Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2022, 524026 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2022, 524026 | beleidsregel |
Beleidsregel hinderlijke en gevaarlijke honden gemeente Tytsjerksteradiel
Artikel 2 hinderlijk of gevaarlijk
De burgemeester beoordeelt of een hond hinderlijk of gevaarlijk is in de zin van artikel 2:59
Indien de burgemeester voornemens is een gevaarlijkverklaring op te leggen, wordt daartoe eerst een voornemen mondeling of schriftelijk kenbaar gemaakt aan de eigenaar/houder van de hond. Tegen dit voornemen kan door de eigenaar/houder mondeling of schriftelijk een zienswijze worden ingediend. De inhoud van de zienswijze wordt door de burgemeester meegenomen bij de beoordeling of er een besluit gevaarlijkverklaring wordt opgelegd.
Indien de burgemeester voornemens is een maatregel op te leggen, wordt daartoe eerst een voornemen mondeling of schriftelijk kenbaar gemaakt aan de eigenaar/houder van de hond. Tegen dit voornemen kan door de eigenaar/houder mondeling of schriftelijk een zienswijze worden ingediend. De inhoud van de zienswijze wordt door de burgemeester meegenomen bij de beoordeling of er een maatregel wordt opgelegd.
Artikel 9 Opvang en gedragstest na afstand of inbeslagname
De kosten van opvang, (medische) verzorging, gedragstest en eventuele overige noodzakelijke kosten na inbeslagname op grond van artikel 5:21 of artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht, zijn voor rekening van de eigenaar/houder van de hond en worden op hem/haar verhaald. In de overige gevallen zijn de kosten voor de gemeente.
Artikel 10 Artikel 172 lid 3 Gemeentewet (lichte bevelsbevoegdheid)
In uitzonderlijke, spoedeisende gevallen waarin nog geen aanlijn- en muilkorfgebod is opgelegd, en waarbij de openbare orde wordt verstoord dan wel ernstige vrees bestaat voor het ontstaan daarvan, gaat de burgemeester ter directe afwending van het gevaar, over tot inbeslagname van de hond op grond van artikel 172 lid 3 Gemeentewet (lichte bevelsbevoegdheid) indien de eigenaar/houder van de hond geen vrijwillige afstand doet.
Toelichting Beleidsregel hinderlijke en gevaarlijke honden gemeente Tytsjerksteradiel
Begripsbepalingen die relevant zijn, maar niet in de artikelen worden uitgelegd.
Artikel 2, 3 en 4: beoordeling hinderlijke of gevaarlijke hond
Bij een bijtincident wordt beoordeeld of een hond hinderlijk of gevaarlijk is in de zin van artikel 2:59 APV. Indien er sprake is van een eerste licht bijtincident of anderszins overlast/ongemak, wordt de hond hinderlijk gekwalificeerd. Er zal een waarschuwingsbrief worden verzonden naar de eigenaar/houder van de hond. Een waarschuwingsbrief is geen besluit en daar staat dus geen bezwaar en/of beroep tegen open. Een hinderlijke hond wordt in beginsel bij een tweede melding binnen twee jaar opgeschaald naar een gevaarlijke hond met bijbehorende maatregelen.
Een hond wordt gevaarlijk gekwalificeerd indien deze een ernstig bijtincident heeft veroorzaakt of, zoals hierboven genoemd, als er sprake is van een hinderlijke hond die binnen twee jaar een tweede melding veroorzaakt. Een gevaarlijkverklaring is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht dat open staat voor bezwaar en beroep. Voorafgaand krijgt de eigenaar/houder de gelegenheid om een zienswijze in te dienen.
Toepassing van één of meerdere in artikel 5 genoemde maatregelen, wordt altijd gemotiveerd.
In die gevallen waarin (herhaaldelijk) een overtreding van het aanlijn- en/of muilkorfgebod wordt geconstateerd, wordt een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang opgelegd volgens de regels van afdeling 5.3.1. van de Awb.
Artikel 5 lid 4: bij een ernstig bijtincident waarin nog niet eerder een aanlijngebod en/of muilkorfgebod is opgelegd, en waarbij met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te verwachten is dat de eigenaar/houder het aanlijn en/of muilkorfgebod zal overtreden, kan een preventievelast worden opgelegd tot het naleven van het gebod. Het doel daarvan is voorkomen dat de overtreding zich voor de eerste keer voor zal doen.
Het opleggen van een aanlijn- en/of muilkorfgebod, de last onder dwangsom of last onder bestuursdwang zijn besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, die open staan voor bezwaar en beroep. Voorafgaand krijgt de eigenaar/houder de gelegenheid om een zienswijze te geven.
Bij overtreding van een last onder dwangsom verbeurt de eigenaar/houder een geldbedrag (de dwangsom) per overtreding. Bij overtreding van een last onder bestuursdwang, wordt bestuursdwang toegepast door de hond in beslag te nemen.
Artikel 6: wegingsfactoren bij te nemen maatregelen
Artikel 6 benoemt enkele wegingsfactoren die kunnen worden meegenomen bij de beoordeling welke maatregel/maatregelen wordt/worden toegepast. Deze lijst is niet limitatief. Er wordt gekeken naar alle relevante feiten en omstandigheden.
Artikel 7 biedt de mogelijkheid aan de eigenaar/houder om door middel van een gedragstest aan te tonen dat een hond niet hinderlijk of gevaarlijk is. Deze gedragstest wordt uitgevoerd in opdracht van de eigenaar/houder en de kosten van deze test zijn voor rekening van de eigenaar/houder. De gedragstest dient te worden uitgevoerd door een onafhankelijk en professioneel gedragsbeoordelaar. Een professioneel gedragsbeoordelaar heeft bijvoorbeeld de opleiding tot gedragskeurmeester of gedragsbeoordelaar met succes afgerond en beschikt over voldoende recente praktijkervaring.
Hierbij kan gedacht worden aan een kynologisch instructeur benoemd door de Raad van Beheer. Op de website van de Raad van Beheer is een overzicht te vinden met benoemde kynologische instructeurs.
https://www.houdenvanhonden.nl/opleidingen-en-trainingen/kynologisch-instructeur/
Verder kan gedacht worden aan een gedragstherapeut die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Gedragstherapeuten voor Honden (NVGH). https://nvgh.nl/nvgh-gedragstherapeut/
Indien de eigenaar/houder door middel van de gedragstest aannemelijk heeft gemaakt dat de hond niet hinderlijk of gevaarlijk is, kan een opgelegde maatregel worden opgeheven.
Artikel 8 en 9: Afstand, inbeslagname en opvang
Indien een hond in beslag wordt genomen, wordt hierbij in beginsel aansluiting gezocht bij de werkwijze benoemd in deze artikelen.
De inbeslagname wordt in overleg met de politie Noord-Nederland uitgevoerd. De politie Noord-Nederland beschikt over hondengeleiders die geschikt zijn om de inbeslagname uit te voeren. De burgemeester geeft de opvanglocatie door en de hond wordt direct naar deze locatie overgebracht. De hond wordt vervolgens onderworpen aan een risicoanalyse. Een risicoanalyse is een inschatting van de risico’s die de hond geeft voor de maatschappij, in de huidige situatie bij de desbetreffende huidige eigenaar/houder.
Naar aanleiding van de gedragstest zijn de volgende uitkomsten mogelijk:
De kosten van vervoer, verblijf, de gedragstest, het laten inslapen en de resocialisatie van de hond komen voor rekening van de eigenaar/houder van de hond (artikel 5:25 Awb: kostenverhaal bij bestuursdwang).
Artikel 10: Artikel 172 lid 3 Gemeentewet (lichte bevelsbevoegdheid)
De lichte bevelsbevoegdheid mag pas in beeld komen als uitvoering en handhaving van de APV bij een bijtincident geen oplossing kan bieden. Indien de lichte bevelsbevoegdheid wordt toegepast moet aangetoond worden dat sprake is van een acute, concrete (dreigende) openbare ordeverstoring die met het bevel onmiddellijk aangepakt moest worden (onmiddellijkheidsvereiste). Kostenverhaal van overheidsoptreden is niet geregeld bij de bevelsbevoegdheid. Dit betekent dat de kosten die gemoeid zijn met de lichte bevelsbevoegdheid niet op de eigenaar/houder kunnen worden verhaald.
Artikel 11: Overtreding aanlijn- en muilkorfgebod
Met dit artikel wordt vaste vorm gegeven aan de hoogte van de opgelegde last onder dwangsom.
Van onderhavig beleid kan ten alle tijden worden afgeweken indien de (ernst van) de situatie dit vereist.
Wanneer er sprake is van een strafrechtelijk traject, wordt dit door de politie intern in behandeling genomen.
Het is mogelijk dat er slechts sprake is van een civielrechtelijk schade-incident. Politie of gemeente adviseert dader en slachtoffer van het bijtincident het schade-incident onderling te regelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-524026.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.