Gemeenteblad van Hoeksche Waard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2022, 564019 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2022, 564019 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling SVHW 2023
De Gemeenschappelijke Regeling SVHW 2023 met als deelnemers de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Alblasserdam, Albrandswaard, Altena, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hardinxveld-Giessendam, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Westvoorne, en het College van Dijkgraaf en Heemraden van het Waterschap Hollandse Delta.
De Raad van de gemeente Alblasserdam heeft in zijn vergadering op;
De Raad van de gemeente Albrandswaard heeft in zijn vergadering op;
De Raad van de gemeente Altena heeft in zijn vergadering op 27 september 2022;
De Raad van de gemeente Barendrecht heeft in zijn vergadering op;
De Raad van de gemeente Brielle heeft in zijn vergadering op 16 november 2022;
De Raad van de gemeente Goeree-Overflakkee heeft in zijn vergadering op 10 november 2022;
De Raad van de gemeente Hardinxveld-Giessendam heeft in zijn vergadering op 10 november 2022;
De Raad van de gemeente Hellevoetsluis heeft in zijn vergadering op 16 november 2022;
De Raad van de gemeente Hoeksche Waard heeft in zijn vergadering op 22 november 2022;
De Raad van de gemeente Krimpenerwaard heeft in zijn vergadering op 13 september 2022;
De Raad van de gemeente Lansingerland heeft in zijn vergadering op 24 november 2022;
De Raad van de gemeente Nieuwkoop heeft in zijn vergadering op 15 december 2022;
De Raad van de gemeente Ridderkerk heeft in zijn vergadering op ;
De Raad van de gemeente Westvoorne heeft in zijn vergadering op 16 november 2022;
Het Algemeen Bestuur van het Waterschap Hollandse Delta heeft in zijn vergadering op 23 november 2022,
De colleges respectievelijk het dagelijks bestuur toestemming te verlenen om de Gemeenschappelijke Regeling SVHW 2023 aan te gaan.
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Alblasserdam heeft in zijn vergadering van;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Albrandswaard heeft in zijn vergadering van;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Altena heeft in zijn vergadering van 23 augustus 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Barendrecht heeft in zijn vergadering van;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Brielle heeft in zijn vergadering van 22 november 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Goeree-Overflakkee heeft in zijn vergadering van 15 november 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hardinxveld-Giessendam heeft in zijn vergadering van 22 november 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hellevoetsluis heeft in zijn vergadering van 1 november 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoeksche Waard heeft in zijn vergadering van 18 oktober 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Krimpenerwaard heeft in zijn vergadering van 15 november 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Lansingerland heeft in zijn vergadering van 18 oktober 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nieuwkoop heeft in zijn vergadering van 10 november 2022;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Ridderkerk heeft in zijn vergadering van;
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Westvoorne heeft in zijn vergadering van 18 oktober 2022;
Het college van Dijkgraaf en Heemraden van het Waterschap Hollandse Delta heeft in zijn vergadering van 30 november 2022,
HOOFDSTUK I: BEGRIPSBEPALINGEN
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
Deelnemers: de aan de Regeling deelnemende colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alblasserdam, Albrandswaard, Altena, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hardinxveld-Giessendam, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Westvoorne en het dagelijks bestuur van het Waterschap Hollandse Delta;
Frictiekosten: kosten die ontstaan door het uittreden van Deelnemers doordat de dekking van de kosten wegvallen door een lagere deelnemersbijdrage. Frictiekosten hebben vooral betrekking op de vaste kosten, die niet op korte termijn door SVHW kunnen worden beïnvloed. De frictiekosten worden door de accountant van SVHW bepaald;
HOOFDSTUK III: BELANGEN EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 3: Te behartigen belangen
De Regeling wordt getroffen in het belang van een zo doelmatig mogelijke uitvoering van werkzaamheden met betrekking tot:
Ter behartiging van de in artikel 3 genoemde belangen dragen de Deelnemers aan het SVHW de bevoegdheden over, welke benodigd zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden met betrekking tot de heffing en invordering van de belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, de administratie van vastgoedgegevens en het verstrekken van vastgoedgegevens aan de Deelnemers en derden, een en ander als aangeven in de aan deze Regeling gehechte bijlage, die met inachtneming van het bepaalde in het tweede lid door het Dagelijks bestuur wordt opgesteld en bijgehouden.
De Deelnemers geven elkaar wederzijdse toestemming om de bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid, voor zover die niet reeds zijn overgedragen, over te dragen aan het SVHW. Het Dagelijks bestuur neemt de bevoegdheden als bedoeld in de vorige volzin op in de bij deze Regeling behorende bijlage, zendt deze bijlage aan de Deelnemers, en draagt er zorg voor dat het bestuur van de gemeente Hoeksche Waard de bijlage zendt aan gedeputeerde staten van de provincies waarin de Deelnemende rechtspersonen zijn gelegen.
HOOFDSTUK V: HET ALGEMEEN BESTUUR
Het dagelijks bestuur van het waterschap Hollandse Delta wijst uit zijn midden twee leden aan, ieder met stemrecht voor de helft van het totaal aantal door het waterschap uit te brengen stemmen, die hem in het Algemeen bestuur vertegenwoordigen, alsmede voor elk lid een plaatsvervangend lid, dat het lid bij verhindering vervangt.
Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming wordt de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht, tenzij deze Regeling anders bepaalt en met dien verstande dat het Dagelijks Bestuur van het waterschap Hollandse Delta 8 stemmen heeft en de overige Deelnemers per Deelnemer 1 stem.
De vergadering van het Algemeen bestuur wordt niet geopend voordat minimaal 9 van de Deelnemers aanwezig dan wel vertegenwoordigd is. Een Deelnemer kan zich laten vertegenwoordigen door een andere Deelnemer op voorwaarde, dat dit voor de opening van de vergadering van het Algemeen bestuur schriftelijk aan de voorzitter kenbaar is gemaakt. Van deze vertegenwoordiging wordt aantekening gemaakt op de presentielijst in het verslag van de vergadering.
Op de vergadering, bedoeld in het tiende lid, is het negende lid niet van toepassing. Het Algemeen bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het negende lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien minimaal 13 van de Deelnemers aanwezig dan wel vertegenwoordigd is.
HOOFDSTUK VI: HET DAGELIJKS BESTUUR
Indien tussentijds een plaats in het Dagelijks bestuur vacant of beschikbaar komt, wijst het Algemeen bestuur zo spoedig mogelijk uit haar midden een nieuw lid aan. Gaat het openvallen van een plaats in het Dagelijks bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het Algemeen bestuur, dan wordt het aanwijzen van een nieuw lid van het Dagelijks bestuur uitgesteld totdat de opengevallen plaats in het Algemeen bestuur is bezet.
Tot de bevoegdheden van het Dagelijks bestuur behoren, onverminderd het bepaalde in artikel 66b van de Wet:
uitoefening van de bevoegdheden en verplichtingen die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Wet milieubeheer, de Waterschapswet, de Waterwet en de Wet waardering onroerende zaken zijn toegekend aan de Minister van Financiën, het bestuur van ’s Rijksbelastingdienst en de directeur, respectievelijk de Deelnemers;
Artikel 13: Informatie- en verantwoordingsplicht
Het reglement van orde van het Algemeen bestuur houdt bepalingen in omtrent de wijze, waarop de leden van het Dagelijks bestuur de hier bedoelde inlichtingen verstrekken en verantwoording afleggen.Het Algemeen bestuur kan een lid van het Dagelijks bestuur ontslaan, als deze het vertrouwen van het Algemeen bestuur niet meer bezit.
De voorzitter vertegenwoordigt het SVHW in en buiten rechte. Indien een Deelnemer, waarvan de voorzitter deel uitmaakt, partij is in een geding waarbij het SVHW is betrokken, oefent de plaatsvervangend-voorzitter met betrekking tot dat geding deze bevoegdheid uit. Indien ook de Deelnemer waarvan de plaatsvervangend-voorzitter deel uitmaakt bij dat geding betrokken is, wordt een ander lid van het bestuur gemandateerd om het SVHW met betrekking tot dat geding te vertegenwoordigen.
HOOFDSTUK IX: AMBTELIJK APPARAAT
De Inspecteur oefent de bevoegdheden en verplichtingen uit die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Waterschapswet, de Waterwet, de Wet milieubeheer, de Wet op de bedrijveninvesteringszones en de Wet waardering onroerende zaken zijn toegekend aan de Inspecteur, respectievelijk de ambtenaar belast met de heffing van de Deelnemende rechtspersonen.
De Ontvanger oefent de bevoegdheden en verplichtingen uit die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Waterschapswet, de Waterwet, de Wet milieubeheer en de Wet op de bedrijveninvesteringszones zijn toegekend aan de Ontvanger, respectievelijk de ambtenaar belast met de invordering van de Deelnemende rechtspersonen.
Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid neemt de Ontvanger de door de raad en/of het Algemeen Bestuur van de desbetreffende Deelnemende rechtspersonen vastgestelde kwijtscheldingsregels en de nadere regels van het Dagelijks bestuur in acht, alsmede houdt hij rekening met de beleidsregels van het Dagelijks bestuur ter zake van de uitoefening van zijn bevoegdheid.
Artikel 17c: Ambtenaar van het SVHW
De Ambtenaar van het SVHW oefent de bevoegdheden en verplichtingen uit die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Waterschapswet, de Waterwet, de Wet milieubeheer en de Wet op de bedrijveninvesteringszones en de Wet waardering onroerende zaken zijn toegekend aan de ambtenaren van de Rijksbelastingdienst, respectievelijk de ambtenaar belast met de heffing of invordering van de Deelnemende rechtspersoon als bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel d, van de Gemeentewet en artikel 123, lid 3, onderdeel d, van de Waterschapswet.
Artikel 17d: Belastingdeurwaarder
De Belastingdeurwaarder oefent de bevoegdheden en verplichtingen uit die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Waterschapswet, de Waterwet, de Wet milieubeheer en de Wet op de bedrijveninvesteringszones zijn toegekend aan de belastingdeurwaarder.
HOOFDSTUK X: BEGROTING, REKENING, BEVOORSCHOTTING, KOSTEN-TOEREKENING EN REKENKAMER (COMMISSIE)
De kosten over het voorgaande kalenderjaar worden bij de Deelnemers in rekening gebracht op basis van de door het Algemeen bestuur voor het desbetreffende jaar, bij de begroting, vastgestelde uitgangspunten en producten.
HOOFDSTUK XI: DUUR, WIJZIGING, TOETREDING, TERUGNAME BEVOEGDHEDEN, UITTREDING, OPHEFFING EN EVALUATIE
De Vertegenwoordigende organen kunnen bij de Deelnemers binnen acht weken na ontvangst van het ontwerp hun zienswijze over het ontwerp van de regeling naar voren brengen. Indien de Vertegenwoordigende organen geen zienswijze naar voren wensen te brengen stellen zij de Deelnemers hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte.
De Vertegenwoordigende organen kunnen bij de Deelnemers binnen acht weken na ontvangst van het ontwerp hun zienswijze over het ontwerp van de regeling naar voren brengen. Indien de Vertegenwoordigende organen geen zienswijze naar voren wensen te brengen stellen zij de Deelnemers hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte.
HOOFDSTUK XII: OVERIGE BEPALINGEN
De Deelnemers aan de Regeling stellen tijdig aan het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam de archiefbescheiden beschikbaar die nodig zijn voor de uitvoering van de overgedragen taken. In een verklaring van terbeschikkingstelling wordt de periode van terbeschikkingstelling geregeld en het toezicht op het beheer van de ter beschikking gestelde archiefbescheiden. In de verklaring kunnen nadere voorwaarden worden gesteld aan de terbeschikkingstelling.
Van een geschil als bedoeld in artikel 28, eerste lid van de Wet is sprake als ten minste één der besturen van de Deelnemende rechtspersonen zodanige mening is toegedaan.
Bijlage als bedoeld in artikel 4, eerste lid
De deelnemers dragen de belastingen en rechten zoals onderstaand aangegeven
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-564019.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.