Gemeenteblad van Diemen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2022, 519412 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2022, 519412 | beleidsregel |
Actieplan omgevingslawaai 2018-2022
Verantwoording van de in dit actieplan aangegeven geluidsniveaus
In dit actieplan is altijd sprake van een geluidsniveau in dB Ldenzonder de wettelijke aftrek voor het in de toekomst stiller worden van het wegverkeer. Het gaat derhalve om de daadwerkelijke geluidsbelasting in het jaar 2016.
Omdat de wettelijke aftrek niet is toegepast, zijn de in dit actieplan opgenomen wettelijke voorkeursgrenswaarden en grenswaarden voor wegen met een snelheid tot 70 km per uur met 5 dB verhoogd en voor wegen met een snelheid vanaf 70 km per uur met 2 dB verhoogd (ten opzichte van de wettelijke normen na aftrek). Daardoor blijft een vergelijking tussen het geluidsniveau en de wettelijke waarden mogelijk.
Voor de leesbaarheid is in de tekst de toevoeging Lden (achter dB) vaak weggelaten.
Veel inwoners van Nederland en Diemen hebben last van geluid, zowel in als buiten de woning of andere verblijfplaats. Een te veel aan geluid kan leiden tot (ernstige) hinder, slaapverstoring en gezondheidsklachten.
In de Milieunotitie zijn de gemeentelijke doelstellingen opgenomen voor het te voeren geluidsbeleid naar aanleiding van diverse geluidsbronnen.
Dit Actieplan Omgevingslawaai 2018-2022 gaat alleen over de sanering van het geluid van gemeentelijke wegen.
De gemeente mag geen beleid en/of acties formuleren voor de rijkswegen, provinciale wegen, hoofdspoorwegen en vliegverkeer: dat is voorbehouden aan de andere overheden.
Vanaf 2018 nemen de mogelijkheden om het geluidsniveau veroorzaakt door gemeentelijke wegen te verminderen drastisch af. Dan is vrijwel overal dicht asfalt beton (DAB) al vervangen door steen mastiek asfalt (SMA) en zijn vrijwel overal de daarvoor in aanmerking komende straten al ingericht als 30 km gebied.
Extra geluidsreductie is in de toekomst wellicht nog mogelijk door het vervangen van gewone betonstraatstenen door stille betonstraatstenen en het vervangen van SMA door dunne geluidsreducerende deklaag (DGD). Daarbij is het noodzakelijk dat in de toekomst door doorontwikkeling de slijtage en de meerkosten nog drastisch gaan afnemen.
De inwoners van Diemen kunnen het geluidsniveau in Diemen verminderen (en de luchtkwaliteit verbeteren) door, zeker voor korte ritten in de bebouwde kom, de auto wat vaker te laten staan. Hiernaast verwachten we in de verdere toekomst een verbetering door de toename van het aantal hybride of volledig elektrisch aangedreven vervoermiddelen.
Dit Actieplan Omgevingslawaai is tot stand gekomen overeenkomstig het bepaalde in artikel 11.14 van de Wet milieubeheer:
LIJST VAN AFKORTINGEN EN BEGRIPPEN
Op grond van de Wet milieubeheer moeten B&W elke vijf jaar geluidsbelastingkaarten en een Actieplan Omgevingslawaai opstellen ter vermindering of beheersing van het geluid van gemeentelijke wegen. Het actieplan gaat derhalve niet over de rijkswegen en provinciale wegen.
De geluidsbelastingkaarten op basis van verkeersgegevens over het jaar 2016 zijn door B&W vastgesteld op 28 februari 2017 (zie bijlage 2).
Hoofdstuk 1: Geluidsnormen, geluidsniveau en geluidsreductie
In het actieplan is altijd sprake van de daadwerkelijke geluidsbelasting in het jaar 2016 (dus zonder aftrek voor het in de toekomst stiller worden van het wegverkeer).
Voor de geluidsbelasting op de gevel van een woning veroorzaakt door gemeentelijke wegen met een snelheid tot 70 km per uur gelden (zonder aftrek) de volgende wettelijke waarden:
de voorkeursgrenswaarde is 53 dB;
de grenswaarde is in het buitengebied 58 dB en in stedelijk gebied 63 dB.
De volgende aantallen woningen hebben in het jaar 2016 een gecumuleerde geluidsbelasting vanaf 54 dB (boven de voorkeursgrenswaarde van 53 dB) veroorzaakt door gemeentelijke wegen. Bij nieuwbouw gaat het om toegevoegde woonruimte in de periode 2011-2016.
In 2016 voldoet vanwege gemeentelijke wegen 71,4% van de woningen aan de voorkeursgrenswaarde van 53 dB. In 2011 was dit minder, namelijk 60,4%.
Er is in 2016 dus een duidelijke verbetering ten opzichte van 2011.
Uitzonderingen daargelaten is de voorkeursgrenswaarde in Diemen niet haalbaar bij de gemeentelijke wegen met een hoofdontsluitingsfunctie. Het geluid van de snelwegen kan door een goede afscherming worden teruggebracht. Voor de gemeentelijke wegen geldt dit echter niet. Door de hoge verkeersintensiteiten op een aantal hoofdwegen in de bebouwde kom blijft daar, nadat maatregelen aan de bron (zoals een ander wegdek of lagere snelheid) zijn getroffen, op veel plaatsen een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde bestaan. Door de realisatie van nieuwbouw zal het geluidsniveau in Diemen plaatselijk toenemen door extra verkeer.
Hoofdstuk 2: Saneringsprogramma gemeentelijke wegen
In het Actieplan Omgevingslawaai 2013-2017 (vastgesteld door B&W op 8 januari 2013) zijn ondermeer de volgende beleidsuitgangspunten geformuleerd die ook gelden voor de planperiode 2018-2022.
Voor gemeentelijke wegen met een geluidsbelasting vanaf 58 dB (bij tenminste zes woningen) worden de mogelijkheden onderzocht en overwogen om het geluidsniveau te verminderen. In de bebouwde kom zijn mogelijke maatregelen in beginsel beperkt tot: 1. het verlagen van de snelheid; 2. het toepassen van asfalt of stille betonstraatstenen in plaats van gewone betonstraatstenen.
Wegen komen in beginsel alleen in aanmerking voor een ander wegdek indien grootonderhoud en/of herstructurering in de planperiode is voorzien.
Alle mogelijkheden om het geluid te reduceren worden in beginsel benut. Het geluidseffect van een maatregel waaraan (hoge) meerkosten zijn verbonden dient in beginsel tenminste 3 dB te zijn (dat is hoorbaar).
Het saneringsprogramma voor de planperiode 2018-2022 ziet er als volgt uit:
In paragraaf 2.3 is deze tabel opgenomen met een toelichting (verklaring van de noten) bij de mogelijke maatregelen.
Op grond van de Wet milieubeheer moet de gemeente:
De acht geluidsbelastingkaarten 2016, op basis van verkeersgegevens over het jaar 2015, zijn door B&W vastgesteld op 28 februari 2017 (zie bijlage 2).
Het actieplan heeft betrekking op het geluid vanwege gemeentelijke wegen.
De gemeente mag geen beleid formuleren voor de rijkswegen, provinciale wegen, hoofdspoorwegen en vliegverkeer: dat is voorbehouden aan de andere overheden.
In dit hoofdstuk wordt beknopt informatie verstrekt over:
In dit hoofdstuk staan de mogelijk te treffen maatregelen in Diemen centraal.
Allereerst is aangegeven welke doelstellingen, acties en algemene maatregelen al zijn opgenomen in gemeentelijke beleidsstukken om het geluid (en de luchtverontreiniging) van gemeentelijke wegen terug te dringen. Daarbij gaat het om: de Beleidsnota geluid 2010-2015, het Actieplan luchtkwaliteit 2013-2016 en het Actieplan Omgevingslawaai 2013-2017.
Na vermelding van de plandrempel (65 dB) en onderzoeksplicht (58 dB) worden uitgangspunten genoemd die worden gehanteerd bij het kiezen uit mogelijke maatregelen voor het bereiken van een blijvende geluidsreductie. Tevens staan uitgangspunten aangegeven voor de selectie van gemeentelijke wegen waar maatregelen worden uitgevoerd. Vervolgens worden voor de gemeentelijke wegen concrete maatregelen benoemd die:
HOOFDSTUK 1 GELUIDSNORMEN, GELUIDSNIVEAU EN GELUIDSREDUCTIE
1.1 Wettelijke geluidsnormen wegverkeer
In de Wet geluidhinder worden een aantal geluidsnormen genoemd voor wegverkeer. Bij de hoogte van de waarden wordt onderscheid gemaakt tussen: bestaande en nieuwe situaties, buitengebied en stedelijk gebied.
Voor de geluidsbelasting op de gevel van een woning of andere geluidsgevoelige bestemming gelden:
de voorkeursgrenswaarde, de ondergrens waarnaar in beginsel altijd moet worden gestreefd;
de grenswaarde, het maximaal toelaatbare geluidsniveau.
In het voorliggende actieplan is altijd sprake van een geluidsniveau in dB Lden, zonder aftrek voor het in de toekomst stiller worden van het wegverkeer. Het gaat derhalve om de daadwerkelijke geluidsbelasting in de jaren 2011 en 2016. Voor de leesbaarheid is de toevoeging Lden vaak weggelaten.
Onderstaande normen zijn daarom de wettelijke normen vermeerderd met 5 of 2 dB (respectievelijk bij snelheid tot of vanaf 70 km per uur) voor het in toekomst stiller worden van het wegverkeer.
Normen voor de huidige geluidsbelasting bij een snelheid tot 70 km per uur
Voor de huidige geluidsbelasting op de gevel van een woning of andere geluidsgevoelige bestemming geldt voor nieuwe situaties een voorkeursgrenswaarde van 53 dB en een grenswaarde van 58 dB in het buitengebied en 63 dB in stedelijk gebied. In stedelijk gebied is de maximale ontheffingswaarde 68 dB.
In enkele uitzonderingsgevallen gelden voor bestaande woningen hogere waarden. In saneringsgevallen is de maximale ontheffingswaarde 73 dB.
Normen voor de huidige geluidsbelasting bij een snelheid vanaf 70 km per uur
De normen bij een snelheid vanaf 70 km per uur liggen steeds 3 dB lager dan bovenstaande normen bij een snelheid tot 70 km per uur.
1.2 Geluidsniveau in Diemen vanwege weg- en railverkeerslawaai in 2011 en 2016
De gemeente moet elke vijf jaar geluidsbelastingkaarten en -tabellen opstellen voor woningen met een geluidsbelasting vanaf 55 dB Lden en 50 dB Lnight alsmede een actieplan ter vermindering van de geluidsbelasting vanwege gemeentelijke wegen.
Lden staat voor het gehele etmaal en Lnight voor de nachtperiode.
In tabel 1 staan de aantallen geluidsbelaste woningen in 2011 en 2016 vanwege weg- en railverkeer. Op grond van de regelgeving zijn de resultaten op honderdtallen afgerond. Zie voor alle tabellen en kaarten bijlage 2.
De berekende geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai ligt in 2016 fors lager dan in 2011. Hier is duidelijk te zien dat de hogere geluidsschermen langs de rijkswegen zeer effectief zijn. Vrijwel alle geluidsbelastingen vanaf 55 dB worden in 2016 veroorzaakt door gemeentelijke wegen. In 2011 werd de helft nog veroorzaakt door de rijkswegen.
De berekende geluidsbelasting vanwege railverkeerslawaai ligt in 2016 eveneens fors lager dan in 2011. Hier is duidelijk te zien dat de raildempers en geluidsschermen langs het spoor in Diemen Centrum zeer effectief zijn.
1.3 Geluidsniveau in Diemen vanwege gemeentelijke wegen in 2011 en 2016
Voor de geluidsbelasting op de gevel van een woning veroorzaakt door gemeentelijke wegen met een snelheid tot 70 km per uur gelden (zonder aftrek voor het in de toekomst stiller worden van het verkeer) de volgende wettelijke waarden:
de voorkeursgrenswaarde is 53 dB;
de grenswaarde is in het buitengebied 58 dB en in stedelijk gebied 63 dB.
Per 1 januari 2011 waren in Diemen 10.426 woningen aanwezig en per 1 januari 2016 waren dat er (mede na uitbreiding van de definitie van woning door het CBS) 13.216.
In de tabellen 2 en 3 staan de aantallen woningen die in het jaar 2011 respectievelijk 2016 een gecumuleerde geluidsbelasting hebben vanaf 54 dB veroorzaakt door gemeentelijke wegen.
Diemen Noord is inclusief Spoorzicht en Buitenlust.
Diemen Zuid is inclusief de bedrijventerreinen Verrijn Stuart, Sniep en Stammerdijk.
In 2011 voldoet vanwege gemeentelijke wegen 60,4% van de woningen aan de voorkeursgrenswaarde van 53 dB. De hoogste score is 68 dB bij 14 woningen.
In 2016 voldoet vanwege gemeentelijke wegen 71,4% van de woningen aan de voorkeursgrenswaarde van 53 dB. De hoogste score is 69 dB bij 19 woningen.
Er is in 2016 dus een duidelijke verbetering ten opzichte van 2011.
Verschillen (groter dan twintig woningen) tussen de jaren 2011 en 2016 van het aantal woningen vanaf 54 dB zijn:
71 woningen: Buytenweg, Hofstedenweg, Zeezigt (herinrichting 30 km gebied)
437 woningen: Gooiseweg (geluidsscherm, exclusief Bergwijkpark Noord)
44 woningen: Laagland, Akkerland en Roggekamp
56 woningen: Martin Luther Kinglaan (herinrichting 30 km gebied)
23 woningen: Meelbeskamp en Elskamp
48 woningen: Muiderstraatweg (exclusief Plantage de Sniep)
34 woningen: Oude Waelweg (herinrichting 30 km gebied)
57 woningen: Schepenweg met buurtontsluitingswegen
96 woningen: Tobias Asserlaan (herinrichting 30 km gebied)
94 woningen: Vlinderweg met buurtontsluitingswegen
71 woningen: Vogelweg met buurtontsluitingswegen
202 woningen: Boven Rijkersloot in de buurt Beukenhorst
33 woningen: Boven Rijkersloot in de buurt Bomenrijk
22 woningen: Boven Rijkersloot in de buurt Schelpenhoek
78 woningen: Boven Rijkersloot in de buurt Kruidenhof
34 woningen: Prins Mauritslaan
Het aantal woningen met een gecumuleerde geluidsbelasting vanwege gemeentelijke wegen boven de voorkeurswaarde van 53 dB bedraagt:
Uitzonderingen daargelaten is de voorkeursgrenswaarde in Diemen niet haalbaar bij de gemeentelijke wegen met een hoofdontsluitingsfunctie. Het geluid van de snelwegen kan door een goede afscherming worden teruggebracht. Voor de gemeentelijke wegen geldt dit echter niet. Door de hoge verkeersintensiteiten op een aantal hoofdwegen in de bebouwde kom blijft daar, nadat maatregelen aan de bron (zoals een ander wegdek of lagere snelheid) zijn getroffen, op veel plaatsen een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde bestaan.
In tabel 4 staan de aantallen woningen per maatgevende gemeentelijke weg die in 2016 een geluidsniveau hadden boven de onderzoeksplicht vanaf 58 dB (58 t/m 64 dB) en boven de plandrempel van 65 dB (65 t/m 69 dB).
Wegen met minder dan zes woningen met een geluidsbelasting vanaf 58 dB zijn niet in het overzicht opgenomen. Dit betreft (tussen haakjes het aantal woningen):
Buytenweg, Hofstedenweg, Zeezigt (2); Diemerpolderweg (1);
Laagland, Akkerland, Roggekamp (4); Martin Luther Kinglaan (1);
Per weg is het jaartal opgenomen waarin de weg naar verwachting in aanmerking komt voor grootonderhoud of herstructurering op basis van de ophoogcyclus. De ophoogcyclus bedraagt gemiddeld 21 jaar en bedraagt minimaal 16 jaar en maximaal 30 jaar per buurt (afhankelijk van het zettingpatroon).
De tijdelijke woonruimte in Bergwijkpark Noord is buiten beschouwing gelaten.
In bijlage 1 is gespecificeerd aangegeven welk aantal woningen een gecumuleerde geluidsbelasting heeft vanaf 54 dB veroorzaakt door bepaalde gemeentelijke wegen.
Het is niet altijd duidelijk wanneer en van welke bron bewoners (de meeste) overlast ondervinden. Met name gedurende de avond- en nachtperiode (19.00-07.00 uur) wijkt het werkelijk optredend geluidsniveau af van de wettelijk voorgeschreven dosismaat Lden. De dosismaat geeft een gemiddelde voor het etmaal weer, terwijl de hinder met name kan worden veroorzaakt door enkele auto’s die in de nacht voor een piekgeluid zorgen.
Toename geluidsniveau door nieuwe ontwikkelingen
Door onder andere de nieuwbouwwijk Plantage de Sniep zullen de verkeersintensiteiten op de Muiderstraatweg en aansluitende wegen toenemen.
Door de herstructurering van Bergwijkpark Noord zullen in en rond dat gebied de verkeersintensiteiten wijzigen, aangezien de verkeersstromen van wonen en werken verschillen.
Kortom, door de realisatie van nieuwbouw zal het geluidsniveau in Diemen plaatselijk toenemen.
1.4 Geluidsreductie van mogelijke maatregelen
Bij een geluidsbeleid voor het gemeentelijke wegennet zijn, in volgorde van voorkeur, de volgende algemene maatregelen denkbaar die overal in de gemeente kunnen leiden tot een lager geluidsniveau:
In aanvulling op de algemene (preventieve) maatregelen zijn, in volgorde van voorkeur, de volgende gemeentelijke maatregelen denkbaar:
Er zijn grote verschillen in geluidsreductie tussen de verschillende maatregelen. Een reductie met 3 dB is goed hoorbaar.
Een blijvende reductie van tenminste 3 dB wordt gehaald door:
Een blijvende reductie van tenminste 2 dB wordt gehaald door:
Een blijvende reductie van tenminste 1 dB wordt gehaald door:
Een over de levensduur gemiddelde reductie wordt gehaald door:
Zie voor een overzicht van de geluidsreductie van 41 verschillende wegdekken/producten www.infomil.nl.
Bij het effect moet de kanttekening worden geplaatst dat (over het algemeen) het aangegeven effect alleen is te verwachten in de dagperiode (7.00-19.00 uur). Door lagere verkeersintensiteiten in de avondperiode (19.00-23.00) en nachtperiode (23.00-7.00 uur) zal in die perioden een veel lager effect optreden.
In Diemen is het gebruikelijk om de hoofdontsluitingswegen met een snelheid van 50 km per uur te voorzien van steen mastiek asfalt (SMA) en de overige wegen van betonstraatstenen. In Diemen zijn als proef in 2011 stille betonstraatstenen toegepast op de Boven Rijkersloot in de buurt Schelpenhoek met bij aanleg en ook nog na twee jaar een geluidsreducerend effect van 2 dB. De gemiddelde reductie over de gehele levensduur zal naar verwachting slechts circa 1 dB bedragen.
Stil asfalt, dunne geluidsreducerende deklaag (DGD-A), is in Diemen alleen toegepast op de Fortdiemerdamweg met bij aanleg een geluidsreducerend effect van 3 dB. DGD kan niet worden toegepast bij kruisingen en rotondes en op plaatsen waar veel wrijving is (inhaal- en parkeerbewegingen).
Voor stille betonstraatstenen en stil asfalt geldt dat door slijtage het geluidsreducerend effect in de loop der jaren afneemt. Voor deze wegdekken wordt uitgegaan van een gemiddelde geluidsreductie over 15 jaar.
1.5 Kosten van mogelijke maatregelen
De materiaalkosten van betonstraatstenen zijn:
Aanleg van een gewone steen in keeperverband is 3,6 dB stiller dan aanleg in een ander verband. In Diemen wordt gebruik gemaakt van keeperverband.
De kostentool Silent Roads bevat informatie over de kosten van asfalt, prijspeil 4 april 2016. De geluidsreductie ten opzichte van SMA bedraagt bij DGD-A 2,9 dB en bij DGD-B 4,7 dB. De kosten van aanleg en onderhoud bedragen voor SMA € 84 en voor DGD € 87 per m².
De gehanteerde afschrijvingstermijnen zijn: SMA 15 jaar, DGD-A 10 jaar en DGD-B 8 jaar. De kosten per jaar bedragen dan:
Het toepassen van DGD verdient de voorkeur (maatregel aan de bron) als dit in nieuwe of saneringssituaties als alternatief wordt gebruikt voor maatregelen waaraan ook hoge kosten zijn verbonden, zoals geluidsschermen of gevelisolatie.
De kosten voor een geluidsscherm bedragen circa € 400 tot € 500 per m². Dit is in de bebouwde kom geen reële optie.
Voor de overige maatregelen (snelheidsverlaging en eenrichtingsverkeer) zijn er nauwelijks (meer)kosten.
Het uitvoeren van verkeersmaatregelen vindt bij voorkeur plaats tegelijk met geplande onderhoudswerkzaamheden aan de wegen.
Voor niet voorziene maatregelen is op dit moment geen budget beschikbaar. Voor de dekking van kosten kan worden gedacht aan de bestemmingsreserve omgevingslawaai of het beschikbaar stellen van een hoger budget.
HOOFDSTUK 2 SANERINGSPROGRAMMA GEMEENTELIJKE WEGEN IN DIEMEN
2.1 Plandrempel en andere uitgangspunten sanering
De plandrempel geeft geen wensbeeld aan voor het geluidsniveau in een bepaald gebied. Het gaat om het saneren van geluid: ingrijpen in extreme situaties. De beschikbaarheid van geld is in beginsel voor alle overheden maatgevend geweest voor het vaststellen van de hoogte van de plandrempel.
De plandrempel geeft ook geen garantie dat het geluidsniveau (fors) omlaag zal worden gebracht. De (verkeers)technische mogelijkheden en de kosten kunnen er toe leiden dat niet alle potentiële maatregelen kunnen worden uitgevoerd.
Het rijk en de meeste gemeenten hebben gekozen voor een plandrempel van 65 dB of hoger. In het actieplan voor de planperiode 2008-2012 hebben B&W de plandrempel vastgesteld op 65 dB en is vermeld dat dit ook geldt voor de planperiode 2013-2018.
Een lagere plandrempel is ongewenst omdat dan verwachtingen worden gewekt die in de regel waarschijnlijk niet kunnen worden waargemaakt. Het treffen van maatregelen aan wegen met een lagere geluidsbelasting dan 65 dB zal mogelijk tot hoge kosten gaan leiden en weinig effect kunnen hebben: het aantal dB en de hinderbeleving kunnen sterk van elkaar verschillen. De dosismaat geeft een gemiddelde voor het etmaal weer, terwijl de hinder met name kan worden veroorzaakt door enkele auto’s die in de nacht voor piekgeluiden zorgen.
Het is denkbaar dat de door bewoners ervaren geluidsoverlast vanwege de gemeentelijke wegen gaat toenemen, nu bij de rijkswegen en spoorwegen extra maatregelen zijn getroffen om de geluidsoverlast te beperken. Daarom vinden we het wel van belang om voor de gemeentelijke wegen met een geluidsbelasting vanaf 58 dB (de grenswaarde voor het buitengebied, 5 dB lager dan de grenswaarde voor stedelijk gebied) de mogelijkheden te onderzoeken en te overwegen om het geluidsniveau te verminderen. Dit betekent in de praktijk dat al vanaf een geluidsbelasting van 58 dB sprake is van een onderzoeksplicht voor de gemeente.
Een geluidsreductie met tenminste 3 dB (dat is hoorbaar) kan worden gerealiseerd door:
De volgende uitgangspunten worden gehanteerd bij het kiezen uit de vijf mogelijke maatregelen voor het bereiken van circa 3 dB reductie.
In het Verkeerscirculatieplan is de functie van de hoofdontsluitingswegen vastgesteld. Alleen in de Burgemeester Bickerstraat en het naastgelegen deel van de Ouddiemerlaan is sprake van eenrichtingsverkeer op hoofdwegen. Het wijzigen van verkeersstromen op hoofdwegen leidt meestal slechts tot verplaatsing van geluid. Zo’n maatregel kan natuurlijk op grond van diverse argumenten (doorstroming, verkeersveiligheid, luchtverontreiniging, geluidsoverlast, en dergelijke) worden overwogen. Bij eventuele wijzigingen, ten opzichte van het Verkeerscirculatieplan, in de afwikkeling van verkeersstromen op hoofdwegen (bijvoorbeeld instellen van eenrichtingsverkeer) dient rekening te worden gehouden met de geluidbalans. In het voorliggende actieplan wordt het wijzigen van verkeersstromen niet voorgesteld, maar dat kan tijdens de planperiode om andere redenen wellicht alsnog aan de orde komen.
In beginsel geldt op de hoofdontsluitingswegen 50 km per uur. Een uitzondering geldt thans op delen van de Ouddiemerlaan en is een te overwegen optie voor de Arent Krijtsstraat. Van geval tot geval zal worden afgewogen of een snelheidsverlaging gewenst is. Het effect bij verlagen naar 30 km per uur bedraagt 1-2 dB, maar kan bij veel vrachtverkeer ook 0 zijn.
Het toepassen van DGD is niet mogelijk bij kruisingen en rotondes en op plaatsen waar veel wrijving is (inhaal- en parkeerbewegingen). Hierdoor vallen vrijwel alle hoofdontsluitingswegen af. Een wel mogelijk traject is de Ouddiemerlaan tussen de rotonde en de kruising met Buitenlust, maar daar zal de geluidsdruk door de tunnelbak al gaan afnemen, zodat het maken van hoge kosten voor DGD hier niet zinvol is.
Het vervangen van betonstraatstenen door stille betonstraatstenen op 30 km wegen voldoet niet aan het uitgangspunt van 3 dB reductie. Naar verwachting is die maximaal 2 dB. Bij de buurtontsluitingswegen in Diemen Noord wordt deze maatregel wel in de overwegingen meegenomen.
Het voorgaande betekent dat we een geluidsreductie vanwege gemeentelijke wegen in de bebouwde kom met name kunnen realiseren door:
De volgende uitgangspunten worden gehanteerd bij de selectie van de gemeentelijke wegen waar maatregelen worden uitgevoerd in de planperiode 2013-2018 of later.
Indien het budget onvoldoende is, wordt voorrang gegeven aan wegen waar tegen zo laag mogelijke kosten, zoveel mogelijk woningen een zo hoog mogelijke geluidsreductie gaan ervaren. Ter bepaling van de prioriteitsstelling worden woningen met een hogere geluidsbelasting dan 58 of 59 dB als volgt zwaarder meegeteld: x2 bij 60, 61 en 62 dB; x3 bij 63, 64 en 65 dB; x4 bij 66 dB of meer. Het totaal aantal woningpunten wordt vermenigvuldigd met het effect in dB ter verkrijging van een puntentotaal.
Daarna wordt het puntentotaal gedeeld door de meerkosten van de maatregel, ter verkrijging van de meerkosten per rekenwoning.
2.2 Overzicht van getroffen maatregelen in de planperiode 2013-2017
DAB (dicht asfalt beton) wordt al vele jaren systematisch vervangen door SMA (steen mastiek asfalt). SMA is 1 dB stiller dan DAB en aan de toepassing van SMA zijn inmiddels geen meerkosten meer verbonden.
In tabel 5 staan de uitgevoerde maatregelen in de jaren 2008-2012. Daarvan is de geluidsreductie ten opzichte van 2006 (de vorige versie van de geluidsbelastingkaarten) gerealiseerd.
2.3 Overzicht van mogelijk te treffen maatregelen in de planperiode 2018-2022
De in tabel 6 opgenomen wegen behoren tot de onderzoeksplicht.
Alle mogelijkheden om het geluid te reduceren worden in beginsel benut. Het geluidseffect van een maatregel waaraan (hoge) meerkosten zijn verbonden dient in beginsel tenminste 3 dB te zijn (dat is hoorbaar).
Tabel 7 bevat een overzicht van het saneringsprogramma voor de planperiode 2018-2022, gebaseerd op de geluidskaarten en vastgestelde onderzoeksplicht. Alle maatregelen worden getroffen, tenzij er alsnog zwaarwegende argumenten ontstaan om dit niet te doen.
In het kader van een studie ‘oost-west-as’ is een ontwerp gemaakt voor de inrichting van de Muiderstraatweg en Hartveldseweg (tussen rijksweg A10 en de Provincialeweg). In 2017 wordt SMA aangebracht op de Muiderstraatweg tussen de Provincialeweg en de Prins Bernhardlaan. De andere weggedeelten beschikken al over SMA. Het is nog niet bekend of andere aanpassingen een geluidsreducerend effect hebben.
2.4 Doorkijk naar de planperiode 2023-2027
Vooralsnog zijn er in de periode 2023-2027 alleen maatregelen voorzien aan de Arent Krijtsstraat (in 2026). Een te overwegen optie is 30 in plaats van 50 kilometer per uur. Het effect daarvan kan 1-2 dB zijn, maar kan bij veel vrachtverkeer ook 0 dB zijn.
Vanaf 2018 nemen de mogelijkheden om het geluidsniveau veroorzaakt door gemeentelijke wegen te verminderen drastisch af. Dan is vrijwel overal DAB al vervangen door SMA en zijn vrijwel overal de daarvoor in aanmerking komende straten al ingericht als 30 km gebied.
Extra geluidsreductie is in de toekomst wellicht nog mogelijk door het vervangen van bss door stille bss en het vervangen van SMA door DGD. Daarbij is het noodzakelijk dat in de toekomst door doorontwikkeling de slijtage en de meerkosten nog drastisch gaan afnemen.
BIJLAGE 1 GELUIDSBELASTING VANWEGE GEMEENTELIJKE WEGEN IN HET JAAR 2016
BIJLAGE 2 GELUIDSBELASTINGTABELLEN EN -KAARTEN OMGEVINGSLAWAAI 2016
De geluidsbelastingtabellen en -kaarten zijn in opdracht van de gemeente Diemen op 16 januari 2016 opgesteld door dBvision. De dosismaat Lden staat voor het gehele etmaal en Lnight voor de nachtperiode.
De kaarten voor industrie zijn leeg, omdat er afgerond (conform de EU-regels) minder dan honderd woningen zijn met een geluidsbelasting vanaf 55 dB(Lden) en er geen woningen met een geluidsbelasting vanaf 50 dB(Lnight) zijn.
De kaarten voor luchtvaart zijn leeg, omdat er geen woningen met een geluidsbelasting vanaf 55 dB(Lden) of vanaf 50 dB(Lnight) zijn. Onderstaand de aantallen geluidsbelaste woningen in 2011 en 2016 vanwege weg- en railverkeer (conform de EU-regels afgerond op honderdtallen).
De berekende geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai ligt in 2016 fors lager dan in 2011. Hier is duidelijk te zien dat de hogere geluidsschermen langs de rijkswegen zeer effectief zijn.
De berekende geluidsbelasting vanwege railverkeerslawaai ligt in 2016 eveneens fors lager dan in 2011. Hier is duidelijk te zien dat de raildempers en geluidsschermen langs het spoor in Diemen Centrum zeer effectief zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-519412.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.