Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023

De raad van de gemeente Simpelveld;

 

gezien het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders van 1 november 2022;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, art. 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet;

 

besluit vast te stellen de

 

‘VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2023’.

 

(Legesverordening 2023)

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit;

  • b.

    het verlenen van een dienst op aanvraag; of

  • c.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een document;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager of degene voor wie de aanvraag is gedaan.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald,

  • b.

    diensten die ingevolge een wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 15.34a van de Wet Milieubeheer.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende ‘Tarieventabel 2023’.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 5 dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

    • c.

      langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden, binnen 5 dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan, binnen 5 dagen na dagtekening van kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, besluit of handeling wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst, besluit of handeling in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende paragrafen of artikelen van hoofdstuk 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      paragraaf 1.2 (reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart);

    • 2.

      paragraaf 1.3 (rijbewijzen);

    • 3.

      paragraaf 1.4 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 4.

      artikel 1.25, onder a (verklaring omtrent gedrag);

    • 5.

      artikel 1.31 (Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2022’ en de bijbehorende ‘Tarieventabel 2022’ van 4 november 2021 worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid, genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in de aanhef van het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

  • 5.

    De verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2023’.

  • 6.
    • a.

      Het in onderdeel 2.1.1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemd overzicht ‘Berekening bouwkosten’ (bijlage 1 van de tarieventabel), wordt bekendgemaakt door terinzagelegging in het gemeentehuis.

    • b.

      De in onderdeel 2.1.1.2. van de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemde Taxatieboekjes (Her)bouwkosten, uitgave Bouwkosten.nl BV, wordt bekendgemaakt door terinzagelegging in het gemeentehuis.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 8 december 2022.

De griffier,

F.G. Simons

De voorzitter,

D.W.J. Schneider

Bijlage 1: TARIEVENTABEL 2023

BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2023 GEMEENTE SIMPELVELD

 

INDELING

 

Hoofdstuk 1

Algemene dienstverlening

Paragraaf

1.1

Burgerlijke stand

Paragraaf

1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Paragraaf

1.3

Rijbewijzen

Paragraaf

1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

Paragraaf

1.5

Bestuursstukken

Paragraaf

1.6

Vastgoedinformatie

Paragraaf

1.7

Overige publiekszaken

Paragraaf

1.8

Gemeentearchief

Paragraaf

1.9

Bijzondere wetten

Paragraaf

1.10

Diversen

Hoofdstuk 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Paragraaf

1

Begripsomschrijvingen

Paragraaf

2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Paragraaf

3

Omgevingsvergunning

Paragraaf

4

Vermindering

Paragraaf

5

Teruggaaf

Paragraaf

6

Intrekking omgevingsvergunning

Paragraaf

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Paragraaf

8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Paragraaf

9

Vervallen

Paragraaf

10

In deze titel niet benoemde beschikking

Hoofdstuk 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2

Paragraaf

3.1

Horeca

Paragraaf

3.2

N.v.t.

Paragraaf

3.3

Winkeltijdenwet

Paragraaf

3.4

Organiseren evenement of markt

Paragraaf

3.5

N.v.t.

Paragraaf

3.6

N.v.t.

Paragraaf

3.7

N.v.t.

 

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

 

Tarief 2022

Tarief 2023

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

Artikel 1.1

Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

op maandag t/m vrijdag:

€ 218,00

€ 221,00

op zaterdag en zondag:

€ 218,00

€ 221,00

op dinsdag om 10.00 uur en donderdag om 10.00 uur

€ 0,00

€ 0,00

Artikel 1.2

Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

op maandag t/m vrijdag:

€ 218,00

€ 221,00

op zaterdag en zondag:

€ 218,00

€ 221,00

op dinsdag om 10.00 uur en donderdag om 10.00 uur

€ 0,00

€ 0,00

Artikel 1.2.1

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de balie:

€ 20,00

€ 20,30

Artikel 1.3

Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap in bijzonder huis

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek:

op maandag t/m vrijdag:

€ 218,00

€ 221,00

op zaterdag en zondag:

€ 218,00

€ 221,00

Artikel 1.4

Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk in bijzonder huis

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek:

op maandag t/m vrijdag:

€ 218,00

€ 221,00

op zaterdag en zondag:

€ 218,00

€ 221,00

Artikel 1.5

Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om bij besluit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan te wijzen voor één dag, als beëdiging bij de rechtbank al heeft plaatsgevonden:

€ 24,70

€ 48,00

Artikel 1.6

Beschikbaar stellen getuige door gemeente

Het tarief bedraagt voor het door de gemeente beschikbaar stellen van een getuige voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige:

€ 12,30

€ 25,10

Artikel 1.7

-

Artikel 1.8

Trouwboekje of partnerschapsboekje

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

een trouwboekje of partnerschapsboekje dan wel een duplicaatexemplaar

€ 43,60

€ 44,25

Paragraaf 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Artikel 1.9

Paspoorten of andere reisdocumenten

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

a.

een nationaal paspoort:

1. voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

€ 77,75

2. voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

€ 58,80

b.

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel a (zakenpaspoort):

1. voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

€ 75,80

€ 77,75

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

€ 57,30

€ 58,80

c.

een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1. voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

€ 75,80

€ 77,75

2. voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

€ 57,30

€ 58,80

d.

een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

€ 57,30

€ 58,80

Artikel 1.10

Nederlandse identiteitskaart

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

a.

een Nederlandse identiteitskaart:

1. voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

€ 68,50

€ 70,30

2. voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

€ 36,90

€ 37,95

b.

een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon:

€ 32,90

€ 34,25

Artikel 1.11

Modaliteiten / Spoedprocedure

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

voor de versnelde uitreiking van een in de artikelen 1.9 en 1.10, onder a, genoemd document, zijnde een toeslag op de in die artikelen genoemde bedragen:

€ 51,60

€ 52,95

Paragraaf 1.3 Rijbewijzen

Artikel 1.12

Rijbewijzen

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 41,60

€ 44,65

Artikel 1.13

Modaliteiten / Spoedprocedure

Het tarief genoemd in artikel 1.12 wordt:

bij een spoedlevering vermeerderd met het tarief als overeenkomstig het in het besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat opgenomen bedrag zoals op het moment van aanvraag geldt.

Paragraaf 1.4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

Artikel 1.14

Definities

1.

Voor de toepassing van artikel 1.15 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

2.

Voor de toepassing van artikel 1.16 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

Artikel 1.15

Verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

a.

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€ 8,55

€ 8,70

b.

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200)

€ 8,55

€ 8,70

Artikel 1.16

Verstrekking van aangehaakte gegevens

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€ 12,30

€ 12,50

Artikel 1.17

Schriftelijke verstrekking

In afwijking van de artikelen 1.15 en 1.16 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen:

€ 7,50

€ 7,50

Artikel 1.18

Op aanvraag doornemen basisregistratie personen

1.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan te besteden kwartier

€ 12,30

€ 12,50

2.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen voor de Oorlogsgravenstichting:

€ 0,00

€ 0,00

Paragraaf 1.5 Bestuursstukken

Artikel 1.19

Afschriften van bestuursstukken

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

a.

een afschrift van de programmabegroting:

€ 30,10

€ 30,55

b.

een afschrift van de gemeenterekening:

€ 30,10

€ 30,55

c.

een afschrift van de bestuursrapportage voorjaar dan wel najaar

€ 30,10

€ 30,55

d.

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina:

€ 6,50

€ 6,60

e.

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina:

€ 6,50

€ 6,60

f.

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina:

€ 6,60

g.

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina:

€ 6,60

Artikel 1.20

Abonnement op bestuursstukken

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op:

a.

de verslagen van de raadsvergaderingen:

€ 62,55

€ 63,50

b.

de stukken behorende bij de raadsvergaderingen:

€ 84,00

€ 85,30

c.

de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie:

€ 62,55

€ 63,50

d.

de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie:

€ 84,00

€ 85,30

e.

een afschrift van een verordening, voor de eerste pagina:

€ 11,90

€ 12,10

en voor elke volgende pagina:

€ 2,45

€ 2,50

Paragraaf 1.6 Vastgoedinformatie

Artikel 1.21

Plan- of kaartinformatie

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kopie van een ruimtelijk plan of deel daarvan, zoals omgevingsvisie, omgevingsplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in artikel 1.22, onderdeel b:

€ 64,55

€ 65,55

Artikel 1.22

-

Artikel 1.23

-

Paragraaf 1.7 Overige publiekszaken

Artikel 1.24

Gemeentegarantie

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

a.

tot het verstrekken van een gemeentegarantie:

€ 142,75

€ 144,90

b.

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening:

€ 142,75

€ 144,90

Artikel 1.25

Overige publiekszaken

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

a.

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag:

€ 41,35

€ 41,35

b.

tot het legaliseren van een handtekening:

€ 8,55

€ 8,70

c.

tot het waarmerken van één kopie:

€ 8,55

€ 8,70

d.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau of het bieden van gastouderopvang (art. 1.45 eerste en tweede lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaalen) ofwel voor het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal:

€ 150,50

€ 152,75

Paragraaf 1.8 Gemeentearchief

Artikel 1.26

Naspeuringen in gemeentearchief

1.

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan te besteden kwartier:

€ 14,00

€ 14,20

2.

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Artikel 1.27

Afschrift of uittreksel uit gemeentearchief

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk: het bedrag van de voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.

Als een begroting als bedoeld in het eerste lid is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Artikel 1.28

-

Paragraaf 1.9 Bijzondere wetten

Artikel 1.29

-

Artikel 1.30

-

Artikel 1.31

Wet de op kansspelen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheids-vergunnning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

a.

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspeelautomaat:

€ 56,00

€ 56,00

b.

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,00

€ 56,00

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

€ 34,00

c.

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd:

€ 226,50

d.

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat:

€ 226,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat:

€ 136,00

2.

Het eerste lid, onderdelen a en b, is van overeenkomstige toepassing als de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd respectievelijk verhoogd worden.

3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

€ 13,00

€ 13,00

Artikel 1.32

Telecommunicatiewet

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet:

€ 112,10

€ 113,80

a.

als het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met:

€ 2,35

€ 2,40

b.

als het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met:

€ 2,35

€ 2,40

c.

als met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met:

€ 180,90

€ 183,65

d.

als de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met:

€ 183,65

e.

als met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.

Als een begroting als bedoeld in het eerste lid, onderdeel e, is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Artikel 1.33

Wegenverkeerswetgeving

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

a.

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

€ 45,15

€ 45,85

b.

tot het verlenen, door RDW namens de gemeente, van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stbl. 459) anders dan bedoeld in 1.18.1.1

€ 30,45

€ 30,00

c.

verstrekking van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 21,50

€ 21,80

Paragraaf 1.10 Diversen

Artikel 1.34

Gewaarmerkte afschriften , kopieën, stukken of uittreksels

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

a.

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor de eerste pagina

€ 12,30

€ 12,50

b.

voor elke volgende pagina

€ 1,40

€ 1,45

c.

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

€ 52,65

€ 53,45

d.

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina:

€ 1,45

e.

kopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

€ 1,40

€ 1,45

Artikel 1.35

-

 

Hoofdstuk 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Tarief 2022

Tarief 2023

HOOFDSTUK 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING / OMGEVINGSVERGUNNING

 

 

Paragraaf 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen.

2.1.1.2

bouwkosten:

de bouwkosten exclusief omzetbelasting op basis waarvan de leges worden vastgesteld, worden berekend op basis van het 'overzicht berekening bouwkosten' (bijlage 1 bij deze tarieventabel). Indien een project uit meerdere typen bouwwerken bestaat, bedragen de bouwkosten de som van de afzonderlijke bouwkosten, berekend op basis van het 'overzicht berekening bouwkosten' voor de betreffende typen bouwwerken. Indien het 'overzicht berekening bouwkosten' niet voorziet in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, worden de bouwkosten op basis waarvan de leges worden vastgesteld, berekend met gebruik neming van de meest recente uitgave 'Taxatieboekjes (Her)bouwkosten 2022', zoals die worden uitgegeven door Vakmedianet BouwCommunities BV. Indien zowel het 'overzicht berekening bouwkosten' als de 'Taxatieboekjes (Her)bouwkosten niet voorzien in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, worden de bouwkosten vastgesteld volgens het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (aannemingssom exclusief omzetbelasting), of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten exclusief omzetbelasting die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Paragraaf 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een concept-aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 70,00

€ 71,00

2.2.2

tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevings-vergunning indien deze concept-aanvraag niet leidt tot een formele aanvraag:

- Indien de aanvraag past binnen het bestemmingsplan en de bouwkosten minder dan € 5.000,- bedragen of de concept-aanvraag is omgevingsvergunningvrij:

€ 70,00

€ 71,00

- Indien de concept-aanvraag strijdig is met het bestemmingsplan en/of de bouwkosten € 5.000,- of meer bedragen:

€ 275,00

€ 71,00

Paragraaf 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1A

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, en de bouwkosten minder bedragen dan of gelijk zijn aan € 5.000, bedraagt het tarief ongeacht de uitkomst:

indien de bouwkosten minder bedragen dan of gelijk zijn aan € 5.000:

€ 70,00

€ 71,00

vermeerderd met:

2,10%

2,10%

van de bouwkosten;

2.3.1B

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, en de bouwkosten meer bedragen dan € 5.000, bedraagt het tarief ongeacht de uitkomst:

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 5.000,- maar minder dan € 50.000,-:

€ 275,00

€ 279,00

vermeerderd met:

3,06%

3,06%

van de bouwkosten voor zover die het bedrag van € 5.000,- te boven gaan;

indien de bouwkosten meer bedragen dan of gelijk zijn aan € 50.000,- maar minder dan € 300.000,- bedragen:

€ 1.805,00

€ 1.832,00

vermeerderd met:

3,01%

3,01%

van de bouwkosten voor zover die het bedrag van € 50.000,- te boven gaan;

indien de bouwkosten meer bedragen dan of gelijk zijn aan € 300.000,- maar minder dan € 1.000.000,- bedragen:

€ 9.330,00

€ 9.470,00

vermeerderd met:

1,90%

1,90%

van de bouwkosten voor zover die het bedrag van € 300.000,- te boven gaan;

indien de bouwkosten meer dan bedragen dan of gelijk zijn aan € 1.000.000,-:

€ 22.630,00

€ 22.970,00

vermeerderd met:

1,70%

1,70%

van de bouwkosten voor zover die het bedrag van € 1.000.000,- te boven gaan;

2.3.1C

In afwijking van bovenstaande, bedragen de legeskosten voor een bouwactiviteit bestaande uit het aanbrengen van een of meerdere installatie(s) voor warmte-, koude- of electriciteitsopwekking:

€ 71,00

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1 en 2.2.2 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 40,30

€ 40,90

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 40,30

€ 40,90

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5, 2.3.6 en 2.3.10 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, of voor het moment van vergunningverlening:

0,50%

0,50%

bovenop de in 2.3.1 genoemde percentages van de bouwkosten met een minimumbedrag van

€ 368,30

€ 373,80

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5 en 2.3.6 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 40,30

€ 40,90

2.3.1.6

Start- en gereedmeldingsformulier

vervallen

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.7

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.7.1

tot het verstrekken van een verklaring met betrekking tot de verwachting van de kwaliteit van de bodem (historisch bodemonderzoek)

€ 81,50

€ 82,70

2.3.1.7.2

tot het opstellen van een historisch bodemonderzoek inclusief de beoordeling van het daaruit voortvloeiende verkennend bodemonderzoek voor een locatie met een oppervlakte van:

2.3.1.7.2.1

- minder dan 5.000 m2

€ 318,85

€ 323,65

2.3.1.7.2.2

- 5.000 tot en met 10.000 m2

€ 435,20

€ 441,75

2.3.1.7.2.3

- 10.000 m2 en meer

€ 435,20

€ 441,75

vermeerderd met € 84,80 per hectare of een evenredig deel daarvan boven de 10.000 m2

2.3.1.7.3

voor de beoordeling van een aanvullend bodemonderzoek, nadat reeds een advies is opgesteld voor een eerder onderzoek

€ 235,60

€ 239,15

2.3.1.7.4

tot het verkrijgen van een verklaring tot de kwaliteit van de bodem:

2.3.1.7.4.1

- voor particulieren

€ 17,60

€ 17,85

2.3.1.7.4.1

- voor bedrijven

€ 68,00

€ 69,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 179,75

€ 182,45

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en ongeacht de uitkomst:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 424,00

€ 430,35

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 633,00

€ 642,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.3.4

vervallen

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 4.222,00

€ 4.285,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 424,00

€ 430,35

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 633,00

€ 642,50

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.4.4

vervallen

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 4.222,00

€ 4.285,00

2.3.4.9

vervallen

2.3.4.10

vervallen

2.3.4.11

indien sprake is van een persoonsgebonden omgevingsvergunning voor een bewoner, die onrechtmatig een pand bewoont in strijd met het bestemmingsplan als bedoeld in de wet ruimtelijke ordening

€ 1.006,00

€ 1.021,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

in het geval dat het een bouwwerk dat is opgericht c.q. als inrichting in werking treedt of dat gewijzigd is:

a. voor bouwwerken met een oppervlakte tot 100 m2

€ 368,00

€ 373,50

b. voor bouwwerken met een oppervlakte van 101 m2 tot 500 m2 + voor het aantal vierkante meters waarmee 100 m2 worden overschreden, te vermeerderen met € 1,12 per m2

€ 368,00

€ 373,50

c. voor bouwwerken met een oppervlakte van 501 m2 tot 2.000 m2 + voor het aantal vierkante meters waarmee 500 m2 worden overschreden, te vermeerderen met € 0,39 per m2

€ 919,00

€ 933,00

d. voor bouwwerken met een oppervlakte van 2001 m2 tot 5.000 m2 + voor het aantal vierkante meters waarmee 2.000 m2 worden overschreden, te vermeerderen met € 0,10 per m2

€ 1.648,00

€ 1.673,00

e. voor bouwwerken met een oppervlakte van 5.001 m2 en meer + voor het aantal vierkante meters waarmee 5.000 m2 worden overschreden, te vermeerderen met € 0,02 per m2

€ 2.041,00

€ 2.072,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 242,00

€ 245,60

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 242,00

€ 245,60

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

vervallen

2.3.7.1.1

vervallen

2.3.7.1.2

vervallen

2.3.7.2

vervallen

2.3.7.3

vervallen

2.3.7.4

vervallen

2.3.7.5

vervallen

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.2 van de Verordening fysieke leefomgeving een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,00

€ 71,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.3 van de Verordening fysieke leefomgevingeen vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,00

€ 71,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.25 van de Verordening fysieke leefomgeving een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 13,00

€ 13,20

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of een gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 13,00

€ 13,20

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 13,00

€ 13,20

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 13,00

€ 13,20

2.3.12

Natura 2000-projecten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 179,00

€ 182,00

2.3.13

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 179,00

€ 182,00

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,00

€ 71,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 70,00

€ 71,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 70,00

€ 71,00

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: 60% van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in art. 2.3.1;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: 60% van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in art. 2.3.1;

2.3.16

Beoordeling bodemrapport / archeologie

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.3.17

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning:

€ 179,00

€ 182,00

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 414,00

€ 420,00

2.3.18.1.2

indien Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het van toepassing zijnde tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de vigerende Tarieventabel behorende bij de vigerende Legesverordening van de Provincie Limburg.

2.3.18.1.3

Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de gemeente wordt geweigerd, als gevolg van het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie door de gemeente aan de aanvrager plaats van 75% van de geheven leges van de aanvrager.

2.3.18.1.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de aanvrager wordt ingetrokken alvorens daarop door de gemeente is beschikt, vindt restitutie door de gemeente aan de aanvrager als volgt plaats:

2.3.18.1.4.1

indien het verzoek tot intrekking is gedaan binnen zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de gemeente, vindt restitutie plaats door de gemeente aan de aanvrager van 50% van de geheven leges van de aanvrager.

2.3.18.1.4.2

indien het verzoek tot intrekking is gedaan zes maanden of langer na datum van ontvangst van de aanvraag bij de gemeente, vindt restitutie plaats door de gemeente aan de aanvrager van 25% van de geheven leges van de aanvrager.

2.3.18.1.5

Indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.1.5.1

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Paragraaf 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

5%

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

10%

10%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

12%

12%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Paragraaf 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen doch voor het verlenen ervan

60%

60%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken doch voor het verlenen van de vergunning, na het in behandeling nemen ervan

40%

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

0%

0%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

0%

0%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag wordt niet teruggegeven als het bedrag lager is dan:

€ 70,00

€ 71,00

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Paragraaf 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevings-vergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 70,00

€ 71,00

Paragraaf 7 Wijziging omgevingsvergunning a.g.v. wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 70,00

€ 71,00

Paragraaf 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (postzegel-bestemmingsplan)

- voor de eerste beoordeling van de ingediende stukken

€ 6.065,00

€ 6.156,00

- voor de tweede beoordeling van de stukken

€ 3.634,00

€ 3.688,00

- voor iedere verdere beoordeling

€ 1.830,00

€ 1.857,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigingsplan):

€ 4.222,00

€ 4.285,00

Paragraaf 9 Vervallen

Paragraaf 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 70,00

€ 71,00

 

Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2

Tarief 2022

Tarief 2023

 

HOOFDSTUK 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER DE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER HOOFDSTUK 2

 

 

Paragraaf 3.1 Horeca

Artikel 3.1

Exploitatie openbare inrichting

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

a.

een aanvraag om een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 4.6 Verordening openbare orde en veiligheid:

€ 145,00

€ 147,00

b.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van eenvergunning om af te wijken van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 4.7 Verordening openbare orde en veiligheid

€ 44,00

€ 44,70

Artikel 3.2

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

a.

een aanvraag om een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet:

€ 145,00

€ 147,00

b.

een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet:

€ 42,00

€ 42,60

c.

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet:

€ 61,80

€ 62,75

d.

een aanvraag om wijziging van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet:

€ 61,80

€ 62,75

e.

een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet:

€ 61,80

€ 62,75

Paragraaf 3.2 -

Artikel 3.3

-

Artikel 3.4

-

Paragraaf 3.3 Winkeltijdenwet

Artikel 3.5

Ontheffing winkeltijden

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

a.

een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet:

€ 57,60

€ 58,50

b.

wijziging van een in onderdeel a bedoelde ontheffing:

€ 57,60

€ 58,50

c.

toestemming te verlenen om een onder a. bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 57,60

€ 58,50

Paragraaf 3.4 Organiseren evenement of markt

Artikel 3.6

Organiseren evenement

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld inartikel 2.11 Verordening openbare orde en veiligheid, als het betreft:

a.

een evenement dat geschikt is voor maximaal 100 bezoekers gelijktijdig en/of er geen straten en/of pleinen worden afgezet, wordt volstaan met een melding.

b.

een klein evenement, waarbij het evenement geschikt is voor maximaal 750 bezoekers gelijktijdig en/of waarbij maximaal één straat en/of plein wordt afgezet en/of geen extra verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn, en/of er geen sprake is van bus- of doorgaande route:

€ 22,10

€ 22,45

c.

een regulier evenement, waarbij het evenement geschikt is voor maximaal 2.500 bezoekers gelijktijdig en/of waarbij meer dan één straat en/of plein wordt afgezet en/of extra verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn en/of sprake is van een bus- of doorgaande route:

€ 88,70

€ 90,00

d.

een middelgroot evenement, waarbij het evenement geschikt is voor maximaal 5.000 bezoekers gelijktijdig en aanvullende maatregelen gelden:

€ 132,95

€ 134,95

e.

een groot evenement, waarbij het evenement geschikt is voor meer dan 5.000 bezoekers gelijktijdig en aanvullende maatregelen gelden:

€ 332,90

€ 337,90

Artikel 3.7

-

Paragraaf 3.5 -

Artikel 3.8

-

Artikel 3.9

-

Artikel 3.10

-

Paragraaf 3.6 -

Artikel 3.11

-

Artikel 3.12

-

Artikel 3.13

-

Artikel 3.14

-

Artikel 3.15

-

Artikel 3.16

-

Artikel 3.17

-

Paragraaf 3.7 -

Artikel 3.18

-

 

Bijlage 1 bij de tarieventabel behorende bij de legesverordening 2023 gemeente Simpelveld

m3

prijs / m3

WOONGEBOUWEN

1

Appartement, drielaags en meer

1

287,44

2

Flat, drielaags en meer

1

247,89

3

Serviceflat, drielaags en meer

1

272,01

4

Urban Villa drielaags en meer

1

318,31

-

WONINGEN - NORMAAL

5

Drive-in woning, drielaags

1

187,13

6

Geschakeld, eenlaags, plat dak

1

240,18

7

Geschakeld, eenlaags, met kap

1

215,10

8

Geschakeld, tweelaags, plat dak

1

216,06

9

Geschakeld, tweelaags, met kap

1

189,06

10

Geschakeld, tweelaags, met kap(hout)

1

222,82

11

Vrijstaand, tweelaags met kap

1

247,89

-

WONINGEN - BETER

12

Landhuis, eenlaags met kap

1

280,69

13

Twee onder een kap, met schuin dak

1

242,11

14

Vrijstaand, eenlaags met kap (recreatie)

1

213,17

15

Vrijstaand, eenlaags met kap

1

224,74

16

Vrijstaand, eenlaags met kap (houtskelet)

1

209,31

17

Vrijstaand, tweelaags met kap

1

250,79

-

WONINGEN - LUXE

18

Bungalow

1

274,90

19

Herenhuis, tussenwoning

1

243,07

20

Herenhuis, halfvrijstaand

1

291,30

21

Herenhuis, vrijstaand

1

272,97

22

Landhuis, eenlaags met kap

1

361,71

23

Landhuis, tweelaags met kap

1

382,93

-

WONINGEN - AANVULLINGEN:

24

Aan- en uitbouw woonruimte < 100m3

1

498,68

25

Aan- en uitbouw woonruimte > 100m3

1

400,30

26

Carport / overkapping

1

197,74

27

Dakkapel

1

945,28

28

Garage / berging, plat dak, aangebouwd

1

171,69

29

Garage / berging, plat dak, vrijstaand

1

228,60

30

Garage / berging, met kap, aangebouwd

1

152,40

31

Garage / berging, met kap, vrijstaand

1

175,55

32

Kelder

1

318,31

33

Serre, géén woonruimte

1

279,73

34

Serre, woonruimte

1

472,64

35

Tuinhuisje (hout)

1

106,10

-

BIJEENKOMSTGEBOUW

36

Multifunctioneel centrum

1

289,37

-

GEZONDHEIDSZORGGEBOUW

37

Gezondheidscentrum

1

298,05

38

Verzorgingsflat, vier- of vijflaags

1

241,14

39

Woonzorgcentrum, drielaags

1

222,82

40

Ziekenhuis

1

332,78

-

HORECAGEBOUW

41

Cafe (taria) met bovenwoning

1

286,48

42

Restaurant

1

268,15

43

Wegrestaurant, eenlaags

1

295,16

-

INDUSTRIEEL GEBOUW

44

Bedrijfshal, 5,4 hoog, inhoud ca 500m3

1

140,83

45

Bedrijfshal, 7,2 hoog, inhoud ca 750m3

1

126,36

46

Bedrijfshal, 5,4 hoog, inhoud ca 1500m3

1

114,78

47

Bedrijfshal, 7,2 hoog, inhoud ca 2000m3

1

95,49

48

Bedrijfshal, 5,4 hoog, inhoud ca 5000m3

1

101,28

49

Bedrijfshal, 7,2 hoog, inhoud ca 10000m3

1

78,13

50

Bedrijfshal, 12,2 hoog, inhoud ca 25000m3

1

92,60

-

KANTOORGEBOUWEN

51

Kantoor norm ontw, eenlaags <2500m3

1

346,28

52

Kantoor norm ontw, tweelaags <2500m3

1

319,27

53

tweelaags, inhoud 2500 tot 7000 m3

1

251,75

54

drielaags, inhoud 2500 tot 10000 m3

1

277,80

55

vierlaags, inhoud 4500 tot 12500 m3

1

256,58

56

vijflaags, inhoud 10000 tot 17500 m3

1

245,97

57

zeslaags, inhoud 30000 tot 55000 m3

1

183,27

-

LOGIESVERBLIJF/LOGIESGEBOUW

58

Hotel

1

366,54

59

Motel

1

255,61

-

ONDERWIJSGEBOUW

60

School, tweelaags

1

223,78

61

School, semie permanent, eenlaags

1

264,29

-

SPORTGEBOUW

62

Gymzaal

1

114,78

63

Kleedgebouw ( al dan niet met kantine)

1

310,59

64

Tennishal, met kantine

1

82,95

-

WINKELGEBOUW :

65

Doe-het-zelf-hal

1

114,78

66

Garage met showroom

1

166,87

67

Meubelhal

1

153,37

68

Warenhuis, drielaags

1

246,93

69

Winkel, tweelaags

1

311,56

70

Winkel met bovenwoning

1

231,50

71

Winkelcentrum eenlaags

1

191,95

72

Winkelcentrum met bovenwoning

1

251,75

-

PARKEERGARAGES :

73

Parkeergarages gemiddeld

1

130,22

 

Naar boven