Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Schiphol-Rijk – Business Park Oude Meer.

Onderwerp: wijzigen parkeerregime

Nummer: X.2022.06836

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

Business Park Oude Meer in Schiphol-Rijk is een logistiek, luchthaven gebonden bedrijventerrein. Dit bedrijventerrein omvat de straten Fokkerweg, Bellsingel, Koolhovenlaan, Cessnalaan, Douglassingel en de Capronilaan. Op de Fokkerweg geldt al jaren een parkeerverbod en is in diverse straten parkeergelegenheid aangewezen voor vrachtauto’s voor de avond- en nachturen en in het weekend. In 2018 is een parkeerverbodzone ingesteld, uitsluitend voor de Bellsingel. Op de rest van de straten in het Businesspark Oude Meer is het parkeren niet gereguleerd.

 

De ondernemers op het Business Park Oude Meer ondervinden hinder van lang parkerende vrachtwagens. Zij verwachten dat die hinder op termijn nog groter wordt, door het deels buiten gebruik stellen van de Fokkerweg in verband met het HOV-project SOOMR (Hoogwaardig Openbaar Vervoer Schiphol-Oost Oude Meer en Rijk). Met dit project verdwijnen daar parkeerplaatsen. De meeste bedrijven hebben voldoende ruimte op eigen terrein. Een beperkt aantal bedrijven heeft de ruimte op straat nodig.

 

De Stichting Parkmanagement Schipholregio heeft voorgesteld het parkeren op straat alleen mogelijk te maken voor vrachtwagens van de daar gevestigde bedrijven. Dit is in strijd met het uitgangspunt van het verkeersbeleid van de gemeente Haarlemmermeer: ‘Vrijheid van bewegen’. Daarom hebben wij als alternatief voorgesteld om betaald parkeren in te stellen. De Stichting Parkmanagement Schipholregio kan zich hierin vinden.

 

Het instellen van betaald parkeren wordt gecombineerd met het instellen van een parkeerverbodzone. Bewust wordt ervoor gekozen om uitsluitend in de aangegeven vakken te parkeren zodat onder meer het zicht vooral bij uitritten gewaarborgd blijft. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid. Tevens voorkomt deze maatregel dat de doorgang voor bijvoorbeeld nood- en hulpdiensten door geparkeerde voertuigen wordt belemmerd.

 

In verband met de toekomstige ontwikkeling van het HOV-project zal de Fokkerweg nu niet binnen de zone betaald parkeren en de parkeerverbodzone vallen, met uitzondering van alleen het laatste gedeelte tussen de Koolhovenlaan en de Cessnalaan. Het bestaande (losse) parkeerverbod blijft hier voorlopig van kracht.

 

In overleg met De Stichting Parkmanagement Schipholregio blijft ook de Bellsingel buiten de zone betaald parkeren en kan hier onbeperkt geparkeerd worden in de vakken. Met het instellen van betaald parkeren komen de bestaande venstertijden bij de parkeerplaatsen voor vrachtwagens te vervallen.

 

Ook worden in overleg met De Stichting Parkmanagement Schipholregio een aantal wachtplekken aangewezen. Het komt namelijk regelmatig voor dat vrachtauto’s niet direct het terrein op kunnen om te laden of te lossen. Om te voorkomen dat wegen geblokkeerd raken door wachtende vrachtwagens worden op een aantal locaties wachtplekken ingericht. Daar kunnen chauffeurs veilig wachten totdat ze op hun bestemming kunnen laden en lossen.

Voor bovengenoemde maatregelen is op 17 maart 2021 een verkeersbesluit genomen met kenmerk X.2021.01284. De Stichting Parkmanagement Schipholregio en één aparte ondernemer hebben bezwaar gemaakt tegen het verkeersbesluit. Door middel van interventie worden een aantal aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van het oorspronkelijke besluit. Aanvankelijk zou betaald parkeren uitsluitend overdag, tussen 09:00 uur en 18:00 uur ingesteld worden, maar dat wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week. Daarnaast wordt de maximale parkeerduur om te wachten, afhankelijk van de locatie, 1 tot 3 uur in plaats van overal maximaal 3 uur. Voor locaties zonder onderbord geldt geen maximale parkeerduur.

 

Met dit verkeersbesluit wordt het oorspronkelijke verkeersbesluit van 17 maart 2021 ingetrokken en de beoogde maatregelen opnieuw besloten. Met de maatregelen wordt beoogd het parkeren te reguleren en daarmee de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

In Business Park Oude Meer wordt betaald parkeren ingesteld door het aanbrengen van borden BW111zb en BW111ze RVV 1990. Deze borden zijn niet verkeersbesluitplichtig. Hiervoor wordt separaat een aanwijzingsbesluit genomen door het college van B&W. De borden worden geplaatst op de volgende locaties:

- Op de Koolhovenlaan, ter hoogte van de Tupolevlaan;

- Op de Bellsingel, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

- Op de Douglassingel, ter hoogte van de Fokkerweg;

- Op de Fokkerweg, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

- Op de Capronilaan, ter hoogte van de Fokkerweg (N232);

- Op de Oude Meerweg, ter hoogte van de Aalsmeerderdijk;

- Op de Capronilaan, ter hoogte van de Aalsmeerderdijk.

 

Daarnaast wordt de parkeerverbodzone in Business Park Oude Meer uitgebreid door het aanbrengen en verwijderen van borden E1 RVV 1990 met opdruk zone op de volgende locaties:

- Op de Koolhovenlaan, ter hoogte van de Tupolevlaan (aanbrengen);

- Op de Bellsingel, ter hoogte van de Koolhovenlaan (verwijderen);

- Op de Douglassingel, ter hoogte van de Fokkerweg (aanbrengen);

- Op de Fokkerweg, ter hoogte van de Koolhovenlaan (aanbrengen);

- Op de Capronilaan, ter hoogte van de Fokkerweg (N232) (aanbrengen);

- Op de Oude Meerweg, ter hoogte van de Aalsmeerderdijk (aanbrengen);

- Op de Capronilaan, ter hoogte van de Aalsmeerderdijk (aanbrengen).

 

Op de volgende locaties komen de venstertijden, ma t/m vr 18.00-08.00h za – zo, onder de bestaande borden E8 (E08c) te vervallen:

- 2x op de Fokkerweg;

- 2x op de Douglassingel;

- 4x op de Cessnalaan.

 

In de Cessnalaan, tussen de Fokkerweg en de Douglassingel, worden de bestaande vrachtwagenparkeerplaatsen aangewezen als wachtplekken door het aanbrengen van een onderbord onder bord E8 (E08c) met daarop de tekst “let op, wachtplaats, max 3 uur parkeren”.

In de Capronilaan wordt een nieuwe wachtplek aangewezen door het aanbrengen van bord E8 (E08c) RVV 1990 en onderbord met daarop de tekst “let op, wachtplaats, max 1 uur parkeren”.

En in de Douglassingel wordt een nieuwe wachtplek aangewezen door het aanbrengen van bord E8 (E08c) RVV 1990 en onderbord met daarop de tekst “let op, wachtplaats, max 1 uur parkeren”.

 

Deze verkeersmaatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2022-065-248.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, wegen echter zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van eventuele bewoners op dit bedrijvenpark. De situatie wordt duidelijker (uniform), levert minder hinder op en is daarmee verkeersveiliger.

Bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bedrijven op dit bedrijvenpark. De situatie wordt duidelijker (uniform), levert minder hinder op en is daarmee verkeersveiliger.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. De situatie wordt duidelijker (uniform), levert minder hinder op en is daarmee verkeersveiliger.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De situatie wordt duidelijker (uniform), levert minder hinder op en is daarmee verkeersveiliger.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen zijn in het belang van nood- en hulpdiensten op dit bedrijventerrein. Het parkeren wordt gereguleerd, waardoor de verkeerssituatie overzichtelijk blijft. Dat komt ten goede aan de (verkeers)veiligheid op dit terrein. En doordat het parkeren wordt gereguleerd blijft de benodigde manoeuvreerruimte beschikbaar voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

Door de maatregelen worden de belangen van parkeerders geschaad. Parkeerders kunnen echter gebruik maken van parkeergelegenheid bij de bedrijven en het bedrijventerrein is niet bedoeld voor langparkeerders. Voor parkeerders van vrachtwagens wordt wel (wacht)ruimte geboden, maar tegen betaling.

Algemeen belang

Het parkeren wordt gereguleerd, waardoor de verkeerssituatie overzichtelijk blijft. De maatregelen komen hiermee ten goede aan de (verkeers)veiligheid op dit terrein. Daarmee is de maatregel in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bedrijven, langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van parkeerders die licht geschaad worden.

 

Voorbereiding en overleg

De maatregelen komen voort uit gezamenlijk overleg met de ondernemers en de Stichting Parkmanagement Schipholregio. Voor één van de wachtplekken moeten bomen worden verwijdert en op verzoek van de Stichting Parkmanagement Schipholregio wordt onderzocht óf en waar deze bomen verplant kunnen worden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat het geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn en bovendien vooral hierbij gediend zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft opnieuw plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 04-10-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2022-065-248, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. het uitbreiden van de parkeerverbodzone in Business Park Oude Meer door:

a. het verwijderen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk “zone”, inhoudende “begin parkeerverbodzone” respectievelijk “einde parkeerverbodzone”, op de Bellsingel, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

b. het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk “zone”, inhoudende “begin parkeerverbodzone” respectievelijk “einde parkeerverbodzone”, op de volgende locaties:

i. de Koolhovenlaan, ter hoogte van de Tupolevlaan;

ii. de Douglassingel, ter hoogte van de Fokkerweg;

iii. de Fokkerweg, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

iv. de Capronilaan, ter hoogte van de Fokkerweg (N232);

v. de Oude Meerweg, ter hoogte van de Aalsmeerderdijk;

vi. de Capronilaan, ter hoogte van de Aalsmeerderdijk.

 

2. het intrekken van de venstertijden door het verwijderen van de onderborden ‘ma t/m vr 18.00-08.00h za – zo’ onder de bestaande borden conform model E8 (E08c) uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

a. 2x op de Fokkerweg;

b. 2x op de Douglassingel;

c. 4x op de Cessnalaan.

 

3. het aanwijzen van de bestaande parkeerplekken in de Cessnalaan, tussen de Fokkerweg en de Douglassingel, als wachtplekken door het aanbrengen van onderborden met de tekst “let op, wachtplaats, max 3 uur parkeren” onder de borden conform model E8 (E08c) uit bijlage I van het RVV 1990;

 

 

4. het aanduiden van parkeergelegenheid voor wachtend vrachtverkeer in de Capronilaan, tussen de Fokkerweg en de Douglassingel en in de Douglassingel, tussen de Fokkerweg en de Koolhovenlaan door het plaatsen van een bord conform model E8 (E08c) uit bijlage I van het RVV 1990 en onderbord met daarop de tekst “let op, wachtplaats, max 1 uur parkeren”;

 

5. het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 17-03-2021 met kenmerk X.2021.01284;

 

6. Dit besluit ter openbare kennis te brengen in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

 

burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

de secretaris,

 

 

 

Michiel Ruis

 

de burgemeester,

 

 

 

Marianne Schuurmans-Wijdeven

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven