Besluit tot wijziging van het Gouds mandatenbesluit

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda en de burgemeester van Gouda, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

gelezen het voorstel van 13 december 2022;

 

gelet op artikel 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;

 

besluit:

Artikel I

Het Gouds mandatenbesluit als volgt te wijzigen:

 

  • A.

    Artikel 11. wordt als volgt gewijzigd:

     

    Burgemeester

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 4.

      De burgemeester is op grond van de Kieswet bevoegd leden van de stembureaus te benoemen.

    • 4.

      De burgemeester is op grond van de Kieswet bevoegd leden, plaatsvervangend leden en ondersteuners van het gemeentelijk stembureau en leden en plaatsvervangend leden van de stembureaus te benoemen.

  • B.

    Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Portefeuillehouder financiën, belastingen en grondzaken

    ondermandaat toegestaan (met uitzondering van lid 1)

  • C.

    Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd (nieuw lid):

     

    Portefeuillehouder RO en strategisch grondbeleid

    geen ondermandaat toegestaan

    Was

    wordt

    nvt

    • 2.

      De portefeuillehouder RO en strategisch grondbeleid is bevoegd tot het aangaan van intentie-overeenkomsten en anterieure overeenkomsten voor zover het betreft reguliere omgevingsvergunningen of een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) met een behandeltermijn van 8 weken. Het besluit wordt voorgelegd aan het college.

  • D.

    Artikel 26 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofden

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 21.

      Een afdelingshoofd is bevoegd te beslissen op verzoeken om inzage als bedoeld in artikel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

    • 21.

      Een afdelingshoofd is bevoegd te beslissen op verzoeken op grond van de artikelen 15 en 16 tot en met 22 van de Algemene verordening gegevensbescherming, voor zover deze verzoeken betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.

    • 22.

      Een afdelingshoofd is bevoegd besluiten te nemen op verzoeken op grond van artikel 16 t/m 22 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

    • 22.

      Een afdelingshoofd is bevoegd kennisgevingen te doen op grond van artikel 19 van de Algemene verordening gegevensbescherming, voor zover deze kennisgevingen betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.

    • 23.

      Een afdelingshoofd is bevoegd kennisgevingen te doen op grond van artikel 19 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

    • 23.

      Een afdelingshoofd is bevoegd namens de gemeente subsidie aan te vragen en alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen en gerechtelijke procedures. Hieronder vallen o.a.:

    • het namens gemeente (kunnen) aanvragen/invullen van een account - portaal (subsidies aanvragen en beheren)

    • het kunnen verrichten van alle uitvoeringshandelingen m.b.t. aanvraag (bijv. stopzetten, aanvullen, uitstel etc.)

    • het kunnen optreden als penvoerder

    • het kunnen verrichten van alle uitvoeringshandelingen met betrekking tot een verleende subsidie (het in ontvangst nemen, beheren en besteden van subs. gelden conform verbonden voorwaarden, fin. en algemene wet bestuursrecht verplichtingen, verantwoording ten behoeve van subsidievaststelling)

  • E.

    Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofden

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 7.

      Een afdelingshoofd is bevoegd te beslissen op verzoeken om hergebruik van overheidsinformatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie, voor zover deze verzoeken hebben op het werkterrein van de afdeling.

    • 7.

      Een afdelingshoofd is bevoegd tot het doen van aangifte indien aan de gemeente schade is veroorzaakt, het verhalen van die schades op de veroorzaker daarvan, waaronder begrepen het desgewenst voegen in eventuele strafrechtelijke procedures.

  • F.

    Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd beheer openbare ruimte (BOR)

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 6.

      Het afdelingshoofd BOR is bevoegd handelingen te verrichten die voortkomen uit de artikelen 7, 8, 9, 10 en 11 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

    • 6.

      Het afdelingshoofd BOR is bevoegd handelingen te verrichten die voortkomen uit artikel 15 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken.

    • 8.

      Het afdelingshoofd BOR is bevoegd handelingen te verrichten die voortkomen uit de artikelen 9, 12, 33 en 40.

    • 8.

      Het afdelingshoofd BOR is bevoegd handelingen te verrichten die voortkomen uit de artikelen 9, 12, 33 en 40 van de Wet basisregistratie ondergrond.

  • G.

    Artikel 30 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd centraal juridische afdeling (CJA)

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    nvt

    • 5.

      Het afdelingshoofd CJA is bevoegd de beslistermijn op een verzoek op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming te verlengen volgens het bepaalde in artikel 12, derde lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • H.

    Artikel 30A. wordt toegevoegd:

     

    Afdelingshoofd centraal juridische afdeling (CJA)

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    nvt

    Het afdelingshoofd CJA is bevoegd om te besluiten rechtsgedingen, bezwaarprocedures, (hoger) beroepsprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten met in achtneming van de volgende instructies:

     

    • a.

      Bij het nemen van een procesbesluit wordt indien mogelijk vooraf afgestemd met de verantwoordelijke portefeuillehouder. Enkel wanneer de spoedeisendheid van de situatie zich hiertegen verzet, wordt eerst het besluit genomen en daarna de verantwoordelijke portefeuillehouder ingelicht;

    • b.

      De algemeen directeur en de betrokken directeur(en) worden geïnformeerd wanneer een procesbesluit gepaard gaat met grote financiële gevolgen, politiek gevoelig is of de organisatie raakt.

  • I.

    Artikel 31 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd cultuur, vastgoed en ontwikkeling (CVO)

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 2.

      Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot het huren en verhuren van panden in beheer bij de gemeente Gouda beneden de € 30.000,- huur/jaar en alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen en gerechtelijke procedures.

    • 2.

      Het afdelingshoofd CVO is bevoegd te besluiten tot het huren en verhuren van vastgoed en alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen (waaronder invorderingen) en gerechtelijke procedures.

       

      Dit met de volgende instructie: Besluiten tot huur en verhuur waarbij de (ver)huurprijs hoger ligt dan € 30.000,- huur/jaar worden, voorafgaande aan uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid, ter instemming voorgelegd aan de portefeuillehouder Vastgoed.

  • J.

    Artikel 32. wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd facilitaire zaken (FAZ)

    ondermandaat toegestaan

  • K.

    Artikel 33 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd financiën (FIN)

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 2.

      Het afdelingshoofd FIN is bevoegd besluiten te nemen terzake de invordering van de kosten van het toepassen van bestuursdwang en van dwangsommen op grond van artikel 125 Gemeentewet.

    • 2.

      Het afdelingshoofd FIN is bevoegd besluiten te nemen:

      • a.

        tot het invorderen van bestuursrechtelijke en civielrechtelijke geldvorderingen, waaronder het nemen van een procesbesluit, het in der minne schikken en het oninbaar verklaren ervan.

      • b.

        tot het bij dwangbevel invorderen, waaronder het nemen van een procesbesluit en het in der minne regelen van bestuursrechtelijke geldschulden, bedoeld in artikel 4:114 van de Algemene wet bestuursrecht.

    • Ten aanzien van bestuursrechtelijke geldschulden is het afdelingshoofd FIN bevoegd besluiten te nemen:

    • tot betaling van de geldschuld;

    • tot verrekenen;

    • tot betaling voorschot;

    • tot uitstel van betaling;

    • tot vaststelling van de wettelijke rente;

    • tot aanmanen.

  • L.

    Artikel 34 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd financiën (FIN)

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 4.

      Het afdelingshoofd FIN is bevoegd invorderingsprocedures bij de kantonrechter te voeren tot een bedrag van maximaal € 5.000,- met uitzondering van huurzaken.

    • 4.

      Het afdelingshoofd FIN is bevoegd te besluiten om namens de gemeente invorderingsprocedures bij de rechter te voeren en handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Deze bevoegdheid omvat mede het instellen van beroep.

  • M.

    Artikel 38 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd ruimtelijk beleid en advies (RBA)

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    […]

    • 10.

      Het afdelingshoofd RBA is bevoegd de bevoegdheid toe te passen als bedoeld in artikel 17 van de Leegstandswet:

      • het aanwijzen van ambtenaren belast met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Leegstandwet bepaalde.

  • N.

    Artikel 43 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd Services

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 9.

      Het afdelingshoofd SRV is bevoegd alle in de Kieswet en Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en/of aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden uit te oefenen, met uitzondering van de taken van de burgemeester op grond van paragraaf 3, artikel N11 en artikel N13 van de Kieswet (voorzitter van het centraal c.q. hoofdstembureau, het vaststellen van de verkiezingsuitslag en het openen van de verzegelde pakketten verkiezingsbescheiden) en met uitzondering van het benoemen van de leden van de stembureaus op grond van de Kieswet.

    • 9.

      Het afdelingshoofd SRV is bevoegd alle in de Kieswet en Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en/of aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden uit te oefenen met uitzondering van het benoemen van de leden en plaatsvervangend leden van de stembureaus en leden, plaatsvervangend leden en ondersteuners van het gemeentelijk stembureau op grond van de Kieswet.

    • 10.

      Het afdelingshoofd SRV is bevoegd taken te verrichten gericht op informatieverstrekking, zoals beschreven in artikel 9 van de Wet Kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen en artikel 32 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

    vervallen

    • 13.

      Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het ophangen van spandoeken en/of het plaatsen van driehoek/sandwichborden op grond van artikel 3:25 van de Verordening fysieke leefomgeving.

    • 13.

      Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het ophangen van spandoeken op grond van artikel 3:25 van de Verordening fysieke leefomgeving.

    • 15.

      Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van de Wet op de lijkbezorging.

    • 15.

      Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van het Besluit op de Lijkbezorging en het verlenen van toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden op grond van de Wet op de lijkbezorging.

  • O.

    Artikel 44. wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd Stadstoezicht (STZ)

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    Het huidige lid 3. en daarop volgende leden worden vernummerd naar lid 4. en verder.

    […]

    • 3.

      Het afdelingshoofd STZ is bevoegd om buitengewoon opsporingsambtenaren aan te wijzen als onbezoldigd ambtenaar, als bedoeld in 6.3 van de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar, artikel 1, tweede lid, van de Ambtenarenwet 2017 en artikel 2, aanhef en onder d, van het Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017.

  • P.

    Artikel 47. wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd Veiligheid en Wijken (VNW)

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 4.

      Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om te de ontvangst van een aanvraag te bevestigen, als bedoeld in artikel 30a, vierde lid, Alcoholwet.

    • 4.

      Het afdelingshoofd VNW is bevoegd om de ontvangst van een aanvraag te bevestigen, als bedoeld in artikel 30a, vierde lid, Alcoholwet.

  • Q.

    Artikel 49 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Afdelingshoofd Zorg en Ondersteuning (ZNO)

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    • 1.

      onder e) Wet inburgering

    • 1.

      onder e) Wet inburgering 2021

  • R.

    Artikel 50 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Budgethouders

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    Lid 1 […]

    • c.

      het verrichten van (rechts)handelingen ten behoeve de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie. Waaronder wordt verstaan:

      • het doen van privaatrechtelijke aanvragen (o.a. ten behoeve van (digitale) aansluitingen, certificaten);

      • het deelnemen aan een samenwerking tot het (laten) voeren van een aanbestedingsprocedure

      • het aanvragen van subsidies, financiële bijdragen, rijksmiddelen en bijdragen uit fondsen;

      • het in ontvangst nemen, beheren, besteden en verantwoorden van subsidies, financiële bijdragen, rijksmiddelen en bijdragen uit fondsen;

      • alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

    Lid 1 […]

    Onder het aangaan van een overeenkomst wordt tevens verstaan het wijzigen, verlengen, beëindigen of ontbinden van die overeenkomst en het verrichten van (rechts)handelingen voortvloeiend uit of strekkende tot nakoming van die overeenkomst, waartoe kan worden gerekend de ingebrekestelling.

    Onder het aangaan van een overeenkomst wordt tevens verstaan alle daarmee verband houdende of daaruit voortvloeiende handelingen:

    • het wijzigen, verlengen, beëindigen of ontbinden van die overeenkomst;

    • het verrichten van (rechts)handelingen voortvloeiend uit of strekkende tot nakoming van die overeenkomst, waartoe kan worden gerekend de ingebrekestelling;

    • het verrichten van (rechts)handelingen in reactie op (rechts)handelingen van de wederpartij(en).

  • S.

    Artikel 52 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Gemeentelijke archeoloog

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    De gemeentelijke archeoloog is bevoegd werkzaamheden stil te leggen door toepassing van bestuursdwang ingeval van handelen in strijd met artikel 3.12 van de Verordening fysieke leefomgeving.

    • 1.

      De gemeentelijke archeoloog is bevoegd werkzaamheden stil te leggen door toepassing van bestuursdwang ingeval van handelen in strijd met artikel 3.12 van de Verordening fysieke leefomgeving.

    • 2.

      Het goedkeuren van archeologische rapporten en een programma van eisen Wet op de archeologische monumentenzorg (Wamz) / Besluit archeologische monumentenzorg.

    • 3.

      Het nemen van selectiebesluiten met betrekking tot archeologie Wet op de archeologische monumentenzorg (Wamz) / Besluit archeologische monumentenzorg.

    • 4.

      Het doen van kennisgeving van een aangifte van een vondst met archeologische waarde bij het doen van opgravingen of waarnemingen aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen c.q. de directeur van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in het kader van de Erfgoedwet.

    • 5.

      Het ondertekenen van kennisgevingen, besluiten en brieven ter uitvoering van collegebesluiten in het kader van de Monumentenwet, Erfgoedwet en de Verordening fysieke leefomgeving Gouda.

    • 6.

      Het in het kader van de Erfgoedwet en de Verordening fysieke leefomgeving Gouda besluiten op:

      • aanvragen op omgevingsvergunningen;

      • het ter inzage leggen;

      • het aanvragen van adviezen.

  • T.

    Artikel 56 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Privacycoördinator

    geen ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    De privacycoördinator is bevoegd datalekken te melden op grond van artikel 34a van de Wet bescherming persoonsgegevens en artikel 33 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

    De juridisch adviseurs van het privacyteam zijn bevoegd inbreuken op persoonsgegevens (datalekken) te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van artikel 33 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • U.

    Artikel 67. wordt als volgt gewijzigd:

     

    Directeur Omgevingsdienst Midden-Holland

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    […]

    • 57.

      De directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland is bevoegd gegevens van bodemenergiesystemen te registreren en verwerken in de basisregistratie ondergrond, zoals bedoeld in het Besluit basisregistratie ondergrond.

  • V.

    Artikel 71. wordt als volgt gewijzigd:

     

    Manager Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    De manager van Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

    De manager van Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis en manager van het crisis interventie team zijn bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2020.

  • W.

    Artikel 73. wordt als volgt gewijzigd:

     

    Manager crisisdienst

    ondermandaat toegestaan

    was

    wordt

    De manager crisisdienst is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

    De manager crisisdienst is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 5, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda 2020.

Artikel II inwerkingtreding

Dit besluit treedt één dag na bekendmaking in werking.

Aldus besloten in de vergadering van 13 december 2022.

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Naar boven