Gedoogbeschikking Crisisnoodopvang groepsaccommodatie De Hoof te Someren De Hoof 18

 

 

Aanleiding

In de afgelopen periode is er sprake van een flinke toename van het aantal asielzoekers in Nederland. Inmiddels is er landelijk een tekort aan opvanglocaties voor asielzoekers en/of vluchtelingen. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (hierna: COA) kan haar wettelijke taak niet meer naar behoren uitvoeren en is daarom overgegaan op crisisnoodopvang.

 

De Rijksoverheid heeft de veiligheidsregio’s opdracht gegeven om met spoed geschikte opvanglocaties beschikbaar te stellen. In navolging daarvan heeft de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (hierna: VRBZO) de gemeenten verzocht om verantwoordelijkheid te nemen om asielzoekers en/of vluchtelingen tijdelijk te voorzien van opvang (hierna: “crisisopvang”).

 

De gemeente Someren heeft in overleg en samenspraak met de veiligheidsregio voorgesteld om 450 asielzoekers en/of vluchtelingen voor een langere periode op te vangen en ze in de maanden december (2022), januari (2023) en mogelijk februari (2023), rust te bieden in de gemeente Someren.

 

Tijdelijke crisisnoodopvang

Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Someren bereid een bijdrage te leveren aan de tijdelijke crisisnoodopvang van asielzoekers. In de gemeente Someren wordt deze crisisnoodopvang gerealiseerd op het terrein van de groepsaccommodatie van De Hoof, gelegen aan De Hoof 18 te Someren (hierna verder te noemen: “de crisisopvanglocatie”). Er is geen sprake van permanente opvang, maar van een tijdelijk verblijf.

 

Voor de duur van maximaal 2 maanden, zullen maximaal 450 asielzoekers en/of vluchtelingen in de crisisopvanglocatie verblijven, in afwachting van doorstroming naar een andere (mogelijk permanente) opvanglocatie. De tijdelijke crisisnoodopvang vindt plaats van 28 november 2022 tot en met 27 januari 2023 met een mogelijke verlenging tot 6 maart 2023. De verlenging betreft een maximaal aantal van 260 personen. Het verblijf in Someren zal uiterlijk tot 6 maart 2023 voortduren. Na afloop van deze (verlengde) termijn dient de gedoogsituatie beëindigd te worden.

 

Planologisch kader

Voor de crisisopvanglocatie geldt op grond van het geldende bestemmingsplan ‘Partiële herziening Buitengebied, bestemmingsplan De Hoof 2009’ de bestemming ‘Recreatie’.

Het gebruik van het perceel, de daarop aanwezige groepsaccommodatie en de overige op het perceel aanwezige gebouwen als tijdelijke crisisopvanglocatie voor asielzoekers en/of vluchtelingen is in strijd met deze bestemming. Gelet hierop is voor het toestaan van het gebruik van het terrein en de daarop aanwezige groepsaccommodatie als tijdelijke crisisopvanglocatie een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht vereist.

 

Het vigerende bestemmingsplan kent geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden voor de tijdelijke crisisnoodopvang. Dit betekent dat een buitenplanse afwijkingsprocedure gevolgd zal moeten worden om ter plaatse het gebruik voor tijdelijke crisisnoodopvang van asielzoekers en/of vluchtelingen toe te staan. Het doorlopen van deze procedure zal minimaal 8 weken in beslag nemen.

 

Gelet op de korte termijn waarbinnen de gemeente Someren in overleg en samenspraak met de groepsaccommodatie De Hoof de crisisnoodopvang dient te realiseren en de relatief korte opvangtermijn van de asielzoekers, is het niet mogelijk om een dergelijke procedure, tot het verlenen van een tijdelijke omgevingsvergunning, te doorlopen voorafgaande aan de periode dat de crisisnoodopvang operationeel en in gebruik is.

 

Beginselplicht tot handhaving

Ingevolge vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zal gelet op het algemeen belang dat gediend is met handhaving in geval van een overtreding van een wettelijk voorschrift, het bestuursorgaan dat bevoegd is met bestuursdwang of een last onder dwangsom op te treden, in de regel van deze bevoegdheid gebruik moeten maken. Met andere woorden: de gemeente heeft een beginselplicht tot handhaving.

 

Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan gevergd worden, dit niet te doen en kan een in beginsel strijdige situatie tijdelijk worden gedoogd.

 

Gedogen betekent dat een bestuursorgaan kan en mag handhaven tegen een overtreding van een wettelijk voorschrift, maar daarvan bewust afziet. Ingevolge vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is gedogen aanvaardbaar indien:

  • 1.

    het gedogen beperkt is in tijd en omvang;

  • 2.

    het gedogen expliciet bij besluit plaatsvindt;

  • 3.

    er sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging;

  • 4.

    er duidelijke voorwaarden aan de gedoogsituatie worden gesteld;

  • 5.

    er regelmatig wordt beoordeeld of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

 

Tenslotte dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, namelijk overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

 

Belangenafweging

De afgelopen periode is er een flinke toestroom van asielzoekers en/of vluchtelingen naar Nederland gekomen. Dit is een niet voorziene gebeurtenis waarmee burgemeester en wethouders redelijkerwijs geen rekening kon houden. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers kan de toestroom van asielzoekers en/of vluchtelingen niet aan en heeft, als gevolg daarvan, een groot tekort aan opvanglocaties. Alle gezochte oplossingen, leidden niet tot een situatie die voldoende onder controle is. Op dit moment is er dan ook een acute en dringende behoefte aan voldoende opvanglocaties verspreid over het land waar asielzoekers en/of vluchtelingen (tijdelijk) kunnen worden opgevangen.

 

Burgemeester en wethouders zijn van mening dat er sprake is van een zwaarwegend humanitair en maatschappelijk belang dat noopt tot het verlenen van medewerking aan deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang prevaleert naar het oordeel van burgemeester en wethouders boven het belang van strikte handhaving van de van toepassing zijnde regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan.

 

Burgemeester en wethouders hebben ook oog voor de maatschappelijke onrust die is ontstaan als gevolg van het voornemen om asielzoekers op te vangen. In dat verband zijn ook diverse maatregelen genomen om overlast, voor zover daarvan al sprake is, te voorkomen en tegen te gaan. Daarmee zijn burgemeester en wethouders van mening dat het belang van een (tijdelijke) opvang zwaarder weegt dan de zorgen over de veiligheid in de plaatselijke gemeenschap.

 

Besluit burgemeester en wethouders

In het licht van hetgeen wij hiervoor hebben overwogen hebben wij op 1 november 2022 besloten om de tijdelijke crisisnoodopvang voor asielzoekers in de groepsaccommodatie De Hoof, gelegen op het adres plaatselijk bekend De Hoof 18 te Someren, onder voorwaarden te gedogen.

 

De tijdelijke crisisnoodopvang vindt plaats van 28 november 2022 tot en met 27 januari 2023 met een mogelijke verlenging tot 6 maart 2023.

De verlenging betreft een maximaal aantal van 260 personen. Na afloop van deze (verlengde) termijn dient de gedoogsituatie te worden beëindigd.

 

Voorwaarden

Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:

  • 1.

    dit gedoogbesluit heeft betrekking op de groepsaccommodatie De Hoof, gelegen aan De Hoof 18 te Someren, kadastraal bekend gemeente Someren, sectie S, nummer(s) 1243, 2024, 1868 en 2766.

  • 2.

    de crisisopvanglocatie wordt gebruikt ten behoeve van crisisnoodopvang. Dit betekent dat gedurende de duur van dit gedoogbesluit maximaal 450 asielzoekers en/of vluchtelingen in de opvanglocatie zullen verblijven.

  • 3.

    dit gedoogbesluit geldt vanaf de periode van 28 november 2022 tot en met 27 januari 2023 met een mogelijke verlenging tot 6 maart 2023 en vervalt na het verstrijken van deze (verlengde) termijn van rechtswege. Bij verlenging geldt een maximaal aantal van 260 personen.

  • 4.

    na het verstrijken van de termijn van dit gedoogbesluit, wordt het strijdige gebruik van de crisisopvanglocatie met onmiddellijke ingang gestaakt.

  • 5.

    het college van burgemeester en wethouders behoudt zich nadrukkelijk alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden daar naar haar oordeel om vragen, in te trekken.

  • 6.

    het gedoogbesluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.

 

Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit

Op basis van het bepaalde in artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, eerste lid, van de Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. Het gedoogbesluit wordt ambtshalve genomen. Dat betekent dat artikel 3:41, tweede lid, van de Awb van toepassing is, inhoudende dat wanneer de bekenmaking van een besluit niet kan geschieden op de wijze als bedoeld in het eerste lid van artikel 3:41 van de Awb, de bekendmaking plaatsvindt op andere geschikte wijze.

 

In deze situatie betreft het de bekendmaking van het gedoogbesluit door plaatsing daarvan in het plaatselijke huis-aan-huisblad ’t Contact, de website van de gemeente Someren en op www.officielebekendmakingen.nl. Het voorliggende besluit treedt aldus direct in werking op het moment van bekendmaking.

 

 

Rechtsmiddelen

Bij uitspraak van 24 april 2019, ECLI:NL:RVS:2019:1356, heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bepaald dat een verleende gedoogbeslissing geen besluit is. Een verleende gedoogbeslissing kan ook niet gelijkgesteld worden met een besluit. Nu er geen sprake is van een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Awb is het niet mogelijk tegen deze gedoogbeslissing bezwaar en/of beroep in te stellen.

 

Nadere informatie

Hebt u nog vragen over deze brief? Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, telefoonnummer 0493-494888. Met het zaaknummer 0847200437318 bij de hand kunnen wij u beter van dienst zijn.

 

Hoogachtend,

 

burgemeester en wethouders van Someren,

de secretaris,

de burgemeester,

 

 

 

J. Koppers-Van der Krabben

 

 

 

D. Blok

 

 

 

Naar boven