Gemeenteblad van Putten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Putten | Gemeenteblad 2022, 570810 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Putten | Gemeenteblad 2022, 570810 | ander besluit van algemene strekking |
Reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten,
gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
vast te stellen de volgende regeling: Reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023.
Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Daarmee komt het reglement Burgerlijke Stand 2020 te vervallen.
Artikel 2. Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Putten worden aangewezen: (buitengewoon)ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en waarvan de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. De aanwijzing geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Verzocht wordt om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) de aanwijzing en beëdiging blijkt.
Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
De locatie beschikt over een geldig rapport locatietoetsing. Dit rapport van de beoordeling van de locatie wordt afgegeven door het college van burgemeester en wethouders na een positieve beoordeling bij inspectie van de locatie. De locatie wordt getoetst aan de onderdelen 4 tot en met 9 van dit artikel. Het rapport heeft de geldigheid van 3 jaar. Voor de aanvraag van een locatietoetsing worden leges in rekening gebracht.
De beheerder van de locatie is verplicht om de gemeente tijdig te informeren over wijzigingen die relevant kunnen zijn voor het bewijs van goedkeuring en de aanwijzing als gemeentehuis. Bij wezenlijke veranderingen kan de gemeente besluiten dat de goedkeuring wordt ingetrokken en een nieuwe toetsing moet plaatsvinden.
Het bruidspaar c.q. de partners en de beheerder van de locatie kunnen de huwelijksvoltrekking in de openlucht, (tuin, overkapping of tent) laten plaatsvinden. Deze openluchtruimte moet gekoppeld zijn aan de overdekte hoofdlocatie (gebouw). Indien een tent wordt gebruikt dan moet de constructie van de tent voldoende stabiliteit bezitten. Tijdens de voltrekking moet de hoofdlocatie beschikbaar zijn en blijven. De daarvoor aangewezen ruimte in die hoofdlocatie moet het aantal gasten kunnen opvangen van de buitenlocatie. De (buitengewoon) ambtenaar van burgerlijke stand kan besluiten de ceremonie naar de hoofdlocatie te verplaatsen.
De beheerder van de locatie maakt sluitende afspraken met het bruidspaar c.q. de partners over het voorkomen van (parkeer-) overlast voor de omgeving. De locatie moet voor de duur van de huwelijksvoltrekking c.q. registratie partnerschap voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk zijn. De doorgang van hulpdiensten moet op elk moment zijn gewaarborgd.
De afdelingsmanager Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Het bureau is voor de totstandkoming van een rechtsfeit gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.
Voor overige werkzaamheden is het bureau gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of overige door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende aan burgemeester en wethouders worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is. De belanghebbende moet daarvoor aantonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-570810.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.