Definitief verkeersbesluit eenrichtingswegen bromfietsers meerdere wegen centrum Ootmarsum

Zaaknummer: 409080

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland heeft besloten een verkeersbesluit te nemen. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen?

In Ootmarsum is al meerdere jaren sprake van een toename van het aantal bezoekers en uit onderzoek is duidelijk geworden dat de balans tussen bewoners, bezoekers en ondernemers terug moet komen. Er is sprake van een gevoel van verkeersonveiligheid en er zijn te weinig mogelijkheden voor het parkeren van fietsen. Ook wordt parkeeroverlast ervaren, met name door het parkeren van bezoekers en daarmee samenhangend zoekverkeer. Om gehoor te geven aan de uitkomsten van het onderzoek zijn maatregelen in het centrum van Ootmarsum nodig. Het college heeft over deze maatregelen reeds een besluit genomen op 7 juni 2022.

Om de diverse verkeersmaatregelen te effectueren, zijn meerdere besluiten noodzakelijk. Voorliggend verkeersbesluit beschrijft het aanpassen van de huidige eenrichtingswegen in het centrum van Ootmarsum waardoor deze ook van toepassing zijn voor bromfietsers.

Overwegende:

dat de wegen in het centrum van Ootmarsum wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 en dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat in de huidige situatie in het centrum van Ootmarsum de volgende eenrichtingswegen aanwezig zijn:

Oostwal

Westwal

Oldenzaalsvoetpad, vanaf Kerkplein tot en met de Walstraat

Kerkplein

Ganzenmarkt

Dwarsstraat

Keerweer

Marktstraat

Molendwarsstraat

Schiltstraat

Grotestraat, tussen de Schiltstraat en de Westwal

dat op alle eenrichtingswegen in het centrum van Ootmarsum een uitzondering voor fietsers en bromfietsers aanwezig is;

dat volgens het RVV 1990 bromfietsen de rijbaan gebruiken als een fiets/bromfietspad ontbreekt;

dat gelet op het verschil in massa en snelheid de aanwezigheid van bromfietsers in twee richtingen op deze eenrichtingswegen ongewenst is;

dat het dan ook gewenst is om de bestaande eenrichtingswegen in het centrum van Ootmarsum mede van toepassing te verklaren voor bromfietsers;

dat deze verkeersmaatregel gerealiseerd wordt door middel van het vervangen van de onderborden OB54 (uitgezonderd (symbool) fietsverkeer en bromfietsverkeer) voor de onderborden OB52 (uitgezonderd (symbool) fietsverkeer) onder de bestaande verkeersborden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor deze verkeersmaatregel een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregelen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en daarmee bijdraagt aan de leefbaarheid;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel en dat dit gelet op voorgaande argumentatie van ondergeschikt belang wordt geacht.

Advies politie

In het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.

Reacties

Aan iedereen is de kans geboden om een reactie te geven op het concept verkeersbesluit. Het concept verkeersbesluit is voor twee weken ter inzage gelegd (30 augustus 2022 tot en met 12 september 2022). Tijdens de ter inzagelegging van het totaalplan zijn acht reacties ingediend die betrekking hebben op één of meerdere (verkeers)besluiten. Deze reacties hebben niet geleid tot een wijziging van voorliggend verkeersbesluit.

Het besluit:

Door middel van het vervangen van de onderborden OB54 (uitgezonderd (symbool) fietsverkeer en bromfietsverkeer) voor de onderborden OB52 (uitgezonderd (symbool) fietsverkeer) onder de verkeersborden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 de volgende eenrichtingswegen mede van toepassing te verklaren voor bromfietsers:

  • 1.

    Oostwal;

  • 2.

    Westwal;

  • 3.

    Oldenzaalsvoetpad, vanaf Kerkplein tot en met de Walstraat;

  • 4.

    Kerkplein;

  • 5.

    Ganzenmarkt;

  • 6.

    Dwarsstraat;

  • 7.

    Keerweer;

  • 8.

    Marktstraat;

  • 9.

    Molendwarsstraat;

  • 10.

    Schiltstraat;

  • 11

    Grotestraat, tussen de Schiltstraat en de Westwal;

Situatieschets:

Dinkelland 21 december 2022 

Burgemeester en wethouders van Dinkelland

Namens deze,

W. Lijzenga

Teamcoach afdeling Openbare Ruimte

Bezwaar

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland. Dat kan schriftelijk aan:

 

Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in het blad gemeenschappelijke regeling (bekendmaking van dit besluit vindt plaats in het gemeenteblad). Bij het indienen van een bezwaar dient altijd het zaaknummer 409080 te worden vermeld.

Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.

Naar boven