Wijziging Verordening werkgeverscommissie 2020

De raad van de gemeente Helmond;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Artikel 2.1 en 2.2 van de ‘Verordening werkgeverscommissie 2020’ te wijzigingen in:

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit de waarnemend voorzitter van de raad en verder vier leden die niet tevens lid of plaatsvervangend lid zijn van de agendacommissie. De waarnemend voorzitter is voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

 

  • 2.

    Artikelen 5 en 6 uit het ‘Reglement van orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Helmond 2018’ te wijzigen, artikel 6A te schrappen en het woord presidium in de overige artikelen te vervangen door agendacommissie:

Artikel 5. Fractievoorzittersoverleg

  • 1.

    De raad heeft een fractievoorzittersoverleg bestaande uit de fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde fracties

  • 2.

    Indien de waarnemend voorzitter niet een van de fractievoorzitters is hij of zij eveneens lid van het fractievoorzittersoverleg.

  • 3.

    Het fractievoorzittersoverleg wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad. Bij diens afwezigheid is de waarnemend voorzitter van de raad voorzitter

  • 4.

    Fractievoorzitters kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een raadslid uit hun eigen fractie.

  • 5.

    Het fractievoorzittersoverleg heeft als taak:

    • a.

      het bespreken van aangelegenheden inzake het functioneren van de raad in algemene zin;

    • b.

      het namens de raad vervullen van representatieve taken waar representatie van de raad als zodanig gewenst is;

    • c.

      het instellen van een werkgroep als een complexe vraag of onderwerp nader dient te worden uitgewerkt, al dan niet op verzoek van de raad;

    • d.

      het vaststellen van het vergaderschema van de commissies en de raad;

    • e.

      het bepalen van extra vergaderingen of bijeenkomsten buiten de in het vergaderschema vastgestelde dagen of tijden;

    • f.

      het bespreken van zaken van vertrouwelijke aard.

  • 6.

    De griffier is aanwezig bij het fractievoorzittersoverleg en is eerste adviseur.

  • 7.

    Het fractievoorzittersoverleg kan voor zijn vergaderingen anderen uitnodigen om te adviseren of te informeren.

  • 8.

    De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn – met inbegrip van de agenda’s, stukken en verslagen –openbaar. De voorzitter kan voorstellen, al dan niet op verzoek van een of meerdere leden, te besluiten om de vergadering of een deel ervan in beslotenheid te houden bij vertrouwelijke onderwerpen (persoonlijke/privacygevoelige en financiële onderwerpen).

  • 9.

    Gelet op het bepaalde in het voorgaande lid kan de voorzitter aan degenen die aanwezig zijn bij een vergadering of een deel daarvan, geheimhouding opleggen ten aanzien van het besprokene en de inhoud van overgelegde stukken. Gelijktijdig met het opleggen van de geheimhouding bepaalt de voorzitter tot wanneer de geheimhouding geldt.

  • 10.

    De griffier zorgt voor verslaglegging in de vorm van een besluitenlijst van het fractievoorzittersoverleg, verspreiding en openbaarmaking. De besluitenlijst van een besloten (deel van een) vergadering is niet openbaar.

 

Artikel 6. Agendacommissie

  • 1.

    De raad heeft een agendacommissie bestaande uit de door de raad aangewezen voorzitters van de vaste raadscommissie en de waarnemend voorzitter van de raad.

  • 2.

    De waarnemend voorzitter van de raad is de voorzitter van de agendacommissie. Bij diens afwezigheid bepaalt de agendacommissie wie uit haar midden de vergadering voorzit.

  • 3.

    De agendacommissie heeft tot taak:

    • a.

      het toetsen van voorstellen op raadsrijpheid;

    • b.

      het vaststellen van de conceptagenda’s van de vergaderingen van de raadscommissies en de raad en de podiumbijeenkomsten, daarbij zorgdragend voor een goede onderlinge afstemming en rekening houdend met de beschikbare tijd;

    • c.

      het bespreken van de vergaderwijze van de raad en zijn commissies, het functioneren van de raadscyclus en voorstellen doen aan de fractievoorzitters voor het verbeteren van de vergaderwijze;

    • d.

      het adviseren en plannen van werkbezoeken en presentaties voor de raad op de volgens het vergaderschema vastgestelde dagen en tijden.

  • 4.

    De griffier of een door diegene aangewezen medewerker van de griffie is secretaris en eerste adviseur van de agendacommissie.

  • 5.

    De voorzitter van de raad is vaste adviseur van de agendacommissie en wordt voor elke vergaderingen uitgenodigd.

  • 6.

    De vergaderingen van de agendacommissie – met inbegrip van de agenda’s, stukken en verslagen – zijn openbaar.

  • 7.

    Leden van de agendacommissie worden bij afwezigheid vervangen door de plaatsvervangend voorzitter van de desbetreffende commissie. De voorzitter van de agendacommissie wordt bij afwezigheid niet vervangen.

  • 8.

    De agendacommissie besluit in beginsel op basis van consensus. Mocht besluitvorming via stemming nodig zijn, dan vindt stemming plaats via een meerderheid van stemmen.

  • 9.

    De griffier zorgt voor verslaglegging in de vorm van een besluitenlijst van de agendacommissie, verspreiding en openbaarmaking.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 1 november 2022.

De raad voornoemd,

de voorzitter

de griffier

Naar boven