Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2022, 547039 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2022, 547039 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Verbinding en Antidiscriminatie Den Haag 2022 Toelichting
De Subsidieregeling Verbinding en Antidiscriminatie Den Haag 2022 (hierna: Subsidieregeling) is een actualisatie van de Subsidieregeling ‘Verbinding en Antidiscriminatie Den Haag 2021 (RIS310337). Deze Subsidieregeling komt voort uit de beleidsnota Op weg naar een inclusieve samenleving, antidiscriminatiebeleid Den Haag 2021 (RIS307542) en de beleidsnota Bouwen aan een verbonden stad (RIS308172).
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze Subsidieregeling wordt verstaan onder:
Deze Subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de Subsidieregeling
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten, die:
a. discriminatie tegengaan (categorie A) zoals omschreven in het KIS-rapport;
b. de gevolgen van discriminatie bestrijden (categorie A) door het organiseren van weerbaarheidstrainingen die:
1° worden gegeven door trainers die aansluiting hebben bij de doelgroep;
2° ervaringen van de deelnemers centraal stellen; en
3° handelingsperspectieven bieden over hoe met discriminatie om te gaan, die vooraf zijn afgestemd met Den Haag Meldt;
c. ontmoetingen realiseren tussen inwoners met diverse sociaaleconomische, culturele of religieuze achtergronden (categorie B) waarbij dialoog, het samenwerken aan een gemeenschappelijk doel of het delen van ervaringsverhalen van mensen die discriminatie hebben ondervonden centraal staat en voldoet aan alle onderstaande 5 criteria:
1° deelnemers uit verschillende bevolkingsgroepen verbindt;
2° empathie creëert voor elkaar;
3° bestaande vooroordelen ter discussie stelt;
4° de angst vermindert waarbij het contact ertoe moet leiden dat men ervaart dat leden van de andere groep niet bedreigend zijn; en
5° met als basis de gezamenlijke kernnormen en -waarden van de Nederlandse rechtsstaat.
d. De activiteiten hebben tot doel om tenminste 25 personen te betrekken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk die de Nederlandse democratische rechtsstaat en de daaruit voortvloeiende kernnormen en -waarden onderschrijven.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de kosten voor vrijwilligersvergoedingen;
b. de kosten die gemaakt worden voor de waardering van vrijwilligers die meer bedragen dan € 15,- per vrijwilliger per jaar of € 5.000,- per aanvraag;
c. de indirecte kosten van het project van meer dan 20% van de kosten van de subsidiabele activiteiten;
d. de kosten van specifiek voor de gesubsidieerde activiteiten aangeschafte apparatuur;
e. de kosten voor de verzekering van vrijwilligers;
f. de kosten van Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG) van vrijwilligers; en
g. de kosten voor activiteiten die eerder door het college op basis van deze Subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Artikel 1:9 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. Een projectplan met daarin tenminste uitgewerkt:
1° het doel van de activiteiten;
2° de inhoud van de activiteit;
3° de beoogde resultaten van de activiteit;
4° welke werkzaamheden worden verricht ter realisatie van de activiteit;
5° een beschrijving van de doelgroep en de wervingsstrategie van deelnemers;
6° de planning van de werkzaamheden en de activiteit;
7° de mogelijke risico’s en beheersmaatregelen bij het opzetten en de uitvoering van de activiteit;
8° een beschrijving van de voorgestelde projectorganisatie die de activiteit realiseert;
9° de wijze waarop de activiteit wordt gemonitord en geëvalueerd.
b. Een overzicht waaruit blijkt dat de aanvrager beschikt over een relevant netwerk voor het uitvoeren van de activiteiten en waarin duidelijk de wijze van samenwerking wordt aangegeven.
Een aanvraag voor een subsidie kan jaarlijks worden ingediend vanaf 1 januari tot 1 augustus .
Het college beslist binnen 12 weken na ontvangst van de aanvraag.
Onverminderd de artikelen 4.25, tweede lid, en 4.35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid van de ASV weigert het college de aanvraag indien:
a. de activiteiten waarvoor subsidie wordt niet worden afgerond in het jaar waarin de subsidie is aangevraagd;
b. het college al eerder gelden heeft verstrekt voor vergelijkbare activiteiten, op basis van deze Subsidieregeling of anderszins, die niet voldoende effectief zijn gebleken;
c. de in de aanvraag genoemde activiteit, geheel of gedeeltelijk, naar het oordeel van het college wordt gebruikt om religieuze, nationalistische of politieke ideeën te uiten;
d. de aanvrager al subsidie ontvangt voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten;
e. activiteiten bedoeld in artikel 1:4 niet passen binnen de kernnormen en -waarden van de Nederlandse rechtsstaat;
f. de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van het college reeds in voldoende mate uitgevoerd worden door anderen of anderszins reeds gesubsidieerd zijn;
g. een aanvraag niet voldoet aan de in deze Subsidieregeling gestelde eisen.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling
Onverminderd Afdeling 4.2.4. van de Awb en de artikelen 12 tot en met 14 van de ASV, kan het college de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichten om:
a. de huisvesting waarin de activiteiten plaatsvinden, in medegebruik te geven of te verhuren aan andere subsidieontvangers van de gemeente teneinde meervoudig of gezamenlijk gebruik van het betreffende vastgoed te realiseren;
1° informatieverzoeken van het college wat betreft de aanvraag, uitvoering en verantwoording van de activiteit;
2° het op de website plaatsen van voor openbaarmaking geschikte informatie van het door hem ingediende initiatief;
3° verdiepend onderzoek voor wat betreft de effectiviteit van de activiteiten.
Bevoorschotting bedraagt 90% van de verleende subsidie op het moment van verlening en 10% na vaststelling.
Hoofdstuk 5 Eindverantwoording en vaststelling
Artikel 5:1 Wijze van verantwoorden
Uiterlijk 12 weken nadat de activiteiten zijn verricht dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in zoals omschreven in artikel 17, vierde en vijfde lid van de ASV.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college evalueert deze subsidieregeling na een looptijd van twee jaar.
De Subsidieregeling Verbinding en Antidiscriminatie Den Haag 2021, RIS307542, wordt ingetrokken.
Besluiten die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze Subsidieregeling en waarvoor deze Subsidieregeling overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze Subsidieregeling.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 31 december 2025.
Deze Subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Verbinding en Antidiscriminatie Den Haag 2022.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-547039.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.