Gemeenteblad van Hulst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hulst | Gemeenteblad 2022, 556752 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hulst | Gemeenteblad 2022, 556752 | beleidsregel |
Tijdelijke beleidsregels noodfonds energiekosten gemeente Hulst 2022
Artikel 2. Doelgroep voor bijzondere bijstand energiekosten
De aanvrager moet aantonen dat de eigen middelen ontoereikend zijn om er de energiekosten van te betalen. De gemeente beoordeelt het inkomen over de periode waarover de bijzondere bijstand wordt aangevraagd. Bij wisselende inkomsten kijken we naar het inkomen over heel 2022. De gemeente neemt ten minste het vermogen van de maand vóór het indienen van de aanvraag in aanmerking.
De aanvrager heeft geen draagkracht als het inkomen maximaal 140% van de voor aanvrager geldende bijstandsnorm bedraagt. Van het inkomen boven 140% merken we 30% aan als draagkracht. Op de bijzondere bijstand brengen we de draagkracht in mindering.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor de bijzondere bijstand kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog hiervoor in aanmerking komt, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld op 13 december 2022,
Het college van de gemeente Hulst,
secretaris,
S. ter Wal
burgemeester,
I.M.M. Jense- van Haarst
Ondanks alle maatregelen vanuit de rijksoverheid zijn er inwoners die hun gestegen energierekening niet kunnen betalen uit hun eigen middelen. Om te voorkomen dat deze inwoners in de kou zitten, geconfronteerd worden met betalingsachterstanden en schulden of in een crisissituatie terecht komen, zorgt de gemeente voor een regeling die de gestegen energierekening compenseert. De gemeenteraad heeft op 10 november 2022 besloten om een noodfonds regeling in het leven te roepen. Deze beleidsregels geven nadere invulling aan dit noodfonds. Deze regeling is een vorm van bijzondere bijstand. Met een wijziging van de Participatiewet door het invoeren van een energietoeslag heeft de overheid aangegeven dat de stijging van energiekosten voortkomt uit bijzondere omstandigheden. Als op de stijgende energiekosten ook de andere voorwaarden van toepassing zijn voor bijzondere bijstand (artikel 35 van de wet) kunnen gemeenten voor deze kostensoort bijzondere bijstand verstrekken.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2. Doelgroep voor bijzondere bijstand energiekosten
Zoals hiervoor aangegeven kunnen gemeenten voor stijgende energiekosten bijzondere bijstand verstrekken als wordt voldaan aan de voorwaarden van artikel 35 van de wet.
In artikel 5 is beschreven welke berekening wordt gemaakt om aan te tonen dat de inwoner aanspraak maakt op het noodfonds. De gemeente beoordeelt het inkomen over de periode waarover de bijzondere bijstand aangevraagd wordt. Voor het vermogen kijkt de gemeente in ieder geval naar de maand vóór het indienen van de aanvraag.
Het is nadrukkelijk de bedoeling dat alle voorliggende voorzieningen worden ingezet ter ondersteuning van de inwoner. Dit is echter geen voorwaarde voor deelname aan het noodfonds, aangezien het enige tijd kan duren voordat inwoners de voorzieningen/toeslagen ook daadwerkelijk ontvangen. Middels bijzondere bijstand kan de inwoner die periode financieel overbruggen. Ook de energietoeslag is een voorliggende voorziening. Mocht blijken dat de inwoners bij het doen van een aanvraag voor deze regeling in 2023 nog geen energietoeslag heeft aangevraagd, maar hier wel recht op heeft, dan kan nog tot 1 april 2023 energietoeslag over 2022 aangevraagd worden.
De bewijsstukken m.b.t. energiekosten zijn nodig om het verschil tussen het oude en nieuwe termijnbedrag te berekenen. Op basis van deze berekening bepalen we de hoogte van de compensatie, zie artikel 4 lid 2 van deze regeling. Het termijnbedrag dient aan te sluiten bij het verwachte jaarverbruik van energie zoals blijkt uit de meeste recente jaarrekening. Inwoners stellen soms hun termijnbedrag naar beneden bij om maandelijkse kosten te beperken. Zouden we uitgaan van dat aangepaste maandbedrag, dan zouden we de inwoner niet adequaat compenseren.
Bij de energietoeslag werd het vermogen buiten beschouwing gelaten. Aangezien deze regeling een noodfonds betreft, wordt het vermogen wel beoordeeld. We sluiten hiervoor aan bij de vermogensgrenzen van de wet.
Onder het vermogen wordt onder andere verstaan:
Geldmiddelen zoals vermeld in artikel 34 tweede lid van de wet behoren niet tot het beschikbare vermogen.
We beperken de doelgroep van deze regeling tot inwoners die een energiecontract op naam hebben staan. We beoordelen of er sprake is van verhoogde energiekosten. Zo zorgen we ervoor dat de bijzondere bijstand daar terecht komt, waar die nodig is.
Als tijdens het intakegesprek of daarna blijkt dat de aanvrager ondersteuning nodig heeft bij budgetteren of het nemen van energiebesparende maatregelen, dan kan de gemeente dit opnemen als voorwaarde in de beschikking. Deze regeling is immers bedoeld om (energie)armoede duurzaam te bestrijden. Het verstrekken van bijzondere bijstand is een oplossing voor de korte termijn, het doorvoeren van bezuinigingen ondersteunt de inwoner op de lange termijn. Hieronder valt ook het benutten van allerlei regelingen en toeslagen. Bij de intake bekijken we of de aanvrager deze heeft benut en welke regelingen nog aangevraagd kunnen worden.
De regeling is bedoeld voor gestegen energiekosten in heel 2022. Inwoners kunnen eenmalig compensatie krijgen voor de maanden waarin zij daadwerkelijk gestegen energiekosten hadden. Ze moeten dit kunnen aantonen met de bewijsstukken inzake hun energiecontract (zie artikel 2 lid 2 van deze regeling).
Er wordt een eenvoudig aanvraagformulier ontwikkeld voor deze regeling. Inwoners kunnen het formulier zowel digitaal als per post indienen. Daarmee verlagen we de drempel om een aanvraag in te dienen.
We nodigen de aanvrager uit voor een gesprek om hun situatie door te nemen. Er kunnen dan aanvullende bewijsstukken opgevraagd worden. Deze hoeft de inwoner niet al bij de aanvraag in te sturen, zodat het aanvraagproces sneller verloopt.
Artikel 4. Hoogte van de bijzondere bijstand
We compenseren het verschil tussen het oude, lagere termijnbedrag en het huidige, hogere termijnbedrag. Is het huidige termijnbedrag hoger dan het normbedrag voor energie van Nibud (prijspeil september 2022) dan keren we niet meer uit dan het verschil tussen het oude termijnbedrag en het Nibud normbedrag. De normbedragen voor gas en elektriciteit van het Nibud stemmen we af op het woningtype en de huishoudsamenstelling van de aanvrager. We hanteren onderstaande tabellen voor gas en elektriciteit:
Het termijnbedrag dat de inwoner betaalde vóór de maand van aanvraag merken we aan als de huidige energiekosten. Het termijnbedrag dient in lijn te zijn met het verwachte gemiddelde energieverbruik per maand. Hiervoor bekijken we de meest recente jaarrekening die de inwoner meestuurt als bewijsstuk bij de aanvraag. Zo voorkomen we dat dat de compensatie uit de pas loopt met het verwachte jaarlijkse energieverbruik van de inwoner.
Wanneer de aanvrager energietoeslag en/of compensatie in november en december 2022 ontving, brengen we dat in mindering op de bijzondere bijstand. Bij de maanden november en december brengen we per maand €190 in mindering. De ontvangen energietoeslag zetten we om naar een maandbedrag. Voor het aantal maanden dat bijzondere bijstand wordt toegekend, brengt de gemeente eenzelfde aantal maanden energietoeslag in mindering.
We hanteren de normbedragen van 1 juli 2022 (zonder vakantietoeslag) aangezien de aanvraag gaat over 2022.
Om te berekenen wat de aanvrager eventueel zelf kan bijdragen aan de hoge energiekosten hebben we het volgende bepaald:
De gemeente kijkt voor het inkomen naar de gehele periode waarvoor bijzondere bijstand wordt aangevraagd. De aanvrager levert inkomensgegevens aan van de 3 maanden voorafgaand aan het indienen van de aanvraag. Als de inkomsten sterk wisselen, levert de inwoner inkomensgegevens aan over heel 2022.
We controleren de inkomensgegevens van de aanvrager met behulp van Suwinet.
Artikel 6. Uitbetaling en terugvordering
Als blijkt dat de inwoner foutieve informatie heeft verstrekt waardoor er (teveel of) ten onrechte bijzondere bijstand is verstrekt, kan de gemeente dit terugvorderen. De gemeente controleert achteraf niet wat de daadwerkelijke kosten voor energie waren over 2022.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 8. inwerkingtreding en duur beleidsregels
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-556752.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.