Verordening op de heffing en de invordering van retributies 2023

De raad van de gemeente Loon op Zand;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 november 2022 ;

nummer ZK22.05852

 

gelet op artikel 229, aanhef, eerste lid, onderdeel a en b, van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de navolgende “Verordening op de heffing en de invordering van retributies 2023” (Verordening retributies Loon op Zand 2023).

Artikel 1 Aard van de belasting

Onder de benaming retributies worden rechten geheven voor:

  • a.

    Het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen of voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen, die bij de gemeente in beheer of onderhoud zijn;

  • b.

    Het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten.

Artikel 2 Belastingplicht

Belastingplichtig is degene die gebruik maakt van de in artikel 1 bedoelde bezittingen, werken of inrichtingen, dan wel degene die het genot heeft van de in artikel 1 bedoelde dienst, dan wel degene die de dienst aanvraagt.

Artikel 3 Heffingsmaatstaf en tarief

  • 1.

    De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, zoals opgenomen in de bij deze verordening horende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van de in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3.

    Indien toepassing van het tarief per week, per maand of per jaar mogelijk is, vindt toepassing plaats van het voor de belastingplichtige meest gunstige tarief.

Artikel 4 Wijze van heffing

De retributies worden geheven bij wege van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 5 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de retributies worden betaald binnen 30 dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijn.

Artikel 6 Kwijtschelding

Bij de invordering van de retributies wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 7 Overgangsrecht

De ‘Tarievenverordening 2021 gemeente Loon op Zand, vastgesteld bij raadsbesluit van 16 december 2021, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 8 tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande, dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Retributieverordening Loon op Zand 2023’

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Loon op Zand van 15 december 2022

voorzitter,

griffier,

Bijlage 1 Tarieventabel

 

Tarieventabel behorende bij de "Verordening retributies Loon op Zand 2023

Hoofdstuk 1 Maken van een inrit

1.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de aanleg van een inrit:

 

1.2

  • a.

    in een bestaande situatie met hergebruik van bestaande banden indien het betreft de aanleg van een standaard inrit of het verleggen van een bestaande inrit met een breedte van 3 meter en een oppervlakte van maximaal 10m2, bedraagt per m2

€ 85,76

 

  • b.

    in een bestaande situatie met gebruik van nieuwe blokken indien het betreft een standaard inrit of het verleggen van een bestaande inrit met een breedte van 3 meter en een oppervlakte van maximaal 10m2, bedraagt per m2

€ 91,93

 

  • c.

    indien het betreft

    1. een niet standaard inrit (bijvoorbeeld het verplaatsen van obstakels als een rioolkolk, lantaarnpaal of boom)

    2. de aanleg van een inrit voor niet-wooneenheden;

    3. het verleggen van een bestaande inrit groter dan 10m2;

    4. de aanleg van een standaard inrit groter dan 10m2; wordt het tarief bepaald op basis van een door of vanwege het college van burgemeester en wethouders opgestelde, vooraf aan de belastingplichtige bekend gemaakte begroting.

    Het op grond van onderdeel 1.2 onder c verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 2 Maken van rioolaansluitingen

2.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.1.1

voor een aansluiting van Ø 125 mm van een pand op het gemeenteriool, inclusief hulpstukken, per aansluiting met een lengte van maximaal 10 m':

€ 1.379,47

2.1.2

voor een aansluiting van Ø 125 mm van een pand met een lengte groter dan 10 m' doch kleiner dan 16 m' wordt het onder 2.1.1 vermelde bedrag voor elke m' boven de 10 m' verhoogd met:

€ 102,96

 

Voor aansluitingen met een lengte vanaf 16 m' dient minimaal een aansluiting van Ø 160 mm te worden toegepast.

 

2.1.3

voor een aansluiting van Ø 160 mm van een pand op het gemeenteriool, inclusief hulpstukken, per aansluiting met een lengte van maximaal 10 m’:

€ 1.492,94

2.1.4

voor een aansluiting van Ø 160 mm van een pand met een lengte groter dan 10 m’ doch kleiner dan 41 m', wordt het onder 2.1.3 vermelde bedrag voor elke m' boven de 10 m’ verhoogd met:

€ 102,96

2.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aansluiting op het gemeenteriool met:

a. een Ø groter dan 160 mm;

b. een lengte vanaf 41 m';

wordt bepaald op basis van een door of vanwege het college van burgemeester en wethouders opgestelde, vooraf aan de belastingplichtige bekend gemaakte begroting.

 

2.2.1

Het op grond van onderdeel 2.2 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 3 Uitvoering evenementen

3.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het bij een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV Loon op Zand en of een evenement als bedoeld in artikel 17 van de "Duinverordening gemeente Loon op Zand":

 

3.1.1

brengen en halen van dranghekken tot 10 stuks

€ 102,44

3.1.2

brengen en halen van 10 of meer dranghekken

€ 204,87

3.1.3

brengen en halen van afvalcontainers tot 10 stuks

€ 102,44

3.1.4

brengen en halen van afvalcontainers van 10 of meer stuks

€ 204,87

3.1.5

brengen en halen verzamelafvalcontainer, per verzamelafvalcontainer

€ 204,87

3.1.5.1

vermeerderd met een bedrag voor het gebruik van de verzamelafvalcontainer bij een hoeveelheid afval

 

 

a. tot en met 1000 kg;

€ 175,00

 

b. voor elke 1000 kg of gedeelte daarvan boven de 1000 kg

€ 175,00

3.1.6

plaatsen vlaggenmast, per mast

€ 26,27

3.1.7

regelen van een water- en stroomaansluiting op de evenementenlocatie per dag

€ 56,73

3.1.7.1

a. vergoeding stroom Anton Pieckplein per Kwh

€ 1,00

 

b. vergoeding water Anton Pieckplein per dag

€ 27,50

3.1.8

plaatsen bebording wegomleiding en aankondigingsborden per locatie

€ 19,17

3.1.8.1

Onverminderd het bepaalde in 3.1.8 bedragen de kosten voor de in onderdeel 3.1.8 genoemde werkzaamheden voor zover deze meer dan 6 uur omvatten voor elk uur

 

 

of gedeelte daarboven, per uur

€ 83,52

3.1.8.2

Het op grond van onderdeel 3.1.8.1 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Behoort bij het raadsbesluit van 15 december 2022.

 

Voorzitter,

 

griffier,

 

Naar boven