Gemeenteblad van Maassluis
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maassluis | Gemeenteblad 2022, 500422 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maassluis | Gemeenteblad 2022, 500422 | beleidsregel |
Sinds het uitbreken van de coronacrisis staat de horeca onder druk. Mede vanwege de sluiting van de horeca in de eerste maanden van 2021 en 2022 hebben de horecaondernemers een zwaar jaar achter de rug en doen ze hun best om de misgelopen inkomsten in te halen. Om de ondernemers zoveel mogelijk te helpen hun zaken draaiende te houden, heeft de gemeente in 2020 en 2021 het tijdelijk uitbreiden van terrassen toegestaan. Het college heeft horecaondernemers ook de mogelijkheid gegeven om zogenoemde winterterrassen te exploiteren in de winter 2020-2021 en winter 2021-2022 (conform het besluit d.d. 22-09-2020 en d.d. 05-10-2021). I.p.v. hun reguliere terrassen op te ruimen, kunnen de terrassen dan blijven staan en d.m.v. een overkapping ook in koudere temperaturen als volwaardig terras fungeren. De eerste horecaondernemers in Maassluis hebben aan de gemeente laten weten dat het hen erg zou helpen om ook tijdens de wintermaanden hun terras te exploiteren. Tot nu toe zijn er 2 aanvragen voor een winterterras binnengekomen. Om horecaondernemers tegemoet te komen, besluit het college om winterterrassen weer toe te staan voor de winter 2022- 2023. Hierdoor kunnen de ondernemers ook in de wintermaanden gebruik blijven maken van hun terras en kunnen ze daarmee de omzet vergroten.
Uitgangspunten winterterrassen
De gemeente heeft geen beleid m.b.t. winterterrassen. Mocht de gemeente winterterrassen toestaan, is het daarom noodzakelijk dat het college uitgangspunten en criteria voor de beoordeling van aanvragen benoemt. Dat heeft het college voor de winterterrassen 2020-2021 en 2021-2022 gedaan bij haar besluit d.d. 22 september 2020 respectievelijk 5 oktober 2021. Aan het college wordt voorgesteld om dezelfde uitgangspunten als vorig jaar aan te houden en opnieuw vast te stellen voor de winterterrassen 2022-2023.
Aanvragen voor winterterrassen dienen ingediend te worden bij de gemeente Maassluis, via het emailadres: vergunningen@maassluis.nl. In de aanvraag geeft de ondernemer specifiek aan op welke locatie het terras zal staan, hoe het terras eruit zal gaan zien qua inrichting en indeling en welke afmetingen het terras heeft. Daarbij zit in elk geval ook een situatietekening. Daarnaast dienen gegevens over de horecavoorziening aangeleverd te worden ter controle van verstrekte vergunningen.
Voor de winterterrassen gelden openingstijden van 07:00 tot 23:00 voor maandag tot en met donderdag. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn de openingstijden van 07:00 tot 24:00. Dit is om geluidsoverlast in de nacht te voorkomen. Daarnaast mag er, volgens de normale terrasregels, geen versterkte muziek gespeeld worden op de terrassen.
In het besluit tot vergunningverlening kan worden verwezen naar bovenstaand beleid, of deze voorschriften kunnen in de vergunning worden opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-500422.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.