Verkeersbesluit voor de ambtshalve intrekking van het opheffen van taxiparkeerplaatsen en het behouden van één taxistandplaats op een gedeelte van Burgemeester Schrijenstraat te Sittard

2022 / 2874139

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen:

1. Besluiten:

Het op 18 augustus 2022 met registratienummer 2863195 genomen verkeerbesluit, voor het verwijderen van taxistandplaatsen op een gedeelte van de Burgemeester Schrijenstraat te Sittard, gepubliceerd in het Gemeenteblad van 18 augustus 2022, onder kenmerknummer 2022, 376676, in te trekken en voor het behouden van één taxistandplaats met een lengte van 7 meter op een gedeelte van de Burgemeester Schrijenstraat te Sittard.

  • 1.

    Het verwijderen van twee verkeersborden ‘Taxistandplaats’ (bord E5) en twee onderborden ‘ma/di en do 8 - 9 h en 15 - 16 h wo en vr 8 -13.30 h’. Dit aan weerszijden van de parkeerstrook tegenover de huisnummers Burgemeester Schrijenstraat 14 en 22.

  • 2.

    Het plaatsen van één verkeersbord ‘Taxistandplaats’ (bord E5) met onderbord ‘Schooldagen 8-15:30 h’. Dit op de parkeerplaats tegenover de Burgemeester Schrijenstraat huisnummer 14.

Zoals aangegeven op de bij het besluit behorende foto(’s) en/of tekening(en) in de aparte bijlage. Wanneer u dit besluit digitaal raadpleegt, treft u de bijlage aan door op de linkerkant van deze pagina onder het kopje ‘Externe bijlagen’ op de blauw gekleurde tekst te klikken.

2. Overwegingen

Tegen het besluit van 18 augustus 2022 is een bezwaarschrift ingediend, waarbij in de Ambtelijke Werkgroep Verkeer van 18 oktober 2022 geconstateerd is, dat er op dit moment nog behoefte is aan één taxistandplaats op de Burgemeester Schrijenstraat te Sittard. De reden hiervoor is dat de leerlingen van basisschool De Talander ook gebruikmaken van vervoer met een taxi. Om de doorstroming en de verkeersveiligheid te waarborgen, behouden wij daarom één taxistandplaats met een lengte van 7 meter. Dit ter hoogte van de Burgemeester Schrijenstraat huisnummer 14.

3. Wettelijke grondslag

Verkeersbesluiten worden genomen op basis artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

Uit het oogpunt van de verkeersveiligheid, de bescherming van weggebruikers en passagiers, de waarborging van de bereikbaarheid, de doorstroming en de bruikbaarheid van de weg, wordt het noodzakelijk geacht de verkeersmaatregelen te nemen. Van toepassing zijn hier artikel 2, lid 1, sub a tot en met c, van de Wegenverkeerswet 1994.

De Burgemeester Schrijenstraat te Sittard is in beheer en onderhoud bij de gemeente Sittard-Geleen en ligt binnen de bebouwde kom, zoals bedoeld in artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

4. Advies

De Ambtelijke Werkgroep Verkeer, waarin onder meer verkeerskundigen en de regiopolitie zitting hebben, heeft op 18-10-2022 ambtshalve geadviseerd tot intrekking van de voorgestelde verkeersmaatregel en het instellen van een nieuwe verkeersmaatregel.

5. Ondertekening

Sittard-Geleen, 07-11-2022

 

Namens Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

Manager Team Inrichting & Planning Openbare Ruimte

 

ing. I.G.H. (Ilja) Kengen – Moonen

6. Publicatie, inzage en bezwaar

Het verkeersbesluit met de bijbehorende stukken kan worden ingezien van vrijdag 18-11-2022 tot en met vrijdag 30-12-2022. Bij de receptie van de Stadswinkel, Markt 1 in Geleen. Maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur en donderdag tot 20.00 uur.

Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u gedurende de termijn van zes weken dat het besluit ter inzage ligt een bezwaarschrift indienen. Dat kan op verschillende manieren:

 

Elektronisch (met DigiD)

Op www.sittard-geleen.nl (trefwoord bezwaar / bezwaarschrift) staat hoe u dit doet.

Tip: zorg dat u de documenten die u eventueel wilt toevoegen aan uw bezwaarschrift digitaal beschikbaar heeft (pdf, Word of Excel).

Een bezwaarschrift, gestuurd via e-mail, sms, Twitter e.d. kunnen wij niet in behandeling nemen.

 

Schriftelijk

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen

Postbus 18

6130 AA Sittard

In uw bezwaarschrift vermeldt u:

  • uw naam en adres;

  • de datum;

  • de beslissing waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden(en) van uw bezwaar;

  • uw handtekening.

Zet op de linkerbovenhoek van de envelop ‘bezwaarschrift’.

 

Fax

U kunt uw bezwaarschrift faxen naar nummer 046-400 00 39.

Let er wel op dat het begin van de fax vóór twaalf uur ’s avonds op de laatste dag van de termijn binnen moet zijn.

 

Persoonlijk

U kunt uw bezwaarschrift persoonlijk afgeven bij de Stadswinkel, Markt 1, Geleen. U krijgt hierbij een officieel ontvangstbewijs.

 

Meer informatie

Wilt u meer informatie over wat u kunt doen als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente? Lees dan de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’. Daarin staat hoe u bezwaar kunt maken of beroep kunt instellen tegen een gemeentelijke beslissing. Deze brochure kunt downloaden via rijksoverheid.nl > documenten > brochures, afhalen bij de infobalie van het gemeentehuis of telefonisch aanvragen via 1400 (lokaal tarief).

Het besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.

Een bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan –nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg (bestuursrecht): Postbus 950; 6040 AZ ROERMOND, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Naar boven