Gemeenteblad van Eersel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eersel | Gemeenteblad 2022, 536162 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eersel | Gemeenteblad 2022, 536162 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit gemeente Eersel
Het college van de gemeente Eersel;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en de financiële verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet;
overwegende dat het college op 25 oktober 2022 heeft ingestemd met een organisatiewijziging zoals verwoord in het voorstel “Structuurwijziging per 1 januari 2023”;
gelezen het positief advies van de Ondernemingsraad (OR) van de gemeente Eersel van 21 november 2022;
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
financiële rechtmatigheid: het voldoen van besluiten, beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale wet- en regelgeving- en Europese wet- en regelgeving op het gebied van: prijzen, grondslagen waardering, rubricering, procedures financieel beheer en inrichting financiële organisatie.
In de organisatie worden onder andere de navolgende functies onderscheiden:
Algemeen directeur/gemeentesecretaris: onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de algemeen directeur/gemeentesecretaris. In aanvulling hierop heeft het college een instructie opgesteld voor de algemeen directeur/gemeentesecretaris. Hierin zijn de taken en bevoegdheden van de algemeen directeur/gemeentesecretaris verder uitgewerkt.
Afdelingshoofd: onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris draagt een afdelingshoofd met inachtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor zijn afdeling. Een afdelingshoofd draagt de zorg voor de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van informatie, juridische rechtmatigheid, financiële rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.
Teamcoördinator: doel van deze functie is het vorm geven aan en het uitvoeren van het beleid en het geven van dagelijkse aansturing aan de medewerkers van het betreffende taakveld. Bij het formuleren van de uitgangspunten voor leidinggeven is vastgesteld, dat deze medewerkers geen hiërarchische leidinggevende rol hebben (met uitzondering van de teamcoördinator Beheer Openbare Ruimte), maar vakinhoudelijk gezien wel het eerste aanspreekpunt op het betreffende aandachtsgebied van de afdeling zijn.
Juridisch controller: de taken van de juridisch controller zijn primair gericht op de bewaking van de juridische rechtmatigheid. De juridisch controller heeft als doel het adviseren over, vorm geven aan en beheren van het juridische kwaliteitszorgsysteem, alsmede het adviseren over juridische zaken, rechtsbescherming en coördinatie van klachtenbehandeling. De juridisch controller informeert de bestuursorganen gevraagd en ongevraagd over de juridische kwaliteit van de gemeentelijke producten. De juridisch controller heeft de bevoegdheid na kennisgeving aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris rechtstreeks te adviseren aan het college.
Comptabele: het voeren van de financiële administratie van de gemeente is opgedragen aan de comptabele. De comptabele draagt de zorg voor het tijdig, het juist en het volledig verwerken van de gegevens in de administratie. De comptabele is verantwoordelijk voor het tijdig nemen van de vereiste invorderingsmaatregelen en van de wettelijke vervolgingsmaatregelen bij het in gebreke blijven van debiteuren. De comptabele is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. De comptabele voert de aan hem toegewezen taken uit in nauwe samenwerking met het afdelingshoofd Bedrijfsvoering. De comptabele voert zijn taken op het gebied van vermogensbeheer uit onder toezicht van de algemeen directeur/gemeentesecretaris en binnen de kaders van de "Wet financiering decentrale overheden", de "Financiële verordening gemeente Eersel" en het "Treasurystatuut gemeente Eersel”.
De kassier: onder de verantwoordelijkheid van de comptabele berust de zorg voor het chartale kasbeheer inzake debiteurenbetalingen bij de kassiers van de afdelingen. De kassiers zijn belast met alleen de inning van debiteurenbetalingen in contant geld en dienen zorg te dragen voor minimaal wekelijkse afstorting van overtollige gelden aan de comptabele en een deugdelijke afrekening van de verkregen ontvangsten aan de comptabele en kassier.
Artikel 4 Functionarissen financiële organisatie
Voor het financieel beheer in de organisatie worden de volgende functies onderscheiden: algemeen directeur/gemeentesecretaris, hoofd financiën (afdelingshoofd Bedrijfsvoering), comptabele en kassier. Een functionaris kan meerdere functies toegewezen krijgen, indien dit niet strijdig is met de uitgangspunten van controletechnische functiescheiding.
Artikel 9 Planning en Controlcyclus (P&C-cyclus)
Ten behoeve van adequate informatievoorziening aan directie, college en raad wordt jaarlijks een P&C planning vastgesteld waarin de op te stellen P&C producten zijn opgenomen.
Artikel 11 Samenwerking Kempengemeenten
Voor die producten of diensten die zijn ondergebracht in de samenwerking Kempengemeenten zijn
taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden geregeld in de Gemeenschappelijke Regeling
Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) en daarop gebaseerde regelingen/besluiten.
Aldus besloten in de vergadering van het college van Eersel van 29 november 2022
Burgemeester en wethouders van Eersel
de secretaris, ing. H.M.L. Offermans
de burgemeester, drs. W.A.C.M. Wouters
Zie voor organogram gemeente Eersel onderstaande afbeelding.
BIJLAGE 2 HOOFDTAKEN PER AFDELING
De algemene taak van het team staf is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van de afdeling Bedrijfsvoering is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
- Informatie, Secretariaat & Facilitair (team ISF);
- P&O (in samenwerking met gemeente Reusel-De Mierden) met beleidsmatige verantwoordelijkheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van de afdeling Leefomgeving is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
- Ruimtelijke Ontwikkeling (team RO);
- Duurzaamheid, Innovatie & Milieu (team DIM)
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van de afdeling Samenleving is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
- Wet maatschappelijke ondersteuning (team WMO);
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De algemene taak van de afdeling Ruimtelijk Beheer is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
- Beheer Openbare Ruimte (team BOR);
- Uitvoering & Beheer (team UB);
- Vastgoed & Economie (team VE)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-536162.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.