Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen?
In Ootmarsum is al meerdere jaren sprake van een toename van het aantal bezoekers en uit onderzoek is duidelijk geworden dat de balans tussen bewoners, bezoekers en ondernemers terug moet komen. Er is sprake van een gevoel van verkeersonveiligheid en er zijn te weinig mogelijkheden voor het parkeren van fietsen. Ook wordt parkeeroverlast ervaren, met name door het parkeren van bezoekers en daarmee samenhangend zoekverkeer. Om gehoor te geven aan de uitkomsten van het onderzoek zijn maatregelen in het centrum van Ootmarsum nodig. Het college heeft over deze maatregelen reeds een besluit genomen op 7 juni 2022.
Om de diverse verkeersmaatregelen te effectueren, zijn meerdere verkeersbesluiten noodzakelijk. Voorliggend verkeersbesluit beschrijft het instellen van een laad- en losgelegenheid op het Kerkplein te Ootmarsum.
Overwegende:
dat het Kerkplein een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 en dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;
dat in overleg met ondernemers van het centrum van Ootmarsum de bestaande mogelijkheden voor bevoorrading zijn onderzocht;
dat uit dit onderzoek blijkt dat het gewenst is om op een centrale locatie in het centrum van Ootmarsum een extra laad- en losgelegenheid te realiseren die permanent van kracht is;
dat deze laad- en losgelegenheid een dergelijke omvang dient te hebben dat deze gebruikt kan worden door grote voertuigen;
dat een geschikte locatie voor een laad- en losvoorziening is gevonden op het Kerkplein, ten noorden van de kerk, waardoor deze gelegenheid op een centrale plaats in de binnenstad gesitueerd wordt;
dat de laad- en losgelegenheid een lengte krijgt van circa 12 meter en dat parkeren op deze gelegenheid niet is toegestaan;
dat hiermee wordt voorkomen dat grote voertuigen voor bevoorradingsactiviteiten de rijbaan in het centrum blokkeren;
dat de laad- en losgelegenheid kan worden aangewezen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregelen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en daarmee bijdraagt aan de leefbaarheid;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel en dat dit gelet op voorgaande argumentatie van ondergeschikt belang wordt geacht.
Advies politie
In het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.
Reacties
Aan iedereen is de kans geboden om een reactie te geven op het concept verkeersbesluit. Het concept verkeersbesluit is voor twee weken ter inzage gelegd (30 augustus 2022 tot en met 12 september 2022). Tijdens de terinzagelegging van het totaalplan zijn acht reacties ingediend die betrekking hebben op één of meerdere (verkeers)besluiten. Deze reacties hebben niet geleid tot een wijziging van voorliggend verkeersbesluit.