Gemeenteblad van Diemen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2022, 519404 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2022, 519404 | beleidsregel |
Horecasanctiebeleid Diemen 2017
In 2013 is de Drank- en Horecawet gewijzigd. Het toezicht op de naleving en het handhaven van de Drank- en Horecawet is met de komst van de gewijzigde wet van de Voedsel- en Warenautoriteit overgedragen aan gemeenten. De gemeente Diemen heeft destijds horecasanctiebeleid opgesteld waarin is bepaald hoe men zou gaan handhaven bij overtredingen van de Drank- en Horecawet, Algemene Plaatselijke Verordening Diemen (APV) en de Wet op de kansspelen.
In een breder kader is het horecasanctiebeleid een belangrijke schakel binnen de cyclus van het programmatisch handhaven en het preventie- en handhavingsplan alcohol. Het horecasanctiebeleid is daarom inhoudelijk op het preventie- en handhavingsplan afgestemd.
Nu de gemeente een aantal jaar intensiever toeziet op de horecaregelgeving, zijn nieuwe inzichten ontstaan ten aanzien van de op te leggen sancties. Tegelijkertijd is de Landelijke Handhavingstrategie (LHS) vastgesteld. Voor milieuhandhaving is de LHS in Diemen reeds geïmplementeerd. De uitgangspunten uit de LHS worden ook toegepast in dit horecasanctiebeleid.
2. Doel van het horecasanctiebeleid
Door middel van dit sanctiebeleid wordt, na de bekendmaking hiervan, op een eenduidige wijze gehandhaafd ten aanzien van overtredingen van de Drank- en Horecawet, de APV (voor zover het betreft de horeca, terrassen en sluitingstijden) en de Wet op de kansspelen.
Dit horecasanctiebeleid is gericht op horecabedrijven. Sancties ten aanzien van jongeren die de Drank- en Horecawet overtreden vallen buiten dit sanctiebeleid.
3. Uitgangspunten bij het horecasanctiebeleid
Het horecasanctiebeleid heeft de volgende uitgangspunten:
Heldere communicatie vooraf: Door heldere communicatie vooraf zijn horecaondernemers al op de hoogte van wat de gevolgen zijn van het overtreden van de regels. Alle alcoholverstrekkers (horeca, detailhandel en paracommerciële instellingen) worden geïnformeerd over de belangrijkste regels. Door deze communicatie vooraf en de kennis van de regels die de vergunninghouder hoort te hebben, is in geen enkel geval sprake van “goedwillend gedrag” van de overtreder (zoals bedoeld in de LHS) maar tenminste van onverschilligheid. Na vaststelling van het horecasanctiebeleid ontvangen de ondernemers een samenvatting met de strekking van het beleid (voor in de horeca barcodemap). In het preventie- en handhavingsplan alcohol wordt nader ingegaan op de communicatie.
Stappen worden toegepast per ondernemer en niet per horecazaak: Als een ondernemer zijn onderneming tussentijds overdraagt aan een ander, nadat een stap uit het sanctiebeleid is toegepast, begint de nieuwe ondernemer met een schone lei. Deze regel is niet van toepassing als de ondernemingsvorm wijzigt en een van de ondernemers nog steeds betrokken is bij de zaak.
Algemene wet bestuursrecht ( Awb ): Het opleggen van sancties zijn besluiten in de zin van Awb. De Awb is daarom van toepassing op deze besluiten en op de voorbereiding. Daarin is onder andere geregeld dat degene aan wie een last onder dwangsom, last onder bestuursdwang of bestuurlijke boete wordt opgelegd, in de gelegenheid wordt gesteld om zijn zienswijze kenbaar te maken tegen het voornemen tot het te nemen besluit.
Artikel 35 ontheffing: Wanneer een overtreding wordt geconstateerd ten aanzien van een verleende ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet kan, gelet op de omstandigheden, het aanspreken of waarschuwen achterwege blijven indien de leidinggevende van de ontheffing tevens ondernemer is van een horecabedrijf dat in Diemen is gevestigd. Deze stap wordt dan opgelegd aan het horecabedrijf van de betreffende ondernemer. Dit is een extra stimulans om ook tijdens evenementen de voorschriften na te leven.
Maatwerk: Indien de individuele situatie daar om vraagt kan het bevoegd gezag (burgemeester) gemotiveerd afwijken van het voor de overtreding geldende sanctiebeleid. Daarbij wordt overwogen in welke mate sprake is van verzwarende aspecten zoals bedoeld in de LHS. Verzwarende aspecten kunnen daardoor onder andere leiden tot het intrekken van vergunningen.
Termijnen: Waarschuwingen die worden opgelegd vervallen na drie jaar, waarna de ondernemer met een “schone lei” begint (voor wat betreft die betreffende overtreding). Na één jaar kan een ondernemer verzoeken om een last onder dwangsom op te heffen op verzoek van degene aan wie de last is opgelegd (artikel 5:34 Awb).
Prioritering niet in sanctiebeleid: Dit horecasanctiebeleid geeft een beschrijving van de procesmatige stappen die worden gedaan bij de uitvoering van het toezicht en handhaving. De prioritering en mate van inzet worden bepaald in het Integraal handhavingsbeleid en het Preventie- en handhavingsplan alcohol.
Niet melden wijzigingen niet in stappenplannen: De stappenplannen in de beleidsregels hebben geen betrekking op het niet melden van een nieuwe leidinggevende of wijzigen van de inrichting (zoals bedoeld in artikel 31, lid 1 onder d). In die gevallen is er volgens de wet geen beleidsvrijheid. Voordat de vergunning op die grond wordt ingetrokken, krijgt de ondernemer een waarschuwing en hersteltermijn om alsnog binnen een week een melding in te dienen.
4. Systematiek volgens Landelijke Handhavingstrategie
Om tot een uiteindelijke sanctie te komen moeten voorafgaand enkele acties uitgevoerd worden: de stappen. In dit sanctiebeleid wordt een aantal stappenplannen onderscheiden. De stappenplannen zijn gebaseerd op de uitgangspunten van de LHS.
Bij de landelijke handhavingstrategie (LHS) wordt de sanctie bepaald op basis van de gevolgen van een overtreding en het gedrag van de overtreder (zie figuur 1). Daarnaast bevat de LHS de stap om verzwarende aspecten te wegen. Hieronder wordt nader ingegaan op deze factoren.
Figuur 1: interventiematrix voor bepalen van de 1e interventie LHS (Bron: LHS april 2014)
De LHS kent een interventiematrix waarbij sancties worden voorgeschreven op basis van de gevolgen van de overtreding en het gedrag van de overtreder.
De gevolgen van de overtredingen zijn bij het opstellen van het preventie- en handhavingsplan in 2013 in kaart gebracht met een groep van verschillende deskundigen. Die waarden worden gebruikt voor toepassing van de interventiematrix uit de LHS. De risico’s van alle overtredingen van de DHW zijn gewaardeerd op laag of gemiddeld, wat gelijk staat aan de categorieën “1. Vrijwel nihil” en “2. Beperkt” uit de LHS. De bovenste helft van de interventiematrix wordt daarom verder buiten beschouwing van dit sanctiebeleid gelaten.
De LHS gaat ook uit van het gedrag van de overtreder. Het gedrag van de overtreder is in beginsel per overtreder verschillend. Zo kan de ene overtreder een overtreding begaan uit onverschilligheid, terwijl een ander diezelfde overtreding risiconemend begaat. Naarmate een overtreder een overtreding vaker begaat, is wel sprake van ‘verslechterend gedrag’. Bij herhaling van de overtreding schuift men dan ook op naar rechts in de interventiematrix.
De LHS beschrijft een zevental verzwarende aspecten die moeten worden meegewogen bij de keuze voor de interventie(s). Deze verzwarende aspecten zijn de volgende:
Het meewegen van deze aspecten is maatwerk en daarom niet te vatten in beleidsregels in de vorm van een stappenplan. De verzwarende aspecten kunnen echter wel een rol spelen bij het bepalen van de zwaarte van de interventie of om af te wijken van de interventiematrix. Per overtreding wordt beoordeeld of sprake is van een of meer verzwarende aspecten. De verzwarende aspecten kunnen leiden tot interventies die in de LHS niet worden gehanteerd voor overtredingen van de categorieën “1. Vrijwel nihil” en “2. Beperkt”, zoals bijvoorbeeld het intrekken van de vergunning.
Dit stappenplan geldt bij de volgende overtredingen:
Stap 1: De eerste overtreding van regels in deze categorie wordt (doorgaans) begaan uit onverschilligheid. De overtreder wordt in dat geval aangesproken op de overtreding en wordt erop gewezen dat de overtreding moet worden beëindigd of niet opnieuw mag worden begaan. Dit wordt vastgelegd in het controleverslag.
Stap 2: Bij een tweede overtreding is al geen sprake meer van onverschilligheid. Vanwege het aanspreken in de vorige stap is bij herhaling sprake van risiconemend gedrag. Na constatering van een tweede overtreding wordt de overtreder schriftelijk gewaarschuwd dat bij een volgende overtreding een bestuurlijke boete wordt opgelegd (incl. de hoogte van de boete).
Stap 3 en verder: Na twee herstellende interventies, wordt bij de derde (en iedere daaropvolgende) constatering van eenzelfde overtreding een bestraffende interventie gedaan, namelijk het opleggen van een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete wordt bepaald aan de hand van het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.
Dit stappenplan geldt bij de volgende overtredingen:
Stap 1: De regels bij deze categorie zijn zodanig bekend in de branche dat bij een overtreding sprake is van calculerend gedrag. Bij een eerste overtreding wordt de overtreder direct schriftelijk gewaarschuwd dat bij een volgende overtreding een bestuurlijke boete wordt opgelegd (incl. de hoogte van de boete).
Stap 2 en verder: Bij de tweede (en iedere daaropvolgende) constatering van eenzelfde overtreding wordt een bestraffende interventie gedaan, namelijk het opleggen van een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete wordt bepaald aan de hand van het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.
Afwijkende sancties bij stap 2:
Overtredingen van de APV kunnen in Diemen niet met een bestuurlijke boete worden afgedaan omdat de gemeente Diemen heeft gekozen voor de bestuurlijke strafbeschikking voor het sanctioneren van overlast in de openbare ruimte. De bestuurlijke strafbeschikking kan slechts voor enkele APV-overtredingen worden opgelegd. 1 Overtredingen van de wet op de kansspelen kunnen niet met een bestuurlijke boete of bestuurlijke strafbeschikking worden afgedaan. Overtredingen van de APV worden daarom (en omdat een herstellende maatregel hier beter past) met een last onder dwangsom afgedaan.
Dit stappenplan geldt bij de volgende overtredingen:
Bij het niet beschikken over een geldige drank- en horecavergunning of exploitatievergunning wordt onderscheid gemaakt in situaties, namelijk situaties waarbij:
Stap 1: Wanneer de geldigheidsduur van een exploitatievergunning is verstreken of een drank- en horecavergunning is komen te vervallen, krijgt de ondernemer een schriftelijke waarschuwing en wordt dringend verzocht om binnen de termijn van één week een vergunningaanvraag in te dienen zodat een legalisatietraject doorlopen kan worden. Deze stap geldt niet wanneer de ondernemer nog niet eerder een vergunning voor de betreffende inrichting heeft gehad. In dat geval wordt stap 1 tot en met 3 overgeslagen.
Stap 2 en 3: Wanneer niet binnen de bij stap 1 gestelde termijn sprake is van een vergunningaanvraag, wordt een last onder dwangsom (LOD) opgelegd met een hersteltermijn van één week. Voorafgaand daaraan wordt een voornemen tot het opleggen kenbaar gemaakt met een zienswijzetermijn van één week. Wanneer men in overtreding blijft, wordt de dwangsom verbeurd.
Stap 4 en 5: Als men na de verbeurde dwangsom nog in overtreding is wordt de volgende stap gezet. Afhankelijk van de situatie is dat de volgende:
Dit stappenplan geldt bij de volgende overtredingen:
Stap 1 en 2: De regels bij deze categorie zijn zodanig bekend in de branche dat bij een overtreding sprake is van calculerend gedrag. Bij een eerste overtreding wordt een last onder dwangsom opgelegd. Bij herhaling van de overtreding wordt de dwangsom verbeurd.
Stap 3 en verder: Bij de tweede (en iedere daaropvolgende) constatering van eenzelfde overtreding wordt een bestraffende interventie gedaan, namelijk het opleggen van een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete wordt bepaald aan de hand van het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.
Afwijkende sancties bij stap 3:
Overtredingen van artikel 20, lid 5 en 6 en artikel 21 DHW kunnen volgens het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet niet worden afgedaan met een bestuurlijke boete. Overtredingen van de APV kunnen in Diemen niet met een bestuurlijke boete worden afgedaan omdat de gemeente Diemen heeft gekozen voor de bestuurlijke strafbeschikking voor het sanctioneren van overlast in de openbare ruimte. In plaats van het opleggen van een bestuurlijke boete wordt van genoemde overtredingen van de DHW en artikel 2:29 APV een proces verbaal (PV) opgemaakt.
In artikel 19a van de Drank- en Horecawet is geregeld dat de burgemeester bij niet vergunningsplichtige zaken zoals winkels en cafetaria’s de verkoop van alcoholhoudende drank één tot twaalf weken kan stilleggen wanneer men driemaal binnen een tijdsbestek van twaalf maanden artikel 20, lid 1 van de Drank- en Horecawet heeft overtreden (alcohol aan minderjarigen verkopen). Deze maatregel past in de systematiek van de LHS en wordt bij herhaling opgelegd.
Dit stappenplan geldt bij de volgende overtredingen:
Stap 1 en 2: Wanneer sprake is van een van bovengenoemde situaties, is er reeds een heel traject gevolgd. Wanneer men dan nog in overtreding is, is sprake van bewust en structureel gedrag en wordt per direct een last onder bestuursdwang (sluiting) opgelegd en zo snel mogelijk uitgevoerd. Het pand wordt in beginsel voor onbepaalde tijd gesloten. Een belanghebbende kan een verzoek tot opheffing van de sluiting indienen. Medewerking aan een dergelijk verzoek kan bijvoorbeeld plaatsvinden indien er geen horecabedrijf meer terugkeert, dan wel inmiddels de benodigde vergunningen verkregen zijn.
Dit horecasanctiebeleid geeft een beschrijving van de procesmatige stappen die worden gedaan bij de uitvoering van het toezien en handhaven. De prioritering en mate van inzet worden bepaald door het Integraal toezicht- en handhavingsbeleid en het Preventie- en Handhavingsplan alcohol. Het horecasanctiebeleid treedt in werking de dag na bekendmaking van het beleid in het Diemer Nieuws.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-519404.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.