Verordening tegemoetkoming afvoeren incontinentiemateriaal

De raad van de gemeente Maasdriel;

 

gezien het voorstel van het college van 13 september 2022;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

Mede gelet op de wenselijkheid om inwoners die door incontinentie extra restafval hebben

financieel te compenseren voor de hoeveelheid extra restafval;

 

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening tegemoetkoming afvoeren incontinentiemateriaal

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Aanvrager: een persoon die digitaal via DigiD of analoog via het aanvraagformulier een verzoek indient om de tegemoetkoming te krijgen

  • 2.

    Incontinentiemateriaal: luiermateriaal en soortgelijk materiaal, dat dient voor incontinentie, niet zijnde:

    • a.

      Luiers voor baby’s en peuters

    • b.

      Stoma’s en soortgelijk materiaal

    • c.

      Overig medisch afvalmateriaal

Artikel 2  

Wie kan de tegemoetkoming aanvragen? Inwoners van de gemeente Maasdriel kunnen de tegemoetkoming aanvragen indien zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De aanvrager is als inwoner ingeschreven in de gemeente Maasdriel.

  • 2.

    De aanvrager woont niet in een verzorgingstehuis of andere instelling waar het afval van inwoners als bedrijfsafval wordt verzameld.

  • 3.

    De aanvrager onderbouwt de aanvraag met stukken waaruit blijkt dat gebruik wordt gemaakt van incontinentiemateriaal, dit kan zijn:

    • a.

      Een pakbon, aankoop- of afhaalbe- wijs van incontinentiemateriaal.

Artikel 3 Hoogte van de tegemoetkoming

  • 1.

    De tegemoetkoming bedraagt het totaalbedrag per jaar, berekend aan de hand van twee extra inworpen van een 30 liter restafvalzak in een ondergrondse restafvalcontainer per week. Hierbij wordt uitgegaan van het tarief dat de Avri berekent per inworp.

    Dus: 52 (weken) x 2 (inworpen) x tarief Avri.

  • 2.

    Het in lid 1 genoemde bedrag wordt jaarlijks in een keer uitgekeerd, uiterlijk 4 weken nadat de aanvraag is beoordeeld.

Artikel 4 Termijn indienen aanvragen om tegemoetkoming

De aanvragen voor een betreffend jaar kunnen worden ingediend tussen 1 februari en 1 december van het betreffende jaar.

Artikel 5 Hardheidsclausule

Het college kan, indien toepassing van de regels van deze verordening leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, ten gunste van de aanvrager gemotiveerd afwijken van de regels van deze verordening.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2022 en is gelding tot en met 31 december 2023.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening tegemoetkoming afvoeren incontinentiemateriaal”.

Aldus is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 oktober 2022.

De gemeenteraad voornoemd,

de griffier

G.A.L. van Schijndel

de voorzitter,

H. van Kooten

Naar boven