Gemeenteblad van Breda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2022, 571190 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2022, 571190 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Volwasseneneducatie Regio West-Brabant 2023
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 20 december 2022
de Subsidieregeling Volwasseneneducatie Regio West-Brabant 2023 hebben vastgesteld.
De regeling wordt van kracht met ingang van de eerste dag na die van deze bekendmaking.
Tegen het besluit tot vaststelling van de regeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Subsidieregeling Volwasseneneducatie Regio West-Brabant 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;
artikel 1:3 van de Algemene subsidieverordening Breda 2017;
Subsidieregeling Volwasseneneducatie Regio West-Brabant 2023:
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Taalnetwerk West-Brabant (Taal West-Brabant): samenwerkingsverband van organisaties in West-Brabant. Binnen het Taalnetwerk West-Brabant stemmen de betrokken organisaties het aanbod en de werkwijze onderling af zodat er een breed en samenhangend aanbod van taal-, reken- en digi-cursussen beschikbaar is, gericht op taalactivering, -niveauverhoging, - onderhoud en –oefening, of doorstroom naar opleiding, werk of participatie;
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze regeling genoemde activiteiten.
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in deze regeling is om te zorgen dat educatie bijdraagt aan de basisvaardigheden van volwassen inwoners met een NT1- of NT2-achtergrond van Breda en de regio. Voor het uitvoeren van de activiteiten zoals bedoeld in deze regeling vormt de Wet Educatie en Beroepsonderwijs het kader. Daarnaast sluiten activiteiten waar mogelijk aan bij het regionale plan ‘Dromen, Durven, Doen! – Aanpak laaggeletterdheid Regionaal Plan 2020-2024’.
Bij de aanvraag moet een plan gevoegd zijn, bestaande uit:
Een communicatieparagraaf met in ieder geval een uitwerking hoe de communicatie en de informatievoorziening naar de deelnemers en subsidiegever vorm krijgt. Er dient vermeld te worden hoe de subsidieaanvrager zich aan de (toekomstige) deelnemers bekend wil maken voor aanvang van de educatie, of men gebruik wil maken van een voorlichtingsavond, folders e.d. Ook dient er in het plan vermeld te worden hoe de communicatie omtrent klachten vorm wordt gegeven;
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten inclusief lesmaterialen, genoemd in deze regeling.
Onverminderd afdeling 4.2.4 van de Awb en hoofdstuk 6 van de Algemene subsidieverordening Breda 2017, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
de subsidieontvanger stelt per deelnemer de volgende gegevens beschikbaar voor de monitor Laaggeletterdheid van het CBS: geslacht, geboortejaar, postcode/woonplaats, soort cursus (formeel, non-formeel door professionals, non-formeel door vrijwilligers), type cursus (taal, rekenen, digitale vaardigheden, taal/digitale vaardigheden, rekenen/digitale vaardigheden, taal/rekenen/digitale vaardigheden). Precieze definities volgen vanuit de contactgemeente en/of het CBS;
Paragraaf 2 Subsidie niveauverhoging van basisvaardigheden van laaggeletterde volwassenen
Artikel 10. Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het terugdringen van laaggeletterdheid en analfabetisme onder volwassenen met NT1-achtergrond of NT2-achtergrond in de regio West-Brabant door middel van het bieden van trajecten Nederlandse taal en rekenen gericht op niveauverhoging.
Voor subsidieverlening op grond van artikel 12, onder a en b, van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 1.897.965,- voor het kalenderjaar 2023 voor een aanvrager met vestigingen in Breda, Bergen op Zoom en Roosendaal (artikel 11, eerste lid, sub a.). Dit bedrag kan wijzigen afhankelijk van het bedrag dat het Rijk beschikbaar stelt op grond van artikel 2.3.1 van de WEB.
Voor subsidieverlening op grond van artikel 12, onder a en b, van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 130.909,- voor het kalenderjaar 2023 voor een aanvrager met een vestiging in gemeente Altena (Noord-Brabant) (artikel 11, eerste lid, sub b.). Dit bedrag kan wijzigen afhankelijk van het bedrag dat het Rijk beschikbaar stelt op grond van artikel 2.3.1 van de WEB.
Paragraaf 3 Subsidie niveaubehoud, -onderhoud en oefening van basisvaardigheden van volwassenen
Artikel 16. Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om het niveau van volwassenen met NT1- of NT2-achtergrond in Breda en de regio te behouden, onderhouden en oefenen door middel van laagdrempelige taalcursussen, rekencursussen en cursussen digitale vaardigheden. Deze cursussen dragen bij aan niveaubehoud of -onderhoud en oefening van volwassenen die (nog) niet of niet meer aan niveauverhogend taalaanbod (kunnen) deelnemen. Hieronder vallen ook ‘camouflagecursussen’, zoals toegelicht Begrippenlijst Laaggeletterdheid - Handreiking gemeentelijk kwaliteitsbeleid voor het non-formele aanbod voor basisvaardigheden (Begrippenlijst Laaggeletterdheid (basisvaardigheden.nl), pagina 10).
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een samenwerkingsverband van openbare bibliotheken die samenwerken aan de uitvoering van de activiteiten, waarbij alle partijen op eigen rekening en risico meedoen aan het project. Eén partner is penvoerder van de aanvraag en is eindverantwoordelijke voor de ontvangen subsidie.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
activiteiten die vallen onder niet-diplomagerichte educatie, gericht op deelaspecten van de eindtermen van de WEB, mits deze activiteiten voldoende verspreid over de regio West-Brabant plaatsvinden; het uitvoeren van een activiteitenplan, (mede) uitgevoerd door vrijwilligers, gericht op taalcursussen, rekencursussen, cursussen digitale vaardigheden op diverse niveaus voor deelnemers die (nog) niet of niet meer aan niveauverhogend taalaanbod (kunnen) deelnemen.
De aanvrager toont bij de aanvraag aan dat:
er binnen de samenwerking van geschikte locaties in gemeenten Altena (Noord-Brabant), Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert gebruik wordt gemaakt voor het uitvoeren van de activiteiten.
Paragraaf 4 Subsidie niveaubehoud, -onderhoud en oefening van basisvaardigheden van volwassenen in Bergen op Zoom
Artikel 22. Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is bevorderen van de zelfredzaamheid van vrouwen door middel van het behouden, onderhouden, oefenen en waar mogelijk verhogen van het (huidige) NT2-taalniveau van volwassenen met een NT2-achtergrond in Bergen op Zoom.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
activiteiten die die vallen onder niet-diplomagerichte educatie, gericht op deelaspecten van de eindtermen van de WEB; voor het uitvoeren van een activiteitenplan gericht op klassikale laagdrempelige NT2-taalcursussen voor volwassenen in Bergen op Zoom die bijdragen aan het bevorderen van de zelfredzaamheid van vrouwen.
Paragraaf 5 Subsidie Innovatie basisvaardigheden van laaggeletterde volwassenen
Artikel 28. Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het terugdringen van laaggeletterdheid en analfabetisme
onder volwassenen met een NT1- of NT2-achtergrond in de regio West-Brabant door middel van het bieden van trajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden met innovatieve werkvormen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
activiteiten die die vallen onder niet-diplomagerichte educatie, gericht op deelaspecten van de eindtermen van de WEB, mits deze activiteiten voldoende verspreid over de regio plaatsvinden; het uitvoeren van een activiteitenplan gericht op opleidingen en trajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden met gebruik van ICT uit de alledaagse leefomgeving, die bevorderen dat laaggeletterde volwassenen in de regio West-Brabant volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. De trajecten zijn aanvullend en innovatief ten opzichte van bovenstaande subsidievormen en werkvormen. De focus ligt op vergroten van het bereik, het bereiken van nieuwe doelgroepen of nieuwe werkvormen.
er een uiteenlopend aanbod wordt aangeboden in basisvaardigheden, waaronder a. Nederlands als tweede taal, gericht op taal oefenen, rekenvaardigheden, digitale vaardigheden, of b. trajecten met focus op Nederlands als eerste taal, of c. trajecten met focus op Nederlands als eerste of tweede taal, richting werk;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-571190.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.