Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2022, 571722 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2022, 571722 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder.
De raad van de gemeente Den Helder;
gelezen het voorstel van het presidium van 28 november met kenmerk 2022-058324;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
overwegende dat de raad op 2 november 2022 een motie heeft aangenomen waarbij aangegeven is dat een commissie vanuit de raad gewenst is voor de begeleiding van een extern onderzoek naar de ambtelijke organisatie;
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder.
HOOFDSTUK 3 Werkwijze van de commissie
Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van tenminste 48 uren een nieuwe vergadering beleggen, waarin de aanwezige leden beraadslagen of besluiten over de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de commissie schriftelijk bezwaar is gemaakt;
Aldus besloten in de raadsvergadering van 19 december 2022.
voorzitter,
J.A. (Jan) de Boer MSc.
griffier,
mr. drs. M (Menno) Huisman
Toelichting op de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder.
HOOFDSTUK 1 Taken van de begeleidingscommissie
De omschrijving van de opdracht is ontleend aan het voorstel van het college van burgemeester en wethouders tot het beschikbaar stellen van een budget voor de uitvoering van het onderzoek naar de ambtelijke organisatie (eerste wijziging programmabegroting 2023, kenmerk 2022-042734) en de op 2 november 2022 door de raad aangenomen motie over dit onderwerp.
De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders en rapporteert aan de gemeenteraad over de uitvoering van haar werkzaamheden.
HOOFSTUK 2 Samenstelling van de commissie
Gelet op de opdrachtformulering in de aangenomen motie, de hoeveelheid fracties in onze raad (14) alsmede het behouden van een werkbare situatie, bestaat de commissie uit maximaal vijf raadsleden. Bij de samenstelling van de commissie zorgt de raad voor een evenredige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen. Dit beoogt een zekere spreiding van commissiezetels over de raadsfracties en dient ter voorkoming van het uitsluiten van raadsminderheden. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en vicevoorzitter.
In de Instructie voor de griffier van de gemeente Den Helder 2008, vastgesteld op 9 juni 2008, is opgenomen dat de griffier zorgdraagt voor ondersteuning van door leden van de gemeenteraad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.
De griffier kan medewerkers van de raadsgriffie aanwijzen dan wel toevoegen ter ondersteuning van de begeleidingscommissie en regelt de vervanging bij verhindering.
De griffier kan bij iedere zitting aanwezig zijn.
De voorzitter is niet uitsluitend technisch voorzitter, maar maakt tevens deel uit van de commissie.
Als een individueel lid van de commissie ophoudt lid te zijn van de raad eindigt ook zijn lidmaatschap van de commissie. Ook eindigt een lidmaatschap bij (tussentijdse) opheffing van de begeleidingscommissie en bij het nemen van ontslag.
Daarnaast eindigt het lidmaatschap als de commissie besluit het betreffende commissielid te horen.
De commissie is een tijdelijke commissie. Na de behandeling van de eindrapportage in de gemeenteraad is de taak van de commissie afgerond en wordt de commissie ontbonden.
HOOFDSTUK 3 Werkwijze van de commissie
De griffier zorgt voor de verslaglegging van de vergaderingen. Het verslag is een korte bondige weergave van het besprokene en wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier.
In de commissie kunnen nadere afspraken worden gemaakt over de minimale termijn tussen de oproeping en de vergadering. Daarbij zou bijvoorbeeld aangesloten kunnen worden bij de termijn genoemd in artikel 9, lid 1, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Den Helder 2018, zijnde vijf dagen.
De commissie kan alleen vergaderen en besluiten nemen indien minimaal drie commissieleden aanwezig zijn.
Beraadslaging vindt plaats achter gesloten deuren omdat de inhoud van een beraadslaging zich mogelijk niet voor openbaarheid leent. Er moet vrij gesproken kunnen worden over personen en hetgeen door hen naar voren is gebracht.
De commissieleden bewaren geheimhouding over hetgeen hen tijdens een vergadering ter kennis komt en over stukken die onder geheimhouding zijn aangeboden. De commissie beslist zelf over de openbaarmaking van stukken die niet onder geheimhouding zijn aangeboden.
De commissie is bevoegd bij het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie informatie op te vragen die hij in het belang van het onderzoek nodig acht.
Ook kan de commissie leden van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van mondelinge informatie.
De commissie kan ook derden ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van nadere informatie.
Medewerking vindt dan plaats op basis van vrijwilligheid.
Als er onduidelijkheid is over de toepassing van deze verordening, legt de voorzitter de kwestie voor aan het presidium. Als een expliciet besluit van de raad wenselijk is, legt het presidium de kwestie voor aan de raad.
De verordening treedt een dag na de publicatie in werking en kan geciteerd worden als de ‘Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder’.
De verordening treedt buiten werking als de opdracht van de commissie is afgerond en de commissie wordt ontbonden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-571722.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.