Gemeenteblad van Waddinxveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2022, 509191 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2022, 509191 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het instellen van een erf aan Papaverveld, Zuringveld en Wikkeveld en het plaatsen van laadpalen voor het opladen van elektrische voertuigen aan Papaverveld en Groenezoom te Waddinxveen
Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd;
Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg(en) maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
In Lid 2 en 3 zijn ook nog belangen genoemd.
DEEL 1: VERKEERSBESLUIT INSTELLEN ERF PAPAVERVELD, ZURINGVELD, WIKKEVELD
Het gebied met woningen op de Papaverveld, Zuringveld en Wikkeveld is toe aan groot onderhoud. Hierbij heeft de wijk momenteel kenmerken van een erf. Zo is er in het merendeel van dit gebied geen los trottoir te vinden. Door een aantal kleine ingrepen om het wegbeeld als erf herkenbaarder te maken en het plaatsen van passende bebording, wordt het gebied getransformeerd tot erf waar een maximumsnelheid van 15 km/h zal gelden. Dit valt binnen het beleid van het nieuwe 30 van gemeente Waddinxveen waarin wordt gesteld dat op verschillende plaatsen in Waddinxveen de snelheid verminderd zal worden om de stad aantrekkelijker te maken en een betere doorstroom van verkeer te garanderen.
Het in te stellen erf met een maximumsnelheid van 15 km/uur is in overeenstemming met het wegbeeld ter plaatse. De gemeente wil met het instellen van een erf de verkeersveiligheid bevorderen en het gebied aantrekkelijker maken. Op een erf is een auto te gast en hebben voetgangers en fietsers voorrang. De eisen gesteld aan de categorisering van een erf is volgens het uitvoeringsvoorschrift BABW worden / zijn door middel van de onderstaande punten opgenomen:
De aansluiting van 30 km/h op de erf (15 km/h) bij entree van het Gouwebos wijkt af van een standaard uitritconstructie, maar doordat de uitrit hier niet uitkomt op een doorgaande weg, maar over gaat in een 30 km/h weg kan hier niet van een standaard uitrit gesproken worden en lijkt de huidige situatie duidelijk genoeg.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.
De nieuwe weginrichting en maximumsnelheid zijn besproken met de bewoners op 8 maart 2022. De bekendmaking van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.
Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:
DEEL 2: VERKEERSBESLUIT LAADPALEN PAPAVERVELD, GROENEZOOM
Het aantal elektrische voertuigen in Nederland neemt toe. Het is helaas niet voor iedere eigenaar van een elektrisch voertuig mogelijk het voertuig op eigen terrein te plaatsen en daar op te laden. Het is dan ook gewenst dat er in de openbare ruimte parkeervakken aangewezen en ingericht worden voor het opladen van elektrische voertuigen.
Langs de Groenezoom worden extra parkeerplaatsen gerealiseerd. Dit zal de parkeerdruk in het gebied verlichten en biedt tegelijkertijd ruimte voor het inrichten van laadvakken zonder dat de parkeerdruk toeneemt.
Uit het oogpunt van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, worden foor het plaatsen van bord E4, van bijlage 1 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekend 1990, met onderbord OB19 “opladen elektrische voertuigen” en onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken”, parkeervakken gereserveerd op de volgende locaties:
Bij deze laadpalen wordt vooralsnog één parkeervak ingericht als laadvak voor elektrische voertuigen.
Op het Papaverveld zal de laadpaal direct aangelegd worden. Bij de locaties op de Groenezoom worden kabels gelegd om in de toekomst direct over te kunnen gaan op het plaatsen van laadpalen op deze locatie.
Aan het besluit tot het aanwijzen van twee parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen op bovengenoemde locatie liggen de volgende overwegingen ten grondslag:
het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.
Het besluit met bijbehorende tekening wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland. Vervolgens bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken bezwaar te maken
Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:
Op deze laadlocaties wordt vooralsnog 1 vak ingericht als laadvak. Deze zal uitsluitend t gebuiken zijn voor elektrische voertuigen. Indien dit eerste vak veel gebruikt wordt zal een tweede vak worden ingericht. Dit zal doormiddel van berichtgeving in het weekblad bekend worden gemaakt. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 (“twee pijlen wijzend naar beide vakken”) wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.
Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.
Bovenstaande verkeersborden conform bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990).
Waddinxveen, 22 juni 2022
Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,
de beleidsadviseur verkeer,
J. van Oostrum
Dit besluit is elektronisch ondertekend en daarom niet voorzien van een fysieke handtekening.
Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u bezwaar maken
Stuur binnen 6 weken na de bekendmaking van dit besluit uw schriftelijke bezwaar op. Schrijf een gemotiveerd bezwaarschrift en stuur deze naar:
College van burgemeester en wethouders
t.a.v. de commissie bezwaarschriften
Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen.
Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van deze brief mee met uw bezwaarschrift.
Hebt u een bezwaarschrift ingediend? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen
Hebt u een bezwaarschrift ingediend en meent u dat uw belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing op uw bezwaren niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 20302, 2500 EH Den Haag).
U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening.
Aan de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-509191.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.