Gemeenteblad van Valkenburg aan de Geul
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Valkenburg aan de Geul | Gemeenteblad 2022, 525529 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Valkenburg aan de Geul | Gemeenteblad 2022, 525529 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023.
De raad van de gemeente Valkenburg aan de Geul;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 oktober 2022;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10 derde lid van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
De regelgeving inzake de kwijtschelding is vastgelegd in de Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
De ‘Legesverordening 2022’ vastgesteld bij raadsbesluit van 9 november 2021, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 november 2022.
mr. J.W.L. Pluijmen D.M.M.T. Prevoo
griffier voorzitter
Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2023.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (verplaatst naar Titel 3)
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (verplaatst naar Titel 3)
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Concept aanvraag: informele aanvraag/principeaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 7 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
Voor de toepassing van de in dit hoofdstuk opgenomen tarieven geldt het moment van aanvraag. |
||
Gratis huwelijk met een ceremonieduur van circa 10 minuten op maandagochtend om 08.30 uur of 08.45 uur (geen feestdag) |
||
|
||
Budget huwelijk met een ceremonieduur van circa 20 minuten op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 12.00 uur (geen feestdag) |
||
|
||
Regulier huwelijk/geregistreerd partnerschap met een ceremonieduur van circa 45 minuten op: |
||
|
||
Voor verlenging van de ceremonieduur van het onder artikel 1.1.1.3 vermelde huwelijk/geregistreerd partnerschap bedraagt het tarief, per 15 minuten |
||
Voor het onder artikel 1.1.1.3 vermelde huwelijk/geregistreerd partnerschap bestaat de mogelijkheid tot beëdiging en benoeming van een persoon tot trouwambtenaar. Het tarief bedraagt |
||
Voor het onder artikel 1.1.1.3 vermelde huwelijk/geregistreerd partnerschap bestaat de mogelijkheid tot uitbreiding met een pakket. Het tarief bedraagt voor: |
||
Pakket A – Valkenburg Verzot (in raadzaal of op buitenlocatie): trouwboekje naar keuze, klein presentje, map voor akte/speech/uittreksels en ringenkussentje |
||
Pakket B – Valkenburg Verliefd (in raadzaal): trouwboekje naar keuze, klein presentje, map voor akte/speech/uittreksels, ringenkussentje en bloemstuk in raadzaal |
||
Pakket C – Valkenburg Verkikkerd (in raadzaal): trouwboekje naar keuze, klein presentje, map voor akte/speech/uittreksels, ringenkussentje, bloemstuk in raadzaal en champagne na huwelijksvoltrekking |
||
Pakket D – Valkenburg Verslingerd (in raadzaal): trouwboekje naar keuze, klein presentje, map voor akte/speech/uittreksels, ringenkussentje, bloemstuk in raadzaal, champagne na huwelijksvoltrekking en rode loper |
||
Pakket LHBTI Klein (in raadzaal of op buitenlocatie): trouwboekje naar keuze, klein presentje, map voor akte/speech/uittreksels, ringenkussentje en aangepaste toga |
||
Pakket LHBTI Groot (in raadzaal): trouwboekje naar keuze, klein presentje, map voor akte/speech/uittreksels, ringenkussentje, aangepaste toga, bloemstuk in raadzaal, champagne na huwelijksvoltrekking en rode loper met regenboog elementen |
||
Het tarief bedraagt voor het administratief, zonder ceremonie, omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk |
||
Het tarief voor het inhuren van getuigen bij een huwelijk of het registreren van een partnerschap op maandag t/m vrijdag bedraagt per getuige |
||
Het tarief voor het houden van een ceremonie met een duur van circa 30 minuten in het kader van ‘Magische momenten’ (ceremonie zonder juridische status, bedoeld als toevoeging van ceremoniële vieringen van bijzondere momenten in iemands leven) bedraagt op: |
||
|
||
Voor verlenging van de duur van de onder artikel 1.1.8 vermelde ceremonie bedraagt het tarief, per 15 minuten |
||
Naspeuring registers burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier |
||
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 eerste lid, onder a, b, d, e en f van de Wet rechten burgerlijke stand, anders dan een verklaring van huwelijksbevoegdheid, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand |
||
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 eerste lid, onder c van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand |
||
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een meertalige akte dan wel uittreksel als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, anders dan een verklaring van huwelijksbevoegdheid, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand |
||
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een meertalige verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 eerste lid, onder c van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand |
||
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag: |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
||
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
||
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
||
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
||
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
||
van een vervangende Nederlandse identiteitskaart (voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon) |
||
voor de versnelde uitreiking van een in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen: |
||
voor het bezorgen van een in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.6 genoemd document, zijnde een toeslag op de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.7 genoemde bedragen: |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
||
Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met |
||
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd. |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
tot het verstrekken van gegevens via het digitale loket van www.valkenburg.nl, per verstrekking |
||
Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP). |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
tot het verstrekken van gegevens via het digitale loket van www.valkenburg.nl, per verstrekking |
||
In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie personen |
||
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier |
||
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
tot het verstrekken van een fotokopie of een scan van een plan, zoals bestemmingsplan, kadastrale kaart, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurvisie of stadsvernieuwingsplan: |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: |
||
de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object |
||
een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet |
||
het gemeentelijk erfgoedregister, bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed |
||
het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: |
||
het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres |
||
het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie |
||
het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
In afwijking van onderdeel 1.9.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag: Om in aanmerking te komen voor het nultarief, moet de aanvrager voldoen aan de navolgende voorwaarden:
In het geval de aanvrager voldoet aan de hiervoor beschreven voorwaarden, komt uitsluitend de aanvrager zelf in aanmerking voor het nultarief. |
||
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
||
een afschrift, scan of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, in formaat A4 of kleiner, per bladzijde |
||
een afschrift, scan of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, in formaat A3, per bladzijde |
||
een afschrift, scan of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, in formaat A2 of groter, per bladzijde |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014 |
||
tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet 2014 |
||
tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet 2014, voor elke in dat register vermelde woningzoekende |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet |
||
tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet |
||
Indien aanvragen als bedoeld in de onderdelen 1.12.1 en 1.12.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimte in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die onderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven. |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
||
voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat |
||
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de vigerende Algemene Plaatselijke Verordening Valkenburg aan de Geul |
||
Het tarief voor de houder bedraagt voor de aanvraag van een registratie kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau in het LRK, per registratie |
||
Het tarief voor het gastouderbureau bedraagt voor de aanvraag van een registratie gastouder in het LRK, per registratie |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
||
Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met |
||
Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met |
||
Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
||
Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met |
||
Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
||
voor het doorvoeren van een wijziging van een bestaande ontheffing of vergunning, niet zijnde een bewonersparkeervergunning |
||
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet |
||
tot het afgeven van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), indien: |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
||
afschriften, doorslagen, scans of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
||
een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
||
stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning om/tot: |
||
tot het hebben of plaatsen van een verkoopautomaat of etalagekast |
||
tot het buiten reguliere openingstijden geopend houden van cafés, restaurants en dergelijke inrichtingen, voor elke dag dat de vergunning geldt |
||
het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg conform artikel 7.1.1 van de vigerende verordening Fysieke Leefomgeving Valkenburg aan de Geul |
||
Een vergunning op grond van de artikelen 2:9 en 2:34b van de vigerende Algemene Plaatselijke Verordening Valkenburg aan de Geul |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Behoort bij besluit van de raad van de gemeente Valkenburg aan de Geul van 8 november 2022.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-525529.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.