Gemeenteblad van Ermelo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2022, 552309 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2022, 552309 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats van de gemeente Ermelo 2014
De raad van de gemeente Ermelo;
gelezen het voorstel van het college van 21 december 2021 (met kenmerk e210044480), waarin wordt voorgesteld de Verordening Fysieke Leefomgeving vast te stellen, waarbij onder meer een aantal artikelen uit de Beheersverordening algemene begraafplaatsen Ermelo 2014 worden ingetrokken en opgenomen in de Verordening Fysieke Leefomgeving;
het in verband hiermee en vanwege de eisen die gesteld worden aan de bekendmaking van wettelijke voorschriften, het noodzakelijk is de Beheersverordening algemene begraafplaatsen Ermelo 2014 in zijn geheel als geconsolideerde versie opnieuw vast te stellen, waarbij de ingetrokken artikelen als ‘vervallen’ zijn aangeduid;
gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;
gehoord de beeldvormende tafel van de gemeenteraad op 09 februari 2022 en 19 oktober 2022;
vast te stellen de volgende verordening:
VERORDENING OP HET BEHEER EN HET GEBRUIK VAN DE GEMEENTELIJKE BEGRAAFPLAATS VAN DE GEMEENTE ERMELO 2014
HOOFDSTUK 2. OPENSTELLING, ORDE EN RUST OP DE BEGRAAFPLAATS
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste zes werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
HOOFDSTUK 3. VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 7 - Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf.
Degene, die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan de dag waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven, moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
HOOFDSTUK 4. INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN
Artikel 15 – Uitgiftetermijnen particuliere graven.
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor onbepaalde tijd en voor de tijd van twintig, dertig of veertig jaar recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf is uitgegeven.
Het college zal de rechthebbende tenminste één jaar voor de afloop van de termijn genoemd in het eerste lid van dit artikel schriftelijk op de mogelijkheid van verlenging attenderen. Als het adres van de rechthebbende niet bekend is, geschiedt het attenderen door mededeling op het mededelingenbord op de begraafplaats en door het plaatsen van een bordje bij het graf gedurende tenminste één jaar.
Artikel 17 - Overschrijving van verleende rechten
Na het overlijden van de rechthebbende kan het recht op particuliere graf worden overgeschreven op naam van een natuurlijk persoon of rechtspersoon, indien de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen zes maanden na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Artikel 22 - Niet-blijvende grafbeplanting
Niet-blijvende beplanting op een graf die in een verwaarloosde staat verkeert, kan door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd. Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende dertien weken ter beschikking gehouden van de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, van de belanghebbende, indien deze daartoe tevoren een aanvraag heeft ingediend bij de beheerder.
HOOFDSTUK 7. GEDEELTE VOOR ROOMS-KATHOLIEK KERKGENOOTSCHAP ERMELO
Artikel 25 - Afwijkende regels en kennisgeving onderhoudsbehoefte van graven
Het college kan na overleg met het bestuur van het kerkgenootschap ten aanzien van de openstelling van het gedeelte, de indeling van graven, de onderverdeling van graven in categorieën en de eisen voor de grafbedekking op het ter beschikking van het kerkgenootschap gestelde deel van de begraafplaats nadere regels stellen die afwijken van de regels krachtens de artikelen 3, eerste lid (gaat over openstelling) 11, tweede lid (over indeling begraafplaats),14 (gaat over categorieën graven) en 19, tweede lid (gaat over vergunning grafbeplanting) van deze verordening.
Het bestuur van het kerkgenootschap kan het college schriftelijk verzoeken hem er schriftelijk van in kennis te stellen dat er onderhoud of herstel door de rechthebbende nodig is van de grafbedekking op een of meer graven op het deel van de begraafplaats dat aan het kerkgenootschap ter beschikking staat.
Op grond van het in het tweede lid genoemde verzoek stelt het college het bestuur van het kerkgenootschap schriftelijk in kennis dat de grafbedekking van een of meer graven onderhoud en herstel behoeft. De kennisgeving laat de bevoegdheid van het college onverlet om de rechthebbende op de graven ervan in kennis te stellen dat de grafbedekking moet worden onderhouden of hersteld.
HOOFDSTUK 8. IN STAND HOUDEN HISTORISCHE GRAVEN EN OPVALLENDE GRAFBEDEKKING
Artikel 29 - Overgangsbepaling
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de oude verordening is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening dan wel de Verordening Fysieke Leefomgeving toegepast.
TOELICHTING OP ENKELE BEPALINGEN
De Beheersverordening Begraafplaats Ermelo is gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (2010), doch is aangepast op de specifieke Ermelose situatie.
De begripsbepalingen in de “Beheersverordening” en in de Verordening begraafplaatsrechten” dienen zoveel mogelijk gelijkluidend te zijn.
Het begrip "vergunninghouder" houdt verband met het fenomeen dat ook op algemene graven gedenktekens worden aangebracht, terwijl hier geen sprake is van een rechthebbende. Het begrip "rechthebbende" is namelijk voorbehouden voor degene aan wie het uitsluitend recht is verleend op een particulier graf.
Het begrip "schoonhouden" is opgenomen om de huidige reeds jarenlang bestaande praktijk vast te leggen.
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Dit artikel is geïntroduceerd met het oog op de strafbaarstelling van personen die zich op de begraafplaats bevinden buiten de uren van openstelling voor bezoekers.
Steenhouwers en hoveniers moeten zich er steeds van bewust zijn dat hun werkzaamheden storend kunnen zijn voor rouwende nabestaanden en tijdens uitvaartplechtigheden. De bevoegdheid van de beheerder om personen weg te sturen als zij zich niet aan zijn aanwijzingen houden en de verbodsbepalingen, bieden voldoende mogelijkheden om tegen ongewenste activiteiten op te treden.
Met dit artikel wordt beoogd om plechtigheden ordelijk te doen verlopen. Door te eisen dat de mededeling zes dagen vooraf moet plaatshebben, kan worden voorkomen dat de plechtigheid samenvalt met een begrafenis. Een begrafenis moet volgens de wet uiterlijk op de zesde dag na overlijden geschieden. Bijeenkomsten die het karakter van een plechtigheid te buiten gaan, kunnen het karakter hebben van een openbare manifestatie. Hiervan moet vooraf kennisgeving worden gedaan aan de burgemeester volgens de Wet openbare manifestaties (Stb. 1968, 157). Naast hetgeen is bepaald in het tweede lid van dit artikel geldt altijd hetgeen is bepaald in artikel 4, het vierde en vijfde lid.
De aard van de werkzaamheden bij het opgraven en ruimen van graven brengt met zich mee dat het bezwaarlijk is om toe te staan dat anderen hierbij aanwezig zijn. Uiteraard gelden voor ruimingen nog andere wettelijke eisen. In dit artikel gaat het om een ordemaatregel.
Een schriftelijke kennisgeving is nodig omdat duidelijk vast moet liggen wat voor graf er wordt gevraagd. De as kan volgens de wet worden bijgezet in of op een graf dan wel in een bewaarplaats, meestal een urnennis.
Indien de nabestaanden alle of bepaalde werkzaamheden zelf willen verrichten zijn niettemin de aanwijzingen en de hulp van het personeel van de begraafplaats nodig, ook om redenen van veiligheid, in het bijzonder bij het openen en het sluiten van het graf. De werkzaamheden kunnen door de nabestaanden en het personeel van de begraafplaats samen worden verricht. De nabestaanden kunnen bijvoorbeeld een begin maken. Vervolgens kan het personeel de handelingen verrichten waar ervaring voor nodig is of die van de nabestaanden te zware lichamelijke inspanning vragen.
Het aanbrengen van de grafranden ter stutting van de grond om het geopende graf en het verwijderen van die randen voor het sluiten van het graf zal door het personeel van de begraafplaats moeten geschieden.
Ingevolge de uitbreiding van de begripsomschrijving particulier graf in artikel 2 geldt deze bepaling ook voor het plaatsen c.q verwijderen van asbussen en urnen in c.q. uit een particulier urnengraf of urnennis.
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
De wet verplicht tot de mogelijkheid van begraven op iedere dag (ook op zaterdag) gedurende een bij gemeentelijke verordening te bepalen tijd. De verplichting geldt volgens de wet niet op de zondag en de algemeen erkende feestdagen. De in dit artikel genoemde tijdstippen betreffen de aanvang van de plechtigheid (begraving of asbezorging) bij het graf/columbarium. Dus niet de eventuele samenkomst daar aan voorafgaand.
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Voor een efficiënt beheer van de begraafplaats is het bezwaarlijk wanneer graven buiten volgorde van ligging worden uitgegeven. Een algemeen graf zal alleen bij uitzondering buiten de volgorde van ligging worden toegewezen en als daar gewichtige redenen voor bestaan. Wat wel en wat geen gewichtige redenen zijn dient van geval tot geval bekeken te worden. Het college beslist op advies van de beheerder. De huidige praktijk is, dat aan de nabestaanden (echtgenoot, geregistreerd partner, levenspartner, bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad) gelegenheid wordt geboden een extra particulier graf te nemen aansluitend aan het graf van een pas overledene. Dit extra particulier graf wordt niet gereserveerd, maar wordt direct op naam gesteld en in rekening gebracht van de rechthebbende.
Indien de rechthebbende een grafkelder wil plaatsen, wordt het graf uitgegeven meestal zonder dat voor directe begraving aanleiding is. Een grafkelder kan meestal niet binnen de wettelijke termijn tussen een overlijden en de begraving worden geplaatst. Daarom wordt hierin afgeweken van het artikel.
Voor urnennissen is het buiten volgorde uitgeven niet bezwaarlijk. Hiervoor geldt dit artikel dus niet.
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
De bepaling dat de termijn begint te lopen op de datum waarop het particulier graf is uitgegeven, is opgenomen omdat sommige rechthebbenden in de veronderstelling verkeren dat de uitgiftetermijn pas begint te lopen op het moment van de eerste begraving of bijzetting.
De Wet op de lijkbezorging bepaalt dat vanaf twee jaar voor het verstrijken van de lopende termijn, verlenging van de graftermijn kan worden aangevraagd. Binnen een jaar na het begin van deze periode moet het college de rechthebbende op het particuliere graf mededelen dat de graftermijn gaat aflopen, hetzij per brief, hetzij door aanplakking op de begraafplaats tot aan het einde van de periode dat de rechthebbende om verlenging van de termijn van uitgifte kan vragen. Het is van belang om de rechthebbenden mede te delen dat verlenging van de termijn tijdig moet worden aangevraagd. Indien er ten tijde van de opheffing van de begraafplaats nog rechten op particulier graven bestaan, zal in overleg met de rechthebbenden op die graven moeten worden bezien welke beslissingen er ten aanzien van die graven zullen worden genomen.
Het vijfde lid stelt buiten twijfel dat bijvoorbeeld ook een stichting rechthebbende kan zijn indien, daarvoor gewichtige redenen bestaan. Op dit moment zijn er een paar stichtingen bekend die zorg dragen voor het onderhoud van graven van een bepaalde familie. Of er sprake is van gewichtige redenen zal van geval tot geval beoordeeld moeten worden. Het college beslist op advies van de beheerder.
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Artikel 17, tweede en vierde lid
Het is gewenst dat er na overlijden van een rechthebbende een nieuwe rechthebbende wordt aangewezen, die de verantwoordelijkheid voor de grafruimte en de daaraan verbonden kosten op zich neemt. Tot aanwijzing van een nieuwe rechthebbende kunnen alleen de personen bevoegd worden geacht die belang hebben bij het graf. Dit zijn in de eerste plaats de bloed- en aanverwanten, genoemd in het eerste lid van dit artikel. De ervaring heeft geleerd dat het gewenst is om slechts één persoon als rechthebbende te doen aanwijzen. Deze bepaling stelt de termijn op zes maanden. Of er sprake is van gewichtige redenen om af te wijken van het bepaalde zal van geval tot geval bekeken moeten worden. Het college beslist op advies van de beheerder. Het vierde lid brengt tot uitdrukking dat de termijn met de nodige soepelheid zal worden gehanteerd.
Dit artikel is opgenomen om buiten twijfel te stellen dat de rechthebbende afstand van het graf kan doen. Het verkopen van een graf aan derden teneinde dat deze het graf met winstoogmerk zou kunnen exploiteren is echter niet toegestaan, gezien het bepaalde in artikel 17, tweede lid.
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Het tweede lid is conform de huidige praktijk, dat de steenhouwer die betreffende steen heeft geplaatst, de steen ook verwijderd en herplaatst als er een bijzetting in het graf moet plaatsvinden. Omdat het kan voorkomen, dat geen steenhouwer bekend is of dat de steenhouwer niet in staat is dit tijdig te doen, zal de gemeente hiervoor zorg moeten dragen. In verband daarmee wordt hiervoor in de Verordening begraafplaatsrechten een tarief bepaald.
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Vervallen (in verband met Verordening Fysieke Leefomgeving).
Het ter beschikking van een kerkgenootschap gestelde deel op een gemeentelijke begraafplaats valt volgens de wet onder het beheer van de gemeente. Hierdoor is ook de Beheersverordening op dit gedeelte van toepassing. Het college is dus verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op het ter beschikking van de kerk gestelde gedeelte. Wegens het kerkelijk karakter kunnen er redenen bestaan om voor dit deel ten aanzien van enkele onderwerpen nadere regels vast te stellen die afwijken van de nadere regels die gelden voor het overige gedeelte van de begraafplaats. Daarnaast kan het kerkbestuur er behoefte aan hebben om van het college bericht te ontvangen als volgens hun oordeel onderhoud of herstel nodig is van de grafbedekking van een of meer graven op het kerkelijke deel. Het betreft hier het onderhoud waartoe de rechthebbende verplicht is (artikel 21, 22). In de praktijk kunnen zich verschillende soorten van gevallen voordoen. Zo kan bijvoorbeeld de rechthebbende op een graf nalatig zijn, wellicht omdat deze niet in staat is om voor de grafbedekking te zorgen. Soms waakt een kerkgenootschap over de graven als er geen nabestaanden meer in leven zijn.
Als het kerkbestuur schriftelijk aan het college heeft gevraagd om telkenmale als zich de noodzaak van onderhoud of herstel van grafbedekking voordoet, te worden geïnformeerd zal aan dit verzoek moeten worden voldaan. Het kerkgenootschap kan zich dan telkenmale beraden hoe te handelen. Op de gemeentelijke begraafplaats betreft dit het Rooms Katholiek gedeelte. Voor graven die vallen onder de zorg van Sonneheerdt kan dezelfde regeling als bedoeld onder 2 en lid 3 worden toegepast.
Met de bedoeling dat de begraafplaats als geheel een verzorgd aanzien heeft, wil de gemeente en het na verzakking opnieuw stellen van het historisch gedenkteken aan zichzelf houden.
De rechthebbende kan het schoonhouden aan de gemeente uitbesteden tegen de in rekening gebrachte kosten. Er wordt ervan uitgegaan dat slechts een beperkt aantal rechthebbenden van deze mogelijkheid gebruik maakt.
Het is vaak voorgekomen dat graven die van bijzondere waarde zijn, door de werkers op de begraafplaats ondoordacht worden geruimd. De graven kunnen van betekenis zijn: hetzij door de overledene die er begraven ligt dan wel alleen door het gedenkteken. De overledene kan voor de plaatselijke gemeenschap van betekenis zijn geweest zodat wellicht de naam nog bij de volgende generatie bekend is. Het gedenkteken kan opvallen door zijn vormgeving en door het materiaal.
Een voorbeeld is het gietijzer gesmeed door een ijzergieterij, dat herinnert aan een reeds lang verdwenen nijverheid. Er dient te worden gezorgd dat graven van bekende overledenen niet ondoordacht worden geruimd en dat soms vrij zeldzame voorwerpen op een terrein dat zozeer aan het verleden herinnert, behouden blijven. Bij twijfel over de betekenis van het gedenkteken, is het gewenst om een deskundige te raadplegen. De lijst is een inventarisatie van gedenkwaardige graven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-552309.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.