Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2022, 519494 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2022, 519494 | ander besluit van algemene strekking |
Wijziging van de Subsidieregeling Individuele aanpak particuliere woningen Arnhem-Oost
Het college heeft op 18 oktober 2022 onderstaand wijzigingsbesluit van de Subsidieregeling Individuele aanpak particuliere woningen Arnhem-Oost, in werking getreden op 4 april 2022, vastgesteld.
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;
In deze kwetsbare wijken de leefbaarheid onder druk staat. Om de leefbaarheid in dergelijke wijken te verbeteren heeft het kabinet het Volkshuisvestingsfonds in het leven geroepen. Gemeenten en regio's kunnen met geld uit dit fonds investeren in leefbaarheid en verduurzaming van de particuliere woningvoorraad en het opknappen van de openbare ruimte in de meest kwetsbare gebieden. Hierbij maakt verduurzaming een belangrijk onderdeel uit van al deze plannen, omdat dit bijdraagt aan het realiseren van een toekomstbestendige woningvoorraad en aan lager energieverbruik;
Er voor bepaalde woningen in de postcodegebieden 6821,6822, 6823, 6824, 6826, 6828, 6832, 6833, 6834 en 6841 subsidie is ontvangen van het Volkshuisvestingsfonds, onder meer voor het verduurzamen en renoveren van 1754 woningen. Deze woningen zijn opgenomen in het Plan van Aanpak voor de aanvraag voor subsidie van het Volkshuisvesttingsfonds;
Als uitgangspunt geldt dat woningen van aangewezen clusters zo worden opgeknapt dat het energielabel E. F. en G van hun woning met drie stappen worden verbeterd, woningen met energielabel D met twee stappen en woningen met energielabel C met één stap (doellabel). Waarbij de bepaling ervan gebruik wordt gemaakt van de NTA 8800 norm. De clusters die mee mogen doen zijn bepaald in bijlage 1;
Gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 en 4 van de Algemene subsidieverordening Arnhem 2016;
Subsidieregeling Individuele aanpak particuliere woningen Arnhem-Oost
Het college kan aan de eigenaar-bewoner van een woning of een VvE in een cluster bedoeld in artikel 1 sub h met inachtneming van het bepaalde in deze regeling subsidie verstrekken ten behoeve van kosten die in redelijkheid direct verband houden met maatregelen gericht op de aanpak van schimmel, achterstallig onderhoud, isoleren en ventileren van zijn woning en aardgasvrij koken. Deze maatregelen dienen te leiden tot een verbetering van het startlabel met drie stappen.
Naast de gegevens en bescheiden die op grond van de ASV moeten worden overgelegd dient de aanvrager de volgende gegevens te overleggen:
Indien de subsidieaanvraag wordt ingediend door een eigenaar-bewoner en zich richt op activiteiten waarvoor een VvE verantwoordelijk is, maar niet alle leden van de VvE komen in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling, dan dient de VvE een tegemoetkoming te betalen in de kosten van die activiteit die zijn toe te rekenen aan de leden die geen subsidie ontvangen. In de toestemmingsverklaring bedoeld in dit artikellid sub g dient de VvE zich bereid te verklaren tot het betalen van deze tegemoetkoming;
Artikel 5: Criteria verduurzamen gehele woning
Maatregelen tot het verduurzamen van woningen komen slechts in aanmerking voor subsidiering op grond van deze regeling indien:
De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 10 ASV én artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen in ieder geval geweigerd worden indien gegronde reden bestaat aan te nemen dat:
Artikel 8: Hoogte subsidie individuele aanpak
Van renovatie en verduurzaming van een woning van een eigenaar-bewoner als bedoeld in deze regeling worden de kosten van de activiteiten gesubsidieerd onder aftrek van de ISDE subsidie (ca 30%), SEEH-subsidie (ca 30%) en de eventueel verschuldigde eigen bijdrage van €2.500,00. Bij een VvE geldt deze eigen bijdrage per woning. De maximale subsidie is terug te vinden in bijlage 2.
Artikel 10: Vaststelling subsidie
Anderhalf jaar na de beschikking waarin de subsidie wordt verleend moet de subsidie worden vastgesteld. Hiervoor dient de subsidieontvanger ten minste de volgende stukken te overleggen:
Artikel 11: Afwijkingsmogelijkheid
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.
Artikel 12: Inwerkingtreding en citeertitel
In de gemeente Arnhem – en met name in de gebieden in Arnhem-Oost – is er sprake van hardnekkige problemen en achterstanden op het gebied van onderwijs, werk, veiligheid en leefbaarheid, gezondheid en wonen. De gemeente Arnhem vindt het van belang om deze problemen het hoofd te bieden met een leefbaarheidsaanpak voor de wijken die het meest nodig hebben. In de wijken Arnhemse Broek, Geitenkamp, Klarendal, Presikhaaf-West en Malburgen staat de leefbaarheid onder druk. Om de leefbaarheid in deze kwetsbare wijken te verbeteren heeft het gemeenbestuur bij de rijksoverheid een beroep gedaan op het Volkshuisvestingsfonds. Gemeenten en regio's kunnen met geld uit dit fonds investeren in leefbaarheid en verduurzaming van de particuliere woningvoorraad en het opknappen van de openbare ruimte in de meest kwetsbare gebieden. Hierbij maakt verduurzaming een belangrijk onderdeel uit van al deze plannen, omdat dit bijdraagt aan het realiseren van een toekomstbestendige woningvoorraad en aan lager energieverbruik.
Onderdeel van het investeren in deze kwetsbare wijken is het renoveren van huizen in de wijken. Het college heeft mede ten behoeve van de renovatie van huizen bij het Volkshuisvestigingsfonds een subsidie aangevraagd om woningen te kunnen renoveren. Het college heeft daarop van het rijk voor bepaalde woningen binnen de postcodes 6821,6822, 6823, 6824, 6826, 6828, 6832, 6833, 6834 en 6841 subsidie ontvangen, onder meer voor het verduurzamen en renoveren van 1754 woningen. Deze woningen zijn opgenomen in het Plan van Aanpak voor de aanvraag voor subsidie van het Volkshuisvesttingsfonds.
Naast een regeling voor collectieve aanpak woningen, is er ook een regeling voor de individuele aanpak van personen wiens woning niet onder een collectieve aanpak vallen, of die niet kunnen of willen wachten op de collectieve aanpak. Deze regeling ziet op dat gedeelte van de aanpak van de woningen. Uitgangspunt van deze regeling is dat woningen van eigenaar- bewoners worden opgeknapt zodat hun labeltoekenning met drie stappen wordt verbeterd of tot minimaal label B (doellabel). Dit kan ook via de VvE door deze een aanvraag in te laten dienen. Dit geldt voor de clusters zoals bepaald in bijlage 1 en tot een maximum bedrag zoals is opgenomen in bijlage 2 . Eigenaar-verhuurders vallen niet onder deze regeling. Bij de regeling van de individuele aanpak wordt er geen compleet pakket aangeboden aan die bewoners.
Bij het aanwijzen van clusters – zoals nu is gebeurd in bijlage 1 – is gekeken naar delen van buurten in Arnhem-Oost waar meerdere woningen met een voorlopig geregistreerd F of G label zich bevinden en woningen in een VvE met een E, F of G label. Hierbij is uitgegaan van de registreerde energielabels van de woning zoals die bij de aanvraag voor het Volkshuisvestingsfonds geraadpleegd zijn bij Rijksdienst voor ondernemend Nederland. De actuele labels kunnen hiervan afwijken en dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn. Gelet daarop is de regeling lopende de aanvraagperiode ten gunste van subsidieaanvragers aangepast. Wij vragen alle woningeigenaren een Startlabel te overleggen.
Bij de aanvraag van de subsidie wordt gekeken naar het Startlabel.
Bij de individuele aanpak kunnen alleen eigenaar-bewoners en VvE’s meedoen met de renovatie. Kosten moeten direct verband houden met de aanpak van schimmel, achterstallig onderhoud, isoleren en ventileren van zijn woning en aardgasvrij koken en de benodigde labelsprongen bewerkstelligen.
Het gemeentebestuur heeft voor aanpak van de leefbaarheid van de kwetsbare wijken een subsidie verkregen. Het bedrag van die subsidie dat uitgegeven gaat worden aan deze individuele regeling is aan een subsidieplafond gebonden. Dit wordt in dit artikel geregeld. Om de individuele aanpak goed te laten verlopen én ervoor te zorgen dat er niet meer geld uitgegeven wordt - zolang het subsidieplafond het toestaat - de subsidie verdeeld via het criterium “wie het eerst komt wie het eerst maalt”.
Zoals bepaald wordt in bijlage 1 aangegeven welke woningen in aanmerking komen voor een subsidie. Hierbij worden de clusters aangegeven. Wel geldt dat voor de individuele aanpak woningen een Startlabel C, D, E, F of G.
De activiteiten die verricht moeten worden om de benodigde labelsprongen te realiseren moeten nader gespecificeerd worden in de aanvraag en worden in de subsidieverleningsbeschikking opgenomen.
Wanneer een VvE de aanvraag voor de bewoner-eigenaren doet, moet hij extra informatie overleggen over de VvE en zijn contactpersoon.
Bij de toekenning welke woningen in aanmerking komen voor de regeling wordt uitgegaan van het Startlabel. Indien een woning geen Startlabel heeft die tot stand is gekomen volgende NTA 8800 dan moet deze door de aanvrager worden aangevraagd en overgelegd bij de aanvraag.
Wanneer er een collectieve aanpak voor het Cluster plaatsvindt is het van belang dat de woning meegaat in die collectieve aanpak. In dat geval kunnen de maatregelen van het Cluster op elkaar worden afgestemd en gezamenlijk tegelijkertijd worden uitgevoerd.
Door wijziging van de regeling is het mogelijk dat een aanvraag wordt ingediend zowel door de vereniging voor eigenaren, als door de eigenaar-bewoner. Indien er activiteiten moeten worden verricht waar de vereniging voor eigenaren toestemming voor moet geven, is de aanvrager van de subsidie op grond van artikel 4 van deze regeling verplicht om een toestemmingsverklaring van de vereniging te overleggen.
De eigenaar - bewoner moet – behalve als hij in het bezit is van een Gelrepas –een eigen bijdrage betalen voor de renovatie van zijn woning. Voor dit laatste kan ook de Toekomst Bestendig Wonen Lening worden ingezet. De eigenaar-bewoner of de VvE is zelf verantwoordelijk voor de ISDE-/SEEH-subsidie aanvraag bij het Rijk.
Omdat na de aanpak van de woningen geëvalueerd wordt en er ook verantwoording afgelegd moet worden over de ontvangen subsidiegelden, is de aanvrager verplicht mee te werken aan de monitoring en evaluatie van deze aanpak. Voorts is hij verplicht om onverwijld belangrijke ontwikkelingen te melden aan het college. De belangrijkste situaties zijn opgenomen in de regeling, maar deze zijn niet uitputtend bedoeld.
Zoals eerder aangegeven dient de aanvraag ingediend te worden door de eigenaar-bewoner of de VvE. Om de subsidie effectief daar te gebruiken waar de leefbaarheid het meest onder druk staat, is ervoor gekozen clusters aan te wijzen waarvoor subsidie beschikbaar is. Deze worden genoemd in bijlage 1 van de regeling, die hierin als herhaald en ingelast wordt beschouwd. De hierin aanwezige grondgebonden woningen met een Startlabel C, D, E, F en G komen in aanmerking voor subsidie. Van belang is verder dat er met de activiteiten/maatregelen drie labelsprongen bewerkstelligd worden (Doellabel) wanneer het Startlabel E, F of G is, twee labelsprongen als het Startlabel D is en één labelsprong als het startlabel C is. Hiermee wordt het doel van de subsidie gerealiseerd: verduurzaming van woningen om daarmee de leefbaarheid te vergroten.
Alle eigenaar-bewoners betalen in ieder geval een eigen bijdrage van €2.500,00, tenzij het een eigenaar-bewoners betreft die een GelrePas hebben. Mocht de financiering van de eigen bijdrage een probleem voor de eigenaar-bewoner zijn dan kan hiervoor de Toekomst Bestendig Wonen Lening worden ingezet. Daarnaast kunnen alle eigenaar-bewoners/VvE’s een ISDE- /SEEH-subsidie aan te vragen bij het Rijk.
De maximaal te subsidiëren bedragen staan vermeld in bijlage 2 .
Door de verduurzaming van de woning, wordt de woning ook meer waard. Dit artikel stelt het college in staat om – bij een subsidie hoger dan € 500,00 – subsidie terug te vorderen bij de verkoop van de woning. Hiermee wordt voorkomen dat woningeigenaren profiteren van deze subsidie en de opvolgende eigenaren hier wel voor moeten betalen. Onder het bedrag van €500,00 valt de kosten- baten analyse negatief uit.
In geval de VvE de aanvrager van de subsidie is, dient hij derhalve maatregelen te treffen jegens de eigenaar – bewoners voor deze terugvordering.
Naarmate er meer tijd is verstreken, kan het college een minder groot percentage van de verstrekte subsidie terugvorderen. Bij de terugvordering worden eventuele persoonlijke redenen en/of dringende redenen van de verkoop van de woning meegewogen. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om de financiële situatie van betrokkene (bijv. executieverkoop) , maar ook eventuele gezondheidsredenen of redenen gelegen in het werk om te moeten verhuizen. Daarnaast kan er sprake zijn van een woning dat onderwater staat of te weinig overwaarden heeft om het bedrag te kunnen voldoen.
Binnen anderhalf jaar na de oplevering van de werkzaamheden in de woning, wordt de subsidie vastgesteld. Met de vaststelling van de subsidie worden de wederzijdse rechten en plichten vastgelegd. Hiervoor is van belang dat er een aantal stukken wordt overgelegd.
Niet alle situaties kunnen vooraf worden overzien. Vandaar dat het college de mogelijkheid krijgt om in bijzondere gevallen ten gunste van de regeling af te wijken ten behoeve van een aanvrager.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-519494.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.