Wijziging van de Subsidieregeling Individuele aanpak particuliere woningen Arnhem-Oost

Het college heeft op 18 oktober 2022 onderstaand wijzigingsbesluit van de Subsidieregeling Individuele aanpak particuliere woningen Arnhem-Oost, in werking getreden op 4 april 2022, vastgesteld.

 

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;

 

Overwegende dat:

  • Er in de gemeente Arnhem sprake is van hardnekkige problemen en achterstanden op het gebied van onderwijs, werk, veiligheid en leefbaarheid, gezondheid en wonen;

  • Deze problemen het meest worden gevoeld in hetzelfde gebied, namelijk Arnhem-Oost;

  • Om deze problemen het hoofd te bieden het onder meer van belang is om te komen tot een leefbaarheidsaanpak in de wijken Arnhemse Broek, Geitenkamp, Klarendal, Presikhaaf - West en Malburgen;

  • In deze kwetsbare wijken de leefbaarheid onder druk staat. Om de leefbaarheid in dergelijke wijken te verbeteren heeft het kabinet het Volkshuisvestingsfonds in het leven geroepen. Gemeenten en regio's kunnen met geld uit dit fonds investeren in leefbaarheid en verduurzaming van de particuliere woningvoorraad en het opknappen van de openbare ruimte in de meest kwetsbare gebieden. Hierbij maakt verduurzaming een belangrijk onderdeel uit van al deze plannen, omdat dit bijdraagt aan het realiseren van een toekomstbestendige woningvoorraad en aan lager energieverbruik;

  • Het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) ten behoeve van de renovatie van woningen in deze gebieden ook daadwerkelijk bij het Volkshuisvestigingsfonds een subsidie heeft aangevraagd;

  • Er voor bepaalde woningen in de postcodegebieden 6821,6822, 6823, 6824, 6826, 6828, 6832, 6833, 6834 en 6841 subsidie is ontvangen van het Volkshuisvestingsfonds, onder meer voor het verduurzamen en renoveren van 1754 woningen. Deze woningen zijn opgenomen in het Plan van Aanpak voor de aanvraag voor subsidie van het Volkshuisvesttingsfonds;

  • De raad bij besluit van 21 juli 2021 het college de opdracht heeft gegeven om de gebiedsgerichte aanpak Arnhem-Oost samen met bewoners en andere partners langs de ontwikkellijnen verder uit te werken in uitvoeringsplannen (zoals bijvoorbeeld plan van aanpak Volkshuisvestingsfonds);

  • Deze uitwerkingsplannen onder meer voorzien in een subsidieregeling waarmee eigenaar-bewoners onder bepaalde voorwaarden subsidie kunnen krijgen om hun woning te verduurzamen;

  • De gemeente gelijktijdig twee subsidieregelingen vaststelt, één ten behoeve van de collectieve aanpak van woningen, één ten behoeve van de individuele aanpak van woningen.

  • De onderhavige subsidieregeling ziet op de individuele aanpak van woningen in bepaalde aangewezen clusters met een Startlabel C tot en met G;

  • Bij het aanwijzen van een cluster in Arnhem-Oost gekeken is naar de aanwezigheid van woningen die destijds een label F of G hadden;

  • Als uitgangspunt geldt dat woningen van aangewezen clusters zo worden opgeknapt dat het energielabel E. F. en G van hun woning met drie stappen worden verbeterd, woningen met energielabel D met twee stappen en woningen met energielabel C met één stap (doellabel). Waarbij de bepaling ervan gebruik wordt gemaakt van de NTA 8800 norm. De clusters die mee mogen doen zijn bepaald in bijlage 1;

  • De gemeente Arnhem na overhandiging van een getekende offerte/opdracht tussen aannemer en eigenaar-bewoner/VvE of betalingsbewijzen de subsidie zal uitkeren.

  • De regeling voor twee jaar geldt, zodat in een pilot ervaring opgedaan kan worden. Na evaluatie van de regeling wordt deze eventueel bijgesteld en volgt verdere aanpak van de clusters en woningen.

 

Gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 en 4 van de Algemene subsidieverordening Arnhem 2016;

 

BESLUIT vast te stellen:

 

Subsidieregeling Individuele aanpak particuliere woningen Arnhem-Oost

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: de Algemene Subsidieverordening Arnhem;

  • b.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;

  • c.

    Startlabel: Geregistreerd Energielabel bij RVO volgens de NTA 8800;

  • d.

    Doellabel: Startlabel E, F en G vermeerderd met drie labelstappen, Startlabel D vermeerderd met twee labelstappen en startlabel C vermeerderd met één labelstap;

  • e.

    Eigenaar-bewoner: natuurlijk persoon die:

    • een woning in eigendom heeft waarin hij/zij zijn/haar hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben; of

    • gerechtigde is van een appartementsrecht, zijnde een woning als bedoeld in artikel 106 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek en in het desbetreffende appartement zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van dat appartement zal hebben;

  • f.

    Eigenaar-verhuurder: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die een of meer huurwoningen in eigendom heeft, niet zijnde een instelling als bedoeld in artikel 18a of 19 van de Woningwet;

  • g.

    GelrePas: een persoonsgebonden pas die verstrekt is op grond van de Verordening GelrePas gemeente Arnhem en die recht geeft op bepaalde voorzieningen;

  • h.

    Cluster: Straten met woningen in Arnhem-Oost zoals door het college als deelbuurt aangewezen in bij deze regeling behorende bijlage 1 die hier herhaald en ingelast beschouwd moet worden;

  • i.

    ISDE subsidie: Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing van het Ministerie van EZK en eventuele opvolgende regelingen;

  • j.

    SEEH subsidie: subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) van het Ministerie van BZK bestemd voor (gemengde) Verenigingen van Eigenaars (VvE's), woonverenigingen en wooncoöperaties die energie willen besparen in hun gebouw(en) en eventuele opvolgende regelingen;

  • k.

    Geregistreerd Energielabel: Energielabel volgens de NTA 8800 zoals geregistreerd of te registreren bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO);

  • l.

    VvE: Vereniging van Eigenaars die ten doel heeft het behartigen van gemeenschappelijke belangen van de appartementseigenaren;

  • m.

    NHG-grens: bovengrens Nationale Hypotheek Garantie;

  • n.

    Woning: woning in de zin van artikel 1, derde lid van de Woningwet met een WOZ-waarde onder de NHG-grens en een Startlabel lager dan B.;

  • o.

    Woningcorporatie: een instelling als bedoeld in artikel 18a of 19 van de Woningwet;

  • p.

    WOZ-waarde: waarde Waardering Onroerende Zaken;

  • q.

    Wet: de Algemene Wet Bestuursrecht.

Artikel 2: Subsidiëring

Het college kan aan de eigenaar-bewoner van een woning of een VvE in een cluster bedoeld in artikel 1 sub h met inachtneming van het bepaalde in deze regeling subsidie verstrekken ten behoeve van kosten die in redelijkheid direct verband houden met maatregelen gericht op de aanpak van schimmel, achterstallig onderhoud, isoleren en ventileren van zijn woning en aardgasvrij koken. Deze maatregelen dienen te leiden tot een verbetering van het startlabel met drie stappen.

Artikel 3: Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond van deze regeling bedraagt € 4 miljoen totaal.

  • 2.

    Toekenning van de subsidie vindt plaats op volgorde van de indiening van complete aanvragen tot het subsidieplafond is bereikt (wie het eerst komt wie het eerst maalt).

Artikel 4: Aanvraag

  • 1.

    Aanvragen voor deze regeling kunnen bij het college worden ingediend van 4 april 2022 tot 4 april 2024.

  • 2.

    Naast de gegevens en bescheiden die op grond van de ASV moeten worden overgelegd dient de aanvrager de volgende gegevens te overleggen:

    • a.

      Het adres waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en gegevens over de eigenaar en bewoner van het pand;

    • b.

      Een kopie van de complete meest recente WOZ-beschikking waaruit het eigendom, de WOZ waarde, het woningtype en grootte blijkt;

    • c.

      Het Startlabel van de woning;

    • d.

      Een omschrijving van de te nemen maatregelen als bedoeld in artikel 2 van de regeling;

    • e.

      Offerte van de aannemer voor de te nemen maatregelen, indien een deel van de maatregelen zelf worden uitgevoerd een opgave/offerte van de materiaalkosten;

    • f.

      Een kopie van de Gelrepas (indien van toepassing);

    • g.

      Indien de subsidieaanvraag wordt ingediend door een eigenaar-bewoner en zich richt op activiteiten waarvoor een VvE verantwoordelijk is, een toestemmingsverklaring van die vereniging.

    • h.

      Indien de subsidieaanvraag wordt ingediend door een eigenaar-bewoner en zich richt op activiteiten waarvoor een VvE verantwoordelijk is, maar niet alle leden van de VvE komen in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling, dan dient de VvE een tegemoetkoming te betalen in de kosten van die activiteit die zijn toe te rekenen aan de leden die geen subsidie ontvangen. In de toestemmingsverklaring bedoeld in dit artikellid sub g dient de VvE zich bereid te verklaren tot het betalen van deze tegemoetkoming;

    • i.

      Indien de aanvraag wordt ingediend door een VvE moet deze tevens de volgende gegevens overleggen:

      • bezoek- en correspondentieadres;

      • gegevens contactpersoon;

      • splitsingsakte

      • IBAN van de VvE;

      • kamer van Koophandel nummer van de VvE;

      • informatie over de woningen (aantal, welke in aanmerking komen voor subsidie en welke bewoners een Gelrepas hebben).

Artikel 5: Criteria verduurzamen gehele woning

Maatregelen tot het verduurzamen van woningen komen slechts in aanmerking voor subsidiering op grond van deze regeling indien:

  • a.

    De woning binnen een op grond van deze regeling door het college aangewezen cluster ligt;

  • b.

    Er geen collectieve aanpak plaatsvindt of de aanvrager de collectieve aanpak van de woningen niet wil afwachten;

  • c.

    De aanvraagperiode voor de collectieve aanpak niet op het moment van de aanvraag of besluitvorming daarover openstaat;

  • d.

    De aanvrager de eigenaar-bewoner van de woning is of de VvE dit namens eigenaar-bewoners doet;

  • e.

    De woning een Startlabel heeft van C, D, E, F of G;

  • f.

    Door de uit te voeren maatregelen het Doellabel wordt gerealiseerd.

Artikel 6: Verplichtingen

Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    De eigenaar-bewoner van de woning draagt bij aan de verduurzaming door het betalen van een eigen bijdrage van € 2.500,00. Deze verplichting geldt niet voor een eigenaar-bewoner die in het bezit is van een Gelrepas.

  • b.

    Bij de verantwoording van de subsidie dienen facturen, betalingsbewijzen en foto’s te worden overlegd.

  • c.

    De subsidieontvanger verleent alle medewerking aan evaluatie en monitoring.

  • d.

    Een subsidieontvanger informeert het college onverwijld schriftelijk over onder meer:

    • 1.

      verkoop door de eigenaar-bewoner van de woning waarvoor subsidie is verstrekt;

    • 2.

      ontwikkelingen bij de eigenaar-bewoner die ertoe kunnen leiden dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel zullen kunnen worden nagekomen;

    • 3.

      beslissingen of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend.

Artikel 7: Weigeringsgronden

De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 10 ASV én artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen in ieder geval geweigerd worden indien gegronde reden bestaat aan te nemen dat:

  • a.

    De aanvrager of de aanvraag niet aan de eisen van de regeling voldoet;

  • b.

    De aanvrager geen eigenaar-bewoner of een VvE niet namens eigenaar-bewoners aanvraagt voor de woning waarop de aanvraag ziet;

  • c.

    De aanvraag niet ziet op een woning uit een door het college in bijlage 1 aangewezen cluster;

  • d.

    De aanvraag ziet op een woning waarvoor op dat moment de aanvraagperiode voor collectieve aanpak openstaat;

  • e.

    De aanvraag niet ziet op een woning met Startlabel C, D, E, F of G;

  • f.

    De gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;

  • g.

    De uit te voeren activiteiten geen drie labelsprongen bewerkstelligen ten opzichte van het Startlabel E, F, of G, geen twee labelsprongen bewerkstelligen ten opzichte van het Startlabel en D en niet één labelsprong bewerkstelligt ten opzichte van het Startlabel B.

Artikel 8: Hoogte subsidie individuele aanpak

  • 1.

    Van renovatie en verduurzaming van een woning van een eigenaar-bewoner als bedoeld in deze regeling worden de kosten van de activiteiten gesubsidieerd onder aftrek van de ISDE subsidie (ca 30%), SEEH-subsidie (ca 30%) en de eventueel verschuldigde eigen bijdrage van €2.500,00. Bij een VvE geldt deze eigen bijdrage per woning. De maximale subsidie is terug te vinden in bijlage 2.

  • 2.

    Op grond van een op deze regeling verleende subsidie wordt aan de subsidieaanvrager een voorschot verleend na het overleggen van een getekende offerte/opdracht dan wel een factuur voor de betreffende werkzaamheden.

Artikel 9: Terugvordering van subsidie

  • 1.

    De subsidieontvanger is verplicht aan het college het voornemen tot verkoop van een met subsidiegelden verbeterde woning te melden.

  • 2.

    Het college is bevoegd om van de subsidieontvanger de subsidie, indien deze hoger is dan €500,00, binnen een maand na de verkoop van de woning terug te vorderen, overeenkomstig de hieronder vermelde tabel.

Verkoop binnen periode van

Percentage bedrag terugvordering

1 jaar

50%

2 jaar

40%

3 jaar

30%

4 jaar

20%

5 jaar

10%

  • 3.

    Het college kan vanwege dringende redenen en/of persoonlijke omstandigheden van de bewoner-eigenaar van terugvordering afzien.

Artikel 10: Vaststelling subsidie

Anderhalf jaar na de beschikking waarin de subsidie wordt verleend moet de subsidie worden vastgesteld. Hiervoor dient de subsidieontvanger ten minste de volgende stukken te overleggen:

  • a.

    Een ingevuld digitaal formulier dat daartoe door het college is vastgesteld;

  • b.

    Facturen, betaalbewijzen en foto’s van de werkzaamheden die zijn verricht;

  • c.

    Een nieuw geregistreerd energielabel dat aantoont dat het Doellabel is gehaald.

Artikel 11: Afwijkingsmogelijkheid

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 12: Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze gewijzigde regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Individuele aanpak particuliere woningen Arnhem-Oost.

     

Toelichting

 

In de gemeente Arnhem – en met name in de gebieden in Arnhem-Oost – is er sprake van hardnekkige problemen en achterstanden op het gebied van onderwijs, werk, veiligheid en leefbaarheid, gezondheid en wonen. De gemeente Arnhem vindt het van belang om deze problemen het hoofd te bieden met een leefbaarheidsaanpak voor de wijken die het meest nodig hebben. In de wijken Arnhemse Broek, Geitenkamp, Klarendal, Presikhaaf-West en Malburgen staat de leefbaarheid onder druk. Om de leefbaarheid in deze kwetsbare wijken te verbeteren heeft het gemeenbestuur bij de rijksoverheid een beroep gedaan op het Volkshuisvestingsfonds. Gemeenten en regio's kunnen met geld uit dit fonds investeren in leefbaarheid en verduurzaming van de particuliere woningvoorraad en het opknappen van de openbare ruimte in de meest kwetsbare gebieden. Hierbij maakt verduurzaming een belangrijk onderdeel uit van al deze plannen, omdat dit bijdraagt aan het realiseren van een toekomstbestendige woningvoorraad en aan lager energieverbruik.

 

Onderdeel van het investeren in deze kwetsbare wijken is het renoveren van huizen in de wijken. Het college heeft mede ten behoeve van de renovatie van huizen bij het Volkshuisvestigingsfonds een subsidie aangevraagd om woningen te kunnen renoveren. Het college heeft daarop van het rijk voor bepaalde woningen binnen de postcodes 6821,6822, 6823, 6824, 6826, 6828, 6832, 6833, 6834 en 6841 subsidie ontvangen, onder meer voor het verduurzamen en renoveren van 1754 woningen. Deze woningen zijn opgenomen in het Plan van Aanpak voor de aanvraag voor subsidie van het Volkshuisvesttingsfonds.

 

Naast een regeling voor collectieve aanpak woningen, is er ook een regeling voor de individuele aanpak van personen wiens woning niet onder een collectieve aanpak vallen, of die niet kunnen of willen wachten op de collectieve aanpak. Deze regeling ziet op dat gedeelte van de aanpak van de woningen. Uitgangspunt van deze regeling is dat woningen van eigenaar- bewoners worden opgeknapt zodat hun labeltoekenning met drie stappen wordt verbeterd of tot minimaal label B (doellabel). Dit kan ook via de VvE door deze een aanvraag in te laten dienen. Dit geldt voor de clusters zoals bepaald in bijlage 1 en tot een maximum bedrag zoals is opgenomen in bijlage 2 . Eigenaar-verhuurders vallen niet onder deze regeling. Bij de regeling van de individuele aanpak wordt er geen compleet pakket aangeboden aan die bewoners.

 

Artikel 1

 

Sub c en h

Bij het aanwijzen van clusters – zoals nu is gebeurd in bijlage 1 – is gekeken naar delen van buurten in Arnhem-Oost waar meerdere woningen met een voorlopig geregistreerd F of G label zich bevinden en woningen in een VvE met een E, F of G label. Hierbij is uitgegaan van de registreerde energielabels van de woning zoals die bij de aanvraag voor het Volkshuisvestingsfonds geraadpleegd zijn bij Rijksdienst voor ondernemend Nederland. De actuele labels kunnen hiervan afwijken en dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn. Gelet daarop is de regeling lopende de aanvraagperiode ten gunste van subsidieaanvragers aangepast. Wij vragen alle woningeigenaren een Startlabel te overleggen.

 

Bij de aanvraag van de subsidie wordt gekeken naar het Startlabel.

 

Artikel 2

Bij de individuele aanpak kunnen alleen eigenaar-bewoners en VvE’s meedoen met de renovatie. Kosten moeten direct verband houden met de aanpak van schimmel, achterstallig onderhoud, isoleren en ventileren van zijn woning en aardgasvrij koken en de benodigde labelsprongen bewerkstelligen.

 

Artikel 3

Het gemeentebestuur heeft voor aanpak van de leefbaarheid van de kwetsbare wijken een subsidie verkregen. Het bedrag van die subsidie dat uitgegeven gaat worden aan deze individuele regeling is aan een subsidieplafond gebonden. Dit wordt in dit artikel geregeld. Om de individuele aanpak goed te laten verlopen én ervoor te zorgen dat er niet meer geld uitgegeven wordt - zolang het subsidieplafond het toestaat - de subsidie verdeeld via het criterium “wie het eerst komt wie het eerst maalt”.

 

Artikel 4

Zoals bepaald wordt in bijlage 1 aangegeven welke woningen in aanmerking komen voor een subsidie. Hierbij worden de clusters aangegeven. Wel geldt dat voor de individuele aanpak woningen een Startlabel C, D, E, F of G.

 

De activiteiten die verricht moeten worden om de benodigde labelsprongen te realiseren moeten nader gespecificeerd worden in de aanvraag en worden in de subsidieverleningsbeschikking opgenomen.

 

Wanneer een VvE de aanvraag voor de bewoner-eigenaren doet, moet hij extra informatie overleggen over de VvE en zijn contactpersoon.

 

Artikel 5

Bij de toekenning welke woningen in aanmerking komen voor de regeling wordt uitgegaan van het Startlabel. Indien een woning geen Startlabel heeft die tot stand is gekomen volgende NTA 8800 dan moet deze door de aanvrager worden aangevraagd en overgelegd bij de aanvraag.

 

Wanneer er een collectieve aanpak voor het Cluster plaatsvindt is het van belang dat de woning meegaat in die collectieve aanpak. In dat geval kunnen de maatregelen van het Cluster op elkaar worden afgestemd en gezamenlijk tegelijkertijd worden uitgevoerd.

 

Door wijziging van de regeling is het mogelijk dat een aanvraag wordt ingediend zowel door de vereniging voor eigenaren, als door de eigenaar-bewoner. Indien er activiteiten moeten worden verricht waar de vereniging voor eigenaren toestemming voor moet geven, is de aanvrager van de subsidie op grond van artikel 4 van deze regeling verplicht om een toestemmingsverklaring van de vereniging te overleggen.

 

Artikel 6

 

De eigenaar - bewoner moet – behalve als hij in het bezit is van een Gelrepas –een eigen bijdrage betalen voor de renovatie van zijn woning. Voor dit laatste kan ook de Toekomst Bestendig Wonen Lening worden ingezet. De eigenaar-bewoner of de VvE is zelf verantwoordelijk voor de ISDE-/SEEH-subsidie aanvraag bij het Rijk.

 

Omdat na de aanpak van de woningen geëvalueerd wordt en er ook verantwoording afgelegd moet worden over de ontvangen subsidiegelden, is de aanvrager verplicht mee te werken aan de monitoring en evaluatie van deze aanpak. Voorts is hij verplicht om onverwijld belangrijke ontwikkelingen te melden aan het college. De belangrijkste situaties zijn opgenomen in de regeling, maar deze zijn niet uitputtend bedoeld.

 

Artikel 7

Zoals eerder aangegeven dient de aanvraag ingediend te worden door de eigenaar-bewoner of de VvE. Om de subsidie effectief daar te gebruiken waar de leefbaarheid het meest onder druk staat, is ervoor gekozen clusters aan te wijzen waarvoor subsidie beschikbaar is. Deze worden genoemd in bijlage 1 van de regeling, die hierin als herhaald en ingelast wordt beschouwd. De hierin aanwezige grondgebonden woningen met een Startlabel C, D, E, F en G komen in aanmerking voor subsidie. Van belang is verder dat er met de activiteiten/maatregelen drie labelsprongen bewerkstelligd worden (Doellabel) wanneer het Startlabel E, F of G is, twee labelsprongen als het Startlabel D is en één labelsprong als het startlabel C is. Hiermee wordt het doel van de subsidie gerealiseerd: verduurzaming van woningen om daarmee de leefbaarheid te vergroten.

 

Artikel 8

Alle eigenaar-bewoners betalen in ieder geval een eigen bijdrage van €2.500,00, tenzij het een eigenaar-bewoners betreft die een GelrePas hebben. Mocht de financiering van de eigen bijdrage een probleem voor de eigenaar-bewoner zijn dan kan hiervoor de Toekomst Bestendig Wonen Lening worden ingezet. Daarnaast kunnen alle eigenaar-bewoners/VvE’s een ISDE- /SEEH-subsidie aan te vragen bij het Rijk.

 

De maximaal te subsidiëren bedragen staan vermeld in bijlage 2 .

 

Artikel 9

Door de verduurzaming van de woning, wordt de woning ook meer waard. Dit artikel stelt het college in staat om – bij een subsidie hoger dan € 500,00 – subsidie terug te vorderen bij de verkoop van de woning. Hiermee wordt voorkomen dat woningeigenaren profiteren van deze subsidie en de opvolgende eigenaren hier wel voor moeten betalen. Onder het bedrag van €500,00 valt de kosten- baten analyse negatief uit.

 

In geval de VvE de aanvrager van de subsidie is, dient hij derhalve maatregelen te treffen jegens de eigenaar – bewoners voor deze terugvordering.

 

Naarmate er meer tijd is verstreken, kan het college een minder groot percentage van de verstrekte subsidie terugvorderen. Bij de terugvordering worden eventuele persoonlijke redenen en/of dringende redenen van de verkoop van de woning meegewogen. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om de financiële situatie van betrokkene (bijv. executieverkoop) , maar ook eventuele gezondheidsredenen of redenen gelegen in het werk om te moeten verhuizen. Daarnaast kan er sprake zijn van een woning dat onderwater staat of te weinig overwaarden heeft om het bedrag te kunnen voldoen.

 

 

Artikel 10

Binnen anderhalf jaar na de oplevering van de werkzaamheden in de woning, wordt de subsidie vastgesteld. Met de vaststelling van de subsidie worden de wederzijdse rechten en plichten vastgelegd. Hiervoor is van belang dat er een aantal stukken wordt overgelegd.

 

Artikel 11

Niet alle situaties kunnen vooraf worden overzien. Vandaar dat het college de mogelijkheid krijgt om in bijzondere gevallen ten gunste van de regeling af te wijken ten behoeve van een aanvrager.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 18 oktober 2022.

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

Bijlage 2  

Naar boven