgenomen.
Bijlage I Berekening budgetsubsidie peuteropvangorganisaties op basis van groepsgrootte en –zwaarte
Bijlage II Subsidiebedragen basissubsidie per 2023
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-571951.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.