Waar en (waarom) willen wij de maatregelen nemen?
In Ootmarsum is al meerdere jaren sprake van een toename van het aantal bezoekers en uit onderzoek is duidelijk geworden dat de balans tussen bewoners, bezoekers en ondernemers terug moet komen. Er is sprake van een gevoel van verkeersonveiligheid en er zijn te weinig mogelijkheden voor het parkeren van fietsen. Ook wordt parkeeroverlast ervaren, met name door het parkeren van bezoekers en daarmee samenhangend zoekverkeer. Om gehoor te geven aan de uitkomsten van het onderzoek zijn maatregelen in het centrum van Ootmarsum nodig. Het college heeft over deze maatregelen reeds een besluit genomen op 7 juni 2022.
Om de diverse verkeersmaatregelen te effectueren, zijn meerdere verkeersbesluiten noodzakelijk. Voorliggend verkeersbesluit beschrijft het instellen van een eenrichtingsweg op een gedeelte van de Grotestraat gedurende het zomerseizoen.
Overwegende:
dat de Grotestraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 en dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;
dat de stad Ootmarsum vele toeristische bezienswaardigheden kent en gedurende het zomerseizoen dan ook veel wordt bezocht door toeristen;
dat de verkeersdruk in het centrum van Ootmarsum dan ook jaarlijks in de periode van 1 april tot 1 november toeneemt;
dat het daarmee gewenst is om specifieke maatregelen te treffen in deze periode van het jaar om optimaal te voorzien in de op dat moment geldende behoeftes;
dat in de hiervoor benoemde periode met name behoefte bestaat aan ruimte voor het inrichten van terrassen;
dat in verband met het inrichten van een terras de rijbaanbreedte op de Grotestraat, tussen de Oostwal en de Oldenzaalsestraat, wordt beperkt en gemotoriseerde verkeersbewegingen in twee richtingen niet meer wenselijk zijn;
dat dan ook tijdens de aanwezigheid van het terras een eenrichtingsweg in noordelijke richting, met uitzondering voor het fietsverkeer, wordt ingesteld op het betreffende weggedeelte;
dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregel wordt gerealiseerd door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief de onderborden OB52 (uitgezonderd (symbool) fietsverkeer);
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en daarmee bijdraagt aan de leefbaarheid;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel en dat dit gelet op voorgaande argumentatie van ondergeschikt belang wordt geacht.
Advies politie
In het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.
Reacties
Aan iedereen is de kans geboden om een reactie te geven op het concept verkeersbesluit. Het concept verkeersbesluit is voor twee weken ter inzage gelegd (30 augustus 2022 tot en met 12 september 2022). Tijdens de ter inzagelegging van het totaalplan zijn acht reacties ingediend die betrekking hebben op één of meerdere (verkeers)besluiten. Deze reacties hebben niet geleid tot een wijziging van voorliggend verkeersbesluit.