Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2022, 553312 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2022, 553312 | beleidsregel |
Beleidsregels Studietoeslag Gemeente Tytsjerksteradiel
De Studietoeslag is een regeling die in 2015 (als Individuele Studietoeslag) in werking trad als onderdeel van de Participatiewet. Het doel is altijd geweest om studenten financieel te compenseren als zij door een medische beperking niet naast hun studie kunnen bijverdienen. De bedoeling is altijd geweest dat meer mensen met een arbeidsbeperking gaan studeren en daarmee uiteindelijk een betere kans op de arbeidsmarkt hebben.
Uit onderzoek van de Inspectie SZW bleek echter dat de regeling dat doel niet bereikte. Er was in Nederland sprake van een lappendeken aan verschillende regelingen, waarbij de toegang heel verschillend werd geïnterpreteerd. Hierdoor kregen te weinig studenten de Studietoeslag, of was het bedrag te laag om echt een financieel steuntje in de rug te bieden. Om deze bezwaren te ondervangen zijn er aanpassingen gedaan in de Verzamelwet SZW 2022. Zo zijn de voorwaarden aangepast en zijn er bij AMvB minimumbedragen voor de toeslag vastgesteld.
De nieuwe Studietoeslag zou eigenlijk onderdeel uitmaken van het wetsvoorstel Breed Offensief. Het wetsvoorstel Breed Offensief is in juni 2021 echter controversieel verklaard. Daarom zou het pas behandeld kunnen worden na het aantreden van een nieuw kabinet. Omdat het nieuwe kabinet lang op zich liet wachten heeft de Tweede Kamer op 18 november 2021 het amendement van Maatoug-Gijs van Dijk aangenomen.
Op basis van dit amendement is het onderdeel Studietoeslag uit het wetsvoorstel Breed Offensief gelicht en opgenomen in de Verzamelwet SZW 2022. Hierbij is bepaald dat de nieuwe Studietoeslag per 1 april 2022 van kracht zou worden. De bedragen voor de Studietoeslag en de vrijlating van de stagevergoeding zijn uitgewerkt in een algemene maatregel van bestuur (AMvB).
Op grond van het nieuwe artikel 36b Pw verstrekt het college Studietoeslag aan een student die als rechtstreeks gevolg van een ziekte of gebrek structureel niet in staat is naast de studie bij te verdienen door middel van inkomsten uit arbeid, als hij of zij voldoet aan de in artikel 36b Pw genoemde voorwaarden. Een onafhankelijk medisch advies is het uitgangspunt bij de vaststelling van de structurele medische beperking, tenzij uit een eigen beschouwing al duidelijk is dat de belanghebbende voldoet aan deze voorwaarde. In deze beleidsregels wordt hierbij aangesloten. In sommige gevallen zal een oordeel van een medisch specialist afdoende zijn.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
Studietoeslag is geen bijzondere bijstand meer, maar een zelfstandige uitkering op grond van de Participatiewet. Dit betekent dat zaken als inlichtingenplicht en bewaking rechtmatigheid niet volgens de gebruikelijke handelwijze binnen de Participatie plaatsvindt, maar een eigen pad volgt, gebaseerd op het artikel 36b van de Participatiewet.
Hoewel de Studietoeslag nu veel meer is gecentraliseerd blijven er nog enkele elementen over waarin het college bevoegd is een keus te maken. Het gaat hier om de volgende zaken, zij het dat de beleidsvrijheid beperkt is:
Met deze beleidsregels geeft het college aan wat de keuzen hierin zijn.
Een verzoek om een Studietoeslag wordt conform artikel 43 van de wet door middel van een daarvoor vastgesteld aanvraagformulier ingediend. Hierop verklaart de belanghebbende te voldoen aan de toelatingseisen zoals genoemd in artikel 36b van de wet.
Artikel 6: beoordeling vervolg
Voor de beoordeling van het recht wordt, in aanvulling op de inlichtingen van belanghebbende, die hij op grond van artikel 36b, lid 4 van de wet verplicht is te geven, gebruik gemaakt van de signalen van het Inlichtingenbureau omtrent het ingeschreven staan bij de Hogeschool of de Universiteit.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Artikel 11: onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist het college.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel op 6 december 2022,
de secretaris,
(H.M. van Gils)
de burgemeester,
(Drs. L.J. Gebben)
Dit artikel geeft aan wat onder de verschillende begrippen moet worden verstaan,
Dit artikel maakt duidelijk dat een Studietoeslag moet worden aangevraagd. Dit betekent echter niet dat het initiatief van aanvragen altijd bij de klant moet liggen. In het kader van een individuele maatwerkoplossing is voorstelbaar dat binnen het onderzoek de belanghebbende op het spoor wordt gezet van een dergelijke voorziening.
In artikel 36b van de wet is uitdrukkelijk niet uitgesloten dat niet met terugwerkende kracht kan worden aangevraagd. Dat betekent dat het recht op Studietoeslag van een aanvrager ook over de voorgaande periode beoordeeld moet worden. Uiteraard geldt wel een uiterste datum van 1 april 2022 en (op termijn) een binnen constante jurisprudentie ontstane maximale periode van 5 jaar, waarbinnen men rechten jegens de overheid te gelde kan maken.
Een toekenning blijft van kracht zolang de student aan de voorwaarden blijft voldoen. Herhaalde aanvragen zijn dan ook niet nodig.
In dit artikel wordt aangegeven dat de individuele beoordeling van de situatie van een student de basis is. Vanwege dat bijzondere karakter kan niet voor alle voorkomende situaties exact worden omschreven wat de handelwijze moet zijn. Toch is er wel een bepaalde lijn aan te geven.
Als de klant een fysieke beperking heeft is in veel gevallen wel een inschatting te maken over de arbeidscapaciteit of de inzetbaarheid. Niet iedere fysieke handicap hoeft te betekenen dat geen inkomsten uit arbeid kunnen worden verworven, maar bij twijfel moet wel in het achterhoofd meespelen dat een belanghebbende mogelijk door de Studietoeslag gestimuleerd wordt om door de studie nog meer gebruik te maken van zijn capaciteiten, waardoor op termijn nog beter aan de samenleving kan worden meegedaan.
Psychische beperkingen zijn natuurlijk nog moeilijker te ontdekken en te beoordelen, maar hier kan medicijngebruik (ADHD, PDD NOS) wellicht een aanknoping zijn. Ook hier geldt dat we studenten willen stimuleren zoveel mogelijk met hun studiecapaciteiten te doen.
Naast fysieke of psychische beperkingen kan het ook zijn dat een student om heel andere redenen niet in staat is om te gaan werken. Dit kan betekenen dat in het kader van een individuele maatwerkoplossing ook iets als een verminking (aangeboren of als gevolg van een ongeluk) een reden kan zijn dat het niet mogelijk is om te gaan werken.
Als er twijfel is over de vraag of een belanghebbende naast zijn studie als gevolg van een ziekte of gebrek inkomsten uit arbeid kan verwerven, dan kan advies aan en externe partij worden gevraagd. Dit kan ook gebeuren in de vorm van een second opinion als de belanghebbende en de consulent het niet eens kunnen worden.
Afwijking van de bij AMvB vastgestelde minimumbedragen voor de Studietoeslag kan alleen naar boven plaatsvinden. Hier is echter geen aanleiding voor, zodat wordt aangesloten bij de vastgestelde minimumbedragen. De bedragen uit de AMvB zullen jaarlijks worden geïndexeerd. De AMvB is te vinden onder de wetteksten in Schulinck.
Een verjaardag binnen een maand (t/m 21 jaar) leidt tot een hogere Studietoeslag vanaf het moment van de verjaardag. Het bedrag wordt over die maand naar rato vastgesteld.
Op basis van het artikel 36b van de wet zelf geldt de inlichtingenplicht. Dit is cruciaal voor de bewaking van de rechtmatigheid en aanvullend hierop wordt gebruik gemaakt van het Inlichtingenbureau.
Aangezien de Studietoeslag geen vorm van bijzondere bijstand meer is, is als gevolg daarvan herziening, intrekking, terugvordering en boete-oplegging bij inlichtingenschending niet conform de normale bepalingen uit de Participatiewet van kracht. In dit artikel is aangegeven op basis waarvan hetzelfde effect kan worden bereikt.
Een beslissing op een aanvraag Studietoeslag wordt per beschikking medegedeeld. Hierin wordt ook aandacht besteed aan de inlichtingenplicht. Tevens moet een student worden gewezen op de fiscale effecten die de Studietoeslag, die fiscaal belast is, kan hebben voor de inkomensafhankelijke toeslagen, zoals zorg- huur- en kinderopvangtoeslag. Door het opnemen van alle elementen waaruit een beschikking moet bestaan, wordt bereikt dat altijd een gemotiveerde beschikking aan de klant wordt toegestuurd. Dit motiveringsvereiste is met name van belang als het gaat om een negatieve beschikking.
De uitbetaling vindt maandelijks plaats. De belanghebbende is op basis van de inlichtingenplicht zoals genoemd in artikel 36b van de wet gedurende de hele periode van verstrekking gehouden om de voortgang van de studie door te geven.
Deze artikelen geven aan dat het college te allen tijde bevoegd is om afwijkend van, of aanvullend op deze beleidsregels kan handelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-553312.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.