Gemeenteblad van Lochem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lochem | Gemeenteblad 2022, 51208 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lochem | Gemeenteblad 2022, 51208 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE POLITIEKE AVOND VAN DE GEMEENTE LOCHEM 2021
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken zijn (vergaderingen van) raadscommissies zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden, benoeming wethouders en fracties
Artikel 8 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Artikel 9 Benoeming wethouders
Deze onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de Gemeentewet en kan van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag vragen als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen, voorbereidingen, regels en verslaglegging
In spoedeisende gevallen kan de raadsvoorzitter na het plaatsen van een schriftelijke oproep en schriftelijke mededeling aan de raadsleden en fractievertegenwoordigers tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de Politieke Avond een aanvullende agenda opstellen. Ook deze wordt met de daarbij behorende stukken op de website geplaatst.
Artikel 14 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21 van de Gemeentewet kan de raad besluiten anderen uit te nodigen en / of te laten deelnemen aan de Politieke Avond.
Artikel 18 Handhaving orde en schorsing
Voor zowel de tafelgesprekken als de raadsvergadering gelden de volgende regels:
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de (raads)voorzitter tot de orde geroepen. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de (raads)voorzitter hem gedurende het de vergadering of het gesprek waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Paragraaf 2 Orde van de beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken
Paragraaf 3 Orde van informerende tafels, adviserende tafels en open ronde tafelgesprekken
Aan een adviserende tafel vraagt het college de raad om advies in aanloop naar een raadsvoorstel of met betrekking tot een onderwerp waar het college bevoegd is en de mening van de raad wil meenemen.
Het presidium en de agendacommissie kunnen nadere regels stellen over de adviserende tafels.
Paragraaf 4 Orde van de raadsvergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen raadsleden de presentielijst, die aan het einde van elke raadsvergadering door de raadsvoorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag kort toelichten.
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de raadsvoorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 33 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 4 Bevoegdheden en instrumenten raadsleden
De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp (vreemd aan de orde van de dag) vindt plaats nadat alle op de agenda opgenomen onderwerpen zijn behandeld. Wanneer er meer dan één motie vreemd aan de orde van de dag wordt ingediend, bepaalt het moment van indiening de volgorde op de raadsagenda.
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel samen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp gecombineerd kan worden óf het voorstel eerst dient te worden behandeld in tafelgesprek.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
Artikel 40 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording gebeurt zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen 30 dagen nadat de vragen zijn ingediend. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Hoofdstuk 5 Besloten raadsvergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 46 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen dan wel niet te bekrachtigen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 januari 2022,
Griffier, Voorzitter,
P.T.H. de Boer S.W. van ‘t Erve
Toelichting en verantwoording Reglement van orde voor de Politieke Avond van de gemeente Lochem 2021
Sinds november 2017 werkt de gemeenteraad van Lochem met een nieuw vergadermodel. In plaats van het organiseren van Ronde Tafel Gesprekken is overgestapt op een werkwijze waarin de voorbereiding op de besluitvorming door de raad plaatsvindt tijdens beeldvormende- en meningvormende tafelgesprekken. Samen met de raadsvergadering, informerende en adviserende tafels vormen zij de Politieke Avond in Lochem.
Het bestaande “Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad” en de “Verordening op de voorbereiding van raadsvergaderingen” zijn vervangen door een compleet nieuw reglement voor de hele avond. Daartoe is rijkelijk geput uit het meest recente modelreglement van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) inclusief toelichting en updates. Het oude reglement van orde (2010) en de verordening op de commissies (2008) werd ingezien en zo nodig nog als input gebruikt. De uitgangspunten voor de Politieke Avond zijn een belangrijke informatiebron, zowel in theorie (relevante stukken) als in praktijk (feitelijke gang van zaken). De reglementen van de gemeenten Wageningen en Overbetuwe zorgden voor aanvullende inspiratie. Op de conceptversie werd door meerdere inhoudelijk betrokkenen meegelezen en feedback geleverd.
Op verzoek van het presidium is het gebruik van raadsinstrumenten geëvalueerd. Dit heeft geresulteerd in een zestal adviezen. Het presidium heeft deze adviezen op 19 april 2021 besproken. Dit heeft geleid tekstuele aanpassingen van de artikelen 21 (Deelnemers aan de tafelgesprekken), artikel 36 (Moties), artikel 39 (Interpellatie) en artikel 42 (Vragenhalfuur).
Daarnaast is de Gedragscode voor raadsleden en fractievertegenwoordigers geactualiseerd. Naar aanleiding hiervan is artikel 11 (Fractievertegenwoordigers) tekstueel aangepast.
Hieronder vindt u de artikelsgewijze toelichting.
Artikel 1: in dit artikel vindt u de opbouw van de Politieke Avond. Het model met tafelgesprekken en de raadsvergadering werd op 20 november 2017 geïntroduceerd. Ieder onderdeel heeft zijn eigen doelstelling en alle onderdelen zijn (in principe) openbaar.
Artikel 2: door dit artikel krijgen (vergaderingen van) de beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken dezelfde status als de raadscommissies zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet. Raadscommissies bereiden besluitvorming in de raad voor èn bieden gelegenheid met het college of de burgemeester te overleggen.
Artikel 82 van de Gemeentewet geeft aan dat burgemeester en wethouders geen lid van deze commissies zijn en dat de samenstelling ervan een evenwichtige moet zijn (in relatie tot de in de raad vertegenwoordigende groeperingen). Via het laatste lid van artikel 82 wordt verwezen naar andere artikelen in de Gemeentewet. Daarmee worden twee belangrijke items geregeld: het vergaderen in beslotenheid en de niet vervolgbaarheid van de deelnemers aan de gesprekken (met betrekking tot hetgeen zij hebben gezegd of hetgeen zij schriftelijk hebben overgelegd). Ook is door de verwijzing de aanwezigheid en deelname van burgemeester en wethouders aan de commissies geregeld.
Informerende tafels, adviserende tafels en open ronde tafelgesprekken zijn vanwege hun andersoortige karakter niet opgenomen in dit artikel.
Artikel 3: gekozen is voor twee benamingen in het voorzitterschap. Om verwarring te voorkomen. De raadsvoorzitter is voorzitter van de raad (tevens burgemeester, op basis van artikel 9 van de Gemeentewet). De voorzitter zit de beeldvormende en meningvormende tafel voor en het Vragenhalfuur.
Voor wat betreft de begrippen amendement, subamendement, motie, initiatiefvoorstel en griffier is aangesloten bij de tekst uit het modelreglement VNG.
Toegevoegd is de definitie van fractievertegenwoordiger, het college en website.
Artikel 4: zie ook onder de toelichting onder artikel 3.
Artikel 5: is overgenomen uit het modelreglement VNG.
Artikel 6: naast haar algemene taken en verwijzingen naar artikelen in dit reglement waar het presidium met naam wordt genoemd regelt zij onder andere de procedures rondom begroting en jaarrekening. Door dit hier te benoemen kon het voormalige hoofdstuk 5 (begroting en jaarrekening) vervallen. En wordt aangesloten bij het modelreglement.
Artikel 7: de agendacommissie bereidt voor en stelt vast alle reguliere vergaderingen van de Politieke Avond (zoals bedoeld in artikel 17 lid 1 van de Gemeentewet). Daarnaast geldt dit voor alle vergaderingen die de burgemeester als nodig beoordeelt, of een vergadering waartoe door ten minste een vijfde van het aantal raadsleden een schriftelijk verzoek is ingediend, met opgave van redenen (zoals aangegeven in artikel 17 lid 2 van de Gemeentewet). De agendacommissie doet tevens voorstel tot afhandeling van de ingekomen stukken.
Artikel 8: in dit artikel vond geen inhoudelijke wijziging plaats. De procedure is overeenkomstig het modelreglement VNG.
Artikel 9: de tekst in dit artikel is overgenomen uit het modelreglement VNG, alwaar het werd teruggebracht tot de kern: de raad stelt een commissie in, deze onderzoekt de benoeming van de wethouder(s) op basis van artikelen in de Gemeentewet en adviseert vervolgens weer de raad.
Artikel 9 geeft invulling aan een leemte in de Gemeentewet. Uit de Kieswet vloeit het geloofsbrievenonderzoek van raadsleden voort. Aangezien de wethouder geen gekozen volksvertegenwoordiger is, is hierover niets in de Kieswet geregeld. De wet geeft wel aan welke formele eisen gesteld worden aan een wethouder maar niet op welk moment deze getoetst worden.
Het ligt voor de hand om voor het benoemen van wethouders ook een commissie voor het onderzoek naar de geloofsbrieven in te stellen (eerste lid). De formele eisen voor het wethouderschap zijn grotendeels vergelijkbaar met de vereisten voor het raadlidmaatschap (artikelen 36a, 36b, 41b en 41c van de wet). Bij de benoeming van een wethouder zal er een integriteitstoets plaatsvinden. Daarnaast kan een verklaring omtrent het gedrag (hierna: VOG) worden gevraagd (tweede lid). De raad kan aangeven dat zij deze procedure wil volgen bij de benoeming van wethouders. De VOG kent een screeningsprofiel voor politieke ambtsdragers. Bij dit profiel staat de integriteit van de aspirant bestuurder centraal. Het is mogelijk om deze VOG via een spoedprocedure uit te laten voeren. Na het onderzoek, bedoeld in het tweede lid, brengt de commissie advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder (derde lid). De kandidaat-wethouders kunnen in opdracht van de burgemeester voor aanvang van iedere ambtstermijn aan een integriteitstoets worden onderworpen. De burgemeester brengt over de uitkomsten daarvan verslag uit aan de raad. De uitkomsten van het onderzoek en het verslag zijn niet openbaar (vierde lid).
Artikel 9 is ook van toepassing als er geen wethouder van buiten maar uit de raad wordt benoemd. De incompatibiliteiten en nevenfuncties dienen dan immers opnieuw beoordeeld te worden.
Een raadslid dat benoemd wordt tot wethouder mag raadslid blijven totdat de geloofsbrieven van zijn opvolger zijn goedgekeurd (artikel 36b, tweede lid, van de Gemeentewet)
Artikel 10: spreekt voor zichzelf. In lid 5 is toegevoegd een verwijzing naar artikel G 3 van de Kieswet. Dit artikel beschrijft de vereisten voor (nieuwe) politieke groeperingen.
Artikel 11: is nieuw in het reglement. Een vergelijkbare bepaling stond in de Verordening op de voorbereiding van raadsvergaderingen. In dit artikel zijn opgenomen alle rechten en plichten van de fractievertegenwoordigers. De punten spreken voor zichzelf. Een laatste update vanuit de VNG (wijzigingsbrief juni 2016) betreft de artikelen vanuit de Gemeentewet die van toepassing zijn op niet-raadsleden; het zijn de artikelen 10 tot en met 13.
H3 / Paragraaf 1: in deze paragraaf zijn vijf artikelen over het tijdstip van vergaderen en de voorbereidingen beland: de artikelen 12 tot en met 16. Twee artikelen gaan over algemene regels tijdens de tafelgesprekken en de raadsvergadering: de artikelen 17 en 18. Twee artikelen over verslaglegging zijn aan deze paragraaf toegevoegd: de artikelen 19 en 20. De paragraaf als geheel kreeg een titel die de lading dekt.
De artikelen 12, 13, 15 en 16 regelen de oproep voor de Politieke Avond (mede op grond van artikel 19 van de Gemeentewet), het vaststellen van de agenda, het plaatsen van stukken (inclusief die waarover geheimhouding is opgelegd) en de communicatie daarover. Artikel 14 biedt de mogelijkheid 'anderen' uit te nodigen voor de raadsvergadering en de tafelgesprekken. Waaronder de gemeentesecretaris (het oude artikel 4 van het reglement kon daarmee vervallen) en van belang zijnde derden. Op grond van artikel 21 van de Gemeentewet en artikel 21 van dit reglement zijn reeds uitgenodigd voor alle onderdelen van de Politieke Avond de burgemeester en de wethouders. Ook hun deelname aan de beraadslagingen is op grond van deze verwijzingen toegestaan.
De artikelen 25, 55 en 86 van de Gemeentewet behandelen de geheimhouding van stukken voor (leden van) de raad, voor het college en voor de raadscommissies (in casu de beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken) (inclusief fractievertegenwoordigers).
Artikel 17: werd toegevoegd in deze paragraaf. Het verdween uit het oude hoofdstuk 4 (Rechten van leden) om zich hier op een logischer plek terug te vinden. Het modelreglement VNG gaf daarvoor enerzijds de voorzet (in het nieuwe hoofdstuk 4 zijn opgenomen uitsluitend alle bevoegdheden en instrumenten van raadsleden), anderzijds kunnen raadsleden (en fractievertegenwoordigers) door opname van dit artikel op deze plek ook in tafelgesprekken hun voorstellen van orde (blijven) doen.
Artikel 18: voor het opnemen van dit artikel gold dezelfde redenering als voor artikel 16. De regels voor het handhaven van de orde en schorsing betreffen door opname in deze paragraaf zowel de tafelgesprekken als de raadsvergadering. Artikel 26 van de Gemeentewet gaat al over het handhaven van de orde, maar betreft alleen de raadsvergadering. Het was nodig een eensluidend artikel op te nemen voor de tafelgesprekken. Besloten is het artikel over handhaven hier op te nemen als (algemene) regel, als noodzaak maar ook als aanvulling op wat reeds geregeld is. Samen met artikel 4 (het voorzitterschap) en artikel 40 lid 2 (het verstoren van de orde door toehoorders) zijn er voldoende mogelijkheden om zowel de vergaderingen als de tafelgesprekken goed te leiden en daar - indien nodig - handhavend op te treden.
De artikelen over verslaglegging (19 en 20) zijn ook in deze paragraaf terecht gekomen. Ze betreffen de verslaglegging van de hele Politieke Avond.
Hoofdstuk 3, paragraaf 2: in deze paragraaf bevinden zich twee artikelen over de beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken. Wat algemeen (voor de hele Politieke Avond) geregeld kon worden staat in paragraaf 1. Hier bevindt zich de specifieke informatie voor de beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken.
Artikel 21: benoemt de (mogelijke) deelnemers aan de gesprekken: de wethouder(s) en burgemeester als bestuursorgaan, meesprekers uit de samenleving, raadsleden en fractievertegenwoordigers. Met lid 7 over de nadere regels wordt een flexibele doorontwikkeling van de gesprekken beoogd.
Hoofdstuk 3, paragraaf 3: in deze paragraaf worden de informerende, adviserende en open ronde tafelgesprekken benoemd. Net als voor de beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken is er voor gekozen de nadere regels voor deze onderdelen te laten bepalen door het presidium en de agendacommissie. Evaluaties en verbeteringen zijn zo permanent mogelijk en sneller realiseerbaar.
Bij de informerende tafel is de mogelijkheid opgenomen zowel ambtenaren als externen informatie te laten geven.
Hoofdstuk 3, paragraaf 4: in deze paragraaf verdwenen een paar artikelen. Om niet meer terug te komen of zich op een andere plek weer aan te treffen. Op basis van maatwerk of de aanbiedingsbrief bij het modelreglement van de VNG:
Artikel 15 Zitplaatsen verdween. Dit zal in de gemeente ook geregeld worden zonder dat er een bepaling in het reglement staat.
Artikel 16 Opening vergadering; quorum kon vervallen; artikel 20 van de Gemeentewet gaat erover.
Artikel 17 Primus bij hoofdelijke stemming kon achterwege blijven; hij dubbelde met de paragraaf over Procedures bij stemmingen (artikel 30).
Artikel 18 Notulen schoof op naar paragraaf 1 en vindt zich terug in artikel 19.
Artikel 23 Spreektijd kon ook vervallen. Een structurele spreektijdenregeling is te regelen via het presidium (via de artikelen 6 en 21). Ter vergadering kan een beroep worden gedaan op het doen van een voorstel van orde (via artikel 16).
Artikel 24 Handhaving orde en schorsing is al geregeld in artikel 26 van de Gemeentewet en kon in principe achterwege blijven. In artikel 17 van dit reglement is op het gebied van het handhaven van de orde toch een verdiepingsslag geregeld voor zowel de raadsvergadering als de beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken.
Samen met artikel 4 (het voorzitterschap) en artikel 39 lid 2 (het verstoren van de orde door toehoorders) zijn er voldoende mogelijkheden om de raadsvergadering goed te leiden en daar - indien nodig - handhavend op te treden.
Artikel 25 Beraadslaging is ook geschrapt wegens overbodig. Het doen van een voorstel van orde (via artikel 16) is de aangewezen weg voor afzonderlijke beraadslaging of schorsing.
Artikel 26 Deelname aan de beraadslagingen door anderen is verwijderd en vervangen door artikel 13 betreffende de hele Politieke Avond.
De overgebleven (en nieuwe) artikelen 25 tot en met 30, aangaande de Presentielijst, Ingekomen stukken, Aantal spreektermijnen, Stemverklaring en Beslissing werden nagelopen op actualiteit.
Hoofdstuk 3, paragraaf 5: de artikelen 30 tot en met 32 volgen de algemene lijn van het modelreglement VNG. In Lochem is er voor gekozen om op digitale wijze te stemmen. Zie verder ook artikelen 27 tot en met 32 Gemeentewet.
In artikel 31 lid 4 werd de zin 'De raad kan besluiten van deze volgorde af te wijken' toegevoegd: soms kan een motie voor een fractie dermate zwaar wegen dat de steun voor het gehele voorstel hiervan afhangt .. dan is het nuttig als de raad - in de praktijk op voorstel van de betreffende fractie - kan besluiten om van de voorgeschreven stemvolgorde af te wijken (wijzigingsbrief VNG juni 2016).
In artikel 32 is conform het modelreglement VNG opgenomen dat de raadsvoorzitter drie raadsleden benoemt tot stembureau (in plaats van twee, zoals opgenomen in het oude reglement). De artikelen 33 (herstemming over personen) en 34 (beslissing door het lot) zijn blijven staan. Weglating onder verwijzing naar artikel 31 van de Gemeentewet zou te beperkend zijn: in het Lochemse reglement staan drie in plaats van twee stemrondes. De 'beslissing door het lot' is specifieker omschreven dan in de Gemeentewet.
Hoofdstuk 4: de titel van dit hoofdstuk werd veranderd van 'Rechten van leden' in 'Bevoegdheden en instrumenten van raadsleden', overeenkomstig het modelreglement VNG. In totaal zijn er acht artikelen (dus acht bevoegdheden en instrumenten) opgenomen. De Voorstellen van orde verhuisden naar de meer logische paragraaf 1 van hoofdstuk 3, waardoor het geldig werd voor zowel raadsvergadering als beeldvormende en meningvormende tafelgesprekken, raadsleden en fractievertegenwoordigers.
Artikelen 35 en 36 ondervonden geen wijziging behoudens tekstuele aanpassing conform het modelreglement VNG. Artikel 37 over het initiatiefvoorstel werd geactualiseerd. Nieuw is de gang langs het college voor wensen en bedenkingen, conform het modelreglement VNG. Aanvullend werd toegevoegd het zo spoedig mogelijk ter kennis van de raad brengen van een nieuw voorstel. Voor het college werd twee weken een redelijke termijn geacht voor het formuleren van wensen en bedenkingen.
Artikel 38 is een vreemde eend in de bijt omdat het niet gaat om bevoegdheden en instrumenten van individuele raadsleden. Maar ook in het modelreglement is het opgenomen in dit hoofdstuk.
Artikel 39 is ongewijzigd gebleven.
Artikel 40 bleef het artikel voor de schriftelijke vragen; er zijn geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht, enkel tekstuele aanpassingen. Artikel 41 is ongewijzigd gebleven. De inrichting van het Vragenhalfuur tijdens de Politieke Avond is vertaald in artikel 42.
Hoofdstuk 5: geen verdere toelichting; is met extra aandacht bezien op juridische juistheid.
Hoofdstuk 6: in dit hoofdstuk verdween het artikel over het verbod op het gebruik van mobiele telefoons: het sluit niet meer aan bij de huidige tijd (aanbiedingsbrief Modelreglement VNG). Artikel 47 bleef ongewijzigd. Artikel 48 werd doorgetrokken naar de hele Politieke Avond. Aan de reeds genoemde geluid- en beeldregistraties werd in lid 1 de live stream registratie en haar gevolgen toegevoegd, voor andere registraties werden in lid 2 geen verdere aanpassingen doorgevoerd.
Hoofdstuk 7: in gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslissen de deelnemers aan het gesprek respectievelijk de raad op voorstel van hun (raads)voorzitter (artikel 49).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-51208.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.