Gemeenteblad van Scherpenzeel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2022, 505598 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2022, 505598 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang en VE Scherpenzeel 2023
In deze regeling wordt verstaan onder:
Met deze subsidieregeling wordt beoogd ouders te stimuleren om hun kinderen een gecertificeerde voorschoolse voorziening te laten bezoeken, zodat peuters zich optimaal kunnen ontwikkelen en een goede start kunnen maken in het basisonderwijs.
Met deze subsidieregeling is peuteropvang:
Artikel 4 Aanvraag en aanvraagtermijn
Met behulp van het aanvraagformulier als bedoeld in artikel 6 van de ASV, vraagt de aanvrager uiterlijk 13 weken voorafgaand aan het kalenderjaar, jaarlijks subsidie aan. Als bijlage bij het aanvraagformulier wordt mede ingediend de “Prognose subsidieaanvraag Peuteropvang en VE 2023” en “subsidie HBO-coach in voorschoolse periode 2023” (bijlage 2). Dit formulier kan digitaal worden ingevuld.
Artikel 5 Subsidiehoogte algemeen
Met inachtneming van artikel 7 ontvangt de aanvrager subsidie van de gemeente voor de uitvoering van peuteropvang op basis van het ingediende aanvraagformulier met de verplichte bijlagen. De subsidie bestaat uit een bijdrage per geplaatste peuter en uren-inzet van de HBO-coach per peuter met een VVE-indicatie.
Artikel 5a Subsidiehoogte niet-KOT ouders
De subsidie voor de peuteropvang, ten behoeve van niet-KOT ouders, bestaat uit twee componenten:
Artikel 5b Subsidiehoogte KOT-ouders
De subsidie voor peuteropvang ten behoeve van KOT-ouders bestaat alleen uit een opslag van € 0,90 per uur bovenop de landelijk vastgestelde maximale uurprijs dagopvang (normtarief kinderopvang 2023) voor onder andere de extra voorbereidingstijd, de administratieve uitvoering van deze subsidieregeling en de realisatie van de peuteropvangplaats aanvullend VVE aanbod.
Artikel 10 Verantwoording en vaststelling subsidie
Voor de verantwoording en vaststelling van de subsidie zijn de artikelen 13 tot en met 16 van de ASV van toepassing. Bij vaststelling van de subsidie is het exacte aantal peuters uitgangspunt. Het hiervoor vastgestelde formulier “afrekentool peuteropvang en VE 2023” moet vóór 1 februari 2024 worden ingevuld en ingediend.
Artikel 11 Verplichtingen subsidie
Bij verlening van de subsidie wordt de verplichting als bedoeld in artikel 9 opgelegd.
In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet, beslist het college. Het college kan in bijzondere gevallen van de bepalingen in deze subsidieregeling op een voor belanghebbende gunstige wijze afwijken, als toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 8 november 2022.
R. t Hoen
secretaris
M.W. Jaeger
burgemeester
Bijlage 1 – Toelichting methodiek Kindgebonden financiering
Ouders kunnen ook voor het gebruik van de peuteropvang in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Peuteropvang valt daarmee onder de marktwerking van kinderopvang. Dat betekent dat we zijn overgegaan van exploitatiesubsidie naar kindgebonden financiering. In deze systematiek houden we rekening met de kinderopvangtoeslag, want anders is sprake van dubbele financiering (exploitatiesubsidie gemeente + toeslag Rijk). Daarnaast betalen ouders ook altijd naar draagkracht (de inkomensafhankelijke bijdrage). De peuteropvang blijft ook met deze subsidieregeling toegankelijk voor alle peuters in Scherpenzeel, hetgeen vanuit de gedachte voor het realiseren van preventie gewenst is. Aandacht voor preventie is een opdracht vanuit de Jeugdwet.
Wat betekent dit voor de ouders?
Met ingang van 1 januari 2023 vragen werkende ouders een tegemoetkoming voor de peuteropvang aan via de belastingdienst. De hoogte van de tegemoetkoming is afhankelijk van het (verzamel)inkomen van de ouders. Op basis van de hoogte van het (verzamel)inkomen van de ouders wordt, aan de hand van de kinderopvangtoeslagtabel van de belastingdienst, bepaald welk percentage van de kosten van het normtarief Kinderopvang (KOV) de ouder als eigen bijdrage levert. Het restant van het bedrag tot aan het normtarief wordt bij ouders die onder de criteria van de Wet Kinderopvang vallen betaald door het rijk. Dit is de zogenaamde kinderopvangtoeslag.
Ouders die geen aanspraak kunnen maken op kinderopvangtoeslag (niet-KOT ouders), betalen de inkomensafhankelijke bijdrage. Het verschil tot het normtarief wordt als 'kindgebonden' budget (subsidie) door de gemeente aan de aanbieder bekostigd.
Wat betekent dit voor de kinderopvanglocaties?
Bovenop het door het rijk vastgestelde normtarief van € 8,97 (norm 2023) is ruimte 'ingetekend' voor de VE trajecten aan kinderen met een taal- of ontwikkelingsachterstand. VE-kwaliteit betreft het opplussen van zaken bovenop de kinderopvangkwaliteit vanuit de Wet Kinderopvang. Er wordt maximaal 8 uur extra (gratis) aangeboden, de aanbieder verzorgt de administratie van de inkomensafhankelijke bijdrage en alle leidsters voldoen aan de eisen die aan VE-trajecten zijn gesteld (certificatie). Om aan deze eisen, bovenop die van de Wet Kinderopvang, te voldoen heeft een aanbieder extra financiering nodig. Dit is de bijdrage van de gemeente van € 0,90 per uur.
Wat betekent dit voor de gemeente?
De gemeente subsidieert met dit model de kindplaatsen, ongeacht of ouders voor kinderopvangtoeslag in aanmerking komen.
In ons rekenmodel rekenen we met een kostprijs van € 9,87 per uur gedurende 40 weken per jaar. Die kostprijs is door Innovatienul13 berekend op basis van een onderzoek bij de huidige aanbieder van kinderopvang. Dit betekent dat de gemeentelijke 'bijdrage' € 0,90 per uur is. Dit is de kostprijs van € 9,87 minus het normtarief van € 8,97.
Wat betreft de opbouw van aanbod peuteropvang gaan we uit van twee dagdelen van 4 uur zonder een VE indicatie en twee extra dagdelen van 4 uur voor peuters met een VVE indicatie. Deze laatste groep mogen die 8 uur extra gratis afnemen ongeacht of ze onder de Wet Kinderopvang vallen of niet. De gemeente subsidieert voor 100% dit dagdeel / deze 2 dagdelen.
Deze regeling geldt voor 2023, omdat we de subsidieregeling willen evalueren met het oog op wettelijke ontwikkelingen enerzijds en het beschikbare budget anderzijds.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-505598.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.