Gemeenteblad van Edam-Volendam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Edam-Volendam | Gemeenteblad 2022, 524952 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Edam-Volendam | Gemeenteblad 2022, 524952 | beleidsregel |
Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam van 15 november 2022 over de toepassing van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en ter uitvoering van het Beleidsplan schuldhulpverlening en armoede-aanpak gemeente Edam-Volendam 2018-2022 en de ‘Aanvulling op Beleidsplan schuldhulpverlening en armoede-aanpak gemeente Edam-Volendam 2018-2022’. (Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Edam-Volendam)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam 2022;
gelet op de artikelen 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien het advies van de Koepel Sociaal Domein;
vast te stellen de Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Edam-Volendam 2022.
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Inwoners als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, van de Wgs van de gemeente Edam-Volendam van 18 jaar en ouder kunnen zich tot het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam (hierna: college) wenden voor schuldhulpverlening. Hieronder vallen tevens zelfstandigen met een nog functionerende onderneming.
Artikel 4 Verplichtingen verzoeker
Aan de verplichting om onverwijld uit eigen beweging mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden waarvan verzoeker redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op de op hem van toepassing zijnde schuldhulpverlening of voor de uitvoering van de Wgs als bedoeld in artikel 6 van de Wgs is voldaan als verzoeker dit binnen 14 dagen, gerekend vanaf de dag waarop deze feiten en/of omstandigheden zich hebben voorgedaan, heeft gemeld bij het college.
Artikel 5 Weigering schuldhulpverlening
Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van de Wgs, artikel 13, tweede en vierde lid van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening en de overige bepalingen in deze beleidsregels kan het college besluiten tot weigering van de schuldhulpverlening indien:
Artikel 7 Hernieuwde aanvraag (recidive)
Onverminderd het bepaalde in artikel 3, tweede lid, van de Wgs en artikel 13 eerste lid van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening en de overige bepalingen in deze beleidsregels besluit het college tot weigering van een aanvraag schuldhulpverlening indien minder dan 6 maanden voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend:
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2022,
het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam,
de secretaris,
H. van der Woude.
de burgemeester,
L.J. Sievers.
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
De gemeentelijke schuldhulpverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van Edam-Volendam van 18 jaar en ouder. Hieronder vallen ook zelfstandigen met een nog functionerende onderneming. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt dus niet gevoerd door de gemeente.
Met de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 januari 2021 is in het eerste lid van artikel 3 een onderdeel b toegevoegd waarin de vroegsignalering van betalingsachterstanden door zogenaamde vaste lastenpartners1 is opgenomen . Op grond daarvan doen wij als college van burgemeester en wethouders een aanbod voor een eerste gesprek. In dit gesprek onderzoeken wij of hulp geboden kan worden. Dit gesprek dient binnen 4 weken plaats te vinden. In het geval van een crisis bijvoorbeeld bij een dreigende woningontruiming, dient het eerste gesprek binnen drie werkdagen plaats te vinden.
Deze verplichting voor het aanbieden van een eerste gesprek geldt ten aanzien van alle inwoners over wie één of meerdere signalen over betalingsachterstanden binnenkomen bij de gemeente.
Artikel 3 Aanbod schuldhulpverlening
Het college verleent schuldhulpverlening indien het college dit noodzakelijk acht. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven (zie ook artikel 5 van deze beleidsregels).
Omdat schuldhulpverlening maatwerk is, kan het per inwoner en per situatie verschillen welk(e) product(en) word(t)(en) ingezet om aan de hulpvraag van de burger te voldoen. Een aantal factoren dat van belang is bij het bepalen welke producten wel of niet worden ingezet, wordt genoemd in dit lid. Het is geen limitatieve opsomming. Andere factoren kunnen ook een rol spelen bijvoorbeeld eigenwoningbezit, niet-saneerbare CJIB-boetes, een nog niet uitgesproken scheiding, etc.
Artikel 4 Verplichtingen verzoeker
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (eerste lid) en medewerking te verlenen (tweede lid). Dit zowel in de fase van de aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
Ten aanzien van de verplichting tot medewerking is in het tweede lid een aantal verplichtingen benoemd. Dit is geen limitatieve opsomming.
Arti kel 5 W eigering schuldhulpverlening
In artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) is opgenomen dat het college schuldhulpverlening in ieder geval kan weigeren wanneer een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening (zie ook artikel 7 van deze beleidsregels) en wanneer een persoon fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft gehad en deze persoon hiervoor strafrechtelijk of bestuursrechtelijk is gesanctioneerd.
Met de wijziging van de Wgs vanaf 1 januari 2021 en de inwerkingtreding van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening kan het college alleen gegevens hierover opvragen bij de verschillende instanties, als de gemeenteraad dit in het plan zoals bedoeld in artikel 2 Wgs heeft opgenomen. Dit is geregeld in artikel 13 van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening. De gemeenteraad van Edam-Volendam heeft in de vergadering van 1 juli 2021 (agendapunt 14 voorstel nr.:58-2021) besloten van deze mogelijkheden gebruik te maken. Dit is vastgelegd in de ‘Aanvulling op Beleidsplan schuldhulpverlening en armoede-aanpak gemeente Edam-Volendam 2018-2022’.
In deze beleidsregels werken wij deze bepaling uit het aanvullend beleid verder uit. Het gaat om bestuurlijke boetes die onherroepelijk zijn opgelegd in verband met het schenden van de informatieplicht met financiële schade, ten opzichte van de in het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening genoemde bestuursorganen: UWV, Sociale verzekeringsbank, andere gemeenten, ministerie van OCW, belastingdienst en Belastingdienst toeslagen. Uit de overige bepalingen in dit artikel wordt duidelijk dat het college rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van de aanvrager, maar ook met de ernst van het feit, de mate van verwijtbaarheid voor de gepleegde fraude en de termijn die verstreken is nadat de boete is opgelegd (vijf jaar). Tevens wordt er gekeken of de verzoeker de omstandigheden die hebben geleid tot de schulden of het niet terugbetalen van de schulden onder controle heeft gekregen.
Uit de zinsnede in artikel 3 Wgs ‘in ieder geval’ kan worden afgeleid dat deze situaties niet limitatief zijn en dat het college beoordelingsvrijheid heeft om te bepalen in welke andere situaties schuldhulpverlening kan worden geweigerd. In dit artikel is nadere invulling gegeven aan deze beleidsbevoegdheid. Ook deze opsomming is niet limitatief.
Artikel 6 Beëindiging schuldhulpverlening
in dit artikel zijn acht (mogelijke) redenen voor beëindiging opgenomen, combinaties zijn mogelijk. In het tweede lid is aangegeven dat het college alvorens te besluiten tot beëindiging in verband met lid 1, onderdeel e, een hersteltermijn biedt. Dit betekent dat de schuldenaar in de gelegenheid wordt gesteld alsnog zijn verplichtingen na te komen.
Artikel 7 Hernieuwde aanvraag (recidive)
Wat betreft de bevoegdheid tot weigering van een aanbod schuldhulpverlening in relatie tot eerdere trajecten schuldhulpverlening (artikel 3, tweede lid, van de Wgs), zijn in dit artikel regels gesteld. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen.
Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening telt de verleende schuldhulpverlening vóór inwerkingtreding van deze beleidsregels ook mee. Dit kan ook gaan om eerdere schuldhulpverlening verleend door een andere gemeente. Het college mag deze informatie alleen opvragen bij deze andere gemeente als de gemeenteraad dit in het plan zoals bedoeld in artikel 2 Wgs heeft opgenomen. Dit is geregeld in artikel 13 van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening. De gemeenteraad van Edam-Volendam heeft in de vergadering van 1 juli 2021 (agendapunt 14 voorstel nr.:58-2021) besloten van deze mogelijkheden gebruik te maken. Dit is vastgelegd in de ‘Aanvulling op Beleidsplan schuldhulpverlening en armoede-aanpak gemeente Edam-Volendam 2018-2022’.
De beleidsvrijheid van de gemeente om een dergelijke recidivebepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de burger, af te wijken van het bepaalde in dit artikel indien nodig (ingevolge artikel 4:84 Awb). Uitgangspunt blijft evenwel het bepaalde in artikel 6.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-524952.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.