Gemeenteblad van Waalre
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalre | Gemeenteblad 2022, 558229 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalre | Gemeenteblad 2022, 558229 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Rekenkamer gemeente Waalre 2022
De raad van de gemeente Waalre;
gelezen het voorstel van het presidium van 15 november 2022, nr. 2022-101;
gelet op artikel 81a van de Gemeentewet;
overwegende dat het noodzakelijk is regels aangaande de taakuitoefening en samenstelling van de Rekenkamer Waalre bij verordening vast te leggen, daarbij rekening houdende met de wet versterking decentrale rekenkamers (2023);
De rekenkamer verricht onderzoek naar en adviseert aan de raad over de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid en beheer. De Rekenkamer doet gemiddeld 1,5 onderzoek per jaar en volgt de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen, de toezeggingen van het college en de besluiten van de gemeenteraad met betrekking tot en de doorwerking van eerdere onderzoeken. Via een notitie ‘Doorwerking aanbevelingen’ vanuit de rekenkamer wordt de raad tweejaarlijks op de hoogte gesteld over de mate van doorwerking van de onderzoeken van de afgelopen jaren. Over deze notitie vindt een interactieve sessie plaats met de rekenkamer en de raad.
Artikel 4 Samenstelling rekenkamer
De voorzitter van de rekenkamer draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het onderhouden van contact met de gemeenteraad, de ambtelijke organisatie en naburige rekenkamers.
Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. De vergoeding per vergadering bedraagt voor de voorzitter €250 en voor de leden €200,-. Het verschil in de hoogte van de vergoeding tussen voorzitter enerzijds en de andere leden van de rekenkamer anderzijds, laat zich verklaren door extra inspanningen die door de voorzitter worden geleverd om de ontwikkelingen ten aanzien van diverse inhoudelijke dossiers in de gemeente in brede zin, en binnen de gemeenraad in het bijzonder, te volgen (conform artikel 4 van het reglement van orde van de rekenkamer van Waalre).
Indien door de leden in opdracht van de rekenkamer onderzoekswerkzaamheden worden uitgevoerd, kunnen zij hiervoor – naast hun vergoeding per vergadering – een vergoeding per uur ontvangen. Het tarief dat in dergelijke gevallen per uur in rekening kan worden gebracht, wordt door de rekenkamer in de opdracht tot te verrichten werkzaamheden vastgelegd. Voor 2022 bedraagt dit bedrag €80,- per uur.
Artikel 9 Reglement van orde en werkwijze
De rekenkamer stelt een reglement van orde van haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement van orde en werkwijze na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente Waalre de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar gestelde termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op de feitelijke bevindingen in het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt verder wie als betrokkenen worden aangemerkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-558229.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.