Gemeenteblad van Maashorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2022, 548169 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maashorst | Gemeenteblad 2022, 548169 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Gemeente Maashorst
Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Maashorst
De gemeenteraad van de gemeente Maashorst in zijn openbare vergadering van 3 januari 2022,
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 december 2021;
De raad regels kan stellen over de verstrekking van gegevens aan overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente en aan derden;
Artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG);
Artikel 2 Verstrekking aan derden
Bij het aanwijzen van derden, als bedoeld in lid 2 sub b, worden in beginsel slechts die werkzaamheden aangewezen, die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een maatschappelijke voorziening voor burgers, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.
Vastgesteld in de openbare vergadering op 3 januari 2022
De gemeenteraad voornoemd,
De griffier
Drs. G.J. de Graaf
De voorzitter,
Drs. P.L.A. Rüpp
Toelichting bij de “Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Maashorst”
Deze verordening geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). Met de invoering van die wet in 2014 is de Wet Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) ingetrokken. De mogelijkheid die de Wet GBA kende om regels te stellen over de verstrekking van gegevens over ingezetenen van de eigen gemeente is in de Wet BRP echter identiek overgenomen. Deze verordening geeft daar nu op nieuw invulling aan.
Artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG) bepaalt dat de AVG niet van toepassing is op de basisregistratie personen; net zoals de Wbp dat ook bepaalde. De Wet BRP kent immers als “lex specialis” zijn eigen, strenger regime voor de verwerking en verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP en de privacybescherming daarbij. Wel is de Wet BRP qua terminologie nu aangepast en gelijkgetrokken met de AVG. Het verstrekkingsregime, dat we sinds 1994 in de Wet GBA en sinds 2014 in de Wet BRP kennen is nagenoeg ongewijzigd gebleven.
Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie, over de actuele en overleden inwoners van de eigen gemeente aan:
Het college stelt hiervoor (als beheerder van de BRP, zie art. 1.4 Wet BRP) nadere regels in de “Nadere Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Maashorst”, die in de dagelijkse praktijk worden uitgevoerd door de medewerkers van Team Burgerzaken.
De begripsbepalingen uit de Wet BRP werken door in deze verordening. Daarmee wordt in deze verordening verstaan onder:
Hieronder vindt u per artikel een toelichting.
Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente
Met dit artikel wordt het college – als wettelijke beheerder van de BRP – de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisregistratie te verstrekken aan organen van de eigen gemeente. Het wordt aan het college overgelaten om te bepalen welke gegevens uit de basisregistratie, over welke personen en voor welke taken, de verschillende gemeentelijke organen verstrekt krijgen. Het college verstrekt de gegevens vervolgens zelf, al dan niet systematisch, met dien verstande dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8, tweede lid, van de Wet BRP).
De verstrekking kan op de volgende wijzen plaats vinden:
Incidentele verstrekkingen: het is ook mogelijk om voor een specifiek, eenmalig doel informatie uit de BRP te ontvangen. Er is dan sprake van incidentele verstrekking van persoonsgegevens. Dat is bijvoorbeeld indien een afdeling incidenteel persoonsgegevens of een uittreksel uit de BRP nodig heeft voor zijn publiekrechtelijke taak.
Spontane verstrekkingen: deze door de actualiseringsprocedures gemelde actualiseringen worden verstrekt aan de hand van de in de BRP-applicatie aanwezige afnemersindicaties. Afnemers krijgen hierdoor bij iedere actualisering van een gegeven, waarop ze volgens hun autorisatie bij spontane gegevensverstrekking recht hebben, automatisch een melding.
Selectie verstrekkingen: de selecties worden uitgevoerd aan de hand van een selectiedatum. Aan de hand van de vastgelegde voorwaarde-regel worden de persoonslijsten geselecteerd waarvan aan de betreffende afnemer gegevens verstrekt zullen worden. Welke gegevens van de geselecteerde PL-en worden verstrekt, is ook in de voorwaarde-regel vastgelegd.
Ad-hoc verstrekkingen: een afnemer verzoekt om gegevens door het opgeven van een identificatie en geeft hierbij de rubrieknummers van de gewenste gegevens. Hierbij geldt dat, zowel voor de gegevens waarmee wordt geïdentificeerd als voor de gevraagde gegevens, er uitsluitend gebruik gemaakt mag worden van gegevens waarvoor de afnemer geautoriseerd is bij ad-hoc gegevensverstrekking.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden
Dit artikel maakt het mogelijk dat op verzoek van een derde aan hem door het college gegevens worden verstrekt over inwoners van de gemeente. De verstrekking kan echter uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen, namelijk:
De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt, en de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie, worden door het college aangewezen. Op grond van lid 2 t/m 4 wijst het college in haar nadere regeling deze beide groepen derden aan en bepaalt welke gegevens zij voor welke doelen verstrekt mogen krijgen.
Op grond van lid 5 van dit artikel kan het college algemene gevallen bepalen, waarin in geen geval gegevens worden verstrekt. Dit zijn vaak situaties waarin de privacy van de inwoners onnodig geschonden zou worden of het belang van de verzoeker niet opweegt tegen het algemeen privacybelang van de inwoners.
Lid 6 van dit artikel bepaalt dat er in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt worden, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Dat wil zeggen: de burger heeft om geheimhouding verzocht bij Team Burgerzaken.
Daarnaast bepaalt artikel 3.9 Wet BRP zelf dat verstrekking alleen plaats vindt, voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde; en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
Deze nieuwe verordening treedt in werking wegens het vervallen van de verordeningen van de voormalige gemeenten Landerd en Uden en zal worden aangehaald als zijnde Verordening gegevensverstrekking BRP Maashorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-548169.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.