Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2022, 526186 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2022, 526186 | beleidsregel |
Het treasurystatuut geldt als een gedragscode voor de Gemeente Deventer als het gaat om het nemen van beslissingen op het gebied van financiering, beleggingen, rentemanagement, liquiditeitenbeheer en de financiële logistiek. Het treasurystatuut bevat de kaders voor de uitvoering, besluitvorming en verantwoording over de activiteiten binnen het treasuryproces.
Het Treasurystatuut wordt na vaststelling door het college van B&W goedgekeurd door de gemeenteraad van Deventer. Het statuut wordt jaarlijks getoetst aan de actualiteit en, indien nodig, gewijzigd. Dit statuut treedt in werking met ingang van de dag volgend op de vaststelling door B&W en goedkeuring van dit statuut door de gemeenteraad van Deventer.
De in dit statuut opgenomen schuin gedrukte woorden geven aan dat deze woorden of begrippen nader zijn toegelicht in het begrippenkader in de bijlage.
Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het Treasurystatuut 2016:
Het Treasurystatuut is verder vereenvoudigd overeenkomstig de staande praktijk en bevat daarnaast enkele wijzigingen om het treasuryproces doelmatiger in te richten:
Binnen de gemeente Deventer wordt aan de treasury geen winstverantwoordelijkheid toegekend: treasury is een servicecentre en geen profitcentre.
De primaire taak van de treasury is het beheren en beheersen van financiële posities die voortvloeien uit de normale bedrijfsvoering, en wel op een zodanige wijze dat
Besluiten worden genomen op basis van een actuele prognose van de meerjarige financieringsbehoefte. De prognose kent een planningshorizon van minimaal 4 jaar. Het verloop van totale financiering (passivazijde van de balans) wordt zoveel mogelijk afgestemd op het verloop van de totale financieringsbehoefte (activazijde van de balans).
Het aangaan van transacties en het afnemen van bancaire diensten geschiedt (aantoonbaar) tegen marktconforme voorwaarden. Offertes worden bij meerdere partijen gevraagd en minimaal van twee partijen ontvangen. Indien de urgentie van een transactie het niet mogelijk maakt om aan deze vereiste te voldaan, kan hiervan enkel worden afgeweken met toestemming van de Algemeen Directeur.
Onder financieren wordt verstaan het aantrekken van financieringsmiddelen bij derden. Het gaat hierbij om de financieringsmiddelen met een looptijd langer dan jaar, welke in de balans zijn opgenomen onder de vaste passiva. De financiering met een looptijd korter dan een jaar is ondergebracht in het hoofdstuk liquiditeitenbeheer.
Bij de samenstelling van de financieringsmiddelen wordt gestuurd op de volgende doelstellingen:
Het realiseren van stabiliteit in de jaarlijkse rentekosten, rekening houdend met de renterisiconorm zoals die in de wet fido is opgenomen. Concreet betekent dit dat de totale hoofdsom die in een bepaald kalenderjaar dient te worden geherfinancierd maximaal 20% van de jaarbegroting van de gemeente bedragen. Het gaat hierbij zowel om aflossingen als contracten waarbij de rente wordt herzien.
De gemeente hanteert het uitgangspunt van integrale financiering waarbij de rentelasten proportioneel worden doorbelast aan de gemeentelijke uitzettingen en investeringen. Er is in beginsel geen sprake van projectfinanciering1.
3. Uitzettingen ten behoeve van de publieke taak
Voor het verstrekken van leningen en garanties door de gemeente zijn nadere voorwaarden gesteld. Deze zijn opgenomen in het Beleidskader “Externe link: Verlenen van garanties en het verstrekken van geldleningen”.
Liquide middelen mogen in de vorm van leningen worden uitgezet bij andere decentrale overheden, mits de decentrale overheid waaraan de lening wordt verstrekt niet met het financiële toezicht is belast op de decentrale overheid dat de lening verstrekt (“onderling lenen”) (Wet fido, art. 2, derde lid).
Het voldoen aan de norm voor schatkistbankieren, zoals opgenomen in de Regeling schatkistbankieren (Skb). Dit betreft een limiet2 aan het maximaal bedrag aan liquide middelen dat buiten de rekening-courant bij het Ministerie van Financiën (“schatkist”) wordt aangehouden. Deze berekening vindt plaats op basis van een gemiddelde per kwartaal.
Het liquiditeitenbeheer vindt in beginsel plaats op basis van de aanwezige rekeningen courant en (indien van toepassing) de bijbehorende kredietlimiet. Voor het overbruggen van onvoorziene en kortdurende liquiditeitstekorten kan gebruik worden gemaakt van onderhandse leningen met een looptijd korter dan één jaar (daggeld- en kasgeldleningen).
6. Treasuryorganisatie & -besluitvorming
6.1. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
De verantwoordelijkheden van de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabellen gedefinieerd. Er wordt een overzicht gegeven van de functionarissen die een rol spelen in het treasuryproces. Van iedere functionaris worden de belangrijkste taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden samengevat. Vervolgens wordt beschreven hoe besluiten (op basis van een mandaat) worden genomen en uitgevoerd.
De ambtelijke verantwoordelijkheden:
De ambtelijke bevoegdheden met betrekking tot de treasuryactiviteiten zijn vastgelegd en uitgewerkt in een mandaatbesluit (zie bijlage 1). Dit besluit wordt, na vaststelling door het college van burgemeester en wethouders en goedkeuring door de gemeenteraad opgenomen in de gemeentelijke lijst van bevoegdheden.
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot de treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de benodigde fiattering.
Voor de uitvoering van een autorisatie door de Algemeen Directeur worden de volgende stappen doorlopen:
Voorwaarde voor een autorisatie door de Algemeen Directeur is dat de betreffende lening of uitzetting onderdeel uitmaakt van het door het college van B&W vastgestelde meerjarig Treasuryplan. Wanneer hier geen sprake van is, is autorisatie door het college van B&W vereist. Hiervoor wordt het reguliere besluitvormingsproces van het college van B&W gehanteerd.
Met betrekking tot het treasurybeheer dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 december 2021
De raad voornoemd,
de griffier,
A. Kerve
de voorzitter,
R.C. König
In onderstaand begrippenkader worden alle begrippen rondom treasury weergegeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-526186.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.