Verordening van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Parkeerverordening 2013 in verband met het incorporeren van regels uit de Parkeerverordening Weesp 2021 (Tiende wijzigingsverordening Parkeerverordening 2013)

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 oktober 2022,

gelet op artikel gelet op de artikelen 149 en 225, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 28 van de Wet algemene regels herindeling,

 

besluit:

Artikel I

De Parkeerverordening 2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • a.

    In artikel 1, onder rr, wordt ‘Wet toelating zorginstellingen (Wtz)’ vervangen door ‘Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza)’.

  • b.

    Aan artikel 3 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

    • 5.

      In afwijking van de leden 2 en 3 wordt in stadsgebied Weesp parkeerbelasting geheven gedurende de bloktijden van 10.00 tot 17.00 uur en/of van 17.00 tot 20.00 uur en/of van 02.00 tot 06.00 uur.

  • c.

    In artikel 6, eerste lid, onder g, wordt ‘maand;’ vervangen door ‘maand.’ en vervallen onderdelen h en i.

  • d.

    Aan artikel 9 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

    • 9.

      In afwijking van het eerste lid kan het college in de vergunninggebieden in stadsgebied Weesp, zoals vastgesteld in de vigerende Verordening Parkeerbelastingen Amsterdam, ook een bewonersvergunning verlenen aan een bewoner die beschikt of kan beschikken over een solitaire inpandige stallingsplaats of garagebox die in open verbinding, eventueel afsluitbaar door een deur, staat met de woonruimte op het adres.

  • e.

    In artikel 10, eerste lid, wordt na ‘ambulante handelaar’ ingevoegd ‘of marktkoopman’.

  • f.

    In artikel 10, twaalfde lid, wordt na ‘ambulante handelaar’ ingevoegd ‘of marktkoopman’.

  • g.

    Aan artikel 11 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

    • 4.

      In afwijking van het eerste lid verleent het college een bedrijfsvergunning voor een vergunninggebied in stadsgebied Weesp met wisselend kenteken.

  • h.

    In artikel 15, eerste lid, onder b, vervalt ‘in Amsterdam’.

  • i.

    Aan artikel 15 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

    • 6.

      In afwijking van het vijfde lid verleent het college een hulpverlenervergunning voor een instelling gevestigd in stadsgebied Weesp met wisselend kenteken.

  • j.

    Aan artikel 18 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

    • 4.

      In afwijking van het derde lid verleent het college een maatschappelijke vergunning voor een vergunninggebied in stadsgebied Weesp met wisselend kenteken.

  • k.

    Aan artikel 19 wordt een nieuw lid 4 toegevoegd, luidende:

    • 4.

      De vergunning, bedoeld in het eerste lid, wordt niet verleend voor een vergunninggebied in stadsgebied Weesp.

  • l.

    Aan artikel 23 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

    • 7.

      De vergunning, bedoeld in het eerste lid, wordt niet verleend voor een vergunninggebied in stadsgebied Weesp.

  • m.

    In Artikel 26, eerste lid, onder b, wordt ‘bezoekersvergunning;’ vervangen door ‘bezoekersvergunning.’ en vervalt onderdeel c.

  • n.

    Artikel 26, derde lid, vervalt.

  • o.

    In artikel 28, eerste lid, vervalt ‘of ingevolge artikel 31, vijfde lid’.

  • p.

    Artikel 29, zevende lid, vervalt.

  • q.

    In artikel 30, eerste lid, vervalt ‘, tenzij de geldigheid is beperkt ingevolge artikel 31, vijfde lid’.

  • r.

    In artikel 30, tweede lid, vervalt ‘, tenzij de geldigheid is beperkt ingevolge artikel 31, vijfde lid’.

  • s.

    Artikel 30, derde lid, vervalt.

  • t.

    Artikel 31 vervalt.

  • u.

    In artikel 46, vijfde lid onder c, wijzigt de punt aan het eind van de zin in een puntkomma;

  • v.

    Aan artikel 46, vijfde lid, wordt een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

    • d.

      aanvragen voor een vergunninggebied in stadsgebied Weesp.

  • w.

    Aan artikel 46 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

    • 9.

      Tweede bewonersvergunningen voor vergunninggebieden Weesp-1 en Weesp-2 worden niet ingetrokken wegens een maximumaantal van een bewonersvergunning per adres als deze is aangevraagd voor 1 juli 2021.

Artikel II

De toelichting op de Parkeerverordening 2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • a.

    In de toelichting op artikel 1, onder oo, vervalt ‘In NEN-2443, Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in garages is aangegeven dat voor niet-openbare parkeergarages en stallingsgarages de parkeervakbreedte ten minste 2,30 m moet bedragen, ‘dit is de netto maat gemeten tussen de constructiedelen’ (p57). Met een minimale breedte van 2,35 meter wordt hieraan ruimschoots voldaan. Is de stallingsplaats kleiner dan de minimale maatvoering dan wordt deze niet als stallingsplaats gezien, maar als bergruimte. De minimale dimensionering geldt alleen voor inpandige en solitaire stallingsplaatsen. Hiermee wordt bedoeld: een stallingsplaats die in de lengte en breedte constructief is ingekaderd door een muur en/of een (garage)deur. Voor buitenpandige stallingsplaatsen op eigen terrein (opritten en carports) of parkeervoorzieningen waarin meerdere voertuigen kunnen worden geparkeerd, geldt geen minimale maatvoering; dit omdat meer (manoeuvreer)ruimte beschikbaar is voor het openen van de portieren’

  • b.

    De toelichting op artikel 1, onder ss en tt, komt te luiden:

  • Artikel 1, onder ss en tt. Het verhoogde tarief voor de tweede en volgende bewonersvergunningen is vastgesteld in de Verordening Parkeerbelastingen Amsterdam 2022. Het verhoogde tarief geldt ook voor bewoners die voor hun eerste auto een stallingsplaats gebruiken en voor hun tweede auto over een (eerste) bewonersvergunning beschikken. In dit geval wordt de ‘eerste bewonersvergunning’ als een ‘tweede bewonersvergunning’ gezien.

  • c.

    De toelichting op artikel 3 vervalt.

  • d.

    Er wordt een toelichting opgenomen op artikel 9, negende lid, luidende:

  • Lid 9. Met dit lid wordt tegemoetgekomen aan de wens van gemeenteraad van de voormalige gemeente Weesp die bij amendement heeft gevraagd om de zogenaamde stallingsplaatsenaftrek af te schaffen voor ruimtes die veelal als opslag worden gebruikt en qua afmetingen en inrichting (stank en geluidshinder) niet geschikt zijn voor motorvoertuigen. Daarbij moet vooral worden gedacht aan drive-inwoningen, oude koetshuizen en bouwkundig met de woning verbonden garageboxen.

  • e.

    In de toelichting op artikel 21, lid 1, wordt de ‘Wet toelating zorginstellingen’ vervangen door ‘Wet toetreding zorgaanbieders’.

  • f.

    In de toelichting op artikel 23, lid 1, vervalt ‘(bijvoorbeeld de Stichting Tot en Met)’.

  • g.

    Aan de toelichting op artikel 46, lid 5, 6 en 7, wordt toegevoegd ‘De voormalige gemeente Weesp kende geen milieuzone of andersoortige regeling waarbij voertuigen aan bepaalde milieunormen moesten voldoen voor het verkrijgen van een parkeervergunning. Door het opnemen van de vergunninggebieden van stadsgebied Weesp in de overgangsbepaling van lid 5, wordt voorkomen dat aanvragers en vergunninghouders in Weesp zonder daartoe strekkend beleid met milieueisen worden geconfronteerd.’

  • h.

    De toelichting op artikel 31 vervalt.

  • i.

    Er wordt een toelichting opgenomen op artikel 46, negende lid, luidende:

  • Lid 9. Dit lid geeft invulling aan de overgangsregeling dat bestaande bewoners bij de start van het nieuwe regime een tweede vergunning mochten aanschaffen. Om te voorkomen dat bewoners geruime tijd na de invoering nog steeds van deze regeling gebruik maken, is opgenomen dat de tweede vergunning voor 1 juli 2021 moet zijn aangevraagd. Bewoners die binnen deze termijn een tweede vergunning hebben aangevraagd, kunnen deze later wel verlengen. Na genoemde termijn kunnen geen nieuwe tweede vergunningen meer worden aangevraagd.

Artikel III

De Parkeerverordening Weesp 2021 vervalt met dien verstande dat deze van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor 1 januari 2023 hebben voorgedaan.

Artikel IV

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel V

Deze verordening wordt aangehaald als: Tiende wijzigingsverordening Parkeerverordening 2013.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 30 november 2022.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting

Algemeen deel

Deze verordening bevat de volgende wijzigingen van de Parkeerverordening 2013:

  • a.

    Voor stadsgebied Weesp leidt de samenvoeging tot de volgende wijzigingen:

    • 1.

      De bepaling van een stallingsplaats is nader gespecificeerd;

    • 2.

      De werkzaamhedenvergunning wordt beschikbaar gesteld aan bewoners die hun stallingsplaats vanwege werkzaamheden tijdelijk niet kunnen bereiken;

    • 3.

      Een parkeervergunning kan onder voorwaarden worden overgedragen aan een andere bewoner, woonachtig op hetzelfde adres of aan een ander bedrijf dat gevestigd is op hetzelfde adres;

    • 4.

      Bedrijven met minder dan 15 voltijds medewerkers kunnen additioneel 3 extra bedrijfsvergunningen aanvragen voor voertuigen op grijs kenteken;

    • 5.

      De voorwaarden voor parkeervergunningen voor gehandicapten worden gelijkgetrokken;

  • b.

    De Parkeerverordening van Weesp wijkt op een aantal punten af van de Parkeerverordening van Amsterdam. Met de onderhavige beleidsarme samenvoeging blijven deze afwijkingen vooralsnog in stand; de belangrijkste zijn:

    • 1.

      In stadsgebied Weesp worden bedrijfs-, maatschappelijke-, en hulpverlenersvergunningen verleend op een wisselend kenteken;

    • 2.

      In stadsgebied Weesp zijn geen (fiscale) autodeelvergunningen beschikbaar;

    • 3.

      In stadsgebied Weesp zijn geen kraskaartvergunningen beschikbaar;

    • 4.

      In stadsgebied Weesp worden geen milieueisen gesteld bij de aanvraag van een parkeervergunning;

    • 5.

      In stadsgebied Weesp zijn (met uitzondering van Leeuwenveld) geen tweede bewonersvergunningen beschikbaar. Voor de reeds uitgegeven tweede bewonersvergunningen geldt een overgangsregeling;

  • c.

    Beëindigen mogelijkheid tot het instellen van een parkeerduurbeperking;

Daarnaast nog enkele tekstuele of juridisch-technische aanpassingen.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Deze lijst bevat een korte toelichting op de voorgestelde wijzigingen. De nummering correspondeert met de artikelen van deze wijzigingsverordening.

 

Wijzigings-

verordening

Aanleiding

Welk artikel wordt gewijzigd?

Wat regelt het artikel?

toelichting op wijziging

Artikel I, onder a

Technische wijziging

Artikel 1, onderdeel rr.

Begripsomschrijvingen

De Wtz is per januari 2022 vervangen door de Wtza. Met deze wijziging wordt de Parkeerverordening weer in lijn gebracht met de landelijke regelgeving.

Artikel I, onder b

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 3, vijfde lid

Bloktijden

Met het opnemen van deze afwijkende bloktijden worden de het bestaande parkeerregime in stadsgebied Weesp mogelijk gemaakt.

Artikel I, onder c

Technische wijziging

Artikel 6, eerste lid onder h. en i.

Overige zaken

Er zijn geen parkeerduurbeperkingen meer.

Artikel I, onder d

Beleid

Artikel 9, negende lid

Bewonersvergunning

Met dit lid wordt tegemoetgekomen aan de wens van de gemeenteraad van de voormalige gemeente Weesp om de zogenaamde stallingsplaatsenaftrek af te schaffen voor ruimtes die veelal als opslag wordt gebruikt en qua afmetingen en inrichting niet geschikt zijn voor motorvoertuigen.

Artikel I, onder e

Technische wijziging

Artikel 10, eerste lid

Bedrijfsvergunning

In de Parkeerverordening 2013 zijn de marktkooplieden niet inbegrepen in de definitie van ambulante handelaar. Daarom wordt het begrip marktkoopman nu toegevoegd.

Artikel 1, onder f

Technische wijziging

Artikel 10, twaalfde lid

Bedrijfsvergunning

In de Parkeerverordening 2013 zijn de marktkooplieden niet inbegrepen in de definitie van ambulante handelaar. Daarom wordt het begrip marktkoopman nu toegevoegd.

Artikel I, onder g

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 11, vierde lid

Bedrijfsvergunning met wisselend kenteken

In dit lid wordt bepaald dat bedrijfsvergunningen in stadsgebied Weesp altijd op wisselend kenteken worden verleend, en niet slechts op aanvraag mits voldaan wordt aan de genoemde voorwaarde in de voorgaande leden. Dat is in lijn met het reeds bestaande parkeerbeleid in Weesp.

Artikel I, onder h

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 15, eerste lid onder b.

De hulpverlenervergunning

Dit artikel geldt voor alle gebieden binnen de gemeente Amsterdam waar betaald parkeren is ingevoerd.

Artikel I, onder i

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 15, zesde lid

Hulpverlenervergunning

In dit lid wordt bepaald dat hulpverlenervergunnningen in stadsgebied Weesp altijd op wisselend kenteken worden verleend, en niet slechts op aanvraag. Dat is in lijn met het reeds bestaande parkeerbeleid in Weesp.

Artikel I, onder j

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 18, vierde lid

Maatschappelijke vergunning

In dit lid wordt bepaald dat maatschappelijke vergunningen in stadsgebied Weesp altijd op wisselend kenteken worden verleend, en niet slechts op aanvraag. Dat is in lijn met het reeds bestaande parkeerbeleid in Weesp.

Artikel I, onder k

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 19, vierde lid

Autodeelvergunning

Aan dit artikel wordt een vierde lid toegevoegd, waarin deze vergunning wordt uitgesloten voor stadsgebied Weesp. Dat is in lijn met het reeds bestaande parkeerbeleid in Weesp.

Artikel I, onder l

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 23, zevende lid

Kraskaartvergunning

Aan dit artikel wordt een zevende lid toegevoegd, waarin deze vergunning wordt uitgesloten voor stadsgebied Weesp. Dat is in lijn met het reeds bestaande parkeerbeleid in Weesp.

Artikel I, onder m

Technische wijziging

Artikel 26, eerste lid, onderdeel c

Soorten tijdgebonden parkeerrechten met het invoeren van de GA-bezoekersvergunning op wisselend kenteken (art. 22B) bij de Negende Wijzigingsparkeerverordening per 1 januari 2022 is GA-bezoekerskaart komen te vervallen. Deze bepaling is daardoor niet meer van toepassing.

Artikel I, onder n

Technische wijziging

Artikel 26, derde lid

Soorten tijdgebonden parkeerrechten

Lid 3 van dit artikel wordt geschrapt omdat de GA-bezoekerskaart niet meer bestaat.

Artikel I. onder 0

Technische wijziging

Artikel 28, eerste lid

Plaats van geldigheid van vergunningen

De tekst over de parkeerduurbeperking vanwege artikel 31 wordt geschrapt, omdat het artikel over de parkeerduurbeperking is vervallen.

Artikel I, onder p

Technische wijziging

Artikel 29, zevende lid

Geldigheidsduur tijdgebonden parkeerrechten

met het invoeren van de GA-bezoekersvergunning op wisselend kenteken (art. 22B) bij de Negende Wijzigingsverordening parkeerverordening per 1 januari 2022 is de GA-bezoekerskaart komen te vervallen. Deze bepaling is daardoor niet meer van toepassing.

Artikel I, onder q

Technische wijziging

Artikel 30, eerste lid

Plaats van geldigheid van tijdgebonden parkeerrechten

De tekst over de parkeerduurbeperking vanwege artikel 31 wordt geschrapt, omdat het artikel over de parkeerduurbeperking is vervallen.

Artikel I, onder r

Technische wijziging

Artikel 30, tweede lid

Plaats van geldigheid van tijdgebonden parkeerrechten

De tekst over de parkeerduurbeperking vanwege artikel 31 wordt geschrapt, omdat het artikel over de parkeerduurbeperking is vervallen.

Artikel I, onder s

Technische wijziging

Artikel 30, derde lid

Plaats van geldigheid van tijdgebonden parkeerrechten

met het invoeren van de GA-bezoekersvergunning op wisselend kenteken (art. 22B) bij de Negende Wijzigingsverordening parkeerverordening per 1 januari 2022 is GA-bezoekerskaart komen te vervallen. Deze bepaling is daardoor niet meer van toepassing.

Artikel I, onder t

Beleid

Artikel 31

Parkeerduurbeperking

Het instrument van de parkeerduurbeperking in de oude vorm past niet bij de recente uitspraak van de Hoge Raad (ECLI:NL:HR:2022:346, geen naheffing na maximale parkeerduur). Daarin werd bepaald dat na afloop van de maximale parkeerduur geen parkeerbelasting (na)geheven kan worden.

Artikel I, onder u

Technische wijziging

Artikel 46, vijfde lid, onderdeel c.

Overgangsbepalingen

Door het toevoegen van een onderdeel d, wordt in onderdeel c. de punt gewijzigd in een puntkomma.

Artikel I, onder v

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 46, vijfde lid, onderdeel d.

Overgangsbepalingen

De milieueisen voor parkeervergunningen gelden niet stadsgebied Weesp. Dat is in lijn met het reeds bestaande parkeerbeleid in Weesp.

Artikel I, onder w

Beleidsarme samenvoeging

Artikel 46, negende lid

Overgangsbepalingen

Hiermee wordt de overgangsregeling in stand gehouden die bij het invoeren van betaald parkeren in 2021 gold. Dat is in lijn met het reeds bestaande parkeerbeleid in Weesp.

Toelichting

Artikel II, onder a.

Toelichting

Artikel 1 onder oo.

Definities

De vervallen passage staat al onder de toelichting van artikel 1, onder hh, waar hij ook hoort.

Artikel II, onder b

Toelichting

Artikel 1 onder ss en tt.

Definities

In stadsgebied Weesp geldt geen verhoogd tarief voor de tweede bewonersvergunning van 250%.

Artikel II, onder c

Toelichting

Artikel 3

Bloktijden

Deze toelichting vervalt vanwege het vervallen van artikel 31.

Artikel II, onder d

Toelichting

Artikel 9, lid 9

Bewonersvergunning

Nadere uitleg over de afwijking voor Weesp bij de stallingsplaatsenaftrek.

Artikel II, onder e

Toelichting

Artikel 21

Mantelzorgvergunning

De naam van de Wet toelating zorginstellingen is gewijzigd.

Artikel II, onder f

Toelichting

Artikel 23, lid 1

Kraskaartvergunning

In deze toelichting wordt het voorbeeld van een professionele instantie ‘(Stichting Tot en Met)’ verwijderd. Deze stichting bestaat niet meer.

Artikel II, onder g

Toelichting

Artikel 31

Parkeerduurbeperkingen

Artikel 31 is vervallen en daarmee ook deze toelichting.

Artikel II, onder h

Toelichting

Artikel 46, lid 5, 6 en 7

Overgangsbepalingen

Nadere uitleg over milieueisen voor motorvoertuigen, die in Weesp niet gelden.

Artikel II, onder i

Toelichting

Artikel 46, lid 9

Overgangsbepalingen

Nadere uitleg over de oorsprong van de overgangsregeling waarbij bepaalde bewoners in Weesp slechts tijdelijk een tweede bewonersvergunning konden aanvragen.

 

Naar boven