Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2022, 525254 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2022, 525254 | beleidsregel |
Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
Voor u ligt de Nota Integraal Veiligheidsbeleid Krimpenerwaard 2023-2026. In deze nota leest u waar wij in de gemeente Krimpenerwaard de komende vier jaar aan willen werken op het gebied van veiligheid. De nota die voor u ligt is de lokale invulling van landelijke en regionale veiligheidsthema’s.
In het Landelijk Overleg Veiligheid en Politie (LOVP) spreken de regioburgemeesters, de voorzitter van het College van procureurs-generaal en de minister van Veiligheid en Justitie periodiek, in aanwezigheid van de korpschef van de Nationale politie, over het beheer van en de taakuitvoering door de nationale politie. In het LOVP van 22 april 2022 is ten aanzien van de Veiligheidsagenda afgesproken dat aan de reeds eerder vastgestelde thema’s (cyber/digitale veiligheid, polarisatie/verbinding met de samenleving en ondermijning) het thema mensenhandel wordt toegevoegd. Verder is afgesproken dat het maatschappelijk belang van de aanpak van milieucriminaliteit wordt benoemd in de Veiligheidsagenda zonder er specifieke doelstellingen aan te koppelen. Voor online seksueel kindermisbruik is afgesproken dit wederom een plaats te geven onder de noemer cybercrime. De (regio)burgemeesters pleitten voor terughoudendheid in het aantal doelstellingen op de thema’s vanwege de krapte bij de politie. Het geeft daarnaast ook maximaal ruimte voor lokale afwegingen en bescherming voor de overbelaste basisteams.
Regionaal beleidsplan politie eenheid Den Haag
De gemeente Krimpenerwaard valt onder de politie eenheid Den Haag. Het beleidsplan dat door de politie eenheid Den Haag is opgesteld heeft de titel Coalitie voor veiligheid 2023-2026. In de Coalitie voor veiligheid zijn de gezamenlijke ambities van gemeenten, Openbaar Ministerie en politie opgenomen in relatie tot de vijf regionale veiligheidsthema’s:
Coalitieakkoord 2022-2026 Gemeente Krimpenerwaard
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 zijn ook de punten uit het huidige coalitieakkoord opgenomen. Hierin staat onder meer: “De gemeente kan het niet alleen. We hebben inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, verenigingen, samenwerkingspartners en andere overheden nodig. Dit doen we vanuit een brede blik en door de schouders er samen onder te zetten!”
Stond in voorgaande jaren het woordje “integraal” in de nota Integraal Veiligheidsbeleid voor de diversiteit aan veiligheidsonderwerpen die in één nota waren samengevat. In de huidige nota heeft “integraal’ eerder de betekenis van “samen werken”. De titel van de vorige nota IVB was “Samen werken aan veiligheid”, voor de huidige nota is gekozen om deze “Samen verder werken aan veiligheid” te noemen.
De vertaling van de landelijke en regionale thema’s naar lokale thema’s in deze nota is als volgt:
Verkeer is en blijft een onderwerp dat bij veel inwoners hoog op het prioriteitenlijstje staat. Als gemeente onderschrijven wij dit. Op 28 september 2021 heeft de gemeenteraad het Integraal Verkeersveiligheidsplan aangenomen. Verder wordt er gewerkt aan een Uitvoeringsagenda verkeersveiligheid. Verkeer is niet opgenomen in deze nota Integraal Veiligheidsbeleid omdat verkeer niet in de portefeuille van de burgemeester thuis hoort, maar naar de gemeenteraad komt via de wethouder verkeer.
Uitvoeringsplan boa’s in relatie tot Integraal Veiligheidsbeleid
De boa’s werken projectmatig en kerngericht. Dat wil zeggen dat een aantal thema’s uit het Integraal Veiligheidsbeleid ook terugkomt in het takenpakket van de boa’s. Hierbij valt onder meer te denken aan: jeugd (doelgroepen en veiligheid), ondermijning, horeca & evenementen (bedrijvigheid en veiligheid) en milieu/afval (veilige woon- en leefomgeving. Deze onderwerpen komen daarmee vanzelfsprekend ook terug in het Uitvoeringsplan boa’s, waarmee er een directe link is tussen het integraal veiligheidsbeleid en het Uitvoeringsplan boa’s zoals geadviseerd door de Rekenkamer in haar onderzoek.
2. Evaluatie en veiligheidsanalyse
In bijlage 1 vindt u de evaluatie van de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022. Ondanks al het ongemak en alle extra werkzaamheden die de Coronapandemie heeft gegeven kan geconcludeerd worden dat er tussen 2019 en 2022 behoorlijk wat werk is verzet. Om de omvang van de evaluatie en analyse beperkt te houden is er voor gekozen om alleen de vermeldenswaardige acties te benoemen en een selectie aan cijfers op te nemen.
Zoals u kunt lezen in deze nota’s spelen de boa’s een belangrijk rol in het schoon, heel en veilig houden van onze gemeente. In de jaarlijkse evaluatie boa’s vindt u hierover alle informatie. Daarnaast krijgt de gemeenteraad de Jaarverslagen van de diverse hulpdiensten toegestuurd, waarin alle informatie staat over cijfers, aanrijtijden etc. Ook is er voor raads- en commissieleden de mogelijkheid om op de jaarlijkse Veiligheidsavond (informeel) vragen te stellen aan, en informatie te krijgen van de vertegenwoordigers van de hulpdiensten.
In tegenstelling tot voorgaande keren, is er dit keer voor gekozen om geen inspraakavond over veiligheid te organiseren voor inwoners en ondernemers. In plaats hiervan is er in juni 2022 een enquête uitgezet onder inwoners en ondernemers in onze gemeente. De enquête is door 807 inwoners ingevuld. De uitkomsten van deze enquête vindt u ook in bijlage 1. Daarnaast is er in de Burgerpeiling, die begin 2022 is gehouden een vraag gesteld over veiligheid. Hierbij geeft 91% van de inwoners aan zich veilig te voelen in Krimpenerwaard. De uitkomsten van de Burgerpanelenquête vindt u in bijlage 2.
In 2021 is in heel Nederland de Veiligheidsmonitor uitgezet. Vanuit de gemeente Krimpenerwaard hebben hier 386 mensen aan deelgenomen. Dat is minder dan de helft van het aantal respondenten van onze eigen enquête. In bijlage 3 vindt u de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor voor onze gemeente.
Net als de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 is de huidige nota kort en bondig. Deze nota is voor het grootste deel een voortzetting van de Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022. Dit omdat zowel landelijk als regionaal de prioriteiten op het gebied van veiligheid niet of nauwelijks zijn gewijzigd. Per thema wordt aangegeven:
Alles wat in deze nota staat is zo veel als mogelijk afgestemd met het Coalitieakkoord 2023-2026, het Regionaal beleidsplan politie eenheid Den Haag en andere beleidsstukken.
Ondanks het advies van de Rekenkamer om SMART doelstellingen te formuleren en een uitvoeringsprogramma op te stellen, is er gekozen om dit iets anders te doen. Per thema wordt er één prioriteit/focus geformuleerd, die richting geeft aan alle uitvoeringszaken die wij de komende jaren binnen dat thema gaan doen. Daarnaast benoemen wij een aantal dingen die wij zeker gaan doen de komende jaren. Dit is echter maar een klein deel van de dagelijkse werkzaamheden op het gebied van leefbaarheid en veiligheid.
De ervaring is, dat het, op het gebied van veiligheid, eigenlijk onmogelijk is om reële meetbare (cijfermatige) doelstellingen te formuleren. Als wij aandacht besteden aan bepaalde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld digitale veiligheid of het doen van meldingen over drugshandel etc., dan zullen wij eerder meer meldingen en/of aangiftes krijgen dan dat de cijfers afnemen. Wij zouden kunnen inzetten op het verminderen van het aantal woninginbraken, maar als wij de pech hebben dat wij een aantal keren bezocht worden door zogenaamd mobiel banditisme, dan zullen de cijfers toch stijgen.
De invloed op de cijfers, zeker in een veilige gemeente als Krimpenerwaard, is minimaal. Vandaar dat het uitgangspunt van deze nota is, dat het belangrijk is om te focussen op de onderwerpen die actueel zijn. Wij willen inspelen op de veiligheidsissues, die op dat moment aandacht nodig hebben. Dat doen wij met in achtneming van onze focus, de manier van werken die in deze nota IVB wordt beschreven.
4. Veilige woon- en leefomgeving
Het thema Veilige woon- en leefomgeving omvat onderwerpen als: woninginbraken, geweldsdelicten, vernieling, geluidsoverlast etc. Alles rondom drugs wordt in deze nota gezien als ondermijnende criminaliteit en komt in dat hoofdstuk terug.
Een veilige woon- en leefomgeving is echt een voorbeeld van een veiligheidsthema waar het belangrijk is dat gemeente, inwoners en partners samen verder werken aan veiligheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van burgerparticipatie initiatieven zoals WhatsAppbuurtpreventie, Meld Misdaad Anoniem en Burgernet.
Veilige gemeente voor iedereen
Artikel 1 van de grondwet luidt: “ Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.” In Krimpenerwaard vinden wij het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Wij zijn aangesloten bij stichting IDB voor Inclusie en discriminatie bestrijding, een organisatie waar iedereen terecht kan voor het verkrijgen van informatie, hulp en het melden van discriminatie.
High Impact Crime (onder andere woninginbraken) was voorheen een prioriteit van de politie eenheid Den Haag. In het Regionaal beleidsplan Coalitie voor Veiligheid 2023-2026 komt deze prioriteit echter niet terug. Ook uit de enquête, die in juni 2022 is gehouden onder de inwoners van Krimpenerwaard, blijkt dat inbraak slechts op de 7e plaats staat qua prioriteiten. (gehele uitkomst van de enquête vindt u in de bijlage)
Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’ s)
De boa’s zijn een belangrijke speler op het thema veilige woon- en leefomgeving. Zij hebben een grote rol in het schoon, heel en veilig houden van onze leefomgeving. Prioriteiten als vandalisme, vuurwerk en jeugdoverlast, die in de eerdergenoemde enquête hoog scoren, zijn onderwerpen waar zij zich zeker ook mee bezig houden.
De boa’s werken inmiddels zowel wijkgericht als themagericht. Door de boa’s te koppelen aan een “eigen” kern komen ze dichter bij de inwoners te staan en weten ze beter wat er speelt in een bepaalde wijk. De boa’s hebben goed contact met de wijkagenten. Ze gaan ook regelmatig met de wijkagent op pad. Daarnaast heeft iedere boa een thema waarin hij/zij zich heeft gespecialiseerd. Te denken valt hierbij aan thema’s als: afval, jeugd, horeca, evenementen etc. De boa’s zijn het visitekaartje van de gemeente, iets wat ook het uitgangspunt is bij hun dagelijks werk.
De afgelopen jaren is echter al wel gebleken dat er voor de boa’s meer werk is dan beschikbare uren, waardoor er keuzes gemaakt moeten worden.
Gezondheid speelt een rol in een veilige woon- en leefomgeving. In de Nota gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2020 zijn een vijftal thema’s opgenomen, die hier een bijdrage een leveren:
Voor de uitwerking van dit beleid, de gestelde doelen en de onderbouwende cijfers wordt u verwezen naar genoemde nota.
Daarnaast hebben wij ook in Nederland steeds vaker te maken met gezondheidsrisico’s zoals Q-koorts; COVID-19 en Vogelgriep. Op dit soort risico’s zijn wij als gemeente voorbereid. De Veiligheidsregio Hollands Midden speelt hierin een belangrijke rol. Binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden werken de diverse partners samen en worden scenario’s beschreven, die, als het nodig is, `a la minute kunnen worden uitgerold. Bij de scenario’s op het gebied van gezondheid spelen vooral de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en het Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing samen.
Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen
Prioriteit – Waar ligt onze focus
Voor de komende jaren ligt de focus op: “Schoon, heel en veilig”.
6. Bedrijvigheid en veiligheid
Het thema Bedrijvigheid en veiligheid is gericht op ondernemers, winkelgebieden, bedrijventerreinen, evenementen en horeca. De ervaring van de afgelopen jaren leert dat vooral de samenwerking tussen gemeente, ondernemers en andere partners grote meerwaarde heeft voor veiligheid en leefbaarheid in winkelcentra en op bedrijventerreinen.
Het aantal projecten Samen Veilig Ondernemen (voorheen Keurmerk Veilig Ondernemen) heeft de afgelopen jaren een verdere ontwikkeling doorgemaakt. Inmiddels zijn er vijf projecten in en rondom winkelcentra en twee op bedrijventerreinen. De komende jaren zal deze samenwerkingsvorm verder doorontwikkeld worden. In het coalitieakkoord heeft het college opgenomen: “Binnen de projecten van het keurmerk veilig ondernemen werken genoemde partijen samen aan de veiligheid en leefbaarheid binnen een aangewezen gebied. Uitbreiding naar alle kernen in onze gemeente draagt bij aan de betrokkenheid op dit onderwerp en het oplossen van veiligheid- en leefbaarheid onderwerpen.” Dit vraagt wel de nodige capaciteit van het team openbare orde en veiligheid. Daarnaast is de betrokkenheid en deelname van in- en externe partners steeds belangrijker om kwaliteit en kwantiteit van deze projecten te borgen.
De marktmeester en de boa’s hebben een rol ten aanzien van het goed verlopen van de markten in de diverse kernen. Ook is er veel contact met de ondernemers en winkeliers over veiligheid en leefbaarheid in de winkelstraten en op bedrijventerreinen.
In 2022 loopt het Horecaconvenant af. Na evaluatie van het huidige beleid zal er een nieuw convenant worden opgesteld. Horeca ondernemers hebben vier maal per jaar een overleg met de burgemeester, ook Koninklijke Horeca Nederland is hierbij vertegenwoordigd. Het convenant is één van de gespreksonderwerpen. Alle boa’s zijn opgeleid om horecacontroles te houden.
Ook het Evenementenbeleid wordt geëvalueerd en zal in 2022 opnieuw worden vastgesteld door het college. In het Coalitieakkoord is het volgende opgenomen over evenementen op zondag: “Voor evenementen op zondag geldt dat de burgemeester bevoegd is hierover te besluiten, met inachtneming van de nodige omgevingssensitiviteit. Wat betekent dat zeer zorgvuldig een afweging plaatsvindt naar locatie, geluid, verkeersbewegingen en andere aspecten van evenementen in relatie tot de identiteit van de betreffende kern.” Dit zal in het Evenementenbeleid worden opgenomen.
De aandacht die gemeente en veiligheidspartners hebben voor Ondermijnende criminaliteit die in en/of vanuit bedrijfspanden plaats vindt komt terug in het hoofdstuk Ondermijnende criminaliteit.
Bedrijvigheid en veiligheid is geen thema in het Regionaal beleidsplan van de eenheid Den Haag, dat betekent dat dit onderwerp echt een lokale aangelegenheid is, waarbij de boa’s op het gebied van horecacontroles en alles rondom schoon, heel en veilig een belangrijke rol hebben.
Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen
Prioriteit – Waar ligt onze focus
Voor de komende jaren ligt de focus op: “Meer gezamenlijke verantwoordelijkheid voor veiligheid”.
Er zijn diverse doelgroepen in onze samenleving die specifieke aandacht vragen op het gebied van Integrale Veiligheid. Te denken valt hierbij aan: jeugd; senioren; minder zelfredzamen en personen met onbegrepen gedrag.
Jongeren zijn een kwetsbare groep. In de pubertijd kunnen alcohol, drugs en/of lachgas hun interesse wekken, ze zijn zich meer bewust van sociale problematiek en ook online zijn jongeren kwetsbaar. Na 2017 was er een afname te zien in het aantal meldingen jeugdoverlast. Echter in Coronatijd is een lichte toename merkbaar. In de eerder genoemde enquête over veiligheid geeft 16% van de respondenten aan dat jeugdoverlast een prioriteit voor gemeente en politie zou moeten zijn.
Zorgwekkend is het toenemende wapenbezit onder jongeren. Dit speelt landelijk en ook in Krimpenerwaard lijkt dit een onderwerp dat de komende jaren echt onze aandacht vraagt. Samenwerking met de scholen is hierbij van groot belang. Het Convenant Veilige School moet dit jaar opnieuw vastgesteld worden en dit onderwerp komt daar zeker in terug. De doelgroep jeugd komt ook terug in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag. Hierin zijn de volgende doelstellingen opgenomen:
Een andere doelgroep, die ook benoemd wordt in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag, zijn de mensen met verward of onbegrepen gedrag. Deze doelgroep woont steeds vaker zelfstandig, bovendien is de ervaring dat de problematiek in de zorginstellingen zwaarder wordt. In het Regionaal beleidsplan is opgenomen dat men de ambitie heeft om de ontwikkelingen op dit thema meer met elkaar te verbinden om tot een nog beter sluitende aanpak te komen. Onze Integrale Aanpak Personen, waarbij wijk-GGD, GGZ, politie en gemeente, tweewekelijks, met elkaar bekijken welke personen meer of andere zorg nodig hebben en wie welke zorg kan bieden, is een waardevol overleg. Daarnaast kunnen wij terugvallen op het Zorg- en Veiligheidshuis waarin nog meer partners beschikbaar zijn om complexe casuïstiek op te pakken. Ook hebben wij goed contact met een aantal woningcorporaties, waaronder Qua Wonen.
Binnen het thema Zorg en Veiligheid worden in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag ook nog genoemd: huiselijk geweld, radicalisering en extremisme en re-integratie van ex-gedetineerden. Huiselijk geweld heeft lokaal de aandacht. Mocht er zorg nodig zijn in een casus huiselijk geweld dan wordt dat neergelegd bij de procesregisseur zorg en veiligheid en/of meegenomen in de Integrale Aanpak Personen. Het Zorg- en Veiligheidshuis coördineert de nazorg aan ex-gedetineerden in onze gemeente.
De meeste senioren zijn tot op hoge leeftijd mobiel en staan midden in het leven. Aan de andere kant wonen steeds meer minder zelfredzamen langer zelfstandig thuis, al dan niet met hulp van professionals en mantelzorgers. De ervaring leert, dat, met name oudere senioren minder digitaal vaardig zijn en vaker slachtoffer worden van babbeltrucs. Ook ouderenmishandeling, financiële uitbuiting, verwaarlozing en overbelasting van mantelzorgers zijn onderwerpen die ook de komende jaren aandacht vragen. Hierbij is samenwerking met de teams van het Sociaal Domein van grote meerwaarde. Senioren en veiligheid is echt een lokaal thema, dit thema komt niet voor in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag.
Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen
Zorg en veiligheid & mensen met onbegrepen gedrag
Prioriteit – Waar ligt onze focus
Voor de komende jaren ligt de focus op: “verdere samenwerking met inwoners, partners en betrokken organisaties”.
Zorg en veiligheid & mensen met onbegrepen gedrag
Onder Ondermijnende criminaliteit wordt verstaan: Het verzwakken of misbruiken van de structuur van onze maatschappij, leidend tot aantasting van de fundamenten van de maatschappij en/of de legitimiteit van het stelsel dat haar beschermt. Ook wel verwoord als de verwevenheid tussen onder- en bovenwereld. Ondermijnende criminaliteit is iets waar iedere gemeente alert op moet zijn. Doordat ondermijnende en georganiseerde criminaliteit, met name in de grote steden, de laatste jaren veel aandacht heeft gekregen is een verschuiving zichtbaar naar de meer landelijke gemeenten.
De werkzaamheden rondom Ondermijning bestaan uit:
In het Coalitieakkoord 2022-2026 staat: ”De komende jaren zetten wij, in samenwerking met inwoners, bedrijven, andere overheden en organisaties in op het tegengaan en het aanpakken van ondermijnende criminaliteit. Wij zetten in op een structurele aanpak en borging.”
Ondermijning is een breed begrip en vraagt daarom veel van het team oov. Sinds begin 2022 heeft de gemeente Krimpenerwaard 1 fte beleidsadviseur Ondermijning, in eerste instantie voor een jaar. Gezien de prioriteit die er zowel politiek, bestuurlijk en vanuit veiligheidspartners wordt gegeven aan ondermijning is het belangrijk dat deze fte vast wordt. Dan nog zullen er lokaal keuzes gemaakt moeten worden in welke ondermijningsthema’s prioriteit krijgen en welke werkzaamheden er binnen die prioriteiten gedaan kunnen worden.
Gezien de uitgestrektheid en het landelijk gebied van onze gemeente is het logisch dat het buitengebied interessant is in de ogen van criminelen. Daarnaast hebben ook de bedrijventerreinen onze aandacht. Het in het coalitieakkoord benoemde streven, om in alle kernen werkgroepen Samen Veilig Ondernemen te realiseren, zal daarbij zeker behulpzaam zijn. Daarnaast is er sinds 2021 een werkgroep Veilig Buitengebied, waarin onder voorzitterschap van de burgemeester, gemeente, politie, inwoners, ondernemers en partners in het buitengebied samen werken aan een veilig en leefbaar buitengebied.
Streven is om in 2022 het Bibob beleid te herzien en stringenter toe te passen. De komende jaren zullen ook andere beleidsdocumenten moeten worden opgesteld, geëvalueerd en geactualiseerd.
Uit de GGD monitor Hollands Midden blijkt dat het drugsgebruik onder jongeren in onze gemeente hoger is in vergelijking met andere gemeenten in Midden Holland (GGD regio). Dit geldt zowel voor soft- als harddrugs. Ook de wijkagenten en andere professionals geven aan dat zij signaleren dat er in nagenoeg iedere woonkern sprake is van fors drugsgebruik onder voornamelijk jongeren en jong volwassenen. Dit betekent dat Krimpenerwaard interessant is voor drugshandelaren, iets wat de komende jaren ook de nodige aandacht en daarmee capaciteit van zowel gemeente als politie vraagt. Tevens vraagt dit om afstemming tussen zorg en veiligheid en extra aandacht op het gebied van preventie en vroegsignalering van drugsgebruik bij jongeren.
Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen
Prioriteit – Waar ligt onze focus op
Voor de komende jaren ligt de focus op: “Ondermijning structureel beter aanpakken”.
In het Coalitieakkoord 2022-2026 is het volgende opgenomen over digitale veiligheid: “Criminelen verplaatsen hun werkterrein steeds vaker naar het internet (cybercrime). Daardoor is digitale weerbaarheid een belangrijk aandachtspunt. Cybercrime en digitaal pesten zijn onderwerpen die (ook intern binnen de gemeentelijke organisatie) blijvend onder de aandacht moeten worden gebracht. Onder andere door voorlichting, bij onze (jonge) inwoners en ondernemers.”
Digitale veiligheid is een ruim begrip. Voor deze nota verstaan wij hier onder andere onder: phishing; WhatsAppfraude; digitale identiteitsfraude; “marktplaats” fraude; online pesten; ransomware (gijzelsoftware) etc.
Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit is een van de prioriteiten van de politie eenheid Den Haag. De in het Regionaal beleidsplan genoemde ambities voor de komende jaren zijn:
Als gemeente participeren wij graag in deze regionale ambities, waarbij wij vooral ook aandacht zullen vragen voor de doelgroepen senioren, ondernemers en jongeren. Voor de laatste doelgroep faciliteert de gemeente Krimpenerwaard sinds begin 2021 in HackShield. Dit is een educatief digitaal spel voor jongeren, waarbij de jongeren gemotiveerd worden hun kennis over digitale veiligheid te delen met ouders en grootouders. Krimpenerwaard was hiermee voorloper in de regio.
Ook binnen de gemeente zelf is digitale veiligheid een onderwerp dat de aandacht heeft. Het is van groot belang om grip te hebben op risico’s zoals kwetsbaarheid van informatie en systemen.
Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen
Prioriteit – Waar ligt onze focus
Voor de komende jaren ligt de focus op: “Vergroten bewustwording en weerbaarheid op het gebied van digitale veiligheid”.
10. Participatie en communicatie
In het coalitieakkoord staat over participatie: “Het participatiebeleid uitvoeren in de dagelijkse praktijk heeft een hoge prioriteit. We bedenken ons bij het opstellen van nieuw beleid en projecten eerst: wie gaat hier iets van merken, wie gaan wij bij dit project betrekken en wat zijn de kaders waarbinnen de participant kan meedenken. Wij hebben daarvoor de beschikking over verschillende vormen van participatie (van informeren tot meebeslissen)…”
De gemeente Krimpenerwaard is een veilige gemeente. Dit willen wij graag zo houden en waar mogelijk zelfs verbeteren. Dit kunnen wij alleen samen met de inwoners, ondernemers en onze partners. Participatie is een belangrijk middel om inwoners en ondernemers te betrekken bij een woon- en leefomgeving die schoon, heel en veilig is. Voor winkelcentra, bedrijfsterreinen en het buitengebied doen wij dat al in een aantal projecten Samen Veilig Ondernemen. Daarnaast brengen wij middelen zoals: Burgernet, WhatsApp, Meld Misdaad Anoniem, Buurtbemiddeling, Camera in Beeld etc. onder de aandacht van onze inwoners en ondernemers en faciliteren wij dit waar mogelijk.
Maatschappelijk ongenoegen, een van de prioriteiten uit het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag, valt ook onder dit hoofdstuk. Hierbij gaat het om gevoelens van onvrede, wantrouwen, frustratie of woede bij groepen of individuen. Het ongenoegen is met name gericht tegen de overheid, maar ook tegen wetenschap en de traditionele media. In algemene zin is het gericht tegen alles wat van bovenaf georganiseerd is. Gezag van overheid en instituties is hierdoor niet langer vanzelfsprekend. Maatschappelijk ongenoegen is een tendens die door de hele samenleving speelt en ook in Krimpenerwaard kan voorkomen. Als gemeente sluiten wij ons graag aan, bij, de in het beleidsplan genoemde, ambities en zullen wij daar aan meewerken.
De ambities uit het Regionaal beleidsplan zijn:
Communicatie is volgens Van Dale de overdracht of uitwisseling van informatie. Participeren kun je niet zonder te communiceren, je zult over en weer informatie moeten uitwisselen om een gezamenlijk doel te bereiken. Net zo belangrijk is het geven van voorlichting over veiligheidsissues, over de participatiemogelijkheden en de inspanningen die de gemeente, samen met partners, inwoners en ondernemers doen op het gebied van veiligheid. Het team openbare orde en veiligheid heeft sinds enige tijd een eigen social media account (Instagram en Facebook); oov_gemeentekrimpenerwaard. Hiermee wil de gemeente informatie verstrekken aan een zo groot mogelijke doelgroep. Daarnaast zijn wij altijd op zoek naar mogelijkheden om aandacht te vragen voor onderwerpen op het gebied van schoon, heel en veilig.
Misschien nog wel belangrijker is het persoonlijke contact. Niet alleen onze boa’s spreken veel inwoners en ondernemers, maar ook voor de vergunningverleners en de beleidsadviseurs staat persoonlijk contact voorop.
Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen
Prioriteit – Waar ligt onze focus op
Voor de komende jaren ligt de focus op: “Inwoners en ondernemers beter betrekken bij initiatieven”.
Veiligheid is een dynamisch onderwerp. Wat vandaag een item is, kan volgende week door een incident of ontwikkeling worden ingehaald. Wie had bij de behandeling van de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 in de gemeenteraad kunnen vermoeden, dat vanaf begin 2019 Corona zoveel aandacht zou vragen. Desondanks hebben wij toch veel kunnen bereiken met de uitgangspunten en prioriteiten uit deze nota. Wij zullen dan ook vol aan de slag gaan met de thema’s en prioriteiten van de nieuwe nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026. Natuurlijk samen met onze inwoners, ondernemers, organisaties en andere partners. “Samen verder werken aan veiligheid”.
Risico’s – Welke belemmeringen kunnen wij tegen komen
De kern van integraal veiligheidsbeleid is de samenwerking met in- en externe partners. Ondanks de goede intenties tot samenwerking en alle mooie doelstellingen en voorgenomen resultaten zijn er een aantal factoren die een risico kunnen vormen bij de uitvoering.
Voor dit Integraal Veiligheidsbeleid kunnen wij op dit moment de volgende risico’s benoemen:
Financiën – Wat is het financiële plaatje
Het grootste deel van het budget van openbare orde en veiligheid gaat naar de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Hollands Midden. Verder zijn er kosten voor andere (regionale) samenwerkingsverbanden, participatie initiatieven en andere vaste kosten.
Bijlage 1 Evaluatie en analyse Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022
Bij het opstellen van de Nota Integraal Veiligheidsbeleid hoort een evaluatie van de voorgaande nota en een analyse van de belangrijkste cijfers op het gebied van veiligheid. Na een algemeen hoofdstuk vindt u per thema uit het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 een aantal vermeldenswaardige acties/activiteiten die zijn ondernomen. Om het overzichtelijk te houden zijn de cijfers van 2017, 2019 en 2021 opgenomen. Dit geeft een aardig beeld van de afgelopen jaren.
Het is algemeen bekend dat werkzaamheden op het gebied van veiligheid niet altijd voorspelbaar zijn. Incidenten en actuele ontwikkelingen hebben vaak een grote invloed op het dagelijks werk van de burgemeester, verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente en het team openbare orde en veiligheid. In feite is dat gewoon één van de aspecten van het werk op dit vakgebied. Corona was echter een ontwikkeling van ongekende omvang en heeft een meer dan gemiddelde impact gehad op het werk van de boa’s, de andere leden van het team openbare orde en veiligheid en onze partners, waaronder de politie. Ook de opvang van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne zijn tegenwoordig werkzaamheden die echt tijd vragen van het team oov. Desondanks zijn er op ieder thema uit het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 toch nog aardig wat vermeldenswaardige acties ondernomen.
Naast de Coronapandemie waren er ook een aantal ernstige incidenten, waar vanuit het team openbare orde en veiligheid ambtelijke ondersteuning is gegeven, te denken valt hierbij aan:
Naast de impact die dit soort incidenten heeft op betrokkenen, hulpdiensten, de omgeving en anderen is er ook een financiële kant. Het opruimen, het faciliteren van slachtoffers en andere zaken is vaak een dure aangelegenheid.
Enquête veiligheid in Krimpenerwaard
In tegenstelling tot voorgaande keren, is er dit keer geen fysieke bijeenkomst gehouden met inwoners en ondernemers als voorbereiding op de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026. In plaats daarvan is er een enquête uitgezet, waarbij getracht is een grote groep inwoners en ondernemers te betrekken. De enquête is ingevuld door in totaal 807 personen, wat een zeer representatief aantal is. In de bijlage vindt u een infographic van de enquête.
Belangrijkste uitkomsten zijn:
De onderwerpen waarvan inwoners vinden dat gemeente en politie vooral aandacht aan moeten besteden komen terug in de Nota Integraal Veiligheidsbeleid Krimpenerwaard 2023-2026 en/of in reguliere overleggen zoals verkeersoverleg; jeugd- veiligheid-, politieoverleg; integrale aanpak personen e.d.
Als voorbereiding is er ook een gesprek gevoerd met de Klankbordgroep jongeren.
Onderwerpen waar volgens hen de komende jaren prioriteit aan gegeven zou moeten worden zijn: huiselijk geweld; cybercriminaliteit; (hard)drugshandel en drugsproductie, mensenhandel en seksuele intimidatie.
In 2021 is in heel Nederland de Veiligheidsmonitor uitgezet. Vanuit de gemeente Krimpenerwaard hebben hier 386 mensen aan deelgenomen. Dat zijn is minder dan de helft van het aantal respondenten van onze eigen enquête. Voor deze evaluatie zijn de uitkomsten vergeleken met die van de politie eenheid Den Haag. Verkeersoverlast en online criminaliteit worden door de respondenten in Krimpenerwaard als een groter probleem ervaren dan andere respondenten in de politie eenheid Den Haag. Op het gebied van fysieke verloedering, vermogens en geweldsdelicten scoort Krimpenerwaard beter dan de eenheid Den Haag. Ten aanzien van het functioneren van de politie in de buurt en de zichtbaarheid van de politie scoort het basisteam Krimpenerwaard beduidend lager dan de hele politie eenheid Den Haag. Een verklaring hiervoor kan zijn de omvang van het werkgebied in Krimpenerwaard. In bijlage 3 vindt u de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor voor onze gemeente.
Het thema Veilige woon- en leefomgeving omvat onderwerpen als: woninginbraken, geweldsdelicten, diefstal van- en uit auto’s, vernielingen etc. Het onderwerp drugshandel/drugsgebruik wordt gezien als een vorm van ondermijning en is daarom opgenomen in hoofdstuk 5 Integriteit en Veiligheid.
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:
“Burgerparticipatie in de woon- en leefomgeving”.
Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen
Het thema Bedrijvigheid en veiligheid is gericht op ondernemers, winkelgebieden, bedrijventerreinen en horeca.
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:
“Het Versterken van de integrale aanpak zowel ten aanzien van in- als externe partners”.
Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen
Door Corona konden veel evenementen niet doorgaan of moesten deze verplaatst worden. Vanuit de gemeente is veel tijd en energie gestoken in het meedenken met en adviseren van evenementorganisatoren. Wekelijks was er contact met andere gemeenten en de Veiligheidsregio’s over de gevolgen van de Coronamaatregelen en adviezen van de diverse hulpdiensten. Uitgangspunt is steeds geweest: “kijken wat er wel kan”.
Er zijn diverse doelgroepen in onze samenleving die specifieke aandacht verdienen op het gebied van Integrale Veiligheid. Te denken valt hierbij aan: jeugd; senioren; minder zelfredzamen en personen met verward gedrag.
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:
“Het versterken van de integrale aanpak zowel ten aanzien van in- als externe partners”.
Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen
Voor Corona was er een intern overleg (oov en SD) Integrale Aanpak Personen. In dit overleg worden personen besproken waar politie, gemeente en/of andere partners zorg over hebben. Er wordt gekeken of zorg mogelijk is en zo ja welke organisatie daarvoor in aanmerking komt. Vanaf het begin van de Coronaperiode is er een wekelijks online overleg opgestart met: politie, GGZ, procesregisseur zorg en veiligheid en adviseur oov. Bij de start van pilot wijk GGD, is deze ook aangesloten. Inmiddels is dit overleg tweewekelijks.
Er is door SD een lokaal Uitvoeringsplan aanpak Huiselijk geweld en Kindermishandeling 2021-2023 opgesteld. Inmiddels zijn er ook diverse activiteiten uitgevoerd waaronder: Orange The World campagne, campagne aangaande geweld tegen vrouwen en meisjes; start met implementeren alliantie gericht op financiële uitbuiting van ouderen; inmiddels succesvolle, zogenaamde SCHIP-aanpak, om vechtscheidingen te voorkomen; Medewerkers van het loket zijn getraind op 1 gezin 1 plan 1 regisseur, de meldcode en procesregie
Bij dit thema gaat het om een diversiteit aan onderwerpen, waarbij te denken valt aan: ambtelijke- en bestuurlijke integriteit, radicalisering, polarisatie, discriminatie, ondermijnende criminaliteit en georganiseerde criminaliteit.
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:
“Bestuurlijke handhaving ondermijnende criminaliteit”.
Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen
Wat zeggen de (politie)cijfers
Naast internetcriminaliteit is digitaal pesten een terrein waar steeds meer mensen slachtoffer van zijn. Vrouwen, jonge mensen en lgtb’ers (lesbisch, homoseksueel, biseksueel en transgender) blijken verhoudingsgewijs vaker slachtoffer van sexting, hacking en verkeerde digitale vriendschappen.
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:
“Voorlichting over cybercrime gericht op de diverse doelgroepen”.
Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen
Vanaf 2021 doet gemeente Krimpenerwaard mee aan HackShield. Dit is een online game over de gevaren van het internet voor jongeren van groep 5 t/m 8. Zij worden aangespoord om op hun beurt ouders en grootouders te informeren over dit onderwerp. Begin 2022 deden 470 jongeren uit onze gemeente mee aan HackShield. Onze junior cyber agents haalden zelfs het landelijke nieuws.
Onder fysieke veiligheid vallen onderwerpen als: brandveiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Ook verkeer is een belangrijk onderwerp dat onder in hoofdstuk past. Dit onderwerp valt echter buiten het team openbare orde en veiligheid en ook buiten de portefeuille van de burgemeester. Het team verkeer koppelt zelf via de betrokken wethouder terug naar de gemeenteraad. Dit is hier verder niet in opgenomen. De cijfers die hier worden weergegeven zijn de cijfers over het rijden onder invloed etc. De verkeersovertredingen die door de boa’s worden geverbaliseerd komen terug in de jaarlijkse evaluatie boa’s.
Op het gebied van de crisisorganisatie werkt de gemeente Krimpenerwaard samen onder de koepel van de Veiligheidsregio Hollands Midden en het Cluster Midden Holland. Het Regionaal Crisisplan (RCP) is opgesteld door de veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) in samenwerking met alle gemeenten in Hollands Midden. De crisisorganisatie is samengesteld uit personeel van; Cluster Midden Holland (Krimpenerwaard, Gouda, Zuidplas, Waddinxveen en Bodegraven-Reeuwijk), de VRHM en uiteraard het eigen Bestuur.
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:
Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen
Voor de crisisorganisatie is er jaarlijks een “ Opleiden-, Trainen- en Oefenprogramma” die door de adviseur crisisbeheersing i.s.m. de Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing (BGC) van de VRHM wordt gecoördineerd. De laatste twee jaar zijn er door de Corona veel opleidingen, trainingen en oefeningen digitaal gevolgd maar vind dit sinds het 2e kwartaal van 2022 weer veel fysiek plaats.
Communicatie en burgerparticipatie
De “eigen kracht van de burger” is een term die op velerlei gebieden een steeds belangrijkere rol is gaan spelen. Ook binnen veel van de onderwerpen van het Integrale veiligheidsbeleid is alleen verbetering te bereiken als de burger hierin een rol en verantwoordelijkheid neemt.
In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:
“Burgers en ondernemers voorlichten over en betrekken bij veiligheidsonderwerpen”.
Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-525254.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.