Gemeenteblad van Oirschot
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2022, 570518 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oirschot | Gemeenteblad 2022, 570518 | beleidsregel |
Rectificatie: Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot houdende regels omtrent het Geluidsbeleid Industrielawaai Gemeente Oirschot
[Deze publicatie betreft een rectificatie vanwege het ontbreken van bijlage 2, 3 en 4. De oorspronkelijke publicatie is op 24 juli 2018 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2018, 158948.]
1.1 Aanleiding en doel van het beleid
In 1998 is de "Handreiking industrielawaai en vergunningverlening" van kracht geworden, Deze handreiking geeft gemeenten de vrijheid om een eigen beleid vast te stellen op het gebied van industrielawaai. Een gemeentelijke beleidsnota industrielawaai heeft primair tot doel een beleidskader te scheppen dat richtinggevend is voor de milieuvergunningverlening in de gemeente en heeft betrekking op inrichtingen met individuele vergunningen maar ook op inrichtingen die vallen onder een AMvB ex art. 8,40 Wm in verband met nadere regels.
Het gemeentelijke geluidsbeleid industrielawaai moet uitsluitsel geven over het stellen van voorschriften en de richt- of grenswaarden voor het industrielawaai per deelgebied van de gemeente. De richtwaarde moet gebaseerd zijn op de geluidskwaliteit die de gemeente op langere termijn voor het betreffende gebied nastreeft. Dit geeft de gemeente de ruimte om in te spelen op knelpunten op het gebied van industrielawaai. Bijkomend voordeel is dat niet meer per vergunningaanvraag referentieniveaus hoeven te worden bepaald, omdat het aangevraagde geluidsniveau wordt getoetst aan het (voor dat gebied) omschreven geluidsniveau.
Bij het vaststellen van de richtwaarde voor een gebied speelt het heersende geluidsniveau in eerste instantie een belangrijke rol. De inventarisatie van de heersende geluidsniveaus in de gemeente kan met een referentieniveaukaart zichtbaar worden gemaakt. Ontwikkelingen die op deze geluidskwaliteit van invloed zijn (de voorziene aanleg van een weg, de sluiting van een bedrijf, de invoering van een verkeerscirculatieplan en dergelijke) en ontwikkelingen als gevolg van ander (gemeentelijk) beleid (zoals de realisatie van woonwijken, een bestemmingsplan voor een bedrijventerrein) worden eveneens geïnventariseerd. Alle ontwikkelingen kunnen op de eerste inventarisatie worden afgezet en kunnen leiden, afhankelijk van de gewenste functie of ontwikkeling, tot een lagere of hogere richtwaarde dan het heersende geluidsniveau.
De overwegingen die ten grondslag liggen aan het vaststellen van de richtwaarde per deelgebied worden zo goed mogelijk vastgelegd en uitgedragen, zodat betrokkenen duidelijk wordt waarop het beleid is gestoeld. Het is van belang dat, gelet op artikel 8.8 Wm, een vaststelling van een richtwaarde hoger dan het heersende geluidsniveau in het gemeentelijke geluidsbeleid industrielawaai goed wordt gemotiveerd. Daarmee zal deze beleidskeuze voor een milieuhygiënisch minder optimale situatie de eventuele toets bij een rechter kunnen doorstaan.
De voorliggende nota voor de gemeente Oirschot zal een tabel met richtwaarden voor de onderscheiden gebieden bevatten. Afwijken van deze richtwaarden (en het beleid) zal slechts in zeer bijzondere gevallen mogelijk zijn waarbij het geval wordt afgehandeld door het college van B&W.
Bij het vaststellen van de richtwaarden speelt naast de bestaande situatie en de (gewenste) ontwikkelingen, de afweging van te verwachten hinder een belangrijke rol. Onderstaande tabellen geven enig inzicht in de perceptie van geluid en te verwachten hinder bij bepaalde geluidniveaus. (Bron: Handreiking industrielawaai enyergunningverlening)
Tabel 1.1 Perceptie van omgevingsgeluid
Tabel 1.2 Percentages ernstig gehinderden door industrielawaai
(Bron: Response functions for noise in residential areas', VROM, 1993)
De gemeente Oirschot wordt hieronder kort beschreven als de opsomming van een aantal gebieden. In volgende paragrafen wordt per gebied een korte karakterschets gegeven van het geluid. Een kadastrale tekening van de gemeente en de ligging van verschillende gebieden en functies in Oirschot en omgeving zijn weergegeven in bijlage 3.
De gemeente Oirschot omvat de kernen Oirschot, Middelbeers, Oostelbeers, Westelbeers en Spoordonk. Oirschot is de grootste kern binnen de gemeente en ligt in de directe omgeving van de autosnelweg A58 en het Wilhelminakanaal. Middelbeers en Oostelbeers liggen op respectievelijk 5 en 4 km ten zuidwesten van Oirschot. Spoordonk ligt ten westen van Oirschot op circa 1 km ten noorden van de autosnelweg A58. Westelbeers is een zeer kleine kern ten zuidwesten van Middelbeers en bestaat uit enkele woningen en boerderijen in lintbebouwing. Tot slot bevindt zich in het uiterste westen van de gemeente de "Stille Wille", een park met recreatiewoningen.
In de kernen is sprake van gemengde activiteiten; een combinatie van wonen en lichte bedrijfsactiviteiten. Door de kernen lopen enkele relatief drukke, doorgaande wegen. In het centrumgebied van Oirschot is sprake van een grote concentratie van horeca-inrichtingen (hiervoor wordt verder verwezen naar het "Geluidbeleid Horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen gemeente Oirschot").
Binnen de gemeente Oirschot liggen drie bedrijventerreinen. Geen van deze bedrijventerreinen is akoestisch gezoneerd (in het bestemmingsplan vastgelegde zone rond het industrieterrein waarbuiten de geluidsbelasting ten gevolge van het industrieterrein niet meer dan 50 dB(A) mag bedragen). Bedrijventerrein De Stad is gelegen nabij de kern van Oirschot, tussen het kanaal en de Bestseweg. Bedrijventerrein De Scheper is gelegen aan de zuidwestzijde van het kruispunt A58 en Kempenweg. Bedrijventerrein Steenfort is gelegen ten noorden van de kern Middelbeers.Op bedrijventerrein De Stad en Steenfort bevinden zich (bedrijfs-) woningen.
Daarnaast zijn er enkele grotere bedrijven gelegen buiten de genoemde bedrijventerreinen zoals enkele industriële bedrijven en een legerbasis. Het motorcrossterrein en de kleiduivenschietbaan wordt hier buiten beschouwing gelaten aangezien beleid met betrekking tot deze inrichting al is vastgesteld in het geluidbeleid voor horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen.
Een groot deel van het buitengebied van de gemeente Oirschot kan worden getypeerd als landelijk gebied met veel agrarische bedrijvigheid, veelal veehouderijen. Daarnaast bestaat een deel van het buitengebied uit bos- en natuurgebied met kleinschalige agrarische bedrijven.
Stilte- en vogelrichtlijngebieden
Binnen de gemeente Oirschot zijn drie stiltegebieden gelegen:
De ligging van deze stiltegebieden is weergegeven in bijlage 4. Een aantal agrarische bedrijven is gelegen in of op zeer kleine afstand van stiltegebieden. Binnen de gemeentegrenzen is in het uiterste noodwesten een klein deel van een vogelrichtlijngebied gelegen. Dit gebied ligt ruim binnen het stiltegebied De Kampina.
De gemeente Oirschot wordt begrensddoor de gemeenten Best, Eindhoven, Eersel, Bladel, Reusel-De Mierden, Hilvarenbeek, Oisterwijk en Boxtel. Op de grens met Eersel, Bladel, Reusel-De Mierden, Hilvarenbeek en Oisterwijk liggen de drie stiltegebieden. In het zuidoosten ligt Eindhoven Airport op enkele kilometers van de gemeentegrens. In het westen aan de autosnelweg is in de gemeente Best het gezoneerde industrieterrein Heide-Breeveld gelegen. Aan de westzijde wordt de gemeente Oirschot verder begrensd door woonwijken van de gemeente Best en de spoorlijn Best-Boxtel.
Op dit moment is nog onvoldoende duidelijk wat de (ruimtelijke) gevolgen zijn van de reconstructie met betrekking tot veehouderijen. Vooralsnog wordt dit niet in het Geluidsbeleid Industrielawaai betrokken.
Er zijn plannen voor het uitbreiden van bedrijventerreinen De Scheper aan de zuidzijde. Daarnaast zal ten zuiden van Oirschot een uitbreidingsproject gerealiseerd worden, Moorland genaamd, van circa 200 woningen en een school. Ook wordt gewerkt aan het project kanaalzone, de ruimtelijke inrichting van het gebied aan het Wilhelminakanaal binnen de kom van Oirschot.
In de komende jaren zullen de wegen Oude Grintweg, Hoogeindseweg, Koestraat en Langereyt gereconstrueerd worden. Bij realisering van de kanaalzone zullen de Parallelweg, Wilhelminakade en Barcelona als ontsluitingsweg dienen. Daarnaast bestaat de kans dat de maximum snelheid van een aantal wegen in het buitengebied worden verlaagd van 80 km/u naar 60 km/u. Hierover dient nog besluitvorming plaats te vinden. Voor medio 2004 zullen de kommen van Spoordonk, Middelbeers (behalve de provinciale weg), Oostelbeers (behalve de provinciale weg) en Oirschot (behalve de Kempenweg, St. Jorisstraat, Raffendonkstraat en Van Tuldenstraat) ingericht worden als 30 km-zone.
2.4 Referentieniveau van het omgevingsgeluid
Bij het vaststellen van de richtwaarde voor een gebied speelt het heersende geluidsniveau in eerste instantie een belangrijke rol. In 2000 en 2001 heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de heersende geluidsniveaus.
In het centrumgebied van Middelbeers en langs doorgaande wegen in Middelbeers en Oostelbeers is op de gevels van woningen van de le lijnsbebouwing sprake van een referentieniveau van 50 dB(A). In het centrumgebied (Markt) van Oirschot bedraagt het referentieniveau circa 55 dB(A). In de woonwijken van Oirschot, Middelbeers en Oostelbeers bedraagt het referentieniveau 40 tot 45 dB(A). Nabij de snelweg A58 (Oirschot) neemt het referentieniveau toe tot 50 dB(A) en meer. Het referentieniveau op bedrijventerreinen bedraagt 50 dB(A). In het landelijke gebied met lintbebouwing op voldoende afstand van de snelweg bedraagt het referentieniveau 40 dB(A). Nabij de snelweg A58 neemt het referentieniveau toe tot 50 dB(A) en meer. In bosgebied in het zuiden van de gemeente varieert het referentieniveau van 30 tot 40 dB(A).
De inventarisatie van de heersende geluidsniveaus in de gemeente Oirschot is op referentieniveaukaarten (Akoestisch onderzoek referentieniveaus Oirschot, juli 2001, Milieudienst Regio Eindhoven) zichtbaar gemaakt. In bijlage 2 zijn kaarten weergegeven met daarop het in 2000 en 2001 geïnventariseerde L95 van het omgevingsgeluid en met de globale contourafstand van het Lmq wegverkeer minus 10 dB voor de belangrijkste wegen binnen de gemeente Oirschot. De overzichtskaart van het gemeten L95 van het omgevingsgeluid en het berekende LAeq wegverkeer minus 10 dB geeft een zeer globaal beeld van de referentieniveaus binnen de gemeente Oirschot. Referentieniveaus in de kernen en in bosgebied zijn hierin niet gedetailleerd.
2.5 Vergunde rechten van bedrijven en instellingen
Daarnaast is een inventarisatie uitgevoerd van de aan bedrijven vergunde geluidrechten. Alle horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen zijn d arbij buiten beschouwing gelaten. Beleid met betrekking tot deze inrichtingen is al vastgesteld met het "Geluidbeleid Horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen gemeente Oirschot". Een overzicht van de bedrijven is weergegeven in bijlage 1. Daarbij zijn enkele kaarten gevoegd die het aantal bedrijven per postcodegebied weergeven en is per postcodegebied weergegeven hoeveel bedrijven bepaalde geluidrechten vergund hebben gekregen.
In tabel 2.1 is in het kort weergegeven welke geluidrechten vergund zijn binnen de gemeente Oirschot op basis van het in 2002 uitgevoerde dossieronderzoek. In het overzicht zijn de horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen buiten beschouwing gelaten. Voor meldingsplichtige bedrijven zijn geen geluidrechten per inrichting onderzocht of weergegeven. Deze bedrijven dienen te voldoen aan de geluideisen zoals gesteld in de betreffende AMvB en in (eventuele) nadere eisen. In de meeste gevallen betekent dit een grenswaarde van 50 dB(A) (etmaalwaarde).
Tabel 2.1 Inventarisatie vergunde geluidrechten
Er bevinden zich binnen de gemeente Oirschot acht bedrijven (zie bijlage 1) met geluidsrechten van meer dan 50 dB(A) (etmaalwaarde). Voor een groot deel betreft dit zeer oude vergunningen. Een aantal van deze bedrijven valt inmiddels mogelijk onder een AmvB. Bij enkele andere bedrijven zijn de hogere waarden vergund op basis van een bestuurlijke afweging, deze bedrijven zijn veelal gelegen in de omgeving van de snelweg. In één geval zijn de vergunde waarden foutief in de vergunning opgenomen.
Uit de inventarisatie van de bestaande situatie blijkt dat er in de gemeente Oirschot geen grote lawaaimakers liggen. Binnen de gemeente Oirschot spelen geen grote geluidsproblemen in de vorm van saneringssituaties of gebieden met structurele klachten over industrielawaai. Een groot deel van de gemeente heeft een sterk agrarisch karakter. In de gebieden met veel agrarische activiteiten ligt het belangrijkste knelpunt.
Uit de inventarisatie van vergunde rechten blijkt bijna 60 procent van de vergunningsplichtige bedrijven binnen de gemeente Oirschot rechten heeft van meer dan 40 dB(A) (etmaalwaarde). Bedrijven vallend onder een AMvB zijn hierbij buiten beschouwing gelaten. Voor deze bedrijven geldt in de meeste gevallen een grenswaarde van 50 dB(A) (etmaalwaarde). Zeventig procent van alle bedrijven binnen de gemeente Oirschot (inclusief AMvB-bedrijven) heeft op dit moment geluidrechten van meer dan 40 dB(A).
In de huidige situatie (zonder geluidbeleid) moet ten behoeve van vergunningverlening getoetst worden aan de geldende richtwaarde of het referentieniveau (Handreiking industrielawaai en vergunningverlening). De huidige richtwaarde bedraagt bij agrarische vergunningverlening in de meeste gevallen slechts 40 dB(A) (etmaalwaarde). Het referentieniveau ter plaatse van gevels van woningen is meestal niet op alle (afgeschermde achter-) gevels hoger dan deze richtwaarde. Bovendien is het per situatie vaststellen van de referentieniveaus een tijdrovende en kostbare zaak.
3.1 Peilers, gewenste ontwikkeling
Uit de inventarisatie van de bestaande situatie blijkt dat er in de gemeente Oirschot geen grote knelpunten spelen qua geluidhinder van bedrijven. Er zijn geen (plannen voor) grote lawaaimakers of bedrijventerreinen waarvoor meer geluidruimte zou moeten worden gecreëerd of gebieden waar een sterkere beperking van de geluidruimte wenselijk is. In het beleid wordt voor een groot deel aangesloten bij het bestaande karakter van gebieden en reeds vergunde rechten. In gebieden met veel agrarische activiteiten is ruimte gewenst voor het behoud van agrarische bedrijvigheid.
Het geluidbeleid voor industrielawaai in de gemeente Oirschot moet daarnaast vooral duidelijk zijn; op eenvoudige wijze moet kunnen worden nagegaan welke richtwaarden gehanteerd dienen te worden voor een bepaalde situatie. Op basis van de inventarisaties zoals beschreven in voorgaande hoofdstukken, is het grondgebied van d&gemeente Oirschot ingedeeld in een aantal deelgebieden met een akoestische gebiedstypering. Binnen deze deelgebieden zullen na vaststelling van deze nota de bijbehorende richtwaarden gelden.
In bijlage 4 zijn de deelgebieden weergegeven binnen de gemeente Oirschot. Kleine bos- of natuurstroken zijn hierbij niet als aparte deelgebieden weergegeven. De akoestische kwaliteit van dergelijke gebiedjes zal overeen komen met die van de omgeving. De deelgebieden zijn geclassificeerd op basis van functie, activiteiten en kenmerken; de gebiedstypering. Voor ieder gebiedstype is in tabel 3.1 een voorstel weergegeven voor de te hanteren richtwaarden volgens het geluidbeleid. Bijlage 4 geeft deze richtwaarden voor de deelgebieden in de gemeente Oirschot eveneens weer.
Voor het maximale geluidniveau (LmAx) wordt aangesloten bij de richt- en grenswaarden uit de "Handreiking industrielawaai en vergunningverlening", 1998.
De genoemde richt- en grenswaarden voor het LAJ,LT en LMAX gelden ter plaatse van gevels van woningen van derden of andere geluidgevoelige bestemmingen of — indien binnen een afstand van 100 meter van de grens van de inrichting geen woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen zijn gelegen - op 100 meter. Deze grenswaarden gelden ook voor AMvB-bedrijven (zonder geluidbeleid of nadere eisen gelden grenswaarden (meestal 50 dB(A) etmaalwaarde) op woningen van derden of 50 meter van de inrichting). Voor zon- of feestdagen worden geen afwijkende grenswaarden gehanteerd.
Voor bedrijven nabij of op de grens van gebieden met verschillende grenswaarden dient ter plaatse van het beoordelingspunt getoetst te worden aan de waarde die geldt voor het gebied waarin het beoordelingspunt ligt (gevels van woningen of 100 meter van de grens van de inrichting). Indien een beoordelingspunt gekozen op kortere afstand dan 100 meter van de inrichting kan voldoen aan de daar geldende richtwaarden, dan mag worden afgeweken van toetsing op 100 meter van de inrichtingsgrens.
Rondom bedrijventerrein de Scheper geldt echter een zone van 100 meter waarin beoordelingspunten getoetst worden aan een richtwaarde van 50 dB(A) etmaalwaarde. Op het bedrijventerrein De Scheper geldt een richtwaarde van 55 dB(A) etmaalwaarde. Buiten de zone om dit industrieterrein geldt op basis van de gebiedstypering in principe een richtwaarde van 45 dB(A) etmaalwaarde.
Ter plaatse van de "voorgevels" van woningen of beoordelingspunten gelegen binnen een afstand van 25 meter van de weg van de wegen Kempenweg, Langereyt, Andreasstraat, Hertog Janstraat, Kuikseindseweg, Hoogdijk, Voorteindseweg, Bestseweg, Eindhovensedijk, Spoordonkseweg, Sint-Jorisstraat (Oirschot) en Oude Grintweg geldt een richtwaarde van 50 dB(A) etmaalwaarde. Hiermee worden de gevels bedoeld van de eerstelijns bebouwing die (evenwijdig) aan de betreffende weg liggen (dus geen zij- of achtergevels). Hierbij dient de "voorgevel" te liggen binnen een afstand van 25 meter uit de as van de weg. Een geluidbelasting van 50 dB(A) veroorzaakt door bedrijven zal hier weinig hinder veroorzaken vanwege het aanwezige (verkeers-)lawaai van de betreffende wegen. Ter plaatse van beoordelingspunten gelegen binnen een afstand van 200 meter van de autosnelweg A58 geldt een richtwaarde van 50 dB(A) etmaalwaarde, voor zover de richtwaarde van het betreffende gebied niet hoger is. Ter plaatse van beoordelingspunten gelegen binnen een afstand van 400 meter van de autosnelweg A58 geldt een richtwaarde van 45 dB(A) etmaalwaarde. Een geluidbelasting van 50 en 45 dB(A) veroorzaakt door inrichtingen zal hier weinig hinder veroorzaken, vanwege het verkeerslawaai van de autosnelweg.
Voor het begrip "geluidgevoelige bestemmingen" wordt aangesloten bij de Wet geluidhinder. Beoordeeld wordt het niveau van het invallende geluid, dus zonder gevelreflectie. Ter plaatse van gevels van woningen mag voor de beoordelingsplaats en — hoogte rekening worden gehouden met de ligging van (voor de beoordelingsperiode) geluidgevoelige ruimten. Ook met de afwezigheid van ramen en deuren in de gevel kan rekening worden gehouden. Hiermee wordt aangesloten bij hetgeen beschreven in de "Handreiking industrielawaai en vergunningverlening".
De richtwaarden gelden in ieder geval voor nieuw te vestigen bedrijven die een oprichtingvergunning aanvragen. Van de genoemde richtwaarden kan voor bestaande bedrijven slechts in bijzondere gevallen en na een bestuurlijke afweging worden afgeweken. Hierbij spelen het ALARA-beginsel en reeds vergunde rechten een belangrijke rol. Voor een goede toetsing van het ALARA-beginsel dient de vergunningaanvrager voldoende gedetailleerde informatie te verschaffen over kosten van mogelijke maatregelen, (praktische) uitvoerbaarheid en effect (geluidreductie). De beoordeling wordt uitgevoerd door het bevoegd gezag. Redelijkerwijs te treffen maatregelen dienen te worden uitgevoerd. In de beoordeling worden reeds vergunde rechten en activiteiten evenals hinderbeleving meegewogen. In de "Handreiking industrielawaai en vergunningverlening" wordt nader ingegaan op bestaande rechten en het ALARA-principe.
Bij vergunningverlening conform de Wet milieubeheer worden in de geluidvoorschriften grenswaarden gesteld voor het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau die overeenkomen met de richtwaarden die behoren bij het gebiedstype waarin de geluidgevoelige bestemming of een referentiepunt is gelegen (rekeninghoudend met de hierboven beschreven randvoorwaarden). Het gemeentelijk geluidbeleid kent 8 omgevingstypen waardoor veel meer keuze ontstaat dan volgens tabel 4 van de "Handreiking industrielawaai en vergunningverlening" (voorheen circulaire industrielawaai). Er kunnen zich echter situaties voordoen, bijvoorbeeld op een vergunningpunt dat op korte afstand van een drukke weg is gelegen, dat men van een hogere grenswaarde wil uitgaan. In dat geval blijft de mogelijkheid bestaan om als grenswaarde het referentieniveau ter plaatse te nemen. Het meten en berekenen van het referentieniveau dient dan door of in opdracht van de aanvrager te worden uitgevoerd.
De voorschriften met betrekking tot het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau zoals die in een te verlenen oprichtings- of revisievergunning voor een inrichting gesteld kunnen worden of die als nadere eis bij een melding (ex. art. 8.40 Wm) kunnen worden opgenomen, luiden als volgt:
Het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau LAr,L,T, veroorzaakt door de in de inrichting aanwezige toestellen en installaties, alsmede door de in de inrichting verrichte werkzaamheden en plaatsvindende activiteiten, mag, gemeten in de meterstand "fast", ter plaatse van woningen van derden of andere geluidgevoelige bestemmingen, of indien binnen 100 meter van de grens van de inrichting geen geluidgevoelige bestemmingen zijn gelegen, op enig punt op 100 meter afstand van de grens van de inrichting, niet meer bedragen dan:
De grenswaarde X is gelijk aan de richtwaarde in de dagperiode die ter plaatse van het vergunningspunt volgens het geluidbeleid in bijlage 4 geldt. De waarden Y voor de avondperiode en Z voor de nachtperiode zijn respectievelijk 5 en 10 dB lager dan de waarde X. Indien uit een referentieniveaubepaling blijkt dat het referentieniveau in een beoordelingsperiode op een beoordelingspunt hoger is dan de richtwaarde volgens bijlage 4 dan mag als grenswaarde maximaal dit referentieniveau worden gesteld voor de betreffende periode.
Indien een vergunningspunt ligt in een van de overgangszones, zoals beschreven onder "randvoorwaarden" dan mag als grenswaarde voor dit vergunningspunt de op die plaats geldende waarde als grenswaarde worden gesteld.
4.1 Bestaande geluidrechten en het nieuwe beleid
Meldingsplichtige bedrijven (die vallen onder een AMvB. ex art. 8.40 Wm) zullen bij een nieuwe melding (bij oprichting of wijziging) nadere eisen opgelegd krijgen die aansluiten bij de grenswaarden van het voorliggende Geluidsbeleid Industrielawaai.
Voor een aantal vergunningsplichtige bedrijven biedt de huidige vergunning meer ruimte dan op grond van de voorliggende nota wenselijk wordt geacht. Vooralsnog is de gemeente Oirschot niet voornemens actief uitvoering te geven aan een aanpassing van de vergunde geluidruimte. Slechts bij vergunningsprocedures, verzoeken om handhaving en nieuwe situaties zal getoetst worden aan de nieuwe grenswaarden.
4.2 Evaluatie van het nieuwe geluidbeleid
Het Geluidsbeleid Industrielawaai zal in ieder geval binnen 5 jaar worden geëvalueerd. Indien nodig kan het beleid op punten worden bijgesteld of vernieuwd. Het verdient aanbeveling deze nota bij belangrijke nieuwe ontwikkelingen of nieuwe inzichten eerder te evalueren en eventueel aan te passen.
equivalent geluidsniveau (LAeq): het energetisch gemiddelde van de fluctuerende niveaus. Sinds in 1999 de nieuwe Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai van kracht is geworden dient in principe het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LA,,LT) te worden gehanteerd.
etmaalwaarde: de hoogste van de volgende drie waarden van het equivalente geluidsniveau:
gevel: een bouwkundige constructie die een ruimte in een woning of gebouw scheidt van de buitenlucht, daaronder begrepen het dak.
grenswaarde: wettelijke milieukwaliteitsnorm die 'in acht moet worden genomen' (resultaatsverplichting).
langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LAr,t,T): het energetisch gemiddelde van de fluctuerende niveaus van het ter plaatse in de loop van een bepaalde periode optredende geluid inclusief eventuele strafcorrecties. De methode van de berekening is omschreven in de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai, 1999.
maximaal geluidsniveau (LmAx): het maximaal te meten geluidsniveau, meterstand 'fast' gecorrigeerd met de meteocorrectieterm Cm .
referentieniveau: hoogste waarde van het niveau van — of het omgevingsgeluid, dat 95% van de tijd overschreden wordt (L95 ), — of het LANS van het wegverkeer minus 10 dB.
richtwaarde: wettelijke milieukwaliteitsnorm waarmee 'rekening' moet worden gehouden (inspanningsverplichting).
ALARA: As low as reasonably achievable
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-570518.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.