Instellingsbesluit Adviescommissie subsidies

Het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden;

 

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 3.1 lid 5 van de subsidieregeling aanjaagsubsidie en de Algemene subsidieverordening gemeente Reusel-De Mierden;

 

Besluit:

 

vast te stellen het volgende instellingsbesluit:

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

 

Artikel 1 Adviescommissie subsidies

Er is een adviescommissie subsidies Reusel-De Mierden, hierna te noemen:

de adviescommissie subsidies.

 

Artikel 2 Taakomschrijving

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    Aan de hand van de criteria vastgesteld in de “Subsidieregeling aanjaagsubsidies gemeente Reusel-De Mierden” advies uit te brengen over de verdeling en het toekennen van de aanjaagsubsidie aan het college;

  • b.

    Een goede en effectieve toepassing van de eerder genoemde subsidieregeling te stimuleren en contacten te leggen en te onderhouden met andere partners;

  • c.

    In samenwerking met de gemeente voorlichting over de werkzaamheden van de commissie en de eerdergenoemde subsidieregeling te verzorgen;

  • d.

    Andere aspecten en aangelegenheden in ogenschouw te nemen die verband houden met de uitleg en toepassing van de eerder genoemde subsidieregeling.

 

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit minimaal drie en maximaal zeven leden. In de samenstelling van de commissie zal er naar gestreefd worden dat alle kernen van de gemeente vertegenwoordigd zijn.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een (vice)voorzitter en een secretaris. De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering, het handhaven van de orde en het doen naleven van het reglement.

  • 3.

    De secretaris zorgt voor het opstellen van een verslag van de vergadering. Dit verslag maakt deel uit van de agenda van de eerstvolgende vergadering. Hierin wordt het verslag vastgesteld.

  • 4.

    De leden bekleden geen politieke functies en zijn niet in dienst van de gemeente Reusel-De Mierden.

  • 5.

    Van de leden wordt verwacht dat zij in staat zijn het collectief belang te laten prevaleren boven het individuele belang.

  • 6.

    De commissie wordt ambtelijk ondersteund.

 

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De leden worden benoemd door het college. Bij tussentijds vertrek van een lid kan het college een ander lid benoemen.

  • 2.

    Het college kan de voorzitter of een lid tussentijds schorsen of ontslaan.

  • 3.

    De leden van de commissie kunnen te allen tijde schriftelijk ontslag nemen.

  • 4.

    De leden van de commissie worden voor drie jaar benoemd. Dit kan éénmalig met drie jaar worden verlengd. De commissie stelt haar eigen aftredingsschema op.

 

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie bepaalt de wijze waarop zij haar taak zal uitvoeren. Zij kan daarvoor een reglement vaststellen. Daarvan moet een afschrift worden verstuurd naar het college.

  • 2.

    De commissie kan slechts besluiten nemen of adviezen vaststellen indien een meerderheid van de leden aanwezig zijn (inclusief de voorzitter). Bij het ontstaan van tussentijdse vacatures blijft de commissie bevoegd.

  • 3.

    Een lid neemt geen deel aan de beraadslagingen of besluitvorming over een aanvraag waarbij hij direct of indirect persoonlijk betrokken is. Bijvoorbeeld wanneer hij of zij actief dan wel passief lid is van een vereniging die een aanvraag heeft ingediend.

  • 4.

    Indien de commissie adviseert inzake subsidieaanvragen waarbij sprake is van een subsidieplafond conform bepaalt in artikel 5 lid 2 en 3 van de Algemene Subsidieverordening Reusel-De Mierden, adviseert de commissie tevens over de volgorde, waarin de subsidie zal moeten worden toegekend of de hoogte van het te subsidiëren bedrag, indien het bedrag van voor subsidie in aanmerking komende aanvragen het beschikbare bedrag overtreft.

  • 5.

    De commissie brengt binnen een termijn van vier weken nadat alle aanvragen binnen zijn en de aanvraagtermijn gesloten is advies uit aan het college.

  • 6.

    Het advies wordt gemotiveerd volgens de criteria genoemd in artikel 2 onderdeel a en omvat een voorstel voor de toekenning of vaststelling van de subsidie en de hoogte van het subsidiebedrag.

 

Artikel 6 Voorbereiding advies

  • 1.

    De commissie kan aanvragers uitnodigen om tijdens de vergadering een toelichting of hun zienswijze te geven op ingediende subsidieaanvragen.

  • 2.

    De commissie kan deskundigheid inwinnen bij (lokale) experts.

 

Artikel 7 Vergadering

  • 1.

    De leden ontvangen tijdig de agenda voor een vergadering met vermelding van plaats, dag en uur, inclusief de daarbij behorende stukken.

  • 2.

    De vergaderingen van een commissie zijn niet openbaar.

  • 3.

    Het advies van de commissie wordt openbaar zodra de beslissingen op de subsidieaanvragen door burgemeester en wethouders aan de aanvragers zijn verzonden.

 

 

Artikel 8 Informatie met een vertrouwelijk karakter

  • 1.

    De adviescommissie neemt kennis van het bepaalde in artikel 2 lid 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.

  • 2.

    Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van het college zullen leden van de adviescommissie informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.

  • 3.

    Overtreding van het voorgaande lid kan ertoe leiden dat een lid uit zij of haar functie wordt gezet.

 

Hoofdstuk 2 Slotbepalingen

 

 

Artikel 9 Evaluatie

De commissie evalueert samen de gemeente de werking van de Subsidieregeling aanjaagsubsidie gemeente Reusel-De Mierden en adviseert over de doorontwikkeling van deze regeling.

 

Artikel 10 Intrekking oud instellingsbesluit

Het Instellingsbesluit Adviescommissie subsidies d.d. 16 december 2016 met dit besluit per gelijke datum in te trekken.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking.

 

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Adviescommissie subsidies gemeente Reusel-De Mierden.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden van 15 november 2022.

Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,

de secretaris,

dhr. J.P.P.S. Ruyters

de burgemeester,

mw. A.J.M.H. van de Ven

burgemeester

Naar boven