Gemeenteblad van Best
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Gemeenteblad 2022, 539289 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Gemeenteblad 2022, 539289 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – verkeersmaatregelen herinrichting Prinses Beatrixlaan en Willem de Zwijgerweg, Best
Burgemeester en wethouders van de Gemeente Best,
De bepalingen in de wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december 2017);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een Waterschap;
Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer & Realisatie bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op af aan de weg die leiden tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
De volgende verkeersmaatregelen te nemen bij de herinrichting van de Prinses Beatrixlaan en de Willem de Zwijgerweg.
Prinses Beatrixlaan (zuidelijk gedeelte)
Prinses Beatrixlaan (noordelijk gedeelte)
Willem de Zwijgerweg (t.h.v. het kruispunt met de Prinses Beatrixlaan)
De verkeersmaatregelen worden hieronder per straat gemotiveerd:
Prinses Beatrixlaan (zuidelijk gedeelte)
De fietsstroken worden verwijderd bij de herinrichting. De nieuwe weg wordt meer ingericht als een woonstraat en erftoegangsweg. Op deze wegen worden in beginsel geen aparte voorzieningen aangelegd voor fietsverkeer. De fietsers kunnen hier samen met het gemotoriseerd verkeer gebruik maken van de rijbaan, zoals dat ook aan de noordelijke zijde gebeurt.
Voor de oversteek over de Willem de Zwijgerweg kunnen de fietsers gebruik maken van een aparte fietsoversteek. Omdat deze in twee richtingen wordt uitgevoerd is het noodzakelijk om het fietspad aan de oostzijde open te stellen voor fietsverkeer in twee richtingen.
Doordat de bovengenoemde oversteek uitgevoerd wordt in twee richtingen is het niet langer noodzakelijk om het fietspad aan de westzijde in stand te houden. Deze kan daarom ook worden opgeheven.
Op dit moment sluit de parallelweg van de Willem de Zwijgerweg met een voorrangskruispunt aan op de Prinses Beatrixlaan. Volgens de uitvoeringsvoorschriften van het BABW is een voorrangskruispunt tussen twee wegen binnen een 30km zone niet mogelijk. Om te voldoen aan de wetgeving is het noodzakelijk om het voorrangskruispunt op te heffen. Omdat hier een voorrangsregeling wel gewenst is, om het conflict met het afslaande verkeer van de Willem de Zwijgerweg te voorkomen, wordt hier een inritconstructie toegepast.
Prinses Beatrixlaan (noordelijk gedeelte)
Bij de herinrichting worden de fietspaden (tussen de Jacob van Heemskerkstraat en de Willem de Zwijgerweg) aan beide zijdes verwijderd. In de dagelijkse praktijk zien we dat veel fietsers geen gebruik maken van het fietspad, maar van de rijbaan om het doorgaande fietspad op de Willem de Zwijgerweg op te rijden. Daarnaast wordt met de nieuwe vormgeving van het kruispunt (fietsoversteek) het tegen de richting in rijden als redelijkerwijs logisch bestempeld bij het in stand houden van de situatie. Om verkeersonveilige en onlogische situaties te voorkomen worden beide fietspaden verwijderd. Zo ontstaat er een veilige en logische route naar het fietspad op de Willem de Zwijgerweg, waarna de weg kan worden vervolg.
In de huidige situatie is het kruispunt voorzien van 2 fietsoversteken. Deze fietsoversteken zorgen daarmee ook voor twee conflictpunten met het gemotoriseerde verkeer op de Willem de Zwijgerweg. Om het aantal conflictpunten te verminderen en de oversteek te centreren is er één duidelijk aanwezig oversteekpunt voor de fietsers en voetgangers. Daarnaast wordt in het midden van het kruispunt ook de opstelruimte voor de fietsers vergroot. Hiermee kunnen fietsers zich beter opstellen.
Omdat de bovengenoemde oversteek in twee-richtingen wordt uitgevoerd is het niet noodzakelijk om de fietsoversteek aan de westzijde te behouden. Daarbij zorgt het opheffen hiervan voor een conflictpunt minder met het gemotoriseerde verkeer op de Willem de Zwijgerweg.
Aan de zuidzijde van de Willem de Zwijgerweg (tussen de Ringweg en de parallelweg) ligt een vrijliggend fietspad. Dit fietspad is in slechte staat door wortelopdruk en asfaltschade. Bij de herinrichting is beoordeeld in hoeverre het fietspad nog terug moet keren. Gezien de alternatieven, het fietspad aan de overzijde van de Willem de Zwijgerweg, is besloten om het fietspad op te heffen. Het fietspad aan de noordzijde van de Willem de Zwijgerweg wordt verbreed naar 4,10 meter en biedt daarmee meer dan voldoende ruimte om het fietsverkeer te kunnen afwikkelen. Daarnaast sluit deze route ook veel beter aan op de doorgaande fietsroutes binnen Best en voorzieningen zoals de middelbare school en de sporthal. Tot slot draagt het verwijderen van het fietspad ook bij aan de klimaatdoelstellingen, het tegengaan van hittestress en de opslag van water in het gebied.
Met de hierboven genoemde maatregelen wordt het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers zoveel als mogelijk gediend.
Met het aanbrengen van een inritconstructie wordt het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan zoveel als mogelijk wordt gewaarborgd.
Voor de bewoners in de directe omgeving is een bewonersavond georganiseerd.
De maatregelen zijn besproken in de projectgroep verkeer en vervoer waar onder meer de Politie, de Veiligheidsregio en Veilig Verkeer Nederland zitting in heeft. De verkeersmaatregelen zijn akkoord bevonden.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van het gemeenteblad en ligt niet analoog ter inzage.
Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders (B&W). De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in het gemeenteblad is gepubliceerd.
Bij onverwijlde spoed, heeft u de mogelijkheid om een verzoek tot voorlopige voorziening in te dienen. Dit kunt u doen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank in ’s-Hertogenbosch bij de sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Let u erop dat u voor een voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd bent.
U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Dit kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor dient u wel te beschikken over een DigiD. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaardes.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-539289.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.