Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder.

De raad van de gemeente Den Helder;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 28 november met kenmerk 2022-058324;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

overwegende dat de raad op 2 november 2022 een motie heeft aangenomen waarbij aangegeven is dat een commissie vanuit de raad gewenst is voor de begeleiding van een extern onderzoek naar de ambtelijke organisatie;

 

besluit de volgende verordening vast te stellen:

 

Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder.

 

 

HOOFDSTUK 1 Taak van de begeleidingscommissie

Artikel 1  

  • 1.

    De begeleidingscommissie (verder te noemen: commissie) heeft tot taak een in opdracht van het college van burgemeester en wethouders te houden extern onderzoek naar de ambtelijke organisatie te begeleiden.

  • 2.

    De taak kan hangende het onderzoek, al dan niet op verzoek van de commissie, door de gemeenteraad worden gewijzigd.

Artikel 2  

  • 1.

    De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders over

    • a.

      de offerteaanvraag voor de aanbesteding;

    • b.

      de uit te nodigen onderzoeksbureaus;

    • c.

      de voortgang van het onderzoek;

    • d.

      de conclusies en aanbevelingen naar aanleiding van het onderzoek.

  • 2.

    De commissie doet verslag aan de gemeenteraad over de uitvoering van haar werkzaamheden.

     

HOOFDSTUK 2 Samenstelling van de commissie

Artikel 3  

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal vijf raadsleden.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een vicevoorzitter en doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de gemeenteraad.

  • 3.

    De griffier draagt zorg voor ondersteuning van de commissie en kan daarvoor tevens medewerkers van de raadsgriffie aanwijzen.

Artikel 4  

De voorzitter is belast met:

  • a.

    het leiden van de beraadslagingen en zittingen;

  • b.

    het handhaven van de orde;

  • c.

    het doen naleven van bij of krachtens deze verordening gestelde regels;

  • d.

    de woordvoering namens de commissie;

  • e.

    hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 5  

  • 1.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt, indien:

    • a.

      de raad besluit tot opheffing van de commissie;

    • b.

      een lid ophoudt lid te zijn van de raad;

    • c.

      een lid ontslag neemt.

  • 2.

    Een lid van de commissie kan op elk moment ontslag nemen. Hiervan brengt hij de raad en de voorzitter van de commissie zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte.

  • 3.

    In openstaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Artikel 6  

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarin de gemeenteraad het onderzoeksrapport inclusief conclusies en aanbevelingen heeft behandeld.

 

HOOFDSTUK 3 Werkwijze van de commissie

Artikel 7  

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor de verslaglegging van de zittingen.

  • 2.

    Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid voor zover van belang.

  • 3.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier.

Artikel 8  

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste twee leden van de commissie hem dit schriftelijk en met opgaaf van redenen verzoeken.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag en uur van de vergadering en zorgt voor de tijdige oproeping van de leden en andere genodigden.

Artikel 9  

  • 1.

    De commissie kan niet beraadslagen of besluiten, indien niet meer dan de helft van het aantal van haar leden aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van tenminste 48 uren een nieuwe vergadering beleggen, waarin de aanwezige leden beraadslagen of besluiten over de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de commissie schriftelijk bezwaar is gemaakt;

  • 3.

    De commissie besluit met meerderheid van stemmen.

Artikel 10  

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten en zijn alleen toegankelijk voor leden van de commissie en andere genodigden.

  • 2.

    De commissie beslist over de openbaarmaking van de in die vergadering aan de orde komende stukken, voor zover die niet als geheim stuk ter hand zijn gesteld.

  • 3.

    De leden en andere genodigden bewaren geheimhouding omtrent de inhoud van de bescheiden of gedeelten daarvan, die ingevolge een besluit bedoeld in het tweede lid, niet openbaar worden gemaakt.

  • 4.

    Voor zover de in het derde lid bedoelde bescheiden deel uitmaken van het onderzoeksrapport, worden deze onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de griffier.

Artikel 11  

  • 1.

    De commissie is bevoegd tot het opvragen en inzien van gegevens in schriftelijke hetzij digitale vorm welke zij voor haar opdracht nodig acht.

  • 2.

    De commissie is bevoegd schriftelijke of mondelinge inlichtingen te vragen aan de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, een lid van dat college, andere leden van de gemeenteraad of aan ambtenaren in dienst van de gemeente.

  • 3.

    Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de commissie de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, een lid van dat college, andere leden van de gemeenteraad, een ambtenaar in dienst van de gemeente of derden ter vergadering uitnodigen.

  • 4.

    Van de uitnodiging van een ambtenaar geeft de commissie schriftelijk kennis aan het college van burgemeester en wethouders.

     

HOOFDSTUK 4 Slotbepalingen.

Artikel 12  

Ingeval van twijfel over de toepassing of de uitleg van een bepaling in deze verordening, en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, raadpleegt de voorzitter het presidium, dat een beslissing neemt.

Artikel 13  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder.

  • 3.

    Deze verordening geldt met ingang van de dag van haar inwerkingtreding tot de dag dat de commissie wordt geacht te zijn ontbonden overeenkomstig artikel 6 van deze verordening.

Aldus besloten in de raadsvergadering van 19 december 2022.

voorzitter,

J.A. (Jan) de Boer MSc.

griffier,

mr. drs. M (Menno) Huisman

Toelichting op de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder.

 

HOOFDSTUK 1 Taken van de begeleidingscommissie

 

Artikel 1

De omschrijving van de opdracht is ontleend aan het voorstel van het college van burgemeester en wethouders tot het beschikbaar stellen van een budget voor de uitvoering van het onderzoek naar de ambtelijke organisatie (eerste wijziging programmabegroting 2023, kenmerk 2022-042734) en de op 2 november 2022 door de raad aangenomen motie over dit onderwerp.

 

Artikel 2

De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders en rapporteert aan de gemeenteraad over de uitvoering van haar werkzaamheden.

 

HOOFSTUK 2 Samenstelling van de commissie

 

Artikel 3

Gelet op de opdrachtformulering in de aangenomen motie, de hoeveelheid fracties in onze raad (14) alsmede het behouden van een werkbare situatie, bestaat de commissie uit maximaal vijf raadsleden. Bij de samenstelling van de commissie zorgt de raad voor een evenredige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen. Dit beoogt een zekere spreiding van commissiezetels over de raadsfracties en dient ter voorkoming van het uitsluiten van raadsminderheden. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en vicevoorzitter.

 

In de Instructie voor de griffier van de gemeente Den Helder 2008, vastgesteld op 9 juni 2008, is opgenomen dat de griffier zorgdraagt voor ondersteuning van door leden van de gemeenteraad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.

De griffier kan medewerkers van de raadsgriffie aanwijzen dan wel toevoegen ter ondersteuning van de begeleidingscommissie en regelt de vervanging bij verhindering.

De griffier kan bij iedere zitting aanwezig zijn.

 

Artikel 4

De voorzitter is niet uitsluitend technisch voorzitter, maar maakt tevens deel uit van de commissie.

 

Artikel 5

Als een individueel lid van de commissie ophoudt lid te zijn van de raad eindigt ook zijn lidmaatschap van de commissie. Ook eindigt een lidmaatschap bij (tussentijdse) opheffing van de begeleidingscommissie en bij het nemen van ontslag.

Daarnaast eindigt het lidmaatschap als de commissie besluit het betreffende commissielid te horen.

 

Artikel 6

De commissie is een tijdelijke commissie. Na de behandeling van de eindrapportage in de gemeenteraad is de taak van de commissie afgerond en wordt de commissie ontbonden.

 

 

HOOFDSTUK 3 Werkwijze van de commissie

 

Artikel 7

De griffier zorgt voor de verslaglegging van de vergaderingen. Het verslag is een korte bondige weergave van het besprokene en wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier.

 

Artikel 8

In de commissie kunnen nadere afspraken worden gemaakt over de minimale termijn tussen de oproeping en de vergadering. Daarbij zou bijvoorbeeld aangesloten kunnen worden bij de termijn genoemd in artikel 9, lid 1, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Den Helder 2018, zijnde vijf dagen.

 

Artikel 9

De commissie kan alleen vergaderen en besluiten nemen indien minimaal drie commissieleden aanwezig zijn.

 

Artikel 10

Beraadslaging vindt plaats achter gesloten deuren omdat de inhoud van een beraadslaging zich mogelijk niet voor openbaarheid leent. Er moet vrij gesproken kunnen worden over personen en hetgeen door hen naar voren is gebracht.

De commissieleden bewaren geheimhouding over hetgeen hen tijdens een vergadering ter kennis komt en over stukken die onder geheimhouding zijn aangeboden. De commissie beslist zelf over de openbaarmaking van stukken die niet onder geheimhouding zijn aangeboden.

 

Artikel 11

De commissie is bevoegd bij het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie informatie op te vragen die hij in het belang van het onderzoek nodig acht.

Ook kan de commissie leden van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van mondelinge informatie.

De commissie kan ook derden ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van nadere informatie.

Medewerking vindt dan plaats op basis van vrijwilligheid.

 

HOOFDSTUK 4 Slotbepalingen.

 

Artikel 12

Als er onduidelijkheid is over de toepassing van deze verordening, legt de voorzitter de kwestie voor aan het presidium. Als een expliciet besluit van de raad wenselijk is, legt het presidium de kwestie voor aan de raad.

 

Artikel 13

De verordening treedt een dag na de publicatie in werking en kan geciteerd worden als de ‘Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek ambtelijke organisatie gemeente Den Helder’.

De verordening treedt buiten werking als de opdracht van de commissie is afgerond en de commissie wordt ontbonden

 

Naar boven