Definitief aanwijzingsbesluit instellen parkeerzone voor vergunninghouders centrum Ootmarsum

Zaaknummer: 409080

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland heeft besloten om een zone voor vergunninghoudersparkeren in te stellen en daarvoor wordt een aanwijzingsbesluit genomen. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen?

In Ootmarsum is al meerdere jaren sprake van een toename van het aantal bezoekers en uit onderzoek is duidelijk geworden dat de balans tussen bewoners, bezoekers en ondernemers terug moet komen. Er is sprake van een gevoel van verkeersonveiligheid en er zijn te weinig mogelijkheden voor het parkeren van fietsen. Ook wordt parkeeroverlast ervaren, met name door het parkeren van bezoekers en daarmee samenhangend zoekverkeer. Om gehoor te geven aan de uitkomsten van het onderzoek zijn maatregelen in het centrum van Ootmarsum nodig. Het college heeft over deze maatregelen reeds een besluit genomen op 7 juni 2022.

Om de diverse verkeersmaatregelen te effectueren, zijn meerdere besluiten noodzakelijk. Voorliggend aanwijzingsbesluit beschrijft het definitief instellen van een parkeerzone voor vergunninghouders in het centrum van Ootmarsum.

Overwegende:

dat gelet op artikel 2 van de Parkeerverordening gemeente Dinkelland 2009 het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland bevoegd is om weggedeelten aan te wijzen voor het parkeren door vergunninghouders;

dat de parkeercapaciteit op de wegen gelegen in het centrum van Ootmarsum in de huidige situatie een parkeerregulering kent in de vorm van een parkeerschijfzone met een maximale parkeerduur van 1,5 uur, geldig op maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur;

dat de kern van het Actieplan Parkeren is dat er in de binnenstad van Ootmarsum te weinig ruimte is om de parkeervraag van alle verschillende doelgroepen (bewoners, bezoekers, ondernemers) op te vangen;

dat in het Actieplan Parkeren een prioritering tussen deze doelgroepen is opgenomen, waarbij de parkeervraag voor bewoners de hoogste prioriteit krijgt;

dat hiermee de keuze is gemaakt om de loopafstanden van de doelgroep bewoners zo kort mogelijk te maken;

dat het gevolg is dat voor de doelgroepen bezoekers en ondernemers grotere loopafstanden acceptabel zijn;

dat de huidige parkeerregulering in de vorm van een parkeerschijfzone niet strookt met de hiervoor benoemde prioritering, aangezien onder meer bezoekers in de huidige situatie overal in de parkeerschijfzone kunnen parkeren;

dat dan ook separaat aan dit aanwijzingsbesluit een verkeersbesluit wordt genomen om de huidige parkeerschijfzone in het centrum van Ootmarsum op te heffen;

dat het gelet op voorgaande argumentatie noodzakelijk is om de huidige parkeercapaciteit in het centrum van Ootmarsum aan te wijzen als parkeerzone voor vergunninghouders;

dat enkel bewoners van het centrum van Ootmarsum (woonachtig binnen de aan te wijzen parkeerzone) in aanmerking komen voor een parkeervergunning;

dat de gemeente voor het verlenen van parkeervergunningen gebruik maakt van de ‘Beleidsregels parkeervergunningen in de binnenstad van Ootmarsum 2020’;

dat houders van een gehandicaptenparkeerkaart worden uitgezonderd van deze parkeerregulering om de mobiliteit van mindervaliden te waarborgen;

dat dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van de verkeersborden E9 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief bijbehorende onderborden met de tekst ‘uitgezonderd houders gehandicaptenparkeerkaart’;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en daarmee bijdraagt aan de leefbaarheid;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel en dat dit gelet op voorgaande argumentatie van ondergeschikt belang wordt geacht.

Reacties

Aan iedereen is de kans geboden om een reactie te geven op het concept aanwijzingsbesluit. Het concept aanwijzingsbesluit is voor twee weken ter inzage gelegd (30 augustus 2022 tot en met 12 september 2022). Tijdens de ter inzagelegging van het totaalplan zijn acht reacties ingediend die betrekking hebben op één of meerdere (verkeers)besluiten. Deze reacties hebben niet geleid tot een wijziging van voorliggend aanwijzingsbesluit.

Het besluit:

Door middel van het plaatsen van de verkeersborden E9 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderborden met de tekst ‘uitgezonderd houders gehandicaptenparkeerkaart’, de wegen in het centrum van Ootmarsum (zie situatieschets) aan te wijzen als parkeerzone voor vergunninghouders, waarbij houders van een gehandicaptenparkeerkaart worden uitgezonderd van een vergunningplicht.

Situatieschets (in te stellen parkeerzone voor vergunninghouders):

Dinkelland 21 december 2022

Burgemeester en wethouders van Dinkelland

Namens deze,

W. Lijzenga

Teamcoach afdeling Openbare Ruimte

Bezwaar

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland. Dat kan schriftelijk aan:

 

Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in het blad gemeenschappelijke regeling (bekendmaking van dit besluit vindt plaats in het gemeenteblad). Bij het indienen van een bezwaar dient altijd het zaaknummer 409080 te worden vermeld.

Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.

Naar boven