Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 518295 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 518295 | beleidsregel |
Op zondag 20 november 2022 start het WK-voetbal in Qatar. Dit evenement zal duren tot 18 december 2022. Het Nederlands elftal heeft zich gekwalificeerd voor dit WK en zal in de groepsfase spelen in groep A met daarin het gastland Qatar, Ecuador en Senegal. Het is de algemene verwachting dat het Nederlandse elftal deze groepsfase zal winnen. Vervolgens is de aanname dat het enthousiasme van de inwoners van Almere zal toenemen naarmate het toernooi een positief verloop blijft houden voor het Nederlands elftal. Net als tijdens eerdere EK’s en WK’s zullen de wedstrijden van het Nederlands elftal in dat geval in steeds grotere mate in groepsverband en buiten de eigen huiselijke omgeving worden bekeken.
Dit WK is daarbij afwijkend van eerdere edities doordat, vanwege het warme klimaat in Qatar, het toernooi niet in de reguliere juni/juli zomerperiode wordt gehouden, maar zal plaatsvinden in de wintermaanden november en december. Dit resulteert ook in lagere buitentemperaturen in Nederland tijdens de speeldagen, waardoor de verwachting is dat het aantal buitenevenementen lager zal liggen dan tijdens reguliere WK en EK’s. Dit gegeven wordt in enige mate gemitigeerd doordat de wedstrijden van het Nederlands elftal in de groepsfase in de namiddag plaatsvinden met een begintijd om 16.00 en 17.00 uur. Na de groepsfase zijn de wedstrijden om 16.00 en 20.00 uur. Net als tijdens eerdere WK’s worden in Almere georganiseerde activiteiten lokaal benaderd als een (groot) evenement en worden zo nodig aanvullende regels gesteld om dergelijke evenementen ordelijk te laten verlopen.
Een van de elementen die bijdragen aan een ongestoord verloop van dit soort massa evenementen is het opstellen van lokaal schermenbeleid. Achtergrond hiervan is dat er een sterke ontwikkeling zichtbaar is geweest tijdens eerdere EK’s en WK’s in het gebruik van megaschermen, matrixschermen en (grote) tv-schermen (verder genoemd ‘schermen’) door onder meer evenementenorganisatoren en horecaondernemers. Een dergelijke mogelijkheid om met een grote groep mensen samen naar het voetbal te kijken heeft een positieve waarde doordat het bijdraagt aan de feestelijkheid, de verbroedering en het saamhorige gevoel. Het plaatsen van dergelijke schermen in de openbare ruimte brengt ook risico’s met zich mee ten aanzien van potentiële overcrowding, overmatig gebruik van (al dan niet zelf meegenomen) alcohol, vermenging van risico groepen, ongewenste aanzuigende werking, vermenging met autoverkeer en de onbereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten. Een lokaal schermenbeleid met aandacht voor deze risico’s maakt deze effecten inzichtelijk en beheersbaar.
Voor dit WK-voetbal is derhalve een beleidskader geformuleerd met beleidsregels voor het plaatsen/gebruiken van schermen In de openbare ruimte. De regels wijken slechts in zeer beperkte mate af van de eerder gehanteerde beleidsregels tijdens voorgaande grootschalige voetbal gerelateerde evenementen.
Het is op grond van artikel 2:10 Algemene plaatselijke verordening Almere 2011 (verder APV) verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Dit betekent dat de burgemeester op basis van dit artikel en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht bevoegd is beleidsregels vast te stellen, waarin nadere regels en voorschriften zijn opgenomen met betrekking tot de aanvraag en verlening van een evenementenvergunning.
De ‘Beleidsregel WK-voetbal 2022’ is een aanvulling op en nadere uitwerking van de Nota ’Evenementen in Almere’ en het ’Handboek Evenementen’. Deze documenten blijven onverkort van kracht.
3. Gemeentelijke uitgangspunten
3.1 Gemeentelijke uitgangspunten
Alle mogelijke vormen van het plaatsen van schermen tijdens het WK-voetbal 2022 zijn, met inachtneming van de onderstaande voorwaarden en voorschriften, toegestaan. Het plaatsen van schermen bij eilandterrassen is echter te allen tijde verboden.
Of een evenement vergunningplichtig is, hangt af van de grootte of vorm van het te organiseren evenement. Onder kleinschalig worden evenementen begrepen met minder dan 100 bezoekers. Grootschalige evenementen zijn die waarbij 100 of meer bezoekers worden verwacht. Voor het bepalen van dit aantal bezoekers is het in beide gevallen leidend welk aantal op hetzelfde tijdstip aanwezig is.
3.3 Toelichting per soort evenement
Ad 1: Schermen in binnen locaties
Ad 2: Schermen op gevelterrassen
Ad 3: Schermen in de straat (straatfeest)
Onder een straatfeest wordt verstaan: een kleinschalig, niet-commercieel, wijk-/buurtgericht, zelfregulerend evenement, waaraan minder dan 100 personen gelijktijdig deelnemen en waarbij de wedstrijden in de openbare ruimte op een of meerdere schermen worden getoond.
Het organiseren van een dergelijk straatfeest is toegestaan, mits er geen schermen en andere voorwerpen - zoals banken en partytenten - op de rijbaan worden geplaatst en het evenement maximaal een half uur na afloop van de wedstrijd (eventueel inclusief verlenging) eindigt.
Ad 4: Schermen op locatie in de openbare ruimte (grootschalig)
4. Aanvullende regels voor schermen in de openbare ruimte
Voor het plaatsen van schermen in de openbare ruimte gelden de volgende (aanvullende) regels:
Het evenement wordt gefaseerd op- en afgebouwd. Vanaf twee uur voor aanvang van de wedstrijd moet het terrein gereed zijn voor het ontvangen van het publiek. De eindtijd van het evenement wordt vastgesteld op maximaal een half uur na afloop van de wedstrijd (eventueel inclusief verlenging). Twee uur na afloop van de wedstrijd moet de locatie schoon worden opgeleverd.
5. Procedure vergunningaanvraag
Voor wat het aanvragen van een evenementenvergunning betreft, geldt het
Wanneer een organisator voornemens is meerdere evenementen te organiseren, moeten alle evenementen in één aanvraag zijn opgenomen. Als de datum of het tijdstip van een bepaalde wedstrijd op dat moment nog niet bekend is, volstaat het om in de aanvraag te vermelden dat het een kwartfinale-, halve finale- of finalewedstrijd betreft.
De aanvraag moet worden ingediend conform de voorwaarden die in het evenementenaanvraag formulier van de gemeente zijn aangegeven. Bij de aanvraag dient een veiligheidsplan te worden ingediend. Dit veiligheidsplan dient in ieder geval een calamiteitenplan, een beveiligingsplan en, indien van toepassing, een verkeersplan te bevatten.
Tijdens het WK-voetbal wisselen vergunningverlener, netwerkpartners en organisatoren direct of kort na elke wedstrijd die uitgezonden is op een scherm waarvoor vergunning is verleend, ervaringen uit. Deze ervaringen kunnen aanleiding zijn om voor een volgende wedstrijd aanvullende maatregelen in de vergunning op te nemen.
6.2 Vrees voor verstoringen openbare orde
Er kunnen zich omstandigheden voordoen, waarbij er concrete aanwijzingen zijn dat het houden van het evenement zal leiden tot verstoringen van de openbare orde. In dat geval zal ik het plaatsen van een scherm of schermen om die reden (alsnog) verbieden en de vergunning op grond van artikel 1: 6 APV intrekken. Mocht deze situatie zich onverhoopt voordoen, dan wordt de organisator hierover zo vroeg mogelijk geïnformeerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-518295.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.