Gemeenteblad van Eemsdelta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2022, 522840 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2022, 522840 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling energiekosten maatschappelijke organisaties gemeente Eemsdelta 2022 en 2023
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eemsdelta;
overwegende het belang om lokale voorzieningen op het gebied van sport, welzijn en cultuur te stimuleren om een breed sport en cultuur-aanbod toegankelijk te maken en te houden voor inwoners van de gemeente Eemsdelta en zo de leefbaarheid te bevorderen;
overwegende de noodzaak van financiële ondersteuning van maatschappelijke organisaties in de jaren 2022 en 2023 om te voorkomen dat continuïteit- of liquiditeitsproblemen als gevolg van de sterk gestegen energiekosten leiden tot faillissement of beëindiging van activiteiten van maatschappelijke organisaties;
overwegende dat zij op grond van artikel 156 van de Gemeente wet en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Eemsdelta bevoegd zijn nadere regels te stellen waarin de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie per beleidsterrein worden beschreven;
gelet op artikel 2, derde lid, artikel 3 en artikel 6, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Eemsdelta en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling tegemoetkoming meerkosten energie verenigingen en stichtingen Eemsdelta 2022-2023
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
EPA maatwerkadvies: een energieadvies opgesteld door een EP adviseur over een gebouw en haar fysieke omgeving waarin advies is opgenomen over de energieprestatie van dat gebouw en haar fysieke omgeving, de mogelijke bouwkundige en installatietechnische verbetermaatregelen met daarbij inzicht in de kosten, baten en terugverdientijden van de maatregelen;
sportvereniging: een in de gemeente Eemsdelta gevestigde vereniging, niet zijnde een bedrijfsorganisatie of jeugdorganisatie, die uitsluitend tot doel heeft het beoefenen van sport of lichamelijke oefening in clubverband. De vereniging is aangesloten bij een landelijke, provinciale of regionale overkoepelende organisatie. Deze overkoepelende organisatie bezit rechtspersoonlijkheid en is aangesloten bij het NOC/NSF.
Op basis van deze regeling kan een subsidie worden verleend aan maatschappelijke organisaties om de sterk gestegen energiekosten deels te compenseren, zodat het lokale voorzieningenniveau binnen de gemeente in stand blijft. De subsidie moet gezien worden als een aanvulling op de noodmaatregelen die door rijk en provincie naar aanleiding van de sterk gestegen energiekosten zijn en worden gefaciliteerd. Aanvrager dient, voor zover mogelijk en indien van toepassing, een beroep te doen op andere voorzieningen dan wel zelf alles in het werk te stellen om de energierekening te verlagen.
Het doel van deze regeling is het bieden van een overbruggingsperiode aan maatschappelijke organisaties met een locatie in de gemeente Eemsdelta om de continuïteit van deze organisaties te garanderen gelet op de sterk gestegen energiekosten. In de overbruggingsperiode kunnen de organisaties maatregelen uitvoeren voor energiebesparing en voor de opwekking van duurzame energie waardoor de organisaties toekomstbestendig worden.
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verleend aan een maatschappelijke organisatie of een religieuze instelling met een locatie binnen de gemeente Eemsdelta.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor de exploitatie en instandhouding van een maatschappelijke organisatie waarbij de gestegen energiekosten gedeeltelijk en tijdelijk gecompenseerd worden. Hierbij worden verschillende subsidietijdvakken gehanteerd, namelijk van oktober tot en met december 2022, van januari tot en met juni 2023 en van juli tot en met december 2023.
Artikel 7. Berekening van de hoogte van de definitieve subsidie
De daadwerkelijke kostenstijging wordt berekend door het verschil tussen de energiekosten op 1 juli 2021 te bepalen ten opzichte van de energiekosten per maand voor het betreffende subsidietijdvak excl. BTW waarbij bij de berekening van de energiekosten uitgegaan wordt van het daadwerkelijke verbruik in het betreffende subsidietijdvak. Hierop worden eventuele bijdragen voor de energielasten van het rijk of de provincie of een andere (overheids)instelling in mindering gebracht. Oftewel: hoogte subsidie = ((de tarieven voor m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW in het subsidietijdvak x daadwerkelijk verbruik in het subsidietijdvak) – (de tarieven voor m3 gas en kWh elektra excl. BTW op 1 juli 2021 x daadwerkelijk gebruik in het subsidietijdvak)) – eventuele ontvangen bijdragen voor de energielasten van een andere (overheids)instelling.
Uit de aanvraag dient te blijken dat de energiekosten gestegen zijn of zullen stijgen door de stijging van de tarieven van de energieleverancier sinds 1 juli 2021. In afwijking van het bepaalde in artikel 6 van de Algemene subsidieverordening wordt bij de aanvraag in ieder geval gevoegd:
bewijs dat de tarieven die aanvrager voor m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW in het betreffende subsidietijdvak betaalt in het kader van deze regeling, is gestegen ten opzichte van de tarieven die aanvrager betaalde op 1 juli 2021. Het betreft hierbij in ieder geval documenten waaruit de tarieven voor m3 gas en kWh elektra van de energieleverancier op 1 juli 2021 blijken en documenten waaruit de hoogte blijkt van de tarieven die de energieleverancier in rekening brengt voor m3 gas en kWh elektra met daarbij het geschatte verbruik in het betreffende subsidietijdvak per maand;
indien aanspraak gemaakt kan worden op een compensatieregeling voor gestegen energiekosten van een andere (overheids) instelling zoals het rijk of de provincie: bewijs dat een aanvraag in is gediend om in aanmerking te komen voor een voorziening ter compensatie van de gestegen energieprijzen van het rijk, de provincie of een andere (overheids)instelling. Indien een besluit is genomen op de aanvraag, dient ook dit besluit bij de aanvraag gevoegd te worden;
Artikel 10. Vaststelling van de subsidie
In afwijking van artikel 15 van de Algemene subsidieverordening worden bij een aanvraag tot vaststelling de volgende stukken overlegd:
indien aanspraak gemaakt kan worden op een compensatieregeling voor gestegen energiekosten van een andere (overheids) instelling zoals het rijk of de provincie: bewijs dat een aanvraag in is gediend om in aanmerking te komen voor een voorziening ter compensatie van de gestegen energieprijzen van het rijk, de provincie of een andere (overheids)instelling. Indien een besluit is genomen op de aanvraag, dient ook dit besluit bij de aanvraag gevoegd te worden en stukken waaruit de eventuele ontvangen compensaties blijken;
Indien sprake is van een bijzondere of schrijnende situatie kunnen burgemeesters en wethouders afwijken van de artikelen 4 en 9 van deze regeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-522840.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.