Gemeenteblad van Epe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Epe | Gemeenteblad 2022, 571066 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Epe | Gemeenteblad 2022, 571066 | beleidsregel |
Protocol vermoeden van integriteitsschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe
Raadsbesluit 2022 registratienummer 596224;
Gelezen het voorstel van burgemeester van 22 november 2022 (zaaknr. 596224) en gelet op de bespreking in de vergadering van het presidium van 24 november 2022;
Gelet op artikel 6.2 van de Gedragscode burgemeester en wethouders gemeente Epe 2019 en artikel 6.2 van de Gedragscode integriteit raadsleden gemeente Epe 2019;
vast te stellen het Protocol vermoeden van integriteitschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe.
Artikel 4 Vertrouwelijk behandelen informatie
Een ieder die betrokken is of wordt, gaat vertrouwelijk om met alle informatie die wordt verkregen gedurende de behandeling van de melding.
Indien op grond van het vooronderzoek de noodzaak blijkt, vindt nader onderzoek plaats op grond van artikel 7 van deze regeling. In het geval van een vermoeden van integriteitsschending door de burgemeester, wordt voorafgaand aan het instellen van een nader onderzoek de Commissaris van de Koning in kennis gesteld.
Artikel 7 Nader onderzoek en communicatie
4. Communicatie over het nader onderzoek geschiedt in opdracht van de burgemeester.
In de gemeente Epe kennen we de Gedragscode integriteit raadsleden gemeente Epe 2019 en de Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders gemeente Epe 2019. In dit Protocol staat aangegeven welke stappen moeten worden gezet wanneer integriteit mogelijk wordt geschonden of daarvan het sterke vermoeden bestaat. Het Protocol kan worden beschouwd als een onderdeel van het integriteitsbeleid. Het biedt houvast en uniformiteit bij de aanpak van vermeende of daadwerkelijke schendingen.
Een integriteitsschending gaat over een gedraging van een politieke ambtsdrager die in strijd is met het handelen als ‘goed bestuurder’ of ‘goed volksvertegenwoordiger’. Het kan gaan om feiten die wettelijk strafbaar zijn, maar ook om handelingen die in strijd zijn met geschreven of ongeschreven regels.
Anonieme meldingen worden niet behandeld. Het feit dat de identiteit van de melder niet bekend is, vormt een complicerende factor bij de beoordeling en behandeling van de melding. Zo is het bijvoorbeeld voor onderzoekers niet mogelijk om nadere vragen te stellen als de melding anoniem is ingediend.
Een politieke ambtsdrager is niet wettelijk verplicht om een integriteitsschending door een politieke ambtsdrager te melden. Bij twijfel of sprake is van een integriteitsschending of van een (ambts)misdrijf kan een politieke ambtsdrager in een vertrouwelijk gesprek advies inwinnen bij de burgemeester.
Een melding wordt ingediend bij de burgemeester. Als de melding gaat over de burgemeester, dan is een locoburgemeester het meldpunt.
Artikel 4. Vertrouwelijk behandelen informatie
Het begrip vertrouwelijk heeft geen wettelijke basis. Van een ieder die betrokken wordt bij de behandeling van een melding, mag worden verwacht dat hij kan weten of redelijkerwijs kan vermoeden dat het behandelen van een melding als bedoeld in deze regeling een vertrouwelijk karakter kent. Op grond van artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht is een ieder dan verplicht tot geheimhouding van deze gegevens. Dit met uitzondering van een wettelijk plicht tot openbaarmaking.
Het is aan de burgemeester om te bepalen of hij op grond van de Gemeentewet besluit tot het opleggen van geheimhouding.
Tijdens de fase van het vooronderzoek onderzoekt de burgemeester de relevante gegevens om te kunnen besluiten of de melding aanleiding geeft tot het doen van nader onderzoek. Het is aan de burgemeester om te bepalen hoe het vooronderzoek wordt uitgevoerd. Ook is het aan de burgemeester om te bepalen of een externe integriteitsdeskundige wordt ingeschakeld om advies uit te brengen.
Artikel 7. Nader onderzoek en communicatie
In het geval de burgemeester besluit dat nader onderzoek nodig is, geeft hij een externe integriteitsdeskundige opdracht voor het uitvoeren hiervan. Het nader onderzoek vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in dit artikel. De burgemeester bepaalt hoe de communicatie over het nader onderzoek plaatsvindt.
Artikel 8. Rapportage nader onderzoek
De uitkomst van het nader onderzoek is een rapportage van een externe integriteitsdeskundige. In dit artikel is bepaald waar de rapportage aan moet voldoen.
Een bestuursrechtelijk en strafrechtelijk onderzoek sluiten elkaar niet uit. De burgemeester kan dan alsnog besluiten een nader onderzoek in te stellen als bedoeld in artikel 7 van deze regeling.
Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-571066.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.