Verkeersbesluit – maximumsnelheid 30 km/uur Veulenseweg (binnen de bebouwde kom) - Leunen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Nummer: 2022-011-LEU

Wettelijke grondslag

De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

- Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

- Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

- Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers is het gewenst op de Veulenseweg binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/uur vast te stellen.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • Dat de Veulenseweg de wegverbinding vormt tussen de kernen Leunen en Veulen;

  • Dat het grootste gedeelte van de Veulenseweg buiten de bebouwde kom ligt;

  • Dat op het weggedeelte buiten de bebouwde kom de maximumsnelheid 60 km/uur bedraagt;

  • Dat op het weggedeelte binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid 50 km/uur bedraagt;

  • Dat op het weggedeelte binnen de bebouwde kom richting de Horsterweg een scherpe bocht in de weg zit;

  • Dat in het verleden op dit weggedeelte verkeersongevallen zijn geregistreerd en/of voertuigen van de weg zijn geraakt;

  • Dat een maximumsnelheid van 30 km/uur op de Veulenseweg binnen de bebouwde kom beter aansluit op het wegbeeld ter plaatse;

  • Dat de bebouwde komgrens op de Veulenseweg enkele meters wordt verschoven en opnieuw wordt ingericht waarbij een verkeersdrempel en wegversmalling worden aangelegd;

  • Dat door het inrichten van de bebouwde komgrens én het verlagen van de maximumsnelheid op de Veulenseweg binnen de bebouwde kom de verkeersveiligheid verbetert.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de Politie Eenheid Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden A1-30 van Bijlage I van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/uur op de Veulenseweg binnen de bebouwde kom vast te stellen;

  • 2.

    Genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingtekening;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking daags na bekendmaking en wordt geëffectueerd op het moment dat de verkeersborden geplaatst zijn.

Burgemeester en wethouders van Venray, namens dezen,

Afdeling Stad, Dorpen en Wijken

Teammanager Team Openbare Ruimte

Paul de Mulder

Bent u het met dit besluit niet eens, dan kunt u hiertegen bezwaar maken.

Dit kan via www.venray.nl/bezwaarschrift-indienen. Daarvoor heeft u uw elektronische handtekening (DigiD) nodig. Ook kunt u schriftelijk bezwaar indienen. Dit bezwaarschrift stuurt u naar burgemeester en wethouders van Venray, Postbus 500, 5800 AM Venray.

In het bezwaarschrift schrijft u tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u het niet eens bent met ons besluit. Denkt u eraan dat u het bezwaarschrift ondertekent en dat u uw naam en adres vermeldt. U heeft zes weken om het bezwaarschrift in te dienen. De uiterste datum is zes weken na de datum waarop wij het besluit gepubliceerd hebben in de Staatscourant. Als u bezwaar maakt, treedt het besluit toch in werking. Alleen als er spoedeisende belangen zijn die dat nodig maken, kunt u bij de rechter om een tijdelijke maatregel vragen. Dat heet een voorlopige voorziening. Alle informatie hierover kunt u krijgen via de griffie van de rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond.

 

Naar boven