Controleverordening gemeente Medemblik 2023

De raad van de gemeente Medemblik;

 

gelezen het bijbehorende voorstel van burgemeester en wethouders;

 

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a)

    Accountant

    Een door de Gemeenteraad benoemde accountant als bedoeld in artikel 213 lid 2 gemeentewet belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • b)

    Accountantscontrole

    De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van hetgeen benoemt in artikel 213 lid 3:

  • c)

    Deelverantwoording

    Een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijk organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

  • d)

    Management letter

    Betreft een rapportage van de accountant over bevindingen welke tussentijdse het te controleren boekjaar wordt uitgegeven en geeft de bevindingen over het opzet, bestaan en werking van de processen onderliggende aan de totstandkoming van de jaarrekening.

  • e)

    Accountantsverslag of verslag van bevindingen

    Betreft een rapportage van de accountant over bevindingen over de jaarrekeningcontrole en wordt na afloop van de accountantscontrole afgegeven.

  • f)

    Rapportagegrens

    Grensbedrag in euro’s waarboven bevindingen worden gerapporteerd.

  • g)

    Verantwoordingsgrens

    Grensbedrag in euro’s, gebaseerd op een wettelijke procentuele bandbreedte van de totale lasten inclusief reservestortingen, waarboven bevindingen invloed hebben op de strekking van de door het college af te geven rechtmatigheidsverantwoording.

  • h)

    Rechtmatigheid (in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording):

    het overeenstemmen van financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving.

  • i)

    Rechtmatigheidsverantwoording

    Een door het college afgegeven verantwoording als onderdeel van de jaarrekening waaruit blijkt in welke mate er rechtmatig is gehandeld. Het gaat hierbij om de financiële rechtmatigheid.

  • j)

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Medemblik

  • k)

    College; het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik

Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1.

    De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant.

  • 2.

    Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3.

    De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole ten minste opgenomen:

    • a)

      de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapportagegrens) bij de controle van de jaarrekening;

    • b)

      de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangsbases en goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapportagegrens)

    • c)

      de minimale inrichtingseisen voor de accountantsrapportages;

    • d)

      de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering;

  • 4.

    In afwijking van het gestelde in lid 3, kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaande aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapportagegrens hij daarbij dient te hanteren.

Artikel 3. Informatieverstrekking door college

  • 1.

    Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne- en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota's, collegebesluiten deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3.

    Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4.

    Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

  • 1.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

  • 3.

    Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en de portefeuillehouder financiën en de benodigde ambtelijke afvaardiging.

Artikel 5. Toegang tot informatie

  • 1.

    De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.

  • 2.

    De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3.

    Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Artikel 6. Overige controles en opdrachten

  • 1.

    Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2.

    Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

  • 3.

    Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 7. Rapportering en toleranties

  • 1.

    Het college hanteert een rapportagegrens van 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording. De accountant hanteert de rapportagegrens zoals bedoelt in artikel 2.3.

  • 2.

    Het college hanteert een verantwoordingsgrens ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording van 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves. De accountant controleert vervolgens de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording, als onderdeel van de jaarrekening, op basis van de controletoleranties zoals beschreven in het besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO).

  • 3.

    Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 4.

    De management letter en accountantsverslag worden voor hoor en wederhoor aangeboden aan de portefeuillehouder financiën en de benodigde ambtelijke afvaardiging.

  • 5.

    De managementletter, het accountantsverslag en de accountantsverklaring worden voor verzending aan de auditcommissie en de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 6.

    De accountant bespreekt voorafgaande aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het accountantsverslag met de auditcommissie en de raad.

Artikel 8. Normenkader

Het normenkader zoals genoemd in de bijlage van deze verordening geeft het kader waarbinnen het college de financiële rechtmatigheid toetst en waarmee de accountant tot een oordeel over de rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening kan komen.

Artikel 9. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2023, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2023 en later.

  • 2.

    De controleverordening gemeente Medemblik, vastgesteld bij besluit van 3 januari 2011 vervalt per 1 januari 2023.

  • 3.

    De controleverordening gemeente Medemblik 2011 blijft van toepassing op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Controleverordening gemeente Medemblik 2023”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 27 oktober 2022.

De voorzitter,

De griffier,

Bijlage normenkader

nr

Programma

Proces  / beleidsveld

Externe  wet- en regelgeving

Interne  regelgeving

Programma 1. Dienstverleningen

organisatie

1

Algemeen  / dienstverlening

2

Algemene termijnenwet

Controleverordening gemeente Medemblik

3

Algemene wet bestuursrecht

Financiële verordening gemeente

Medemblik

4

Wet basisregistratie personen

Gedragscode bestuurlijke integriteit

burgemeester en wethouders

5

Regeling basisregistratie personen

Nota activabeleid 2022

6

Besluit basisregistratie personen

Algemene Plaatselijke Verordening

gemeente Medemblik

7

Besluit Begroting en verantwoording

provincies en gemeenten

Raadsbesluiten waarin financiële kaders

worden gesteld.

8

Paspoortwet

9

Besluit paspoortgelden

10

Besluit optie en naturalisatiegelden 2002

11

Burgerlijk Wetboek

12

Financiële verhoudingswet

13

Besluit financiële verhouding 2001

14

Gemeentewet

15

Regelingen informatieverstrekking sisa

16

Verdrag betreffende de werking van de

Europese Unie (art. 107 t/m 109) inzake staatssteun

17

Wet bevordering integriteitsbeoordeling door

het openbaar bestuur (Bibob)

18

Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig

beslissen

19

Wet rechten burgelijke stand

20

Wet houdbare overheidsfinanciën

21

Legesbesluit akten burgelijke stand

22

Wet openbare manifestaties

23

Fiscale wetgeving

24

Wet op de omzetbelasting 1968

25

Wet op de vennootschapsbelasting 1969

26

Wet op het BTW-compensatiefonds

27

Wet op de overdrachtsbelasting

28

SISA regelingen

29

Inkoop- en aanbesteding

30

Aanbestedingswet 2012

31

Europese aanbestedingsrichlijnen (Richtlijn

2014/23/EU, 2014/24/EU, 2014/25/EU)

32

Het aanbestedingsreglement werken 2016

(ARW 2016).

33

Gids proportionaliteit

34

Wet Markt en Overheid

35

Besluit Markt en Overheid

36

Personeelsproces

37

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

Verordening rechtspositie burgemeester en wethouders gemeenteMedemblik, 2019

38

Ambtenarenwet

Verordening rechtspositie raads- en

commissieleden Medemblik 2019

39

CAO gemeenten

Gedragscode bestuurlijke integriteit raads- en commissieleden gemeente Medemblik

2016

40

Wet normalisering rechtspositie ambtenaren

(wnra)

41

Pensioenreglement ABP

42

Premiewetten

43

Rechtspositiebesluit decentrale politieke

ambtsdragers

44

Sociale verzekeringswetten

45

Wet normering topinkomens

46

Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties

47

Wet werk en zekerheid

48

Verbonden partijen

49

Wet gemeenschappelijke regelingen

Gemeenschappelijke regeling

Ondersteuning Bestuurlijke Samenwerking

West-Friesland 2005

50

Wet Veiligheidsregio's

Gemeenschappelijke Regeling SSC DeSom

2015

51

Gemeenschappelijke regeling Westfries

Archief, Regionaal Historisch Centrum voor

West-Friesland

52

Gemeenschappelijke regeling

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands

Noorden

53

Gemeenschappelijke regeling WerkSaam

Westfriesland

54

Gemeenschappelijke regeling Archeologie

Westfriese Gemeenten

55

Gemeenschappelijke regeling Centraal

Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland

56

Gemeenschappelijke Regeling

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

57

Gemeenschappelijke regeling

Recreatieschap Westfriesland (RSW)

58

Gemeenschappelijke regeling

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

59

Belastingen en heffingen

60

Invorderingswet 1990

Legesverordening 2022

61

Wet waardering onroerende zaken

Verordening afvalstoffenheffing 2022

62

Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling wet waardering

onroerende zaken

Afvalstoffenverordening 2022 gemeente

Medemblik

63

Uitvoeringsbesluit wet waardering onroerende

zaken

Verordening forensenbelasting 2022

64

Uitvoeringsregeling uitgezonderde objecten

Wet waardering onroerende zaken

Verordening hondenbelasting 2022

65

Verordening Lijkbezorgingrechten 2022

66

Verordening onroerende zaakbelastingen

2022

67

Verordening rioolheffing 2022

68

Verordening tegemoetkoming medisch

afval gemeente Medemblik 2022

69

Verordening waterverblijfsbelasting 2022

70

Leidraad invordering gemeentelijke

belastingen Gemeente Medemblik

71

Beleidsregel bestuurlijke boete

basisregistratie personen

72

Verordening verblijfsbelasting gemeente

Medemblik 2022

73

Treasury

74

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut 2014 gemeente Medemblik

75

Uitvoeringsregeling financiering decentrale

overheden (ufdo)

76

Regeling uitzetttingen en derivaten decentrale

overheden (ruddo)

77

Besluit leningvoorwaarden decentrale

overheden

78

Regeling schatkistbankieren decentrale

overheden

79

Programma 2. Samen

leven  en ondersteuning

80

Participatie  en re-integratie

81

Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004

Verordening Alleenrecht WerkSaam

82

Participatiewet

Verordening inburgering Medemblik 2011

83

Regelingen als gevolg van coronasteun (w.o

TOZO)

Herziene beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten

(TONK) gemeenteMedemblik 2021

84

Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2015

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Medemblik

2021

85

Vreemdelingenwet 2000

Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente

Medemblik 2019

86

Wet Inburgering

Verordening individuele inkomenstoeslag

87

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen

zelfstandigen (IOAW en IOAZ)

Beleidsregel tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen

88

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze

werknemers

Beleidsregels Integrale Schuldhulpverlening

89

Wet sociale werkvoorziening

Toeslagenverordening Wet werk en

bijstand 2013

90

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

91

Jeugdzorg

92

Jeugdwet

Nadere regels Jeugdhulp gemeente

Medemblik

93

Verordening Jeugdhulp gemeente

Medemblik 2020

94

Besluit Jeugdhulp 2021 Gemeente

Medemblik

95

Wmo

96

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Nadere regels maatschappelijke

ondersteuning gemeente Medemblik 2021

97

Uitvoeringsbesluit WMO 2015

Verordening maatschappelijke

ondersteuning gemeente Medemblik 2022

98

Financieel Besluit maatschappelijke ondersteuning Medemblik 2021 (DOC-21-

408239)

99

Onderwijs / leerlingenvervoer

100

Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk

onderwijsachterstandenbeleid

Verordening leerlingenvervoer gemeente

Medemblik 2015

101

Leerplichtwet 1969

Verordening voorzieningen huisvesting

onderwijs gemeente Medemblik

102

Wet educatie en beroepsonderwijs

Verordening vervoer naar de nieuwkomersvoorziening primair onderwijs

gemeente Medemblik

103

Wet kinderopvang

Verordening materiële financiële

gelijkstelling onderwijs Medemblik

104

Wet op het hoger onderwijs en

wetenschappelijk onderzoek

Beleidsregels verordening leerlingenvervoer

Medemblik 2015

105

Wet op het primair onderwijs

106

Wet op het voortgezet onderwijs

107

Wet passend onderwijs

108

Wet op de expertisecentra

109

Subsidies

110

Algemene subsidieverordening gemeente

Medemblik

111

Programma 3. Wonen,

werken en recreëren

 

 

 

112

 

Wonen, bouwen, vergunningen

 

113

 

 

Besluit ruimtelijke ordening

Procedureverordening voor advisering

tegemoetkoming in planschade

114

 

 

Bouwbesluit 2012

Regionale Urgentieverordening

Huisvestingswet Westfriesland gemeente

115

 

 

Huisvestingswet 2014

Subsidieverordening archeologie

particuliere initiatiefnemers

116

 

 

Leegstandswet

Subsidieverordening behoud van de stolp

117

 

 

Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte

Verordening bovenwijkse voorziening

Westfrisiaweg gemeente Medemblik

118

 

 

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Verordening hoogte recht ex artikel 6.4,

derde lid, Wet ruimtelijke ordening

119

 

 

Wet bevordering eigen woningbezit

Mandaatbesluit bevoegdheid benoeming

en ontslag op eigen verzoek van leden

en plaatsvervangers van de Adviescommissie

120

 

 

Wet ruimtelijke ordening

Participatiebeleid Zon langs de A7

121

 

 

 

Beleidsregels huisvesting buitenlandse

werknemers gemeente Medemblik

122

 

 

MG 2021-01 Huurprijsbeleid voor de periode 1

Verordening fysieke leefomgeving

Medemblik 1ste tranche

123

 

 

Besluit huurprijzen woonruimte

Generiek Afwegingskader voor

initiatieven van 1 tot 100 woningen in

alle kernen

124

 

 

Onteigeningswet

Verordening Starterslening Medemblik 2018

125

 

 

 

Verordening “Stimuleringslening

Toekomstbestendig Wonen, gemeente

126

 

Verkeer en vervoer

 

 

127

 

 

Wet BDU verkeer en vervoer

Parkeerverordening Medemblik

128

 

 

Besluit BDU verkeer en vervoer

Verordening Parkeervoorziening gemeente

129

 

 

Besluit wegslepen van voertuigen

Wegsleepverordening Medemblik 2013

130

 

 

Waterwet

Besluit van de gemeenteraad van

de gemeente Medemblik houdende

regels

131

 

 

Wegenverkeerswet 1994

 

132

 

 

Wet personenvervoer 2000

 

133

 

 

Wet op de bedrijveninvesteringszones

 

134

 

 

Wet administratiefrechtelijke handhaving

 

135

 

Werken en economie

 

 

136

 

 

 

Verordening marktgelden 2022

137

 

 

 

Besluit van de gemeenteraad van

de gemeente Medemblik houdende

regels

138

 

 

 

Havenbeheersverordening Medemblik 

2014

139

 

Begraven

 

 

140

 

 

 

Beheersverordening begraafplaatsen

gemeente Medemblik 2021

141

 

Duurzaamheid, milieu en groen

 

142

 

 

 

Beleidsnota Uitgifte openbaar groen en

restpercelen

143

 

 

 

Besluit van de gemeenteraad van de

gemeente Medemblik houdende regels

omtrent groenbeheer voor openbaar

 

Naar boven