Gemeenteblad van Loon op Zand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Loon op Zand | Gemeenteblad 2022, 563806 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Loon op Zand | Gemeenteblad 2022, 563806 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening participatie gemeente Loon op Zand 1.0.
De raad van de gemeente Loon op Zand;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 november 2022;
gelet op de artikelen 149 en 150 van de Gemeentewet;
overwegende dat we het belangrijk vinden dat we lokale democratische processen door participatie van inwoners willen verrijken;
dat we hiermee de samenwerking tussen gemeente en inwoners willen versterken;
dat we helderheid willen geven over de invulling van de participatieprocedure;
besluit vast te stellen de Verordening participatie gemeente Loon op Zand 1.0.
Toelichting Verordening participatie Loon op zand 1.0
Op dit moment hebben de meeste gemeenten nog een Inspraakverordening. Hierin staan de regels voor hoe gemeenten inwoners en andere belanghebbenden bij de voorbereiding van beleid betrekken. Iedere gemeente moet op grond van artikel 150 van de Gemeentewet zo’n verordening hebben. Op 30 oktober 2003 stelde onze raad de huidige Inspraakverordening 2004 vast.
Op 26 september 2022 ontving de Tweede Kamer het wetsvoorstel ‘Versterking participatie op decentraal niveau’. Hiermee wil de regering inwoners voortaan ook betrekken bij de uitvoering en evaluatie van beleid. In de nieuwe Participatieverordening staan -voor zowel inwoners als raad- regels over hoe participatie mogelijk is.
Inwoners kunnen zich op verschillende manieren tot het gemeentebestuur wenden. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van brieven, het bezoeken van spreekuren of informatiebijeenkomsten, het spreekrecht en het bijwonen van de beeldvormende en/of opiniërende ronde.
Participatie is van een andere orde dan de mogelijkheid om de concrete uitkomsten van de beleidsvaststelling aan te vechten met bezwaar en beroep. Participatie betekent namelijk het betrekken van inwoners en belanghebbenden bij de voorbereiding, uitvoering of evaluatie van gemeentelijk beleid. Inwoners krijgen dus in toenemende mate een belangrijke rol in de agendering, de voorbereiding, de totstandkoming, de uitvoering en de beoordeling van beleid. Niet alleen omdat zij de gevolgen van beleid ervaren, maar ook omdat de gemeente het belangrijk vindt om de kennis van inwoners bij het politieke proces te betrekken. Zo wordt participatie onderdeel van het totale besluitvormingsproces.
In dit wetsvoorstel staat onder andere het uitdaagrecht als specifieke vorm van participatie. Hiermee krijgen initiatieven uit de samenleving ruimte. Inwoners kunnen de gemeente vragen om de uitvoering van een taak over te nemen (al dan niet met bijhorend budget). Dit omdat zij denken een taak beter of efficiënter te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het beheer of onderhoud van een park of buurthuis. Hiermee laat de overheid zien dat zij de uitvoering van een overheidstaak aan een inwoner of maatschappelijke partij toevertrouwt. De gemeente vergroot zo de betrokkenheid en het eigenaarschap van inwoners en maatschappelijke partijen in hun directe leefomgeving. Dit biedt kansen om de kwaliteit van beleid te verbeteren. Daarnaast kan het leiden tot nieuwe vormen van samenwerking en sociale verbinding. Op die manier draagt het uitdaagrecht bij aan een veerkrachtige samenleving.
Iedere gemeente moet voor de invoering van de Omgevingswet -nog steeds naar verwachting op 1 januari 2023- een Participatieverordening vaststellen. Met de Verordening participatie Loon op zand 1.0 voldoen we aan deze wettelijke verplichting. In de volgende versie werken we het uitdaagrecht uit, waarbij de raad vooraf de kaders vaststelt.
Artikel 2 – Onderwerp van participatie
Elk bestuursorgaan over zijn eigen bevoegdheden besluit of participatie mogelijk is. Met bestuursorgaan bedoelen we raad, college en burgemeester. Uitgangspunt is dat onze inwoners, bedrijven en verenigingen zoveel mogelijk mee kunnen praten over gemeentelijk beleid.
Artikel 3. Procedure participatie
Nadat een bestuursorgaan een beleidsvoornemen ter inzage legt en bekend maakt, kunnen belanghebbenden 6 weken schriftelijk of mondeling hun zienswijze inbrengen.
Als het bestuursorgaan de procedure van lid 1 niet geschikt vindt voor een specifiek beleidstraject, kunnen belanghebbenden een andere participatieprocedure volgen, die het bestuursorgaan vooraf toelicht.
Artikel 4. Eindverslag participatie
De bekendmaking van de resultaten van de participatieprocedure is heel belangrijk. Hiermee ronden we namelijk deze procedure af. Het ligt voor de hand dat degenen die hebben geparticipeerd een exemplaar van het eindverslag ontvangen. Daarnaast kunnen we het eindverslag publiceren in de Duinkoerier en op onze gemeentelijke website. Als het aantal participanten groot is, kunnen we volstaan met een algemene bekendmaking. Het is belangrijk dat het bestuursorgaan al aan het begin van de participatieprocedure duidelijkheid geeft over de communicatie.
Artikel 5. Intrekking oude regeling
Met deze bepaling trekken we de bestaande Inspraakverordening 2004 in.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-563806.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.