Verkeersbesluit Gedeeltelijke tweestrooksrotonde Kennemerstraatweg Ypesteinerlaan Vennewatersweg Heiloo

Het college van burgemeester en wethouders;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Heiloo. Bij collegebesluit d.d. 1 januari 2017 is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van het Domein Beheer Openbare Ruimte, onder gemandateerd aan de Teammanager Openbare Ruimte en onder gemandateerd aan de beleids-/medewerker verkeer.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Samenvatting

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo heeft een verkeersbesluit genomen om de huidige enkelstrooksrotonde bij de Kennemerstraatweg – Ypesteinerlaan - Vennewatersweg om te vormen tot een gedeeltelijke tweestrooksrotonde. De maatregelen beogen een verbetering van zowel de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers als de doorstroming voor het gemotoriseerd verkeer. Het verkeersbesluit is een bevestiging van het definitieve ontwerp voor de gedeeltelijke tweestrooksrotonde, echter er is geen concrete planning om de werkzaamheden uit te voeren.

Motivering

Gedeeltelijke tweestrooksrotonde

• Ter waarborging van de huidige en de verwachte lokale verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, acht het college het gewenst om de huidige enkelstrooksrotonde te vervangen door een gedeeltelijke tweestrooksrotonde;

• Een gedeeltelijke tweestrooksrotonde speciaal vormgegeven waardoor men al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook dient te kiezen, zodat er op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voorkomen en niet volledig tweestrooks is op de gehele rotonde;

• Een gedeeltelijke tweestrooksrotonde kent een hogere verkeersveiligheid ten opzichte van een standaard-tweestrooksrotonde en dezelfde veiligheid ten opzichte van een enkelstrooksrotonde mits deze altijd dezelfde structuur hebben. De doorstroming is beter dan bij de standaard-tweestrooksrotonde en veel beter dan de enkelstrooksrotonde;

• Het gekozen wegontwerp voldoet aan de actuele landelijke CROW richtlijnen en aanbevelingen en de beleidsuitgangspunten uit het Verkeersbeleid Heiloo 2018 - 2030;

– Op de gedeeltelijke tweestrooksrotonde is een extra rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer vanuit zuidelijke richting gesitueerd waarbij het gemotoriseerd verkeer naar het oosten en het noorden wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer richting het westen;

– Het gemotoriseerd verkeer vanuit het oosten richting het westen en het zuiden aan het begin van de gedeeltelijke tweestrooksrotonde dient twee rijstroken te passeren;

– Op gedeeltelijke tweestrooksrotonde wordt een verhoogde rijbaanscheiding toegepast waar het van toepassing is;

– De noordelijke tweerichtings fietsoversteek tussen de Vennewatersweg en de Ypesteinerlaan blijft gehandhaafd en wordt op een 50 km/h plateau gesitueerd;

– De oostelijke eenrichtingsfietsoversteek wordt een tweerichtings fietsoversteek, de voetgangersoversteekplaats met ‘zebramarkering’ blijft gehandhaafd en beiden worden op een 50 km/h plateau gesitueerd;

– De zuidelijke fietsoversteek tussen de Vennewatersweg en Ypesteinerlaan vervalt;

– De westelijke eenrichtingsfietsoversteek wordt een tweerichtings fietsoversteek en wordt op een 50 km/h plateau gesitueerd;

– De fietsenpaden aan de oost- en westzijde van de Kennemerstraatweg ten zuiden van de gedeeltelijke tweestrooksrotonde worden tweerichtingsfietspaden conform de landelijke CROW richtlijnen en aanbevelingen;

– Het college wenst dat de gemeente Heiloo aan haar wettelijke verplichting als wegbeheerder kan blijven voldoen conform artikel 6:174 BW en artikel 6:162 BW;

• De beoogde aanpassing leidt niet tot significante veranderingen in het verkeersaanbod op andere wegen;

Verkeersbeleid Heiloo 2018 - 2030

• De wegen inclusief de rotonde Kennemerstraatweg – Ypesteinerlaan – Vennewatersweg zijn in het beheer van de gemeente Heiloo;

• Er zijn met het Verkeersbeleid Heiloo 2018 – 2030 uitgangspunten en randvoorwaarden vastgesteld:

De categorisering van wegen (welke functie heeft een weg) blijft gehandhaafd;

De vastgestelde grenswaarden (maximale intensiteit) voor de diverse wegen blijven gehandhaafd;

De spooronderdoorgang Vennewatersweg is gerealiserd voordat de aansluiting A9 Heiloo wordt opengesteld;

De aansluiting A9 Heiloo wordt gerealiseerd.

In samenspraak met bewoners en ondernemers zijn deze uitgangspunten aangevuld met een aantal principes die onderstaand nader zijn uitgewerkt:

– Heiloo fietsdorp:

– Verkeersremmende maatregelen boven handhaving;

– Bereikbaarheid;

o voor vracht-, landbouw- en busverkeer zijn specifieke routes aangewezen waarbij conflicten tussen zwaar verkeer en fietsers / voetgangers zoveel mogelijk worden vermeden;

o bevoorrading van bedrijven in de woonkern geschied bij voorkeur met kleine voertuigen;

o het doorgaand verkeer (zonder herkomst of bestemming in Heiloo) wordt geweerd op erftoegangswegen o.a. door deze wegen ook als zodanig in te richten. Op de overige wegen geldt dat (doorgaand) verkeer een probleem vormt als de verkeersveiligheid in het geding is of als wettelijke grenzen van luchtkwaliteit en geluidsbelasting worden benaderd / overschreden;

– Leefbaarheid;

– Duurzaam Veilig;

• De Kennemerstraatweg, Ypesteinerlaan en de Vennewatersweg zijn vastgesteld als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h;

– In het wegennet van Heiloo is een aantal wegen benoemd, die de hoofdroutes/ verbindingen zijn in het dorp (gebiedsontsluitingswegen A en B). Op deze wegen wordt het verkeer vanuit de verblijfsgebieden verzameld om vervolgens het dorp uit te rijden. Bij binnenkomst concentreert het verkeer zich op deze wegen voordat de verblijfsgebieden (erftoegangswegen A en B) worden bereikt. Deze wegen zijn hier zoveel mogelijk op ingericht. In dit verkeersbesluit betreffen het de Kennemerstraatweg, Ypesteinerlaan en Vennewatersweg;

• De vrijliggende fietspaden langs de Kennemerstraatweg zijn vastgesteld als onderdeel van het Regionaal fietsnetwerk en langs de Ypesteinerlaan en de Vennewatersweg als onderdeel van het Fietsnetwerk binnen Heiloo;

– Het regionale fietsnetwerk verbindt de centra van de omliggende gemeente onderling en deze centra met de belangrijkste bestemmingen binnen en direct buiten de gemeentegrenzen. Het gaat daarbij voornamelijk om utilitaire verbindingen (woon-werk school-winkelen). De belangrijkste routes noord-zuid georiënteerd vallen onder dit netwerk, evenals de doorgaande fietsverbindingen. Aan dit netwerk worden hoge eisen gesteld op het gebied van samenhang, directheid, veiligheid en comfort.

Het fietsnetwerk binnen Heiloo ontsluit de diverse wijken op het fietsnetwerk en het recreatieve netwerk. De eisen die aan het secundaire fietsnetwerk worden gesteld zijn minder hoog dan die aan het regionale fietsnetwerk, maar zijn wel van dien aard dat het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd.

• Ten behoeve van de objectieve verkeersveiligheid is een ongevallenanalyse uitgevoerd over de periode 2006 t/m 2015. Daaruit blijkt dat er op en nabij de rotonde Kennemerstraatweg – Ypesteinerlaan – Venwatersweg geregistreerde ongevallen hebben plaatsgevonden met zowel uitsluitend materiele schade als dat er slachtoffers zijn gevallen met uiteenlopende aard;

• Vanaf 2019 worden met het besloten VIA Online site de gemeten snelheden en geregistreerde ongevallen bijgehouden. Dat waren 14 ongevallen met uitsluitend materiële schade en 4 ongevallen met letsel. Tevens blijkt uit de snelheidsmetingen dat zowel de gereden snelheid die het overgrote van de weggebruikers (85%) op de toeleidende wegen wat boven de maximale snelheid van 50 km/h liggen als dat er lichte vertraging optreedt op de toeleidende wegen en op de rotonde zelf. Uit deze gegevens zijn BLIQ veiligheidsrapportages te genereren vanaf het eerste kwartaal 2014 t/m het tweede kwartaal 2022. Daaruit blijkt dat de rotonde Kennemerstraatweg – Ypesteinerlaan – Venwatersweg en de toe leidende wegen behoren tot de Top 10 van trajecten en kruispunten met een hoge ongevallenscore met lage snelheidsscore op de enkelstrooks rotonde respectievelijk hoge ongevallenscore met hoge snelheidsscore voor de aantakkende wegen;

• Er zijn met het FIXI online meldingen systeem tussen 22 september 2020 en oktober 2022 diverse meldingen geregistreerd over de verkeerssituatie over de rotonde de rotonde Kennemerstraatweg – Ypesteinerlaan – Venwatersweg en de toeleidende wegen die vallen onder de subjectieve verkeersveiligheid;

Wettelijke grondslag

Gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet hierna WvW en de artikel 12 van het Bestluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer hierna BABW, heeft het college van Burgemeester en wethouders van Heiloo een verkeersbesluit genomen.

Toelichting wettelijke grondslag:

Artikel 15 lid 1 WvW 1994: de plaatsing en/of verwijderen van de in art. 12 BABW opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Artikel 15 lid 2 WvW 1994: maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Artikel 12 BABW: de plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a. de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b. de volgende verkeerstekens op het wegdek: 1. doorgetrokken strepen; 2. aanduiding van fietsstroken; 3. aanduiding van busstroken en busbanen; 4. voetgangersoversteekplaatsen; 5. gele doorgetrokken strepen; 6. gele onderbroken strepen 7. Haaientanden.

In de onderstaande tekst wordt aangegeven waar de borden worden geplaatst en de markeringen worden aangebracht. Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Belangenafweging

Wettelijke doelstellingen

Gelet op artikel 2, lid, 1, sub a t/m d van de WVW1994 en artikel 21 van de BABW heeft het verkeersbesluit de volgende doelstellingen:

In eerste instantie:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

In tweede instantie ook voor:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

En verder

• het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

• het waarborgen van het op juiste wijze in rekening brengen van tarieven voor het gebruik van de weg;

• het gebruik en de waarborging van de juistheid van de registers die ingevolge deze wet worden bijgehouden;het voorkomen en bestrijden van fraude;

• de regeling van positie, inrichting en werkwijze, alsmede het uitoefenen van toezicht op zelfstandige bestuursorganen die taken verrichten op het terrein van deze wet,

is het gewenst om diverse verkeersborden en verkeerstekens aan te brengen om onder andere de rijrichting en de voorrang te regelen om de huidige rotonde te vervangen door een gedeeltelijke tweestrooksrotonde.

Art. 21 BABW beschrijft hoe een verkeersbesluit expliciet gemotiveerd moet zijn met een of meer van de in art. 2 WvW benoemde doelen.

Belangenafweging verkeersveiligheid, doorstroming en andere doelstellingen

Door de verkeersmaatregelen conform de huidige landelijke CROW richtlijnen en aanbevelingen wordt de verkeersveiligheid naar verwachtig voor alle weggebruikers verbeterd. De bereikbaarheid voor het fietsverkeer neemt beperkt af, terwijl de bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer verbetert door een betere doostroming. De verkeersmaatregelen zijn daarmee in het algemeen belang. De andere in de wegenverkeerswet genoemde doelen en belangen zijn niet of slechts in zeer geringe mate van belang en daarom niet in de afweging mee genomen.

• Hoewel tweerichtingsfietspaden bij een rotonde mogelijk een licht negatief effect op de verkeersveiligheid kan hebben wordt de mogelijk negatieve impact ondervangen door de fietsoversteken verhoogd aan te brengen. Dit betekent dat het gemotoriseerde verkeer de snelheid dient aan te passen. Door het toepassen van de huidige landelijke CROW richtlijnen en aanbevelingen voor o.a. de maatvoering verbetert het zicht voor de weggebruikers en worden de fietsenpaden uitgevoerd in de kleur rood;

• Door het opheffen van de zuidelijke fietsoversteek neemt de bereikbaarheid voor fietsers in geringe mate af. Fietsers kunnen bij de overige oversteken namelijk in twee richtingen rijden;

• Een fietsoversteek aan de zuidzijde van de rotonde wordt, ondanks het aanwezige middensteunpunt in het nieuwe ontwerp, als onveilig bestempeld. Dit omdat de fietser twee rijstroken voor gemotoriseerd verkeer in dezelfde richting, in één keer moet oversteken. Dit brengt het risico op 'afdekongevallen' met zich mee. Waarbij het zicht tussen een overstekende fietser en aanrijdende auto op het ene voorsorteervak wordt 'afgedekt' door een wachtrij van auto's op het andere voorsorteervak. Om dit risico weg te nemen en de verkeersveiligheid voor fietsers te waarborgen wordt de fietsoversteek aan de zuidzijde van de rotonde opgeheven;

• De fietspaden langs de Vennewatersweg en Ypesteinerlaan liggen aan beide zijden van de rotonde aan de noordkant, waardoor die directe verbinding niet wijzigt. Het afsluiten van de zuidelijke oversteek heeft daardoor slechts een beperkt effect voor enkele aanwonenden aan de zuidzijde van de rotonde. Dit beperkte effect kan bovendien worden ondervangen door de fietspaden aan beide zijden van de Kennemerstraatweg (ten zuiden van de rotonde) om te vormen tot tweerichtingsfietspaden conform de huidige landelijke CROW richtlijnen en aanbevelingen;

• De verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer verminderen door de verkeersmaatregelen niet of slechts in geringe mate;

• De vergroting van de verkeersveiligheid voor de fietsers door verhoogde oversteken in het rood en het toepassen van de huidige richtlijnen en aanbevelingen met betrekking tot de maatvoering weegt zwaarder dan de geringe afname van de bereikbaarheid voor de fietsers;

• Bij een constante rijsnelheid voor het gemotoriseerd verkeer kan er dichter bij elkaar worden gereden, ontstaat er een rustiger verkeersbeeld en de wegcapaciteit beter kan worden benut;

– Een rustiger wegbeeld verbetert de verkeersveiligheid;

– De verkeersdoorstroming verbeterd de bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer;

– Een betere doorstroming voor het gemotoriseerd verkeer betekent naar verwachting minder stikstofuitstoot: optrekkend en afremmend gemotoriseeerd verkeer veroorzaakt meer stikstofuitstoot dan een constantere rijdsnelheid.

Overleg en gehoord

Het ontwerp is toegelicht tijdens twee bewonersinformatieavonden op 8 en 9 oktober 2019 en toegelicht tijdens raadsvergaderingen.

Overeenkomstig art. 24 BABW is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland.

BESLUIT

Op grond van de voorgaande overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo besloten

  • 1.

    alle eerder genomen verkeersbesluiten de enkelstrooksrotonde Kennemerstraatweg – Ypesteinerlaan – Vennewatersweg en de toeleidende wegen in Heiloo in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit en te vervangen door een gedeeltelijke tweestrooksrotonde;

  • a.

    door het plaatsen van verkeersborden model B1 (conform bijlage 1 van het RVV 1990), voorrangsweg;

  • b.

    door het plaatsen van verkeersborden model B6 (conform bijlage 1 van het RVV 1990), verkeer op de rotonde voorrang te geven op het overige verkeer alsmede door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, al dan niet met een onderbord OB503OB02 kruisende fietsers in 2 richtingen;

  • c.

    door het plaatsen van verkeersborden model D1 (conform bijlage 1 van het RVV 1990) wordt een verplichte rijrichting tegen de klok in op de rotonde ingesteld;

  • d.

    door het plaatsen van verkeersborden model D2 (conform bijlage 1 van het RVV 1990) op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde, geplaatst op een BB22 gele zuil;

  • e.

    door het plaatsen van verkeersborden model G12 (conform bijlage 1 van het RVV 1990) de vrijliggende paden rondom de rotonde aan te wijzen als verplicht fietspad al dan niet te voorzien van een onderbord OB502 of OB505;

  • f.

    door het aanbrengen van verkeersborden L2 voetgangersoversteekplaats (conform bijlage 1 van het RVV 1990) en het aanbrengen van ‘zebramarkering’ , op de rijstroken zodat het gemotoriseerd verkeer voorrang verleent aan overstekende voetgangers;

  • g.

    door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de vrijliggende paden fietsers voorrang te laten verlenen aan het overige verkeer;

  • h.

    door het aanbrengen van niet verkeersbesluit plichtige verkeersborden als J9 rotonde met onderbord OB401, J37 met onderbord OB313 waarschuwing voor verhoogde rijbaan scheiding ten behoeve van motoren, L4 Doorgaande rijstroken met splitsing en voorsorteren bij een turborotonde;

  • 2.

    Genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op bijgevoegde overzichtstekening;

  • 3.

    Door te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in het Gemeenteblad;

  • 4.

    Door dit besluit te publiceren in het Gemeenteblad;

  • 5.

    Een afschrift van dit besluit te zenden aan de districtschef van Politie Eenheid Noord-Holland van de Nationale Politie.

Heiloo 23 december 2022

het college van burgemeester en wethouders

Namens deze,

J.Wanders

Beleidsmedewerker verkeer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaarclausule

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, postbus 1, 1850 AA Heiloo. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Wij wijzen erop dat een bezwaarschrift de werking van het besluit niet schorst.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten, omdat er spoed noodzakelijk is? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Daarmee vraagt u de rechter om de werking van het besluit van de gemeente uit te stellen. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een bezwaarschrift hebt ingediend. Voor de behandeling van uw aanvraag moet u griffierecht betalen aan de rechtbank. U vraagt een voorlopige voorziening schriftelijk aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven